رواية الصقر الجريح كاملة بقلم نورة عبد الرحمن عبر مدونة دليل الروايات
رواية الصقر الجريح الفصل الحادي عشر 11
على الهاتف
بهاء نهض من جانب روبي ليقول بغمزه زي منتي دقايق رجعلك يامزه ليقبله في الهواء ويغادر ..ليجيب على هاتفه بتأفف هو انا مش هخلص من زنك ياصقر.عايز ايه.
صقر انت فين..؟؟
بهاء بضحك منتا عارف بالوقت ده بكون فين..
صقر تنهد بضيق انت مش هتبطل العك بتاعك ..ايمتى تعقل يابهاء.
بهاء بضحك..سيبك من الكلام ده وقولي عايزني بأيه بالوقت ده.
صقر محمود وعيلته اتحرق بيتهم وهما بالمشفى وانا رايحلهم..
بهاء لاحول ولاقوة الا بالله .طب انت قولت لفتون .
صقر مقدرتش اقولها يابهاء مش هينفع تعرف دلوقتي..هروح اتطمن عليهم الاول.
بهاء بضيق .انا هجيلك هناك..
صقر.لا انا عايزك بحاجه تانيه خالص..
بهاء ايه قلقتني..
صقر عايزك تجبلي عنوان البنت اللي جابتلي الملفات فاكرها..
بهاء بتمثيل انه لا يتذكر لا انت بتتكلم عن اي بنت..
صقر يابني اللي جتلنا امبارح الشركه وادتني الملفات..وعملت حدثه
بهاء اهههه افتكرتها مالها..
صقر عايزك تجيبلي عنوانها وسجل كامل عنها..
بهاء.اممم ليه..
صقر من غير متسأل اعمل اللي بقول عليه واما اشوفك ابقى اقولك..
بهاء ماشي ..بكرى بالكتير هيكون ملفها عندك…سلام دلوقتي عشان ضربتلي مودي..
صقر بسخريه ماشي ياخويا..سلام
_______________
في المشفى
صقر انا لله وانا اليه راجعون..يعني كلهم ماتوا..
الطبيب ايوا ياباشا.اتحرقوا وماتوا.
صقر طب ازاي حصل الحريق..
الطبيب الامن اكدوا انو بسبب ماس كهربائي..في المطبخ .واهل البيت كانوا نايمين ومش حاسين..لحد ماالحريق امتد وحصل اللي حصل ربنا يرحمهم ياباشا ويصبركم..
صقر اومأ صقر برأسه بضيق ليهدر انا هسيب احمد معاكم عشان يخلص اجرائات الدفن بعد اذنك..
ووصى احمد بانهاء اجرائات الدفن وهو غادر يريد احضار فتون وهو لا يعلم كيف يزف لها هذا الخبر..
ليحدث نفسه سبحان الله الصبح بيخطط لقتلها وبالليل بيموت..
__________
فتون بقيت طوال الليل لم تنم وهيا تشعر بان شيء سيئ سيحدث..قامت وصلت الفجر..ودعت قليلا..ثم ذهبت الى الشرفة تستنشق بعض الهواء…
سمعت صوت الباب لتسرع اليه ..انت جيت اتأخرت كده ليه..انت كويس..
صقر جلس على الاريكه بتعب وهو ينظر اليها بتوتر..فتون تعالي عاوز اقولك على حاجه..
فتون بقلق من مظهره حاجة ايه كفا الله الشر ..خضتني ياخويا قولي مالك ووشك قالب كده ليه..
صقر نهض من مكانه وامسك يديها محمود وعيلته اتوفوا بحريق النهارده..
وقفت مصدومه لاتعلم مالذي تقوله..ثم اطلقت ضحكة عاليه..متهزرش كده ياسي صقر ..محمود اخويا كويس هو واياد وعماد محصلهمش حاجه..لتردف وقد نزلت دموعها الساخنه ..واالله حصل ..لتمسك يده هادرة ابوس ايدك قولي انك بتكدب بتهزر اي حاجه بس متقولش ماتوا …
احتضنها صقر وقال ربنا يرحمهم يافتون ده يومهم..
دفعته بهستريه متقولش كده محمود مامتش محمود عايش وهيسامحني..ماماتش متفهم بقى..لتسرع الى الباب وصقر يوقفها بصعوبه لتهدر انا هروحله ..هروحله دلوقتي عشان يسامحني محمود قلبه طيب وهيسامحني..والنبي.خدني لاخويا وعياله واانبي ياسي صقر..محمود مش هيموت وهو زعلان مني ..لااا صدقني فيه غلط
صقر وهو يملس شعرها بحنان اهدي يافتون ..احنا هنروح البلد دلوقتي عشان تحضري الدفن..متعمليش كده ده يومهم ..بقيت ساكنة بين احضانه دموعها تحرق وجنتيها الورديتين..
وبعد فترة..
كانوا في طريقهم الى الريف…وهي غارقة بالصمت الكئيب والحزن ..
____________
امام منزل صقر الشرقاوي في سيارة عمر
عليا صباح الخير..
عمر صباح الفل والورد والياسمين عليكي يااحلى وارقى عليا بالدنيا كلها…
عليا بابتسامه لاا باينك النهارده اخر رواق..
عمر بغمزه عيزاني اشوفك ومروقش ده حتى يبقى حرام عليه..ازيك ياحبيبتي..
عليا كويسه..وانت عامل ايه قلقتني عليك امبارح..
عليا بضيق انت عارف من لما اتخطبنا كان اتفقنا اننا بعد ماخلص كليه هيكون الفرح..
عمر بضيق بس مش قادر استنى افهميني بقى ياروحي..والله انا محتاجلك ..بعدين عندي ليكي خبر بمليون جنيه..
عليا خبر ايه..؟؟؟
عمر…
____________
في الريف في منزل عم فتون..
صقر بصدمه انتي ايه اللي جابك هنا..وبتعملي ايه..
…….
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية الصقر الجريح) اضغط على أسم الرواية