رواية حين تقع في الحب بقلم ندي علي حبيب الجزء الرابع عبر مدونة دليل الروايات
رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الفصل الحادي عشر 11
الكل اتجمع للفطار وغسان ونور بس نور باين عليها شويه تعب وقاعده بتلعب في الطبق بتاعها
نورهان بهمس وخبث :نوررر مش بتلعبي في طبقك ليه كلي علشان يكون في موجود لل وهزت كتفها بدلع ليها
نور بغيظ :بس يابت اسكتي مش نقصاكي
نورهان :دا بجد مالك تعبانه في اي
نور بتعب :عندي ارهاق وخمول جامد النهارده ونفسي مسدوده
يمني جنبها :قومي تعالي اقيس ضغطك ليكون واطي
نور قامت معاها ودخلت اوضة ونورهان ونسمه وراها
محمد : انا مش مطمن للمه بتاعتهم دي بعدها بيتنكد علينا لما نموت
غسان وهو بيشرب الشاي :مالك يا عاصي قاعد ساكت يعني مش العاده
عاصي رقع عينه اخيراً وبص لندي :انا كويس بس منمتش كويس علشان كدا مش قادر اتكلم
ندي بمرح :علي كدا اقطع النوم علشان نخلص من لسانك شويه
عاصي بغضب مخفي :ندي معلش ممكن اتكلم معاكي دقيقه لوحدنا
غسان بتحذير :عااصي
عاصي قام وبص لابوه :موضوع مهم مش هزار ومتقلقش انا تربيتك يا حضرت المقدم
ندي بصت لحبيبه بخوف :نظرته بتخوف انا عملت اي ؟ومشيت راحت وراه
عاصي وهو حاطط ايده في جيبه وماشي :تعالي ورايا
ندي بتردد:هو بس عرفني احنا ريحين علي فين
عاصي وهو مكنل مشي :امشي يا ندي انا احميكي بدمي
ندي وهي ماشيه وراه :طب ما تمشي جنبي ممشيني وراك زي القرد و حفيده كدا لي
عاصي بص ليها :القرد دا اللي هو انا صح ؟
ندي ادركت اللي قالته بصت ليه بمرح :عادي ما انا حفيدك يعني قرد برضو
عاصي بضحك وهو مكمل مشي :مش هنسيب الموضوع الاساسي ونمسك في القرد يلااا تعالي قربنا نوصل
ندي بتعب :انا عملت اي فيك يا بني تمشيني كل دا بقاطعك في اكل عيشك انا ولا اي
عاصي وقف قدام كوخ :نتكلم هنا ولا ندخل الكوخ
ندي بصت للكوخ بخوف :لاء هنا احسن النهم في اي
عاصي بهدوء:عارف اسألتي بالنسبالك هتكون غريبه بس انا فعلا يهمني اعرف يا ندي
ندي بعدم فهم :طيب تعرف اي وانا اعرفك
عاصي :في حد في حياتك بس تجاوبي بصراحه المره دي علشان خاطري المره دي جاوبي بصراحه
)ندي اتخيلت الوجع اللي عاصي فيه علشان اتألمت لما سألت حبيبها ان في حد في حياته ولا لاء كانت نفسها يقول لاء او يقول انتي اللي في حياتي وبس بس كالعاده اتخزلت الدموع نزلت غصب عنها )
ندي بوجع :كان في حد مكنش بالنسبه ليا حبيب كان بالنسبه ليا خنجر بيتزرع في قلبي بس الغريب ان انا اللي كنت بزرعه حبيته بجنون كنت مستعده اضيع حياتي بس يفضل معايا بس هو زيهم واختار اكبر عدوة ليا وحبها والمشكله ان كان عارف ان مبحبش البنت دي ورغم كدا اختار يكسرني كأنه كان بيفرح بدموعي ووجعي وقتها انا انتهيت من اول ما قال انها بكرا هتبقي خطبته انا انتهيت فعلا من وقتها
عاصي وهو بيمسح دمعته اللي نزلت غصب عنه من شكلها المنهار :ودلوقتي يا ندي لسه موجود في حياتك ؟
ندي قعدت علي الارض والهوا بيرجع شعرها لورا وبصت ليه بوجع حقيقي : انا هتوجع واتألم وهحب انسان محبنيش لي يا عاصي انا مستاهلش ان اقضي حياتي بتحصر علي انه محبنيش هو معذور علشان غصب عنه دا قلبه والقلب ملوش سلطان ….. بس انا مين يعذرني
عاصي قعد قصادها ومسك وشها بين ايده :وانا مين يعذرني انتي مرض جالي في القلب وملوش علاج لازم اتقبل انه هيبقي موجود بس انا فرحان بيه اوووي
ندي بعياط :انا مش هفضل يا عاصي انا هنا مؤقته مقدرش احب تاني او اوجع قلبي تاني ولا اقدر اتوهم بشخص تاني انا بعدي لكن مش بنسي
عاصي بص في عينها اللي غرقانه بدموع :لو وفقتي تبقي ليا انا مستحيل اتخلي عنك ومستحيل اكسرك ومستحيل اوجعك علشان وقتها هكون بموت في نفسي
ندي بعياط ووجع :انا اسفه يا عاصي يس مقدرش احب بعده وانت مش هتستحمل انك تكون بتحب وحده قلبها مع حد غيرك
عاصي بخيبة امل :انتي لسه قايله انك مش هتفضلي تحبي حد مش بحبك يا ندي
ندي بعياط :انا بقول كدا لكن قلبي مش بيقول كدا يا عاصي انا عندي 16 سنه بس عايشه دور وحده عندها 25 سنه لي مش وخدين بالكو ان طفله لي
عاصي :لو الدنيا كلها ضدك انا هكون معاكي ولو الدنيا كلها بتكرهك انا هكون بحبك ولو الدنيا ملها قالت ليكي لاء انا هكون اول المرحبين بيكي قلبي هيبقي ملك ليكي تقدري توجعيه وتقدري تسعديه
ندي بوجع واختناق :ممكن تحضني عرفه ان غلط بس محتاجه حد يضمني وقبل ما تكمل كان عاصي وخدها في حضنه بعشق
………………………
في المطبخ يمني كانت وقفه بتغسل المواعين ايجة محمد وحضنها وباس رقابتها : قلبي بيغسل في البرد لي مش في غساله صحون
يمني :دول طبقين مش مستهله افتح الغساله علشانهم يا حبيبي
محمد بمكر :طيب ما تفكك من الصحون والقصص دي وتخليكي معايا شويه دا انا زي جوزك حتي
يمني ضحكت بخجل وهي مطوقه رقبته :ما انا معاك اهو يا روحي
محمد :لاء كدا اضعف انا وقرب لشفايفها وباسها بحب قطع البوسه عليهم اسر اللي دخل المطبخ ورجع تاني
اسر بضحك :والله عيب عليك يا ميدو بتغرغر بالبت في المطبخ يمني والله لقول لامك
محمد بغيظ:بس يا باشا علشان مش عارز ازعلك
اسر برفع حاجب :ادخل ولا لاء بس الاول
يمني بصوت يكاد يسمعه :ادخل يا اسر
اسر بضحك :طيب ما هو لو الاوض قليله كنت قولت اشطااا لكن دا انت عندك جناح كااامل يا جدع مش كدا
محمد مسك ايد يمني بضيق :سبنا ليك المطبخ كله اهو يا عم اشبع بيه واخد يمني وراح علي جناحهم
اسر اخد مايه وراح علي قوضته لقي حبيبه قعده علي السرير
اسر ببتسامه :اااااه هشوفك قعدة القعده دي ليا امتي بقاااا
حبيبه بحب :الصبر يا عمري
اسر راح قعد جنبها واخدها في حضنه :هفضل اصبر لحد امتي يا بيبو الرفق بقلبي انه ضعيف
حبيبه باست خده ورجعت لحضنه تاني :اسر انا خايفه ومش عرفه لي هو انت ممكن تبعد عني ممكن تمل يعني
اسر :امل اي يا هبله انتي هو في حد بيمل من قلبه وعقله مع بعض انتي اماكن في جسمي لو باظت انا اموت بعديها وبالنسبه للخوف طول ما انا بتنفس في الحياه عوزك تطمني
حبيبه :انا مش بطمن غير وانا معاك اصلا
اسر حضنها بقوه :عرفه انا بتمني ان انام دلوقتي وانتي في حضني كدا نفسي انام وانا علي وضعي كدا من غير ما حد يتحكم ويقول مينفعش
حبيبه :انا نفسي افضل معاك لاخر يوم في عمري المهم اي رأيك نلعب شترنج
اسر بحماس :مش هتضر هاتي الطاوله من الدولاب وتعالي نلعب وفعلا جابت الطاوله وبدؤ يلعبو
حبيبه بصت ليه :سبني اكسب ماشي
اسر بضحك :العبي العيي
…………………….
عند العين
نور وغسان قعدين قدامها وهو حاضن نور وبصين لسما
نور ببتسامه :غسان انت كنت متخيل اننا في يوم يبقي عندنا العيله دي ونبقي مبسوطين كدا
غسان ببتسامه :مكنتش اتخيل اصلا ان انا هتجوز او اخلف واو يبقي ليا اختلاط مع حد
نور :غسان عاصي بيحب ندي وضحه اووي
غسان اتنهد :يا نور ندي ونيرا دول امانه معانا دلوقتي اهلهم سيبينهم معانا ووثقين فينا لازم نكون قد الثقه دي ونحافظ عليهم صح ولا لاء
نور :صح الصح يا حبيبي بس الحب بيكون غصب عن الانسان وانت اللي مربي عاصي وعارف انه مستحيل يغلط
غسان :انا ربيته ايوا بس مفيش انسان مبيغلطش لازم الانسان يغلط لان احنا بشر مش ملايكة وبعدين انا مش خستني لما يغلط
نور :طيب بس بلاش تضغط عليهم سبهم شويه
غسان :اسر بيحب حبيبه
نور :انا حاسه بكدا بس اسر كويس مش وحش واكيد مش رافض انه يتقدم ليها صح
غسان بتنهيده :فرحه بتحب اسر وشكلها عارفه حوار حبيبه علشان كدا مكسوره وقعده لوحدها اليومين دول
نور بحزن علي الحمل اللي جوزها وحببها شيله :سيب القدر هو اللي يبين يا غسان متشلش هم حاجه يا حبيبي خلينا نتهني بكل لحظه واحنا هنا
غسان ببتسامه :علي رأيك المهم يلا تعالي ننزل المايه
نور مسكت ايده وهو نزل واخدها وفضلت يعومو ويلعبو في الميه بفرحه
غسان حاسس انه ماسك الدنيا بضحكة حببته
نور حاسه انها من شدة حبها لغسان حسه ان الوقت معاه بيهدي في ثانيه وبيخلص
…………………….
في الجماليه في منزل ندي
: راحت فين هاخدها قوة غصب هاخدها انا ضيعتها من ايدي مره مستحيل اضيعها المره دي
الجد بغضب :اسمع انت انا لحد دلوقتي ماسك نفسي بالعافيه فا امشي من هنا بدل ما استعنل معاك طريقه مش كويسه
: انا همشي دلوقتي بس ندي ليا وبس وانسي انها هتكون لحد تاني ونزل
الجد بغضب لناديه :اتصلي ببنتك ترجع علشان مش اعاوز اجيبها ليكي مقتوله هنا
كريم بغضب :مش هستني لما الهانم ترجع احنا نروح نجبها حالا يلااا يا جدي
………………….
في غرفة زهره
زهره:حبيبي الفلوس وصلت ليك
امجد بمكر :وصلت يا عمريي منحرمش منك ابدا انا اول ما يحي ليا فلوس هرجعهم علطول يا زهرتي
زهره :مفيش بينا الكلام دا انت حبيبي ولو احتجت تاني قولي بس
امجد :بس باباكي لو عرف انك سحبتي مبلغ كبير كدا ممكن يكون ردة اي
زهره :مش عرفه بس ميهمنيش
نسمه بصدمه :………
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية حين تقع في الحب ) اضغط على أسم الرواية