رواية وتين كاملة بقلم محمد احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية وتين الفصل التاسع 9
وتين: هو انا عارفة ان مليش حق اتدخل وان انتِ مش طيقاني اصلا بس جدعة بصراحة لازم تاخدي حقك...
حور: انا اتعلمت اني لازم اخد حقي فعلًا
وبعدين عادي يعني انا معنديش مشكلة معاكِ..
وتين: هنضحك علىٰ بعض مش واحدة بتحب ضرتها..
حور: وانا مش بحبك ولا بكرهك يعني عادي....
وتين: اشطا يا ضرتي مش هتفرق كتير....
حور: عن اذنك طالعة شقتي..
وتين: معلش كنت عايزة اسأل سؤال بسيط..
حور: اتفضلي
وتين: هو انا ينفع اخرج اروح عند خالتو...
حور: هو عادي بس انتِ لسة متجوزة جديد والمفروض متخرجيش بس برضوا عادي قولي ل يوسف وهو أكيد مش هيرفض
وتين: شكرًا يا حور..
حور: العفو...
ــــــــــــ
الاء: اهدي يا طنط مالك بس....
ليلىٰ: مش شايفاها بتتكلم معايا قليلة الذوق...
الاء: اكيد يا طنط هي مش هتقولك كده من فراغ يعني....
ليلىٰ: ايوا يعني قصدك انا الغلطانة صح..
الاء: لا يا طنط مش قصدي حاجة.....
ليلىٰ: لما يجي يوسف بس وانا هقولة علىٰ قلة ادب مراتة....
الاء: مفيش داعي يا طنط نكبر الموضوع مش مستاهلة....
ليلىٰ: اسكتِ انتِ مش عايزة اسمع صوتك...
الاء: حاضر يا طنط ربنا يصلح الحال
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
العريس هيجي النهاردة يا سما...
سما: ماشي يا ماما علىٰ بركة ربنا...
سعاد: سيبيها علىٰ ربنا يا سما وكل حاجة قسمة ونصيب....
سما: بالفعل يا ماما انا متأكدة من كده وان ربنا كاتبلي الاحسن طبعًا...
سعاد: طبعًا يا بنتي ربنا يكملك بعقلك..
سما: يارب يا ماما..
مازن برفعة حاجب : أي ده يا تسنيم.....
تسنيم: استقالتي يا استاذ مازن..
مازن: واللهِ استقالتك؟
تسنيم: ايوا استقالتي فيها اي غريب...
مازن: انا مقولتش تمشي..
تسنيم: وانا مش عايزة اشتغل هنا كل شوية حضرتك زعيق واهانة فيا كده حرام انا مش هسكت لحضرتك تاني..
مازن: خلصتي؟؟؟
خدي الاستقالة دي بقىٰ وبليها واشربي مايتها....
تسنيم: لا حضرتك متفكرش أن الناس كلها ماشية علىٰ مزاجك..
مازن: ايوا يا تسنيم العالم كلة ماشي علىٰ مزاجي يلا وريني عرض كتافك وخلصي الورق اللي ادتهولك...
تسنيم: وانا قولت اني مش هشتغل تاني هي عافية....
مازن: ايوا يا تسنيم عافية يلا اخلصي بقىٰ مش بحب اعيد كلامك مرتين...
"خرجت تسنيم من المكتب وهي تسبة بأبشع الشتائم"
مازن: اخلصي يا تسنيم سامعك علفكرا....
تسنيم: هووووف حااضر
ـ
ــ انا ياستي عمر فخر الدين 27 سنة خريج كلية تجارة بشتغل محاسب في بنك و اموري المادية ماشية الحمدلله اكبر واحد في اخواتي وانا اللي بصرف عليهم بعد موت بابا وماما الله يرحمهم عندي اختي تمارا اصغر مني متجوزه و مسافرة هي وجوزها و اخواتي الصغيرين نهلة ونيرة دول عايشين معايا ولو ربنا وفق وحصل نصيب فَهما هيعيشوا معانا
عندك أي اسئلة تاني...
سما: لا معنديش وبأذن الله ردي هيوصلك مع ماما...
عمر: بأذن الله واتمنىٰ يكون في توفيق من الله وتكوني حرمي...
سما: بأذن الله لو كان في نصيب...
ــ
يوسف: اي اللي حصل يا ماما بس براحة وفهميني....
ليلىٰ: مراتك يا يوسف بهدلتني..
يوسف: وتين؟
ليلىٰ: وهي وتين بتنطق ابدًا ياريت ااكل زيها اكيد حور هو في غيرها..
يوسف: اي اللي حصل يا ست الكل بس حور عملتلك اي
ليلىٰ: بهدلتني وشتمتني وزعقتلي
يوسف: وه كل ده عملتة حور...
ليلىٰ: ايوا يا يوسف هاتلي حقي بقىٰ..
يوسف: حاضر يا ماما
يوسف: اي اللي حصل يا حور؟؟
مزعله ماما جامد اوي كده لي؟؟
حور: انا معملتش حاجة امك اللي كل شوية تجرح فيا بالكلام وتشتمني وانا كل مرة بسكت لكن المرة دي مش هسكت تاني يا يوسف انا كنت بقول دس والدتك ولازم احترمها بس مش بالطريقة دي
دي مش بطيقني يا يوسف....
يوسف: خلاص يا حور اهدي انا عارف ان ماما طريقتها مش لطيفة حبتين
حور: حبتين!!!
يوسف: حبوب يا حور مش حبتين..
حور: ايوا كده مش هنكدب علىٰ بعض ما انا عارفة اللي فيها..
يوسف: يا حورية لازم تكوني اعقل من كده يا حبيبتي....
حور: يوسف لو سمحت متجيش تطلعني انا الغلطانة انا معملتش حاجة غلط..
يوسف: ومين قال انك غلطي بس لازم تستحملي ماما وتعتبريها زي مامتك يا حوريتي...
حور: بعتبرها زي مامتي بس هي مش بتعتبرني بنتها خالص يا يوسف دي مش بطيقني ابدًا واللهِ...
يوسف: معلش يا حبيبي، هروح اشوف وتين عشان كانت عايزاني في حاجة جهزي الأكل لغاية ما اجي عشان عصافير بطني بتصوصو...
حور: حاضر يا جو متتأخرش بقىٰ عشان الأكل جاهز..
يوسف: في أقل من ثانية.....
يوسف: ازيك يا وتين عاملة اي..
وتين: بخير
يوسف: كنتِ عايزة حاجة؟؟؟
وتين: ايوا عايزة حاجة واتمنىٰ إنك توافق عشان بجد زهقانة وقرفانة..
يوسف: لو بإمكاني أكيد هوافق اتفضلي..
وتين: أنا عايزة اشتغل وبالله عليك ما ترفض.....
يوسف: تشتغلي!!!!
لا طبعًا تشتغلي اي وبعدين انتِ لسة عروسة جديدة يعني حتىٰ لو كده مش هينفع....
وتين: يوووه متقولش عروسة جديدة دي عشان انا مش عروسة...
يوسف: مش هينفع يا وتين...
وتين: لا هينفع يا يوسف مينفعش لي أن شاء الله.....
يوسف: واللهِ لو انا مش قادر اصرف عليكِ كنت شغلتك لكن انا مش هخليكِ محتاجة لحاجة عشان تشتغلي...
وتين: انا مش عايزة اشتغل عشان كده يا يوسف انا هايزة اشتغل عشان بجد أنا قرفانة جدًا من الحبسة النهار كلة والليل كلة في الشقة هنا لوحدي....
يوسف: وانا قولت لا وخلاص يا وتين متعارضيش كتير....
وتين: لا هعارض يا يوسف وهشتغل برضوا...
يوسف: وانا قولت مفيش شغل وخلص الكلام علىٰ كده....
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية وتين) اضغط على أسم الرواية