رواية حكاية قمر كاملة بقلم وردة في البستان عبر مدونة دليل الروايات
رواية حكاية قمر الفصل الثالث عشر 13
ليل : خلااص ياقمر اهدي ونبي
تونة : شيلني ياعم سيد اخزقلوا عينه الجدع الطويل دهو
ليل : اسكتي انتي متقومهاش اسكتي
شوقي : بقولك ياست انتي خدي اخواتك .. وطرقينا من هنا روحي ارمي بلاكي ف حتة تانية
جعفر بتصنع العصبية : اخررس يللا لما تكلم الست قمر تكلمها عدل .. دي ستك وست الحارة كلها
شوقي : مانتش سامع يامعلمي اللي بتقولوا .. ماهو انا مش هقف اتفرج وهي نازلة تخبيط واتهامات فينا ف وسط الحارة كدا
جعفر : مالكش دعوة انت .. كلامها معايا انا .. *وبص لقمر* لما انتي بتقولي ان انا اللي ولعتلك ف بيتك .. مشتكتنيش ليه للحكومة .. ولا جاية تتهميني كدا وخلاص .. وتكرهي الحارة فيا
قمر : لهو انت فاكرني بتهمك انا متأكدة ان انت اللي ولعت ف البيت ... واه مبلغتش عنك الحكومة .. عارف ليه.. علشان حقي هرجعه بدرااعي ياجعفر ... ورحمة الغالين ياجعفر لدفعك تمن اللي عملتوا غالي انت والكلب بتاعك دا
جعفر : وانا مستني .. وشد شوقي اللي هيموت ويضرب قمر ... امشي قدامي
قمر : غوروا جتكم غورة ... حسبي الله ونعم الوكيل فيكم ..
ليل : اوفف اخيرا مشووا ... هنعمل ايه دلوقتي ياقمر .. هنروح فين
سيد : تروحوا فين وانا موجود ازاي الكلام دا ..
قمر : لا ياعم سيد انا مش عاوزة اجبلك مشاكل انت عارفه دا راجل شراني مش بعيد لو خدتني عندك .. تصحا تلقي مولع ف دكانتك انت كمان
سيد : وانا مش هخاف وحقي عند ربنا
قمر : كتر خيرك ياعم سيد .. بس انا مش هقبل ان يعمل كدا فيك .. هو عمل كدا علشان ألجأ ليه هو مش لحد غيره
سيد : طب و هتروحي فين طيب
قمر : مش عارفة والله ياعم سيد .. انا هطلع البيت اشوفوا
ليل : تطلعي فين دا البيت فحمة
قمر : مش عارفة يا ليل مش عارفة
سيد : طيب بايتو انهاردة عندي والصباح رباح
تونة : ماتخلصونا بقا من الليلة دي عاوزة انااااام
قمر ملقتش حل تاني : ماشي ياعم سيد .. امري لله .. منك لله ياجعفر .. منك لله
_______________________________
نعمة : حمدالله ع سلامتك يا فاروق بيه
فاروق : الله يسلمك يانعمة .. حضري العشا ونادي ع هدي وصافي
( فاروق الكيلاني .. شريك الألفي ويمتلك عدة شركات اخري خارج مصر .. ويكون والد صافي وسائر وزوج هدي )
نعمة : اومرك يابيه
___________________________
قمر بتغطي تونة وهي نايمة وبتفكر هتعمل ايه
ليل : سرحانة ف ايه
قمر : ف اللي حصلنا .. فجأة كدا كل حاجة تروح.. دانا مصدقة قدرت اقف ع رجلي ..
ليل : هتعملي ايه طيب
قمر : هو دا اللي تاعبني .. انا قولت لعم سيد اننا هنقعد انهاردة بس عنده .. ومش هينفع اقعد اكتر من كدا.. بس هروح بيكم فين .. مش عارفة .. راسي هتنفجر من التفكير
ليل : انا عندي الحل
قمر : وواقفة كل دا وساكتة انطقي ايه هو
_________________________
هدي : فاروق انت رجعت امتا .. مقولتليش يعني
فاروق : لسه راجع وهستقر هنا ف مصر خلاص مافيش سفر تاني
هدي : طب وشركاتك مين هيديرها ف غيابك ..
سهر : حمدالله ع سلامتك .. كدا متقولش انك راجع
( اخت فاروق من ام تانية .. عندها 29 سنة .. كانت مسئولة عن شركات الكيلاني داخل مصر .. ياتري هتفضل فيها ولالا ؟ )
فاروق : كويس انك جيتي ع السيرة ياسهر
سهر بقلق : خيير يا فاروق
فاروق : بصي ياسهر انتي عارفة انا بثق فيكي قد ايه .. والحاجة دي مش هأمن حد غيرك عليها . .. علشان كدا انا قررت انك انتي اللي هتديري شركاتي اللي برا مصر
سهر : ايييه !
هدي بفرحة : طيب الحمدالله انك هتستقر هنا.. دي صافي هتفرح اويي
فاروق : انا تعبت من الغربة وآن الأوان ارجع ابقا ف وسط عيالي
سهر : تبقا ف وسط عيالك وترميني انا هناك لوحدي ؟
فاروق : انا مش هلقي غيرك اثق فيه
سهر : بس انا مش عاوزة اسافر انا مرتاحة هنا
فاروق بعصبية : وانا مش بخييرك دا قرار .. تحضري حاجتك كلها وتسلميلي كل حاجة تخص الشركات هنا.. علشان خلال شهر هتكوني مسافرة
سهر : وانا قولت مش هسافر .. شوفلك حد غيري يمسك شركاتك ...مش هغيير مسار حياتي كله .. علشان قرارك .. كفاية قرارات بقا كفاية .. ومشيت
فاروق : هتنفذي الي بقولك عليه ورجلك فوق رقبتك
هدي : اهدي يا فاروق الامور دي تتاخد بالعقل
فاروق : عقل ايه بس . . عاوزني ادخل ناس غريبة تديير مالي .. ليه وهي راحت فين
هدي : واحدة واحدة واقنعها .. ماهي عندها حق بصراحة يا فاروق . . اكيد يعني مش ف يوم وليلة تغير حياتها كلها وتسافر
فاروق : اهي عندك اقنعيها انتي ... صح هي فين صافي .. مجتش تسلم عليا يعني
هدي : من ساعة مارجعت من الكلية حابسة نفسها ف الأوضة ... واللي يقرب لها تزعق وتقول سبوني لوحدي
فاروق : ليه مالها
هدي : معرفش ممكن تكون متخانقة مع آسر
فاروق : انا مش فاهم ايه سر حبها ف الولد دا
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حكاية قمر ) اسم الرواية