رواية خادمة الصقر كاملة بقلم يوستينا سامي عبر مدونة دليل الروايات
رواية خادمة الصقر الفصل السادس و الخمسون 56
في الاوضة نغم مسكت تليفون خالد و بدات تقرا الرسالة المبعوتة من بنت اسمها مدرونا
الرسالة كانت مكتوبة ..
صباح الخير علي عيونك يا خالد ، بتمني انك تسرع في اجراءات السفر و تكون موجود عندي اخر الاسبوع ، حقيقي انا بتمني اشوفك في اسرع وقت
انا و كل الجروب بتاعي و بجد هتتبسط
نغم اتصد*مت / يا نهار اسود يا خالد ، ده النهاردة يوم من*يل عليك باذن الله .. و كمان حطاله قلب و بو*سة ده انا مراته معملتهاش والله لاوريكم
و قامت نغم بسرعة تغير هدومها و قربت من خالد و بدات تضر*ب فيه بغبا*ء و خالد قام من سريره مفزو*ع
خالد بصد*مة / انتي جاتلك الحالة و لا ايه ، في واحدة تصحي جوزها يوم الصباحية كدة
نغم بعص*بية بصوت عالي/ بتخوني يوم صباحيتي
ده انت جرئ اوي.. انت عارف انا هعمل فيك ايه دلوقتي
خالد بصلها بستغراب / اخو*نك ايه يا بت المجا*نين هو انا لحقت ازهق منك اصلا
نغم بصتله بصدمة / انت مستني كمان لما تزهق مني
يالهوووووووي
قربت نغم من الشباك و بدات تقول
بصوت عالي /الحقووووني يا ناااس .. شوفوا جوزي المحترم ابن الاصول بيعمل فيا ايه
خالد اتصدم و جري ناحيتها و حط ايده علي بوق نغم / انتي بتعملي ايه انتي اتجن*نتي يا نغم .. اسكتي اهل البلد هيسمعوكي هتبقي فضيحة
نغم عض-ت ايده جامد ز*قته. / انا هوريك الناس بتتلم ازاي يا ابن الحديدي
….و جربت نغم و بدات ترمي اي حاجة تلاقيها في وش خالد و لانه كان واقف بالشورت فقط فكانت الحاجات بتوجعه جدا و مكنش عارف يسيطر عليها
______________________________________________
في بيت كريم و ياسمين .
ياسمين كانت تعبا*نة جدا و ماسكة بطنها و عمالة تتمشي في الاوضة و ماسكة التليفون علشان ترن علي كريم ..
ياسمين بدمو*ع / انت فين يا كريم و سايبني لوحدي يارب جيب العواقب سليمة .. اعاااا
…و في اللحظة دي و*جع ياسمين بدا يزيد اوي و مكنتش قادرة تتحرك من مكانها و حاولت تقوم من علي السرير علشان تخلي اي حد يلحقها من برا الشقة
ياسمين انها*رت من العيا*ط / يارب كريم يجي بقي انا مش قادرة علي التع*ب ده ، كفاية كدة عليا يارب
ساعدني
.. وفي اللحظة دي بصت ياسمين علي الارض بس اتصدمت اول ما لقت د*م كتير اوي مكانها و علي هدومها في الحظة دي ياسمين حست ان قلبها اتقب*ض و
بدات تصر*خ جامد / لاااا والنبي ده انت الحاجة الوحيدة اللي عايشة علشانها ..
…و وقع*ت علي الارض من تعب-ها و استسلمت و اغ*م عليها .. و بعدها بحوالي خمس دقايق وصل كريم و هو شايل علبة شوكولاتة
كريم ببتسامة / ياسو .. يا سوسو تخيلي جبتلك اي معايا .. الشوكوو ..
…كريم بر*ق اول ما شاف ياسمين وا*قعة في الارض و للاسف في د*م كتير .. كريم جري عليها و دموعه بقت تنزل من عينه بخوف
كريم مسك راسها بسرعة / ياسمين ..ردي عليا بالله عليكي ردي عليااا ، اي اللي حصل ده .. يارب استرها معايا اعمل انا دلوقتي .. اعمل ايه بس اكلم صقر
….في اللحظة دي ادرك كريم انه في بلد غريبة لوحده منغير اهل ولا عيلة و لا صحاب
و حط كريم ايده في شعره بيحاول يجمع اعصا*به و شال ياسمين و ج*ري بيها علي عربيته علشان يوديها للمستشفي ..
______________________________________
في الجنينة في الصعيد
عساف كان قاعد تحت لوحده و ماسك التليفون و بيقلب في صوره مع همس و حاول يبعتلها ع الفيس رسالة
عساف/ الدنيا كلها واقفة ضدك يا عساف . معقول اكون خسر*تها في لحظة غبا*ء مني خلاص كدة ضاعت منك كل حاجة يا عساف
جاسر قعد جمبه / الصراحة انت كنت غ*بي اه لما عملت كدة ، بس متقلقش مسيرها ترد عليك
اقولك حاجة انا واثق ان البت دي بتحبك و هتسامحك و قريب
عساف/ تسامحني اي بس و همس اصلا مسافره بقالها كتير و غيرت كل حاجة . جاسر انا ليه فقري اوي كدة ، ليه كل الناس اللي بحبها و اتعلق بيها بتبعد عني
جاسر/ و النبي بطل تقول كدة بقي والله بكره ربك هيسهلها و هتقول جاسر قال ، يلا قوم معايا ندخل ننام بقي شوية بدل معاذ يصحي و يلاقي نفسه لوحده
________________________________________________
في اوضة قمر و صقر
صقر و هو واخد قمر في حضنه / بس يا ستي و ده اللي حصل اخر فتره .. الله يرحمه يوسف مكنش يستاهل مو*ته زي دي .. حتي خالد هيسافر خلاص و هيسيبني تاني
قمر بعد عن صقر و قعدت قدامه / ما تقولشي كدة
هو مسافر علشان يحقق حلمه و النبي يا صقر اقف جمبه و سانده حتي لو مش مقتنع بس برضو دي هوايته
صقر ابتسم / اقف جنبه بس ده مش بعيد ادخل معاه شريك في المطعم كمان ، انا نفسي يبني لنفسه كيان حقيقي خالد محتااج ده اوي
بس سيبك من الحوارات اللي ملهاش لازمة دي ..ماتيجي تقعدي جمبي بدل ما انتي بعيدة كدة
او هاتي بو*سة علي الاقل و لا هنقضي اليوم كله في الكلام مثلا
قمر قربت منه و بجر*ائه صدمت صقر با*سته بحب و صقر اتصدم بس ضمها ليه بحب و بعدها ادركت همس فعلتها و بعدت عنه باحراج
صقر بصدمة / ولا و اتجراتي يا مراه الصقر ، اي يا بت ده اومال فين اللي كانت مكسو*فة اوي امبارح
و خا*يفة
قمر ضر*بته في كتفه / صقر و النبي بلاش تكس*فني بقي الله … وبعدين انا مش خايفة منك اصلا انا بمو*ت فيك و نفسي اسعدك علي قد ما اقدر
صقر ببتسامة / طب طلاما نفسك تسعديني ..تعالي بقي
و لسه صقر بيشد*ها ناحيته سمعوا صوت نغم و هي بتصر*خ جامد …فجريوا برا الاوضة
________________________________________________
برا الاوضة
نغم ماسكة خالد و هو لابس الشورت بس
بتقول بصوت عالي / الحقوني يا ناس جوزي بيحب عليا و الحنة لسه في ايديا .. اومال لما اكمل معاك شهر هتعمل فيا ايه يا مع*قد
خالد اتعص*ب اوي من كلامها و ز*قها بعزم قو*ته لدرجة ان نغم خبطت في الحيطة / انتي عارفة لو ملمتيش لسانك انا هعمل فيكي ايه ..اقسم بالله هطلقك حالا
في اللحظة دي وصل جاسر و عساف و اتصد*موا من المنظر
و صقر خرج من الاوضة و اتكلم بحد*ه / اي ده انتوا اتجننتوا ولا ايه في حد يعمل كدة برضوو .. الخدامين و الغفر يقولوا علينا اي .. يلا تعالوا نتكلم في المكتب
عساف/ استني بس يا صقر خالد يغير هدومه بدل ما هو واقف يتستعرض عضالاته كدة قدامنا .. ايه يا عم خالد مش عارف تسيطر من اول يوم
جاسر ضحك / بس يا ابني ده وقته هزار.. و بعدين انا مش فاهم مين اللي كان بيز*عق كدة ولا انتوا بتهزروا مع بعض
نغم و هي بتعي*ط / لا انا مستحيل اكمل مع البني أدم ده تاني .. ده بيخو*ني و كمان بيهد*دني بالطلا*ق .. انا عايزة امشي من هنا
خالد بعص*بية / يلا في ستين داهية .. المركب اللي تود*ي و مترجعش كمان بلا قرف
نغم بد*موع و كان شكلها طفلة اوي / اتفوو عليك ..انا اصلا بكر*هك انت شخص و*حش و قا*سي اوي عليا
عساف ضحك / خلاص يا نغم والله ما تع*يطي ، طب والنبي ما تز*علها انت شايف والله بت*عيط ازاي.. طفلة اوي
خالد بغ*يره قرب من عساف و مس*كه من هدومه / و انت مال اهلك بتع*يط ازاي .. مركز معاها ليه حنين انت .. اظبط يا عساف بدل ما اقلب عليك
عساف بحد*ه / في اي يا خالد نغم زي اختي عادي يعني ، واوعي ايديك دي
صقر بحد*ه / بسسس بقي انتوا هتتخا*نقوا ..يلا خد مراتك و ادخلوا اتصافوا جوا يا خالد و براحة بالعقل مش بالخنا*ق .. اتفضلوا و مش عايز اسمع صوت زع*يق ..احنا مش ناقصين فضا*يح
خالد بص لنغم اللي بتعي*ط بغيره و قالها / يلا يا هانم ادخلي جوا جبتلنا الكلام من اللي يسوي و اللي ما يسواش
و دخل خالد و نغم اوضتهم ..و صقر اتصدم من الكلمة بتاعته و بص لجاسر / و يا ترا انا من اللي يسوي و لا من الناحية التانية
عساف بز*عل / اخوك ده غير*ته بايخة اوي بجد انا داخل انام انا مش حمل حوارتكم اصلا بلا قر*ف.
و يكون في علمك انا همشي النهاردة اصلا
صقر / يوووه بلاش اوفره انت التاني و بعدين ما هو عنده حق يز*عل برضو انت واقف تعا*كس مراته و تتامل في شكلها ، ما تظبط نفسك انت كمان
عساف مردش عليه و دخل هو وجاسر الاوضة
_______________________________________________
في المستشفي
كريم كان واقف علي باب و عمال يعيط بخو*ف و يدعي لياسمين و هو بي*عيط / انا السبب ، انا اللي سبتها لوحدها النهاردة و هي كانت تعبا*نة و كل ده علشان الشغل .. يع*لن ابو الشغل و علي كل حاجة
هخسر مراتي و ابني علشان فلوس ده انا بعت كل حاجة اصلا علشانها و في الاخر بسبب أهمالي هخسرها ..
…في اللحظة دي بدا كريم يفتكر خناقته مع صقر و كانت خناقة قوية جدا ..
فلاش باك
في مكتب كريم كان بيجمع كل اوراقة و كل حاجة تخصه و عساف واقف جمبه
عساف / ممكن افهم بقي انت هتروح فين في ايه يا كريم خنا*قة زي اي خنا*قة حصلت بينكم
كريم بحز*ن / المره دي صقر قالي اني شغال عنده و انا بقالي سنين معاه في الشركة شايل الشركة دي اكتر منه و في الاخر يذ*لني ليه يعني
عساف / صقر عص*بي و انت عارف كدة كويس و اكيد مش انا اللي هاجي اقولك ان صقر جدع معانا كلنا ازاي
كريم بعص*بية/ جدع علي نفسه انا مش هقعد هنا تاني و لا في الشركة ..انا اصلا بقالي فتره طويله بفكر اسيب البلد و امشي
في اللحظة دي دخل صقر/ و تفتكر هترتاح و انت بعيد عننا .. انا اكتر كلمة بكرها و انت عارف كدة كويس ان حد يقول انا هسافر اعيش لوحدي برا
افرض عملت حاد*ثة .حصلك مصي*بة يا كريم … مين هيساعدك و يقف معاك .. هنا الف ايد هتمد ليك أيدها و تقف جمبك ، اما برا ميت جز*مة هتدو*س عليك
كريم / و هنا بقي مين هيساعدني و يقف جمبي
صقر بحد*ه / انا و عساف و ابوه و جاسر و خالد اخويا و جدي و جدتي و كل الحرس بتوعي و الامن
و اهل البلد اللي بيحبوك ، اقولك حتي يوسف لما يعرف انك محتاجة هيجري عليك .. اوعي تبيع كل دول علشان فلوس او شغل يا كريم .. و لو ز*علان مني حقك علياا
باااااااك
فاق كريم من ذكرياته و قعد يع*يط جامد / ياريتني ما سافرت ..يا ريتني فضلت عايش معاكوا و في وسطكوا
في اللحظة دي خرج الدكتور و هو علي وشه الحز*ن و كريم جري ناحيته و بدا يتكلم بانه*يار و
كلام أغلبه مش مفهوم / مالها يا دكتور .. أبوس ايدك بلاش بلاش تقولي اي حاجة تزعلني ، قولي ان مراتي كويسة
قولي ان ابني بخير .. انت مش عارف انا عملت ايه علشان ابقي معاهم
______________________________________________
في اوضة خالد
نغم ورتله الرسالة و هي بتع*يط جامد / اهو الدليل انك خا*ين و بتخو*ني مع بنت اسمها مدرونا يكون في علمك انا هكلمها و ههز*قها و اقولها انك هتلعب بيها زي و هقولهم كلهم كمان
خالد بعص*بية / خلصتي اله*بل بتاعك .. يكون في علمك انا مش هعدي الموقف ده علي خير ابدا
بس علشان اريحك البنت دي هي اللي هتساعدي في ايطاليا اول ما اسافر في اختار المطعم و المسابقة كمان
نغم بعص*بية / بس دي بتعا*كسك و باعتالك بو*سة يا خالد اهي و قلب احمر كمان مش لون تاني
خالد بعص*بية/ بطلي تخ*لف بقي و متعصب*نيش
عليكي ، عملتي فضيحة تحت و خلتيهم كلهم يتر*يقوا علينا بسبب جنا*نك ده و منغير سبب واحد يكون في علمك انا مش هاخسر حلمي بسبب العب*ط ده .. انا هسافر بكره لوحدي
خالد / جدي انا خلاص مسافر بكره ايطاليا علشان هبدا في مشروعي
الحديدي بز*عل / خلاص كدة يا ابني .. طب هتسافروا امتي باذن الله
خالد بجد*ية / لا يا جدي انا هسافر لوحدي علشان مش هبقي فاضي خالص . فنغم هتفضل مع اهلها
كل الي قاعدين اتصد*موا و بما فيهم نغم و عزة ووالدتها و في اللحظة دي صقر ادخل اول ما احس ان الأجواء اتو*ترت
صقر / اه يا جدي انا اللي قولتله يعمل كدة عقبال ما اخلص ورق نغم و ورقي علشان نسافرله .. ما انا اكيد مش هسيبه في يوم زي ده لوحده
و فاجاه موبيل صقر رن و اخده صقر و خرج برا الدوار
صقر / ايوا يا سيادة اللواء .. متقلقش انا هتصرف
في الموضوع ده ، اديني فرصة بس النهاردة ارجوك و انا هرد عليم في اسرع وقت والله
و قفل صقر التليفون / كل ما تحلها بتتعقد يا صقر بس باذن الله هتتعدل انا متفائل خير …و يارب اعرف اوصلك انت كمان يا كريم نفسي ترجع بقي طول عمري بكره الغربة دي اوي
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية خادمة الصقر ) اسم الرواية