رواية خادمة الصقر كاملة بقلم يوستينا سامي عبر مدونة دليل الروايات
رواية خادمة الصقر الفصل الثالث و الخمسون 53
في الاوضه
عساف اتصد*م اول ما شاف عدلي قدامه
و فضل واقف مكانه متسمر ومش عارف يتكلم
عدلي بهدوء / ايه مستغرب اني عارف انك عايز تدخل اوضه بنتي … ايه كنت عايزني افضل لحد النهارده المخد*وع مثلا ما ترد حاضر الضابط
قولي كنت عايز ايه بالضبط
عساف اتكلم بو*جع / لا كنت جاي علشان اطلب منها تسا*محني وتوافق ان انا اجي اتقدملها ، والله العظيم انا غر*ضي كان شر*يف بس ظروفي هي اللي عطلتني كثير قوي بس انا..
عدلي بصوت عا*لي / بس انت عيل و*اطي من اول يوم جاتلك في المكتب وانا عارف بعلاقتكم وقلت يمكن يبقى انسان محترم ويراعي ربنا في بنتي
لكن توصل بيك الجراءه انك انت تاخذ بنتي انا وسيله عشان تنسى حبيبتك القديمة
و بمنهتي الع*نف قرب عدلي من عساف و مسكه من الهدوم واتكلم بعصبية /انت مين يا ياض .. انت ولا حاجه عشان تعمل كدة بنتي و عشان واحده ر*خيصه باعتك .. صحيح معند*كش كر*امة
عساف بحز*ن / الكلام ده كله ما حصلش انا كنت مضغو*ط جدا الفتره اللي فاتت في كل حاجه و صدقني انا عمري ما هارجع لنور تاني انا مش باحبها الوحيده اللي حبيتها هي همس
عدلي / اخر*س واوعى تنطق اسم بنتي تاني على لسانك ده ..بنتي خلاص نسيتك بمر*ضك يا مر*يض وسافرت بره مصر ومش هترجع هنا ثاني الا وهي متجوزه وبنيه اسره بجد …. غور من وشي انا مش عايزه اذ*يك واوديك في دا*هيه غو*ر
… ولسه عساف هيخرج من الاوضة و دمو*عه علي خده و لقه عدلي بينادي عليه فلف ناحيته ..و في اللحظة دي اتفاجاه عساف بق*لم جا*مد من عدلي
عدلي بغيظ / علشان ما اذ*كش في شغلك لازم اخذ حقي كاب لانك جر*حت بنتي ولعبت بها والق*لم دوت يمكن يفوقك يلا غور في داهيه
…عساف كان مصد*وم جدا من رد فعل عدلي وخرج فعلا من اوضه همس بس ما كانش بيفكر غير في حاجه واحده… ازاي همس سابت البلد ومشيت ومعقول هو كده خلاص بقى صفحه وانتهت في حياتها. .
وعدى اليوم بصعووبةة …
و كل واحد رجع لحياته الطبيعية لكن عساف كان عنده هدف و كان مصمم عليه .
اما خالد و صقر كانوا بيجهزوا في فرحهم و جاسر كان واقف معاهم جدا
______________________________________________
بعد مرور اسبوع في الصعيد
خالد واقف هو وصقر و معاذ
خالد بحد*ه / امو*ت واعرف خايف تركب الحصان ليه يا صقر ده ابنك ركب وانت لسه، اومال لو مكنتش قار*فنا طول النهار صقر الحديدي صقر الحديدي
صقر/ انت مش هتبطل تن*مر يا ابني انت.. ابني واقف وبعدين انت عارف كويس قوي انا باخا*ف اركب الخيل ليه بسبب اللي حصل لي وانا صغير جاء لي عقد*ه منهم ويلا بقى خلي عندك د*م وهات ايدك اسندني واوعى تسيبني ماشي
خالد بضحك/ عيب عليك ثق فيا ، انا عمري ما سيبت ايديك من و احنا صغيرين
…و فعلا خالد مسك ايد صقر و ركبه الخيل و فضل قريب منه اوي و صقر كان فرحان أنه قدر يتفوق علي نقط ضعفه
و بعدها راحوا علشان يتاكدوا ان الفرح مافيش اي حاجة ناقصة ..
جاسر / متقلقوش كدة كل حاجة جهزت . حتي العجول جهزت .. باذن الله يوم فرحكم ده هيبقي خير علي البلد كلها .. بقول اي
خالد بفرحة / قول يا جاسر .. انت لو طلبت اي النهاردة هوافق عليها علشان مبسووط جدا
جاسر / طيب انا هروح لعساف .. ما هو مش معقول يبقي الفرح بعد بكره و هو معرفش … انا راي ان كفاية اوي اللي حصل ، ولازم يشاركنا فرحتنا
صقر / عندك حق يا جاسر ، وبعدين انا اكيد ما كنتش هاعمل فرح من غير ما هو يحضر كفايه كريم اللي بعد و سافر وغير كل ارقام تليفوناته ، كلمه يا جاسر قوله يجي ولو رخم روحله مخصوص .
… في الوقت ده خالد ماسك التليفون و عمال يكلم حد واتس و مبتسم اوي و صقر اخد باله و ضحك
صقر / يا نعم مبتسم كدة ليه ، اكيد بتكلم واحدة علي مراتك مش كدة .. طيب والله لاقول لنغم علشان تعلقك
خالد مسك ايده بسرعة / بس انت عبي*ط ولا ايه ، نغم اصلا قالبة عليا من الصبح بسبب نفس الحوار
و عمالة تقولي قفش*تك و انت بتكلم واحدة وانا لا بتكلم ولا نيلة
جاسر بضحك/ نغم دي جبارة حرفيااا بس بت جدعة اوي ربنا يكرمكوا مع بعض ، المهم انت بتكلم مين
خالد. / دي ليزا البت اللي كانت بتقولي ع المطاعم في ايطاليا و المسابقات و خلاص بظبط معاها و احتمال اسافر اخر الشهر
…صقر و جاسر كشروا و بصوا لبعض بحز*ن و خالد بصلهم بستغراب و خصوصا ان محدش باركله انه اخيرا هيحقق حلمة
جاسر بحز*ن/ يعني انت كمان هتسافر و تبعد ، مش هقدر اقولك حاجة غير مبروك و ربنا يكملهالك علي خير يا ابن عمي
و جاسر حضن خالد و بعدها بص لصقر و قاله / يمكن تبقي مضا*يق بس ده حلمي يا صقر اللي عشت عمري اسعي ليه ، و جيه الوقت اني احقق احلامي و اكيد انا مش هبعد عنك مش كدة
صقر / كدة يا خالد انا اللي مش هسمح للزمن يفر*قنا تاني اصلا ، احجز الطياره و ربنا يقدملك الخير و الصالح و انا كدة كدة معاك
خالد بفرحة / ربنا يخليك ليا يا صقر و تفضل واقف في ضهري العمر كله
جاسر بضحك / لا انا هعيط والله ، ايه الرومانسية دي ياض انت و هوو
..خالد و صقر ضحكوا في الوقت ده صقر سابهم و دخل الفيلا علشان يكمل باقي تجهيزات الفرح و جاسر طلع كلم عساف علشان يجي
و خالد طلع اوضته لنغم .. و فعلا عساف وصل يومها بليل.
________________________________________________
بعد مرور اسبووووع .
يوم الفرح
الصعيد كلها كانت الفرحة مالية البيوت احفاد العمدة بيتجوزوا و صقر هو و خالد لابسين العبايات و معاذ معاهم و كان شكلهم يفرح .
جاسر وهو مبسوط / انا حقيقي مش مصدق نفسي
والله لو حد كان جيه قالي اننا هنخلص من كل المشاكل دي و فرحكم هيتعمل بالمنظر اللي يفرح القلب ده ، عمري ما كنت هصدقة
خالد و هو شايل معاذ/ وربنا وانا برضوو ، اول مرة احس بمعني العيلة بس فيا حماس يهد البلد بحالها اه مش النهاردة فرحي ولا ايه و هغني اغنية كمان و هنقلي الصعيد كلهااا
مالك يا صقر مهنج ليه كدة يا عريس .. اومال لو مكنتش اول مرة يا باشا
صقر بتركيز / هاا .. بقولكوا اي انا هطلع اجيب حاجة من فوق و هاجي بسرعة خلوا بالكم من معاذ
..و طلع صقر الاوضة بتاعة عساف و اللي حسبه لقاه
في اوضة عساف
صقر بهدوء / اي اتبعتلك نتيجة التحاليل ولا لسه
عساف بصدمة / صققر
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية خادمة الصقر ) اسم الرواية