رواية عريس الغفلة كاملة بقلم اسراء ابراهيم عبر مدونة دليل الروايات
رواية عريس الغفلة الفصل الخامس و الاخير 5
وبعد انتهاء المحاضرات اسيل نفذت كلام الدكتور وراحت مكتبه وخبطت
عمرو: ادخل
اسيل: نعم يا دكتور حضرتك كنت عايزني
عمرو بابتسامه خبث: اه اتفضلي اقعدي
وفعلا اسيل دخلت وقعدت وقام هو قفل الباب بالمفتاح وبيقرب علي اسيل وبيبصلها بنظرات مخيفه
اسيل: هو فيه حاجه يا دكتور
عمرو: وقعد علي الكرسي اللي قدامها قيمت خمس دقايق بيبصلها من فوق لتحت واسيل قاعده مرعوبه وفجاءة قرب عليها وحاول يلمسها
اسيل وهي بتقوم تتنفض: هو فيه ايه يا دكتور
عمؤو: مفيش حاجه بس انتي حلوة اوي
اسيل وهي بتجري ناحيه الباب وبتحاول تفتحه: ابعد عني حضرتك ابعد عني حد يلحقني
عمرو: ايه ماتكبريش الموضوع
اسيل وهي بتضربه بالقلم: ايه اللي مكبرش الموضوع حد يلحقني
عند علي
كان واقف مستني اسيل لانهم اتفقوا يروحوا مع بعض ونسي خالص حوار عمرو
علي: يعني راحت فين اوف ده زمانها عند عمرو بس اتاخرت اوي انا قلبي مش مطمن وفعلا راح عند المكتب وشاف الناس متجمعه قدامه وبيحاولوا يفتحوا الباب واسيل بتصوت وتزعق جوه دخل ما بين الناس وقعد يضرب في الباب جامد وفعلا فتح ومسك عمرو وضربوا بالروصيه واخدوه رجاله الامن وعلي خلع الجكت بتاعه وبيقرب علي اسيل علشان يلبسه ليها بسبب انها لابسه فستان قت
اسيل وهي بتخترف من الصدمه: لا متقربش انت هتعمل ايه ابعد عني واغمي عليها
علي لبسها الجاكت وشالها وراح ركبها العربيه وحاول يفوقها
اسيل: لا لا متقربش متقربش ابعد عني
علي: اسيل فوقي انا علي
اسيل بعياط: علي طب انت لو مجتش كان هيحصل فيا ايه
علي: خلاص عدي يا اسيل ومتفكريش كتير في الموضوع ده علشان نفسيتك واهدي شويه
اسيل بعياط: مش قادره وفضلت تعيط طول الطريق
وعلي طلعها لحد بيتها وعطاها لمامتها
علي: خلي بالك منها يا طنط
هدي: هو ايه اللي حصلها
علي باستعجال: معلش يا طنط لازم امشي دلوقتي ولما هي تفوق هتحكيلك بس متساليهاش دلوقتي اوكي
هدي: تمام يا بني
علي نزل وكان في قمه غضبه ركب عربيته وساق علي سرعه عاليه جدا لحد ما وصل الجامعه اللي كانوا واخدينوا عمرو علي مجلس التاديب
دخل علي الجامعه لاقاهم في وشه وهما واخدين عمرو
عمرو: يا جماعه انا معملتش حاجه هي اللي بنت مش كويسه
علي مسكه وفضل يضرب فيه بوحش*يه لحد: بقي هي اللي وسخه يا ابن الك*لب انت اللي دكتور وسخ خلي بالك انت بتتكلم علي مين وكل ده وهو بيضربه وقدام الجامعه كلها وكله كان بيصور
لحد ما وقع واغمي عليه من كتر الضرب والامن بعد علي عنه
وطبعا كالعاده الفديو لف السوشيال مديا وطلع ان الدكتور حاول مع كذهبنت قبل كده بس عرفوا يهربوا منه وكل البنات دي ظهرت ووقفت جمب اسيل اللي كانت منهاره بس للاسف البنات دي سكتت عن حقها وادي النتيجيه ان كذه بنت حصلهاا نفس الموضوع وسكت ولولا اسيل كان هيفضل الدكتور الحق*ير ده عمل كده مع بنات كتير والاكيد كانوا هيسكتوا وانتهي الموضوع بفصل الدكتور نهائي وسجنه لمده سنتين
بعد مرور اسبوعين
كان علي واسيل اعترفوا بحبهم لبعض وراح اتقدم ليها تاني وقالوا لاهلهم اللي كانوا ناويين يعملوه وكمان علاقه محمد ومريم بقت حلوه جدا واتعرفوا علي بعضهم وكمان حبوا بعض واعترفوا بحبهم لبعض هما كمان
اسيل: والنهارده يوم مش عادي النهارده صديقي الصدوق جايله عريس ومش بس كده ده كمان هي موافقه عليه ومش صالونات
مريم: ونبي اهدي شويه كده يا اسيل علشان انا متوتره لوحدي
اسيل: متوتره من ايه يا هبله ده هو كلها كبايتين شاربات هطلعيهم ولو علي الكلام ما انتي بتكلميه ولا هنستهبل علي بعض
مريم: والمفروض انك كده بتسحبي مني التوتر ده انتي بومه
اسيل: ايه ده ايه ده ده انتي بتقلي ادبك عليا
مريم: لا لا ونبي متتحوليش مش وقته انا متوتره لوحدي
خالد: يلا يا بت منك ليها الناس جم
اسيل: بت اما تبتك ومش المفروض تخبط وان هنا في بنات بتلبس
خالد: بنات هما فين البنات
اسيل راحت زقته وقفلت الباب في وشه بالمفتاح
اسيل: ها مستعده 1/2/3 ها جاهزه خدي نفس عميق
مريم: اها يلا بينا
اسيل: يلا
وفعلا خرجوا
محمد وهي بيضرب علي اللي مبحلق علي اسيل ومش بيبص علي غيرها علشان يقطع الصمت ويفتح الموضوع
(ملحوظه: محمد ابوه وامه ميتين فجاب معاه علي)
علي: اها احم احنا جايين يا خالد نطلب ايد اختك الانسه مريم ولصاحبي واخويا وعشرت عمري محمد
خالد: علي بركه الله انا موافق بس نسيب العرسان يتكلموا مع بعض شويه والموافقه موافقه مريم
وفعلا قاموا كلهم ومريم كانت ماسكه في اسيل جامد بس اسيل مشيت وفضلوا محمد ومريم
محمد: احم هي السجاده جميله اوي وكل حاجه بس بردك يعني بصي في وشي
مريم: لا انا مركزه في خرم الشراب
محمد: يادي الكسفه يخربيت تركيز البنات
مريم: عادي ولا يهمك انا بلبس فرده وفرده
محمد: طب الحمدلله الحال من بعده
مريم لسه هتتكلم قاطعهم دخولهم عليهم
اسيل: ها نقول مبروك انا راي نقول مبروك لولولولولولي
مريم: بس اسكتي بذمتك دي زغروطه دي اعاقه
اسيل: الله انا غلطانه بس الف مبروك يا بت يا مريم وحضنوا بعض
تاني يوم
في المطعم
علي: ايه القمر مش ناوي يحن عليا ونتجوز
اسيل: علي انت عارف اني عايزة اخلص دراسه الاول صح
علي: صح
اسيل: يبقي متتكلمش في الموضوع ده تاني
علي: اللي القمر عايزة يمشي
اسيل: بقولك
علي: ها
اسيل: بجد انا قلقانه اوي علي حوار ابن عمي ده
علي: اسيل انا قولتلك ميه مره قبل كده ملكيش دعوة بموضوعه هو اللي اختار طريقه وانتي نصحتي كذه مره وانا كمان نصحته وهو عيل طايش ومصمم يدمر نفسه بالمخد*رات فاهمه يا اسيل ملكيش دعوة
اسيل بحزن: فاهمه
بليل
اسيل كانت بتركن عربيتها بس شافت ابن عمها بيركب عربيته وشكله مش مظبوط وبيتلفت يمين وشمال فقررت تروح وراه
وفعلا راحت وراه ووصلوا عند منطقه مقطوعه ونزل حازم ونزلت وراه اسيل ومشيت وراه وشافته بيسلم علي ولاد واقفين علي نصيه الشارع وعطوله مخدرات وعطالهم فلوس بس لحظها المنيل ان تلفونها رن وكان عاي فسمعوا الصوت وهي فضلت تجري منهم علشان تستخبي
اسيل: علي علي الحقني يا علي بيجروا ورايا هيعملوا فيا حاجه
علي: اهدي كده وحاواي تستخبي وتبعتيلي اللوكيشن
وفعلا نفذت اللي قال عليه ولحسن حظها انه كان قريب جدا لان الطريق اللي بيوصله علي بيته كان مقفول فاخد الطريق ده وفعلا وصل ليها وكانوا وصلوا لاسيل واسيل بتحاول تزقهم بس كانوا كتير فاتدخل علي في الوقت المناسب وضربهم بس جه واحد من وراه وقطع له شريان الرقبه وده اهم الشرياين في اللي في الجسم ومات فورا وجروا كلهم
وقطع حبل الذكريات الاليمه دي دخول الممرضه وهي بتقول يلا يا اسيل انتي الحمدلله بقيتي كويسه واتضح ان بطلتنا كانت في مستشفي الامراض العقليه بسبب انها تعبت نفسيا جدا بعد اللي حصل ودلوقتي موعد خروجها
تمت بحمد الله
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عريس الغفلة ) اسم الرواية