رواية عريس الغفلة كاملة بقلم اسراء ابراهيم عبر مدونة دليل الروايات
رواية عريس الغفلة الفصل الرابع 4
اول ما مريم دخلت وشافت الولد رزعته قلم وقالت
مريم: انت انت طلعت للدرجه دي حقير انا بجد مكنتش متخيله
حازم وهو بيعدل هدومه: ما قولتلك يا حلوه وانتي اللي مصدقتيش يلا مبروك عليكي الفضيحه
مريم وهي بتضربه بالقلم تاني وبدموع: انت بجد حقير انت ازاي كده انت معندكش اخوات بنات
حازم بستفزاز: لا معنديش
محمد: يا عم عبده خده وديه السجن
وبعد ما خرج مريم قعدت علي الكنبه تعيط
محمد: اهدي يا انسه مريم اولا الصور متفبركه بس باحترافيه وثانيا الصور اتمسحت من علي كل موافع السوشيال مديا وكلها كام يوم والناس تنسي اهدي شويه
مريم: شكرا جدا لحضرتك انا مش عارفة اقولك ايه
محمد: تقبلي عزومه العشاء انتي وصحبتك واكيدعلي لازق
مريم: بس......
اسيل: مبسش انا هقع من الجوع يلا يا مريم متبقيش كده
مريم: اوكي يلا
في المطعم
كانوا قاعدين بيتعشوا ومريم بتحكلهم عن الولد وهي عرفته منين
مريم: بس هو ده كل اللي حصل
اسيل: يعني انتي كنتي بتكلميه علي اساس انه بنت وهو في الاخر طلع ولد بردك مفهمتش عرفتي شكله منين
مريم: ما هو لما جه يعترفلي بحبه بعتلي صورته ساعتها انا عملتله بلوك بس هو دخلي من حساب تاني وهددني انه معاه صور ليا ولو مرتبطش بيه هينشرهم طنشت وعملتله بلوك تاني وقولت هيكون معاه ايه يعني صوري كلها عاديه بس طلع محترف في الفوتشب واخد تقريبا صور من علي الانستا وركبهم علي الصور اللي عملها
علي: انا بجد اسف اوي يا انسه مريم انا حكمت عليكي حكم مسبق اتمني انك تسامحيني
مريم: مسمحاك اذا كان اخويا صدق حقك تصدق
علي لسه هيتكلم لاكن سمعوا صوت من وراهم لشباب بيقولي
الشباب: اده مش البت دي بتاعت الصور تعالوا نروح نشوفها عايزة كام
محمد مقدرش يمسك نفسه وقام وفي ظرف ثانيه كانوا التلت شباب واقعين علي الارض
محمد: محدش يفكر يجيب سيرتها علي لسانه فاهمين دي بني ادمه محترمه جدا ومش عيب عليكم تتكلموا علي بنات الناس حتي لو كانوا كده فعلا افترضوا اختكم مكانها حسبي الله ونعم الوكيل في امثالكم
ورجع الترابيزة ومشوا كلهم
وقسموا العربيتين ان محمد هيوصل مريم لان بيتها قريب منه
وعلي هيوصل اسيل
في العربيه عند محمد ومريم
محمد: ممكن يا انسه تبطلي عياط
مريم: ابطل ازاي انت مش شايف الناس بقت عرافاني ازاي وواخدين عني فكرة ايه دول مفكرني رخيصه ببيع شرفي بالفلوس منه لله اللي كان السبب مش مسامحا
محمد صعبت عليه ومعرفش يقول ايه فافضل السكوت
وقضوا طول الطريق كده
عند اسيل وعلي كانوا فضلوا ساكتين طول الطريق ووصلوا تحت بيت اسيل
علي: تمام عايزة حاجه يا اسيل
اسيل بخوف باين في صوتها: ممكن تطلع معايا توصلني لحد فوق
علي بتريقه: ليه جرانكم مربين اسود
اسيل: علي فكره دمك مش خفيف خالص انا بس السلم بيبقي ضلمه واحيانا بيبقي فيه قطط علي السلم وانا بخاف منهم فبس وشكرا مش عايزه مساعده
علي: خلاص انا اسف وفعلا طلع معاها وصلها واول ما وصلوا قدام الباب ولسه هتفتحه الباب اتفتح وكانت مامتها ورزعتها بقلم قوي لدرجه انها وقعت علي الارض وقالت
هدي: انتي ازاي تخرجي من غير اذن واكيد كنتي مع ست زف*ته بتاعتك اللي قولتلك تقطعي علاقتك بيها
اسيل وهي بتقوم: وانا مش هقطع علاقتي بصحبه عمري علشان انتي بس قولتيلي والمفروض يا ماما انك عارفة مريم وعارفة قد ايه هي بنت كويسه
ودخلت اوضتها ورزعت الباب وراها
علي: ممكن اتكلم مع حضرتك شويه يا طنط
هدي: اكيد اتفضل يا ابني
عند محمد ومريم
مريم: بجد شكرا ليك يا استاذ محمد علي اللي عملته معايا النهارده
محمد: ده واجبي يلا اتفضلي اطلعي لانك اتاخرتي
مريم: تمام شكرا باي
محمد: باي
عند علي وهدي
علي: يعني المفروض حضرتك تفتخري ببنتك انها وقفت جمب صحبتها في نوقف زي ده ومتخالتش عنها زي ما الكل عمل انا ذات نفسي لولا اسيل مكنتش هصدق مريم ولا اقف جمبها
هدي: تمام شكرا يا بني علي توضيحك
علي: استاذن انا علشان الوقت اتاخر
هدي: تمام يا بني اتفضل مع السلامه
علي: سلام
ودخلت هدي علي اسيل اللي كانت قاعده بتعيط واخدتها في حضنها من غير اي مقدمات وقالت
هدي: فعلا هي دي بنتي اللي انا ربتها سامحيني يا بنتي انا نسيت وانتي منستيش انا نسيت الشجاعه وانتي لا ونامت اسيل في حضن مامتها
بعد مرور اسبوع
كان علي واسيل اتخطبوا وكان صور مريم الناس نسيوها نوعا ما وكانت رجعت تعيش حياتها بشكل طبيعي
في الجامعه تحديدا في الكافتريا
كان علي داخل شاف اسيل قاعده بتتكلم مع ولد راحلها
وقال للولد
علي: خير في حاجه
يوسف: لا مفيش حاجه يا دكتور عن اذنكم وسابهم ومشي وقعد علي
علي بغيره: ممكن تفهميني مين ده والمفروض دلوقتي انك خطيبتي وانك بتحترميني
اسيل: لا انت فهمت غلط ده واحد كنت باخد منه المحاضرات اللي محضرتهاش
علي: بردك ممتكلميش معاه تيجي وتطلبي مني وانا اشوفلك حل
اسيل: هو معلش بس فيه ايه انت نسيت ان خطوبتنا بس مظاهر مالك محموق ليه كده
علي: حتي ولو لازم تحترميني الناس متعرفش فانتي قدامهم خطيبتي
اسيل اتخنقت من طريقه كلامه وقامت: عن اذنك عندي محاضرات ومشيت من غير ما تسمعه
بعد مرور يومين عاديين جدا
مامت علي ومامت اسيل اجبروهم انهم يروحوا يتغدوا مع بعض وفعلا راحوا بس اسيل اخدت مريم معاها علشان مش عايزة تقعد مع علي لوحدها
(ملحوظه علي واسيل ما تكلموش من يومها)
في المطعم
كانوا قاعدين هما التلاته بيتغدوا وساكتين
مريم: اده مش ده محمد
علي: تصدقي هو قام علي وجابوا يقعد معاهم
بعد شويه
مريم غمزت لمحمد وقالت: عن اذنك هو هنا مفيش شبكه فهقوم اكلم ماما
محمد فهم غمزت مريم ليه واستاذن هو كمان وراح وراها وسابوا علي واسيل لوحدهم
مريم: معلش بس كنت عايزة اسيبهم مع بعض شويه علشان الامور ما بنهم متوتره شويه
محمد: عندك حق هو انا ممكن اطلب منك طلب يا انسه مريم
مريم: مبدايا قولي مريم علطول وانا هقولك يا محمد اتفضل اطلب
محمد: ماشي ممكن رقمك
مريم اتصدمت وقالت: اها اه طبعا اتفضل ********011
محمد: اصلي بصراحه عايز اتعرف عليكي اكتر
مريم: هو في ايه ايه السرعة دي مش ده اللي بشوفه في الرويات والمسلسلات لا مش ده انا عايزة خناقه
محمد: افندم
مريم: شكلك ملكش في الرويات ومش هتنفع
محمد: وماله يبقي ليا فيها
مريم: امري لله هحاول معاك
عند اسيل وعلي
علي قطع الصمت وقال: بقولك ايه مبدايا كده انا اتخنقت من خناقتنا وبما اننا هنضظر نفضل فتره مع بعض فلازم نبقي صحاب وانا اصلا شخصيه حلوه جدا وهتصاحبيني بسهوله لاكن انتي فربنا يعني عليكي
اسيل: اده ايه القلم اللي انت واخده في نفسك ده بس بصراحه عندك حق
علي: اتفقنا
اسيل: اتفقنا وشاورت اسيل لمريم تنها تيجي لانها فاهمه اللي مريم عملته
وجت مريم ومحمد وقضوا كلهم يوم حلو
تاني يوم
في الكافتريا
كانت اسيل وعلي قاعدين مع بعض بيتكلم فجه دكتور عليهم وقال
عمرو: بعد اذنك يدكتور علي
علي: اتفضل
عمرو: ممكن يا اسيل بعد ما محضارتك تخلص تيجي مكتبي علشان عايزك في موضوع مهم
اسيل: تمام يا دكتور
ومشي
علي: عايزك في ايه ده ها
اسيل: وانا اشعرفني
علي: ماشي يلا روحي علي محضاراتك وهلي بالك من نفسك
وبعد انتهاء المحاضرات اسيل نفذت كلام الدكتور وراحت مكتبه وخبطت
عمرو: ادخل
اسيل: نعم يا دكتور حضرتك كنت عايزني
عمرو بابتسامه خبث: اه اتفضلي اقعدي
وفعلا اسيل دخلت وقعدت وقام هو قفل الباب بالمفتاح وبيقرب علي اسيل وبيبصلها بنظرات مخيفه
اسيل: هو فيه حاجه يا دكتور
عمرو: وقعد علي الكرسي اللي قدامها قيمت خمس دقايق بيبصلها من فرق لتحت واسيل قاعده مرعوبه وفجاءة قرب عليها وحاول يلمسها
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عريس الغفلة ) اسم الرواية