رواية مليكة الفهد البارت الرابع و الثلاثون 34 بقلم حبيبة مدحت
رواية مليكة الفهد الفصل الرابع و الثلاثون 34
في باب زيق واتفتح وطلعت واحده لابسه فستان قصير جدا وبطنها كبيره قعدت علي رجل شريف حط ايده علي وواخدها في حضنه
شريف:اعرفك روزيتا
شاهيناز بعدم وعي:ايوه اعمل بيها ايه
شريف ضم روزيتا اكتر ليه:مراتي وام ابني
شاهيناز:رجعت وبتلف تفتح الباب عشان تخرج،شريف نزل روزيتا من علي رجله وراح وراه شاهيناز لسه هتوصل للباب وقعت اغمي عليها من الصدمة والفستان حواليها شريف ميل عليها يشوفها
(روزيتا:شعرها لونه دهبي عودها رفيع جدا غير مناسب مع حملها من ينظر لها يقول فتاه في الخامس عشر من عمرها لاكن هي تبلغ من العمر سبعه وعشرون عاما)
روزيتا:Woh is this,my love?and heis wear ing a wedding derss
(مين دي حبيبي؟،وليه لابسه فستان زفاف)
شريف:Get in the oirquickly Rosetta
(ادخلي جوا بسرعه ي روزيتا)
روزيتا ضربت برجلها في الارض علامه انها غضبانه:when we see (لما نشوف) ومشيت
شريف:طب اشيلك ازاي بالفستان التقيل دا،يارب ورفعها مره واحده وطلع بيها علي السلم والفستان بيتجر في الأرض دخل غرفته هو وشاهيناز بالون الأبيض الاتيه حطها علي السرير ومسك وشها خبط عليه بهدوء:شاهيناز ردي عليا،قرب اكتر من وشها وحط ايده عند مناخيرها عشان يتأكد ان نفسها طبيعي اطمن ان نفسها منتظم:كويس ان هي نايمه بس لازم تغير الفستان ولا ثانيه لازم اصورها بالفستان وصورها وهي نايمه كذا صوره وحط الموبايل علي التسريحه وقرب منها تاني وبداء يفك الطرحه وصل للفستان نزل كتف الفستان ونص جسمها من فوق عري*ان هو عمال يبلع ريقه براحه وأرتباك:يارب ساعدني اخلص مش عارف ايه الي حصل معن دي مش اول واحده اتعامل معاها انا عرفت بنات بعدد شعر رأسي بس كلهم غير دي مش عارف ليه،ومال الفستان بصعوبه ولابسها قميص من الي اختارتهم مليكة في المول
راح نام جمبها بعد م غير:الحق انام شويه عشان شكله هيكون يوم طويل معاكي
(عند بلال وايناس)
فاطمة:اشرب اللبن وبطل شغل العيال
بلال:ابدأ مش هيحصل
احمد:يبني اخلص عايزين ننام هاخد إيناس تنام معايه الليله
بلال:خدوها لاكن مش هشرب اللبن
الياس:كدا تمام،انا هاخدها عندي في الفيلا ومسك ايد ايناس عيون ايناس اتملت دموع ولف عشان يمشي بيها بلال جري وراه ورفع إيناس ودخل الجناح وقبل م يقفل الباب طلع راسه من الطرف الباب:عذرا لكم جميعه بس انا اتعذبت سنين عشان اوصل للاحظه دي مش عايز اي ازعاج لمده اسبوع محدش يخبط علي الباب دا نهائي وقفل الباب بالمفتاح نزل ايناس رفعت الفستان وجريت علي الدريسنج بلال قلع جاكت البدله وحطه علي طرف الركنه وقلع الجزمه وراح خبط علي باب الدريسنج
بلال:سوسو حبيبي افتحي
إيناس بغضب:بلال مش عايزه اسمع صوتك السعادي
بلال بصدمه:ايده ايده هو احنا بدأنا من اولها طب اصبري لما يكون عندنا عيل وندخل دنيا وابقي اقلبيها نكد
إيناس بتحاول تفك الفستان:لا م حضرتك مش عايز تشرب اللبن وبتقلد طريقه كلامه لا خدوها، شغل عيال اتهبلت خلاص انا مش هعدي الليله دي
بلال فتح الباب:ليه ما من كام ساعه كنتي فرحانه ومش مصدقه انك مراتي وكنتي خايفه اروح منك ايه الي حصل لكل دا عشان بهزر وانتي عارفه اني بقرف من اللبن
ايناس بزمجرا:برضه لو هينفع قاطعها بلال وقرب منها بهدوء لفها وبداء يفك الفستان
بلال همس ليها:انا امو*ت ومتبعديش عني لحظه
إيناس بضعف:بلال
بلال:روحه وعقله
ايناس:انا هكمل اخرج انتا
بلال فك ربطه الفستان:مش هيحصل ابداء الليله انتي ليا
(عند لؤي وجنه)
ام جنه موقفاهم علي الباب ومعاها ام لؤي
لؤي:ايه لازمتها التقاليد دي
امه:اسكت ي ولد
سحر:كل العيش يبني عشان يكون بينكو عيش وملح
ام لؤي:حطو رجليكو في الطبق الي فيه المياه دي
جنه مسكت ايد لؤي قرب منها:مالك
جنه:تعبانه عايزه اطلع
لؤي قرب منها رفعها:اظن انا عملت كل الي عايزينه بس عرسان بقا خدو راحتكو
ابوه:بصي ابنك مش مستحمل قليل تربيه بصحيح
ام لؤي:يروحي عليهم ربنا يقرب مبينهم علي طول ميفرقهمش ابدأ
طلع غرفته الي كانت جنه موجوده فيها قبل كدا لما كانت عامله حاد*ثه بس كانت نضيفه ومتغير فيها حاجات جديده كانت جميله جدا لؤي نزلها علي السرير وراح جابلها العلاج ورجع:خدي العلاج ي حبيبتي
جنه:جبت العلاج دا منين
لؤي:كان هنا لما عملتي الحاد*ثه
جنه:شكرا
لؤي:مش عايز اسمع الكلمه دي تاني الي بينا مش محتاج شكر يلا عشان اساعدك
جنه بأحراج:هحاول اغير
لؤي:متتكسفيش هشوف كل حاجه هه
جنه:بس قليل الادب
لؤي:تعالي غيري ربنا يصلح حالك جيبالي شلل
ساعدها تغير الفستان ورجعها تاني علي السرير وقعد جمبها
جنه بتوتر:بتبصلي ليه
لؤي مش مركز معاها خالص غير بيتأمل وشها حط ايده علي وشها بيبعد شعرها الطويل قرب منها باس راسها:جاهزه
جنه بخوف هزت راسها ب لا
لؤي:ولا يهمك ي حبيبتي واخدها في حضنه ونام
(في القصر)
الجد:قاعد علي رأس السفره والكل مجتمع حواليه بيتعشو دخلت من الباب سحر
الحج عمران:كله تمام ي سحر
سحر:انا كدا ارتحت لو ربنا طلبني عنده هكون مش قلقانه مرتاحه عشان سطرت بتي كنت دايمه حاطه علي قلبي وخايفه ربنا يقبض روحي واسيبها لوحدها في الدنيا تلطش فيها وفضلت ادعي كتير ديني العمر عشان اسلمها لجوزها دلوقت انا مش محتاجه حاجه تاني غير ستر ربنا عليا
فاطمة:ليه بس الكلام دا ي سحر ان شاء الله تشوفي ولادها وتجوزيهم كمان
الحج عمران:اتفضلي معانا ي سحر
جه اتصال للحج عمران معاه تلفون زراير
رد علي الموبايل بتوتر:ايوه، ...طيب، ..جاي قام وقف
الياس:رايح فين ي جدي
الحج عمران :مشوار وجاي طوالي
محمد:اجي معاك ي ابوي
الحج عمران:لا خليك وخرج
فاطمه:هو علي طول كدا بيخرج ومبيقولش رايح فين
الياس:طب بالاذن هنروح انا ومليكة
احمد:طب م تقعد ي بابا هتروح في نص الليل
الياس:عشان سايب إيمان ليها اربع ايام لوحدها مش هينفع مره تانيه بكرا جاين عشان نبارك ليهم
احمد:علي راحتك مش هجبرك علي حاجه
مليكة حضنت فاطمه ونور ومشيت مع الياس وصلو الفيلا
الياس كان حاطت جاكت البدله علي كتف مليكة وحاضنها من وسطها
الياس:حاسك مأكلتيش هناك كويس اطلبلك حاجه من بره
مليكة هزت راسها ب لا:عايزه انام في حضنك
الياس:غالي والطلب رخيص ي بابا
طلع غرفتهم غيرت مليكة وراها الياس
الياس فرد جسمه علي السرير:اه يوم متعب بشكل
مليكة طلعت جمبه:متعب بس حلو اوي انا كنت مبسوطه اوي أول مره اشوف فرح ب تلت عرايس دايمه اسمع الكلام دا في الروايات لاكن عمري م شوفته حقيقي
الياس:ربنا يجعل الفرح والسعاده في قلبك
مليكة:ايه الدلع دا كله اومال فين القسوه بتاعتك كلها راحت فين
الياس:انا فكرت كتير لاقيت كل الي بعمله مالوش لازمه كان تفكير مراهق مني محسبتهاش صح لان كل الي كنت بعمله بيجي علينا بالخساره فهمتي
مليكة:ايوه
الياس قلبها تحته وهو فوق*يها وميل باسها كذا مره في شفايف*ها
مليكة اتجا*وبت معاه
الياس بعد عنها:انتي لسه عندك
مليكة بأحراج:ايوه اخر يوم بكرا
الياس:تعالي نقعد في البلكونه
مليكة:دقيقة هجيب شال وانتا البس تيشرت الجو بيبرد
الياس:انا متعود طلع البلكونه إسماعيل
اسماعيل:ايوه ي فهد باشا
الياس:خلي الحرس تحرس الجزء الخلفي واتنين علي البوابه من بره
مليكة طلعت وراه وحطت ايدها علي كتفه:انزل اعملك حاجه تشربها
الياس لف ليها:علي اساس هتعرفي
مليكة:مش بعرف اطبخ لاكن بعرف اعمل مشروبات علي ادي
الياس:لا مش عايز تعالي ومسك ايدها وراح عند المرجيحه علي الشكل سرير قعد واخدها في حضنه
مليكة:مش عارفه دايمه بحس بروح ماما حواليا في كل مكان
الياس:ربنا يرحمها،ممكن تكون عايزاكي تترحمي عليها اقري الفاتحه ليها
مليكة دموعها نزلت:بتوحشني اوي في كلام كتير عايزه اقلهولها بس مش بعرف بحس دايمه بحاجه غريبه كان نفسي تكون موجوده اغلط تزعق فيا تقولي دا غلط
الياس مسح دموعها:متعيطيش دموعك غاليه عليا ي ست الناس
مليكة حضنته جامد وحطت راسها في تجويف عنقه:خليك معايه متسبنيش
الياس:مش هسيبك
نامت الياس رفع رأسه للسما:يارب قويني عنيه غفلت ونام
الصبح بدأء يشقشق وصوت العصافير الياس صحي علي صوت العصافير وبص علي مليكة:طبعا انتي ولا هتحسي، رفع مليكة ودخل بيها علي السرير وكمل نوم
مليكة صحيت قبل الياس:الياس اصحي
الياس اتاوب ونام علي بطنه
مليكة:مش هتقوم ماشي وركبت علي ضهره ميلت بشعرها مسكت طرف شعرها وحطته في ودنه الياس حط ايده علي ودنه حطت شعرها في مناخيره
الياس فكر ان دا دبان
الياس:هششش
مليكة ضحكت جامد الياس رفع جسمه نص رفعه عشان هي راكبه علي ضهره وفتح عين واحده:انتي الي بتعملي كدا
مليكة نيمته تاني :ايوه،عشان مش عايز تصحي
بدأت تعمله مساج لضهره الياس طلع همهمه إسترخاء
مليكة:يلا فوق كدا عشان عايزن نروح القصر نبارك ل بلال وايناس ونروح ل شاهيناز
الياس:نام تاني
مليكة:الياس مش بترد عليه بصت لاقيته نام تاني
صرخت في ودنه:الوقت راح ي الياس
الياس قام منفوض وهي نامت علي ضهرها
الياس بعصبيه رفع مليكة رماها مكانه:يخر*ب بيت ابوكي عايز انام
مليكة:ايه الفاظك السوقيه دي انتا فهد الصعيد الي ليه شنه ورنه بيقول كدا
الياس شدها من رجلها وفتح رجلها ونام علي بطنها
مليكة:الياس بجد الوقت بيضيع
الياس دافن راسه في رقبتها:حاضر جايم اهو
مليكة بضحك:جايم جوم براحتك انا رايحه البس
(في القصر)
فاطمه وسحر قاعدين قدام الفرن البلدي مصنوعه من الطين
احمد طلع ليها:ي فاطمه ليه التعب دا كله كنا جبنا جاهز
فاطمه بصتله بطرف عنيها:اشحال إحنا في الصعيد تخلي المصراوين يقولو علينا ايه لما نجيب الجاهز
احمد:انا عامل علي تعبك انتي وسحر
محمد:ربنا معاكي ي مرات اخوي
الياس وصل هو ومليكة باس ايد جده :صباح الخير ي جدي
الجد:لسه بدري بقينا بعد العصر
مليكة:معلش ي جدو وراحت علينا نومه
الجد:عشان خاطرك انتي
فوق عند بلال وايناس ايناس في الحمام وبلال بيكلمها من بره:يلا ي نانوس عايز ادخل
ايناس بكسوف:دقيقه ي بلال
بلال:ي ستي افتحي هشوف يعني حاجه غريبه م كله انكشف وبان خلاص
ايناس:بلال عيب الكلام دا
بلال خبط جامد علي الباب:يلا العيله هتطلع
طلعت بلال ميل عليها:امو*ت انا في العنابي
ايناس:عنابي
بلال:بأس خدها ايوه لما بتتكسفي خدودك بتقلب عنابي
إيناس حطت ايدها علي خدها مسحت بصوابعها:شايف دا تنت
بلال بقرف:تنت فصلتيني اوعي كدا عديني
إيناس:ماله دا
الجد طلع هو والعيله بلال استقبلهم في الرسيبشن بعيد عن اوضه النوم بتاعتهم فاطمه زغرطت
الجد:مبروك ي بلال انتا وايناس
ايناس وبلال باسو ايده:الله يبارك فيك
الياس:مبروك ي عريس
بلال حضنه:الله يبارك فيك الياس همسفي ودنه كلهم فهمه راح الياس ضحك
بلال قرب منه:علي الأقل انا من اول ليله وغمزله
الياس:احم عدي ليلتك
فاطمه اخدت ايناس في حضنها:مبروك ي قلب امك
إيناس:الله يبارك فيكي ي ماما
نور قربت منها ادتها سلسله دهب رقيقه فيها ورده:مبروك دي حاجه بسيطه كدا
ايناس:دي عندي بالدنيا ي حبيبتي تسلمي ايدك
محمد:طلع مبلغ كبير،انا معرفتش اجيب حاجه قولت مفيش احسن من أن انتي تجيبي الي عايزه
ايناس:دا كتير اوي
محمد:ولا كتير ولا حاجه وباس راسها
سحر:صنيه الصباحيه اهي ي ولاد
بلال:تسلم ايدك ي سحور
سحر:دي حماتك الي عامله كل دا وانا يدوب بساعدها
الجد:هديتي ليكو خليت الياس حجز ليكو اسبوع عسل عشان خاطر ايناس معرفش ايه لازمته عسل وقرف محن زياده
بلال:اي ي جدي انتا هتزلنا مثلا يعني
الجد:تعالي اضرب جدك ي ولد
بلال:انتا حبيبي ي جدو مقدرش علي زعلك
الجد:محصلش حاجه،يلا بينا احنا عشان نلحق شاهيناز وجنه
بلال:انا جاي معاكو
الياس:ازاي يعني انتا لسه عريس تخرج ازاي
الجد:مينفعش تتنفس
بلال:سيبها علي الله انا هلبس واروح ل اختي مينفعش اسيبها في يوم زي دا
محمد:إحنا هنروح ونرن عليك تطمن عليها من هناك
بلال:لا انا هكون مرتاح وانا مطمن عليها بنفسي
(عند شاهيناز )
بدأت تفوق فتحت عنيها:انا فين بدأت تفتكر كل الي حصل معاها قامت منفوضه:انا غيرت ازاي انا مش فاكره حاجه فين الزف*ت شريف قامت من علي السرير رايحه تفتح الباب شريف دخل
شريف:رايحه فين
شاهيناز رجعت خطوه لوره:انتا مين سمحلك تغير ليا هدومي
شريف:انا الي سمحت لنفسي
شاهيناز:دا انا هخر*ب عليك عيشتك وهطلق منك الليله
شريف قرب منها وهي بترجع لوره شدها من كتفها عليه:نجوم السماء اقربلك لو سبتك هيبقي علي موت*ي او موت*ك
شاهيناز ربعت ايدها بغرور:يبقي موت*ك انتا انا عندي رجاله هيجيبولي حقي
الجرس رن شاهيناز:شكلهم هما ورايحه تفتح الباب شريف شدها من ايدها:نازله بقم*يص النوم ادخلي غيري وبوقك ميتفتحش
شاهيناز:لا هقولهم وهطل*ق منك اوعي كدا بدأت تصرخ عشان مش عايز يعديها شريف كتم بوقها:انتي الي عايزه كدا وضربها روسيه شديدا فقدت الوعي
حطها علي السرير ونزل يفتح الباب روزيتا طلعت
شريف:Entertne room (ادخلي الاوضه)
دخلت بسرعه بخوف وفتح الباب رحب بيهم
بلال:فين شاهيناز
شريف:نايمه تعبانه شويه
فاطمه بقلق:تعبانه مالها يبني
الجد:اطلعي ي فاطمه انتي ومليكة
بلال:انا الي هطلع اشوف اختي انا مش مطمن ليه
شريف:انا محترم انك في بيتي ومغلطتش فيك انتا سألت علي اختك قولتلك تعبانه
إيناس مسكت ايد بلال:خلاص اهدي ي حبيبي
محمد:استهدو بالله اطلعي ي فاطمه انتي ومليكة الأول ونزلوها ل اخوها يطمن عليها
مليكة:حاضر،ممكن حضرتك توصلنا للاوضه
شريف:اتفضلو
دخلت فاطمه عليها كانت نايمه ومليكة نايمه قعدت جمبها:شاهيناز فوقي
فاطمة:هي مش بتفوق ليه
مليكة:مش عارفه هنادم بلال
مليكة طلعت تنادم بلال بقلق:بلال تعالي شوف شاهيناز مش بتفوق كلهم طلعو جري علي فوق شريف وقف الياس:مينفعش تطلع
الياس:ومين قالك اني هدخل انا هقف من بره مش انتا الي هتعلمني الحلال من الحرام..،رفع صابعه ك تحذير لشريف عارف لو طلع ليك سبب بتعب شاهيناز وانا متأكد ان ليك هخليك تندم علي اليوم الي شوفتها فيه مش اتجوزتها فيه
شريف:انا مابخافش
بلال: مالها
فاطمه:مش بتفوق
بلال:هاتي برفان ي مليكة
مليكة راحت علي التسريحه اخدت كزازه برفان رش منها علي ايده وحطها عند مناخير شاهيناز
شاهيناز فاقت بس دايغه من الضربه شديده
بلال:باس ايدها واخدها في حضنه،كدا تخضيني عليكي
شاهيناز حضنته وهي بتعيط،بلال فهم ان شريف عمل ليها حاجه:عملك ايه ي حبيبتي قوليلي
شاهيناز بأنهيار:الخاين
عند شريف الياس رايح جاي وقف مره واحده لقي في حركه غريبه باب الاوضه مقفول وفي ضل حد بيتحرك
الياس:هو في حد غريب غيرنا هنا
شريف بتوتر:حد غريب ازاي عريس وعروسه هنجيب مين
الياس وقف قدام باب الاوضه شريف تعالي هنا رايح فين زاد شكوك الياس اكتر وفضوله انه عايز يعرف ايه الي وراه الباب فتح الباب ودخل
روزيتا بخضه:who are you (من انت)
الياس :بصوت عالي شررررررررييف
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية مليكة الفهد" اضغط على أسم الرواية