Ads by Google X

رواية زين الصعيد الفصل الرابع 4 - بقلم دودي

الصفحة الرئيسية

  رواية زين الصعيد كاملة بقلم دودي عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية زين الصعيد الفصل الرابع 4

_زين وهو قاعد في المكتب عاصم داخل عليه ...

عاصم:اي يعم فينك 

زين :تعال تعال هكون فين يعني اديني برجع ملف القضية دي 

عاصم:طاب سيبك من القضية دلوقتي وتعال علشان اللواء جمال  عايزنا في مكتبه 

زين :متعرفش عايزنا في ايه 

عاصم :الله اعلم ادينا هنروح وهنعرف 

زين :يلا بينا يسيدي 

................

_جنة وهي بترجع كشوفات  خاصة بالشغل  داخل عليها هدي 

هدي :اهلا اذيك ي جنة 

جنة :الحمد لله اهلا 

هدي :انتي وماجد عاملين اي حددتوا الفرح ولا لسه 

جنة :لا والله لسه 

هدي بتبص ل جنة من تحت ل فوق :انا معرفش مين الشخص الاهبل اللي يتخطب دلوقتي كدا أو يتجوز ده بيدفن نفسه والله 

جنة بإبتسامة :اهو ع الأقل مخطوبة مش زي ناس ماشية علي حل شعرها مع ده وده وبتركب عربيات كمان ولا اي ي هدهد 

هدي بعصبية :تقصدي اي بكلامك ده !

جنة وهي حاطة رجل علي رجل :والله بقا اللي علي رأسه بطحه يروحي شوفي انتي بقا أقصد اي 

هدي بنرفزة :طيب ي جنة خليكي فاكرة أن انتي اللي بدأتي وكلامك ده انا مش هعديه كدا بالساهل 

جنة وهي بترفع رأسها بتكبر :يا مامي اتصدقي خوفت بجد 

هدي اتعصبت من طريقتها وراحت ماشية 

_جنة  وهي بتكلم نفسها يشيخة غوري معرفش شايفة نفسك ع اي والله لنشوف مين فينا اللي هيوري التاني ي ام صور*م

_ويت ........

هدي دي بتكون دكتورة مع جنة في الشغل بس بتكره جنة لابعد الحدود وعندها تطيق العمي ولا تطيق سيرتها وعلي بتشوفها أو تتكلم معاها اللي لما ترخم عليها ونفسها جنة تبقي مكسورة أو تمسك عليها حاجة وتخليها تسيب الشغل هدي من نوعية بتحب تصا*حب ده وده زي دكتور زميلها في الشغل تكلمه وتخرج معاه أو ضابط من اللي بيتعالجوا في القطاع تتما*يص عليه وتتد*لع وتتعرف عليه اكتر واكتر علشان يكون ليها معارف  ووسياط منهم لها في اي حاجة لدرجة مش بتكتفي بالمعارف بس لا دي علاقا*ت كمان زي م احنا عارفين في الس*ر .....

_باك.........

مريم :اي مالك ي جميل 

جنة :لا مفيش 

مريم بإستغراب :لا بجد مالك شكلك مضايق 

جنة :كل الحكاية اللي اسمها هدي دي معرفش مالها كل م تشوفني تقعد تقول كلام اهبل ومالوش لازمة 

مريم :هو ده ي ستي اللي مضايقك سيبك منها ولا يهمك  اللي فيه داء مش هيبطله ابدا المهم انتي خلصتي مراجعة الكشوفات 

جنة :لا لسه فاضلي شوية 

مريم : طيب اساعدك فيهم 

جنة :لا لا مش مستهلة انتي كنتي جاية في ايه كدا 

مريم :جاية اشوف الورق بتاع اوضة 9 علشان اعرف الحالة انا استلمتها بدل دكتور انور علشان واخد إجازة 

جنة بضحك: كان الله في العون 

مريم :اضحكي يختي اضحكي 

جنة :انا بضحك ع نفسي انا كمان اسكتي انا زهقت من مراجعة الورق اصلا نطلع برا شوية 

مريم :وانا هاخد الورق واروح للحالة وارجع تكوني عملتيلي النسكافيه زي كل يوم انتي فاهمة 

جنة :اه انا شاغلة عندك بقا لاحظي انك اتعودتي هااا  

مريم : عيب ي حبيبتي مش تقولي كدا طبعا شاغلة عندي 

جنة :اه ي ويلي منك لو مسكتك طاب اناولك بإيه دلوقتي 

مريم بضحك :حبيتي ي جوري مش تقدري يلا بقا بلاش دلع انا ماشية وارجع الاقي سندوتشات كمان وراحت ماشية 

وهي ماشية نداهت ع جنة .....جنة وراحت مديرها بوسة في الهووا 

جنة بضحك :والنبي قولت هبلة محدش صدقني 

_ويت :....

مريم بنوتة جميلة اووي وطيبة وصاحبة جنة في الشغل وجنة بترتاح كمان معاها في الكلام زي ملك كدا بالضبط وقريبة ل جنة وهم في الشغل بحكم انهم ع طول مع بعض 

_باك:...

__في مكتب اللواء جمال 

اللواء جمال :زي م انتوا عارفين اننا بنراقب من فترة  عمارة شاكين فيها وبعد الرصد والمتابعة اكتشفنا وجود عنا*صر. إرها*بية بتخطط لانفجا*ر كبير 

زين:فين العمارة دي ي فندم طاب م نتحرك حالا يلا 

اللواء جمال :لا مش دلوقتي لازم ندرس مداخل ومخارج العمارة كويس لمنع حدوث أي خطأ 

زين :قولنا ي فندم اي المطلوب واحنا هنفذ فورا 

عاصم :كمان ي فندم متنساش أن العنا*صر اكيد معاها متفجر*ات واي حركة مننا في الوقت ده هيعمل خطر كبير والشئ المؤكد أنهم مأمنين ع نفسهم جامد وحاطين اي واحد يراقب المكان لو حصل هجوم عليهم ينبهم 

اللواء جمال :طبعا حاجة زي دي مش هتغفل عليهم علشان كدا بقول لازم نكون مستعدين أكف الاستعداد ونبلغ رجالتنا يستعدوا 

_الباب خبط 

اللواء جمال : ادخل

الشخص :اتفضل ي فندم دي الصور اللي حضرتك طلبتها 

اللواء جمال : تمام شكرا 

الشخص :تؤمرني ب حاجة تانية ي فندم 

اللواء جمال :لا اتفضل انت دلوقتي 

الشخص :تحت امرك ي فندم 

................اللواء جمال :دلوقتي هعرض عليكم الصور بتاعت العمارة والمداخل والمخارج ولازم تعرفوها كويس جدا وبعد م اللواء جمال وراهم الصور وقاعدوا فترة كبيرة اووي  وكله تمام قالهم يلا اتوكلوا ع الله واستعدوا  

عاصم :تحت امرك ي فندم بعد  اذن حضرتك 

زين :تمام ي فندم 

_زين وعاصم خرجوا من المكتب 

زين بيقول ل عاصم :عايزين   نأمن كويس اووي ي جامد مش عايز اي غلطة ولازم نجيب العيال دي بسرعة 

عاصم :متخافش ي عم زين هي أول مرة كله ع الله وان شاء الله هيتجبوا

زين :والنبي انا م خايف غير منك انت انا عارفاك 

عاصم:ي باشا ثقة في الله نجاح وراح ضاحك 

يلا بقا انا همشي هروح اقول الرجالة تستعد وابلغهم بالمعلومات وراح ماشي

في الوقت ده كانت جنة خارجة رايحة تودي ملفات للقطاع خاصة بالضباط وحالتهم وهي خارجة شافت زين وزين شافها 

_زين حاب يغلس عليها اول م شافها علشان طولة لسانها 

لما شافته اول مرة 

زين : ايه مش ناوية تخبطي فياا المرادي 

جنة برفع حاجب :وانت مالك هو مين اللي كان غلطان 

زين :ايوه هو انا اللي كنت ماشي بتكلم في التليفون وصوتي عالي ولا باصص قدامي صح!  لا وكمان قلت أد*بي مش كدا 

جنة بلا مبالاة :والله الا*عمي هو اللي كان ماشي زي التايه وقل اد*به علشان معندوش ذ*وق وازي يعامل الج*نس اللطيف بالشكل ده 

زين بضحك :اعمي بس قمر وهو فين الج*نس اللطيف ده ده لسانك طوله مترين وعايز يتقص منه  اه منك انتي وفضل يضحك 

جنة :المفروض اضحك صح امشي يلا ي عسل من هنا بدل م ادعي عليك 

زين :معرفش مين اللي عينك دكتورة هنا وبعدين اهون عليكي انا طالع  مأمورية دلوقتي عايزة دعوة حلوة كدا زيك 

جنة :مأمورية طاب حلو علشان نخلص بقا 

زين :بقا كدا ع العموم يستي شكرا بس قاعد ع قلبك وراجع اغلس عليكي متخافيش 

جنة :ولا مترجعش حاجة مش تهمني وراحت ماشية 

زين :لا دي مجنونة راسمي من الاخر وراح يجهز علشان العملية 

........جنة بعد م سابته ومشيت بتفكر في كلامها اللي قالته 

وبتتكلم في سرها 

يعني كان لازم اكون دبش معاها كدا لا ما هو كمان اللي  غلس عليا الاول الله انا كنت ماشية في حالي وهو بدأ الكلام يستحمل بقا كلامي وعقلها بيقولها بس كلامك مش حلو لما تقوليله ي رب م ترجع ونخلص مكنش ينفع 

جنة اهو اللي حصل بقا ده يستاهل علشان قليل الادب ومش عاملني كويس وبعدنا اي ده انا بكلم نفسي 

وراحت مكملة  تشوف شغلها ...

_زين:جاهزين ي رجالة 

_جاهزين ي فندم 

_زين :زي م قولت مش عايز أي خطأ وكلكم عارفين الإشارة كويس فاهمين

_فاهمين ي فندم 

زين :يلا اتوكلنا علي الله 

زين بيقول ل عاصم يلا ي عاصم اجهز برجالتك وانا هروح تبع الرجالة التانية في العربية 

عاصم :حاضر يلا بينااا 

_ووصلوا هناك المكان وكان الجو هادي خالص مفيش اي حركة وكانوا بيتوصلوا مع بعض في جهاز اللاسلكي 

زين :ايوه يا عاصم انا هخلي الرجالة تأمني وانا طالع وانت اطلع علي السطوح علشان لو هربوا من عليه 

عاصم :ماشي تمام خلي بالك ع نفسك

زين :تمام سلام

.......في الوقت ده كان رجالة زين دخلت تأمنه وفتحت باب الشقة ولاقت العنا*صر الإرها*بية وأس*لحة وحش*يش وقنا*بل ...

زين بجمود :اثبت يالا انت وهو اثبت مكانك 

العنا*صر الإرها*بية ثبت كل حاجة من ايديها 

زين :يلا كل واحد أيده ولا ضهره ي حلو منك ليه 

وزين أمر رجالته بأنهم يجبوهم 

واحد من العنا*صر الإرها*بية حاب يتذكي راح جايب سلا*ح بسرعة وضر*ب علي رجالة الأمن  وحصل اشتبا*كات ما بينهم  

خطيرة وضر*ب نا*ر كتير 

_عاصم سمع ضر*ب النا*ر من تحت جري هو ورجالته علي تحت بسرعة وبصدمة شاف ....

google-playkhamsatmostaqltradent