رواية زين الصعيد كاملة بقلم دودي عبر مدونة دليل الروايات
رواية زين الصعيد الفصل الخامس 5
_عاصم سمع صوت ضر*ب النا*ر
جاي علي تحت جري هو ورجالته بسرعة وبصدمة شاف ...
زين مرمي علي الارض ومتصاب برصا*صة في جمبه وبينزف جامد
عاصم بخوف :زين زين رد علياا انت كويس قوم
زين وهو بياخد نفسه :عا..صم متخافش انا بخير
عاصم بقلق :قوم معايا قوم أطلبوا الإسعاف بسرعة انتوا واقفين تتفرجوا
في الوقت ده كانت رجالة عاصم أمنوا المكان وقبضوا علي العنا*صر الإر*هابية والاسعاف جات ونقلوا زين في العربية وطلعوا بيه علي المستشفي
...............
هدي شافت ماجد قاعد في ريسيبشن الدكاترة
هدي :اذيك ي ماجد
ماجد :الحمد لله ي هدي اخبارك اي
هدي :تمام اي يعم من ساعة ما خطبت وانت ولا معابرنا احنا مش قد المقام ولا اي
ماجد :لا ودي تيجي مقامك عالي اووي عندنا طبعا
هدي :هتنزل إجازة امتاا
ماجد :الاسبوع الجاي
هدي :خلاص أكيد هتيجي عيد ميلادي اجازتي الاسبوع الجاي كمان
ماجد :والله هشوف كدا جنة وهقولك
هدي :لا انا مش قولت لجنة
ماجد :ليه
هدي: عادي ما انت عارف جنة مش بتحبني معرفش بتكرهني ليه كل ما احاول اقر*ب منها ونكون أصحاب تبعد عني
ماجد :معلش ي هدي ويستي حقك علياا انا
هدي راحت تتماي*ص عليه وتد*لع علشان تلفت نظره أكثر حقك ده ف قلبي وانا خلاص مش زعلانة
ماجد طبعا مكنش ع بعضه من طريقة هدي قدامه
ماجد:احم احم طاب انا ورايا شغل دلوقتي عن اذنك وراح مشي
هدي في سرها روح يحبيبي روح هتيجي يعني هتيجي ولما نشوف بقا الست جنة هتعمل اي
..............
جنة :الو اذيك ي ندي
ندي :الحمد لله ي جنة
جنة :عاملة اي دلوقتي
ندي :الحمد لله بخير ي جنة والله فرحت اووي لما لقيتك بتتصلي بيا انا قولت انك نسيتيني
جنة :لا مش تقولي كدا طمنيني عليكي وايه اخبار العلاج ماشية عليه والدكتور كويس من
ندي :الحمد لله ماشية بإنتظام حقيقي الدكتور شخص محترم وكويس جدا وبدأت أتحسن بشكرك اووي ع واقفتك معاي وانك سمعتيني وساعدتيني انا لا عندي اخت مش هتعمل معايا كدا
جنة بحب :احنا اخوات مش تقولي كدا لو عاوزة اي حاجة اتصلي بياا في اي وقت وان شاء الله لما انزل إجازة هقبلك ونقعد ونتكلم انا حاليا عندي شغل عايزة حاجة مني
ندي بحب :عاوزة سلامتك ي جنة مع الف سلامة
وقفلت بعد كدا ....
_جنة شخصية طيبة اووي ايوه ساعات بتكون رافعة رأسها في السماا بس ده لما حد بيضايقها شخصية رغم أنها مجنونة شوية بس عاقلة اووي في اي موقف تتحط فيه حتي لما قبلت ندي في المول كان ممكن تنادي حد من الأمان عادي جدا بس لا حبت تروح وتتكلم معاها وكانت بسيطة معاها جدا وحبتها اووي وارتحت كمان وحبت فعلا تساعدها زي م جوه كل واحد فين حتة كدا مركونة ع جمب مش بتطلع غير في المواقف اللي زي دي ساعاتها بس بتحاس بكمية فرحة وحب كدا رهيبة وأنك كنت سبب رئيسي انك تسمع شخص معين قدامك وتساعده والمساعدة مش شرط تكون مادياً لا بالعكس ممكن تكون معنوياً ونفسياً اسمعوا بعض وخافوا ع بعض واعرفوا ازي تقفوا جمب بعض في الشدة عاود نفسك تساعد غيرك حتي لو مش تعرفه شخصياً ولو لقيت حد بيعمل غلط روحله واتكلم معاه وانصحه وعارفاه الصح من الغلط يمكن تكون انت السبب أنه يقوم تاني ويفكر ويعيد حساباته بلاش نعالج الغلط اللي نشوفه بغلط اكبر منه أننا نف*ضح حد شوفناه بيعمل حاجة غلط علشان نبان روشين وواه مفيش زينا في الروشنة كلنا بنغلط عادي محدش كبير ع الغلط المهم انك تعرف تفرق بين الاتنين الصح والغلط وتفرق بين النصيحة و الكلام اللي بيكون من تحت ل لفوق وتحساس اللي قدامك انك بتداري عليه وكاسر عينه .....
حبوا بعض وخليكم دايما ضهر وسند وعزوه لبعض حبوا الخير لغيركم علشان ربنا يبعتلك الشخص اللي يحبك صح حلوا فيه روح حلوة كدا م بينكم والشاطر اللي يعرف يتعامل مع اي حد يقابله ويتعامل مع أي موقف ويسيب ذكري حلوة كدا للي قدامه حاجة في قمة الجمال والسعادة بجد ...
....................
نيجي بقا لأحمد
قاعد مع أصحابه علي القهوة
الشاب ١:ايه يعم مالك
احمد بضيق :مفيش
الشاب ٢:يعم تلاقي ال*بت ملك حاطة عليه جامد اووي ومش مديله ريق حلو وفضلوا يضحكوا
احمد اتعصب :مين دي ده ما عاش ولا كان انا لو عايزة اجابها هجابها
الشاب ٢:طاب م تجبها يسطا حد قالك حاجة وهنعمل رهان كمان عليها ولو عرفت تجبها هتكسب الرهان
احمد بضحكة خبيثة :بكرا تشوفوا وفضلوا يهزروا ويضحكوا
_احمد و صحابه دول فاضيين مش وراهم حاجة غير القعدة علي القهاوي ويعك*سوا في دي ودي بمعني اصح صايعي*ن مش وراهم شغلة ولا مشغلاة مالهمش هدف في الحياة عايشين علي قفاا أهليهم ...
..................
الاسعاف نقلت زين المستشفي
كان بينزف جامد اووي من الرصاصة اللي صابت جمبه ومغمي عليه
دخلوه أوضة العمليات بسرعة
مرت ساعة وساعتين وتلاته
وبعدين الدكتور خرج
عاصم بخوف :هاا اي الاخبار ي دكتور
الدكتور بإطمئنان :الحمد لله طلعنا الرصا*صة منه بس لسه في آثار جروح وكدمات كدا في وشه وجسمه مكان الرصا*صة مع الوقت والأدوية هتروح
عاصم :تمام ي دكتور هيقعد قد اي علي لما يخف
الدكتور :ده بيرجع علي حسب استمراره ع الدواء أن شاء الله يخف ويقوم بسرعة دلوقتي هننقله من اوضة العمليات ع أوضة يرتاح فيها واهم حاجة الراحة التامة وانا هخلي دكتورة تتبع معاه ميعاد الأدوية
عاصم :ماشي ي دكتور شكرا
الدكتور :العفو ع اي ده واجبي عن اذنك
............
عاصم راح يطمن اللواء جمال علي المهمة ويبلغه كمان أن زين اتصاب
عاصم بيخبط ع الباب
اللواء جمال :ادخل
عاصم :تمام ي فندم
اللواء جمال :هاا طمني ي عاصم عملتوا اي
عاصم :الحمد لله ي فندم قبضنا ع العنا*صر الإر*هابية وحولنهم علي القطاع عندنا بس زين اتصاب ي فندم أثناء العملية
اللواء جمال بقلق :زين !!اي اللي حصله هو فين دلوقتي
عاصم :الحمد لله هو بخير دلوقتي ي فندم اتصا*ب ب رصا*صة ولسه طلع من العمليات حالا
اللواء جمال :المهم يكون بخير وتابع مع الدكتور علشان يخف بسرعة وانا بنفسي هروح اطمن عليه
عاصم :تمام ي فندم حضرتك تؤمر بأي حاجة
اللواء جمال :لا اتفضل انت دلوقتي
..............
الدكتور :ي دكتورة جنة عايزاك تبشاري الحالة اللي في غرفة 9 وتجبيلي تقرير اول بأول عنها
جنة :تمام ي فندم هي الحالة اي بالضبط
الدكتور :ضابط كان متصا*ب في عملية انا خرجت الرصا*صة من جمبه الحمد لله عدت ع خير وهو حاليا في فقرة نقهة عايز متابعة منك بإنتظام وتديله الدواء اول بأول ولو في اي حاجة بلغيني
جنة :تمام ي دكتور
الدكتور :اتفضلي دلوقتي روحي شوفي الحالة ولو في اي ملاحظة عارفيني
جنة :حاضر عن اذن حضرتك
وراحت جنة ع غرفة الحالة اللي الدكتور قال عليها
خبطت علي الباب محدش رد
فدخلت و .....
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية زين الصعيد ) اسم الرواية