رواية حين تقع في الحب بقلم ندي علي حبيب الجزء الرابع عبر مدونة دليل الروايات
رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الفصل الثالث عشر 13
غسان بصوت هادي لاسر :عارف انا كنت النهارده بفكر في جوازك منها وفعلا كنت هوافق نعمل خطوبة ولما نكمل تعليمها نكتب كتابها وبعد اللي شوفته دا عرفت انك مش هتعرف تحافظ علي بنتي وانا بقولك قدام اعمامك وابوك بنتي مش ليك يا اسر
اسر :يا ابا اهدي بس خليني افهمك انا ملمستهاش والله العظيم احنا بس وسكت
غسان بخذلان :سكت ليه علشان عارف انك غلط يا حضرت الظابط كنت بسيبها معاك وانا متأكد انك هتحميها وتحافظ عليه بعد دلوقتي هبعدها عنك تماما
قاسم :انا مش ببرر موقفه لان موقف زي الزفت بس اديني فرصه اتكلم واقولك ان اسر تربيتك قبل ما يكون تربيتي وانت واثق في تربيتك يا غسان
غسان بص لقاسم :اسر دمي قبل حبيبه وعاصي بس مقدرش اديله بنتي يا قاسم وحط نفسك مكاني وشوف او زهره في وضعهم دا وقتها اي شعورك كأب
(زهره لما سمعت الكلمه دي من غسان وافتكرت اللي حصل دموعها نزلت لوحدها وافتكرت كلام امها ان لو بحبها مش هيطلب منها فلوس طيب هي بقالها فتره متكلمتش معاه اهو متصلش ليه بيها محولش ليه يوصل ليها يعني فعلا كلام نسمه صح دموعها زادت اكتر ومحدش واخد باله غير نسمه )
قاسم بص لأسر ونزل راسه في الارض:اللي انت شايفه اعمل يا اخويا
غسان :مش عاوز حاجه غير انك يا اسر تبعد عن حبيبه نهائي وانا راجع انا ومراتي وبنتي وبص لعاصي راجع ولا فاضل
عاصي الدموع محبوسه جواه ومش قادر يفكر حببته دلوقتي فين او مصيرها اي واخته اللي كانت في حضن واحد من شويه الدنيا اسودت في عينه وقال بصوت مبحوح :راجع
محمد بحزن :انا بقول ان نرجع احنا كمان لان الرحله بقت ذكره مؤلمه انا راجع وراك وبص ليمني يلا تعالي جهزي الشنط
عمر :صلو علي النبي واهدو وكل حاجه هتتحل بالهدوء احنا وثقين من اسر وحبيبه وعرفين انهم اكبر من الغلط بس الوضع اللي انتو كنتو فيه يهلي اي حد يفكر غلط وانت عارف يا اسر بنربي البنات ازاي وانت الكبير والمفروض يخدوك قدوة
غسان بغضب :قدوه مش قدوة مبقاش في حاجه هتتحل اسر زي عاصي بالنسبه لحبيبه والموضوع مش هيهدي وانتهي الكلام
اسر وقف قدام غسان بقوه :بنتك محدش هيتجوزها غير ولا حد هيلمس منها شعره وحده وكل الكلام اللي انتو بتقولوه دا مش في دماغي انا مش ندمان انها كانت في حضني من شويه لان دا يعتبر اجمل يوم عشته في حياتي واطمن بنتك بكر زي ما هيا انا مش قليل الاصل يا حضرت المقدم انا احميها بدمي وبص لحبيبه بمعني اطمني ومشي من قدام غسان
غسان جواه فرحان بتمسك اسر بيها بس زعلان وغيران وغضبان من حبيبه
نور قربت لحبيبه اللي في حضن نيرا بغضب ولسه هتضربها
غسان بتحذير :نور ايدك متتمدش عليها
نور بصت لغسان :وانت شايف ان بنتك لما تكون في حضن واحد دا الصح انت كدا صح يا غسان
غسان غمض عينه بغضب :طيب بما ان هنتخانق والحورات هتدخل في بعضها غوري من قدامي حالا
نور بصت ليه بغضب :ما انا فعلا هغور ودخلت علي قوضتها ورزعت الباب
غسان :حبيبه تعالي معايا شويه عاوز اتكلم معاكي
حبيبه بخوف مسكت في نيرا اللي هدتها :روحي ومنبينيش خوف وحربي علي حبك دي ما اسر حارب يلاا
عمر قرب من غسان بهدوء :غساان براحه علي بنتك هي غلطت ايوا بس قدر انها صغيره ومش فاهمه حاجه
غسان بص لعمر وهز دماغه ومشي
حبيبه بدموع :حاضر يا بابا وقامت راحت وراه علي قوضة من ضمن قوض البيت
عاصي بص لحبيبه بكسره وطلع برا لقي اسر واقف ودموعه نزله
عاصي وقف جنبه من غير ما يبص ليه :اي رأيك يا صحبي وسندي في نفسك
اسر مسح دموعه :خايف اكون ضيعتها من ايدي يا عاصي وبص لعاصي انت واثث ان معملتش فيها حاجه صح انا بحب حبيبه بجنون يا عاصي مقدرش اخسرها
عاصي بص ليه بحزن :انا حاسس بيك لأن خسرت انا كمان النهارده خسرت في يوم كنت معاقد اجمل يوم في عمري
اسر :انت في ايدك تقف قدام الكل زي ما وقفت النهارده انت في ايدك ترجع حببتك يا عاصي
عاصي بغموض:هرجعها في الوقت المناسب وكمل بتعب بس دلوقتي محتاج انام علشان راجع الصبح واعتقد انت كمان معايا
اسر :بأذن الله انا واجع دلوقتي
عاصي :خليك لصبح هتمشي في اليل ليه
اسر :لاء لازم اوجع علشان في حاجه لازم اعملها
…………….
عند ندي كانت نامت من التعب والعياط والتفكير ولما صحت لقت ان العربيه ماشيه في مكان زي ريف
ندي بخضه :انا فين دا مش طريق البيت
جدها بقسوة :انا هرجعك البلد وهناك احبسك علشان متقدريش هناك تروحي مع جدعان وتباتي برا
ندي بصويت :انت مجنون جدعان اي اللي ببتات معاهم انا عوزه ماما رجعني ليها
كريم :والنبي بس امسحي دموعك ومتحسسنيش اننا من كفار قريش انا بنحافظ عليكي وامك هتخلص علاج اختك وترجع انما انتي تفضلي في البلد وهي تفكرك في الرحله
ندي بوجع وعياط:حسبي الله ونعم الوكيل فيكو هتقولو لربنا اي
الجد :هنقول بنحافظ علي شرفنا وعرضنا وايكتي مش عاوز اسمع نفس ليكي علشان لما ننزل نعرف نتحاسب يابنت ابني
وكريم وقف العربيه ونزلو عند بيت العيله جدها مسكها من ايدها بقوة وشدها وراه ودخل بيها علي البيت زقها جوا بعنف لدرجة انها وقعت علي الارض
فريده مرات عم ندي جريت عليها :في اي يا ندي في اي يا ابا بترميها كدا ليه وفين امها واختها
جدها مسكها من شعرها :التربيه الوسخه دي كانت مع واحد في الجبل والله اعلم عمل فيها اي
اسامه عم ندي:واحد واحد ازاي دي مخطوبه معقول راحت هناك دارت علي حل شعرها
كريم :بالظبط كدا نسيت انها مخطوبه وراحت عرفت واحد وبقو يباتو سوا
صلاح ابن عمها :دي خساره فيها الحياه والله العظيم يعني احنا الباد كلها عرفانا بحترامنا وانتي تيجي تخلي سيرتنا علي كل لسان
ندي في نفسها :وانا مصدومه من كلامهم لي دول مفيش حاجه بيعملوها غير المهاجمه ليا المفروض اكون متعوده
جدها :وعلشان غلطانه متقدرش تتكلم خديها من خلقتي يا فريده مش عاوز اشوفها قدامي وانا هكلم ابراهيم ونحدد معاد علطول مش نقصين فضايح
عند الجمله دي حياة ندي اتوقفت وقالت بهمس :عاصي
فريده بفرحه :الف نهار ابيض تعالي يا ندي تعالي يا حببتي
ندي :مش عوزه حد معايا انا هروح اوضتي لوحدي ومشيت دخلت اوضتها وقفلت الباب ودفنت وشها في المخزه وصرخت بأعلي صوتها
ندي :الوجع بزيد مش قادره استحمل لو هموت مش هتجوز ابراهيم دا لو علي موتي وافتكرت عاصي عيطت اووي انا عوزه عاصي يخلصني منهم
………………
عند حبيبه وغسان
غسان :علي اتفاقنا بقا تمام
حبيبه ببتسامه :علي اتفاقنا بس ندي يا بابا زمانها فين دلوقتي
غسان :ندي مع اهلها انا مقدرش امنعهم يسبوها دول اهلها يا حببتي بس اكيد كويسه
حبيبه :يارب يا بابا
غسان باس دماغها :دلوقتي نامي علشان نمشي الصبح
حبيبه :حاضر ولو سمحت ابعت نيرا ليا
غسان هز راسه وطلع لقي نيرا قعده مع زهره بتحاول تشوفها زعلانه ليه :نيرو ادخلي لحبيبه جوا وانتي با زهره يلا
نيرا وزهره :حاضر يا ابيه ودخلو
غسان بتنهيده :لما ادخل اصالح بنتي الكبيره هي كمان ودخل اوضته وهو ونور لقاها قعده بتقرء كتاب وممدده علي السرير ومش راضيه تبص عليه
غسان في نفسه :بدأنا بقااا وراح جنبها اخد الكتاب منها بتقرئي اي
نور :لو سمحت هات الكتاب خليني اكمل
غسان بستغراب :تكملي اي انتي بتقرئي في الكتاب وهو مقلوب اصلا
نور سكتت ودموعهت نزلت
غسان بص ليها ومسح الدموع ليها بحنان :حقك عليا يا نور عيني انا عارف ان اتعصبت عليكي بس انتي شايفه الوقت والظرف اللي اتحطيتنا كلنا فيه
نور بعياط :ومن الصح انك تزعق ليا قدام الكل كدا
غسان :ومن الصح انك تضربي وتهيني بنتك قدام اصحابها
نور سكتت :يا غسان دا مش وضع تحطنا فيه فعلا هي وجعتني اووي بعملتها دي
غسان :يبقي المفروض نعاقبها بس مش بالضرب يا نور انتي لو تجاهلتيها يومين شوفي وقتها حالتها في الندم هتكون ازاي وانا اتكلمت معاهر خلاص
نور بفضول :اتكلمت معاها ازاي وفي اي
غسان بضحك :انتي مالك اتكلمت معاها وخلاص
نور بغيظ :طيب ابعد بقا شويه علشان انا مخصماك
غسان قرب اكتر عليها واخدها في حضنه :طيب خصميني لما نروح لكن هنا الجو متلج وكحتاج حاجه من 3 حروف
نور بغيظ:محتاج نووم 3 حروف اه نام بقا
غسان بضحك :مش حضن يعني
نور :لاء مش حضن ونام بقا يلا
غسان حضنها بالقوه وبعد اعتراضات نامت و هو نام
بس غسان نام وجواه حزن مش عارف سببه اليوم اللي كان مفكره هيفضل يضرب بيه المثل طول عمره قلب بذكره وحشه عليه اووي غسان حاسس بوجع عاصي بس مفيش في ايده حاجه يعملها
………………..
النوم كان بعيد اووي علي عاصي بيفتكر هزارها وضحكتها وخوفها وغضبها وكل حاجه جمعتهم مع بعض ودموعه نزلت قام مسحهم
عاصي:معقول حبيتك لدرجة دي يا قطرة الندي اللي حركت حياتي وبص لسما ياتري هي وضعها اي دلوقتي انا عاوز الصبح يجي بفارغ الصبر علشان اروح واشوفك
…………………
في غرفة يمني ومحمد
محمد نايم علي السرير وايده الشمال ورا رقابته ويمني وحاضن يمني بتانيه وبصين لسقف
يمني بعدم راحه :محمد في هنا حجات بتقرص
محمد بستغراب :مفيش حاجه يا يمني دا نموس
يمني وهي بتهرش في ايدها:لاء انا عرفه قرصت النموس دي حاجه تانيه
محمد :ايوا حاجه زي اي اكيد مش هتقرصك وتسبني يعني
يمني بصت لمحمد وقامت قلعت القميص بتاعها :انا هاخد شور لان متأكده ان في حاجه بتقرص وجريت علي الحمام
محمد بستغراب :شور دلوقتي ! وحاجه بتقرص !وقام من علي السرير شال البطانيه وفضل ينفض في السرير والمخدات
يمني طلعت من الحمام وهي لبسه دفايه سودا وبتهرش في ايدها لسه
يمني بصوت يشبه البكاء:يا محمد في حاجه بتقرصني والله العظيم
محمد بص ليها : اقلعي التيشرت دا كدا
يمني قلعت التيشرت بوجع :في اي بقاا
محمد راح عندها وبص لضهرها لقي كله لونه احمر وحبايات حمرا
محمد :انتي اكلتي من القشطه اللي برا علي الشجر
يمني بدموع ووجع :ايوا اكلت كتير
محمد بغضب :حاجه مش عرفاها بتتنيلي تكلي منها لي يا يمني عجبك منظر ضهرك دلوقتي
يمني بخضه :هو ضهري شكله عامل اي
محمد مسح وشه بغضب :في ناس عندها حساسيه من القشطه وانتي منهم المهم روحي نامي علي بطنك لما اجي
يمني بعدم فهم :انام علي بطني ازاي يعني ايه قلة الادب دي
محمد بضحك وهو بيشاور علي دماغها :ماهي لو الدماغ سلكة هتعرفي ان هدهن ضهرك بكريم يبرد الحبوب دي
يمني :مش توضح شويه انت رزعت الجمله ورا بعض وراحت نامت زي ما محمد قال وهو جاب كريم وايجة يدهن ضهرها وبعد ما خلص
محمد :يا تقومي تعدي يا تنامي كدا المهم متنميش علي ضهرك غير لما الكريم ينشف …… بت يمني
يمني كانت راحت في سااابع نومه محمد ضحك وحط الكريم في الدرج وراح قعد جنبها يمشي ايده علي ضهرها بحيث الكريم ينشف مع حركة ايده
……………………
في قوضة نسمه
نسمه نايمه علي جنبها وضهرها لقاسم وبتفكر في زهره ومش عرفه تقول لقاسم ازاي موضوع الفلوس
قاسم :نسمه نمتي يا حبيبي
نسمه اتعدلت وبصت ليه :لاء صاحيه
قاسم :بتفكري في اسر مش كدا هو غبي وعملته غلط
نسمه :عرفه انه غبي وعملته غلط بس حبيبه من صغرها بانام معاه ومن كام سنه بس مبقتش تنام
قاسم وهو بيشيل خصله نزله من شعرها علي وشها :اناي قولتي اي كانت صعيره لكن دلوقتي حبيبه كبيره ويعتبر كلنا عرفين ان اسر بيحبها والوضع دا مينفعش
نسمه راحت في حضن اسر :سيبك من الكل يا قاسم وهدني في حضنك خليني انسي اي حد واي حاجه مش عوزه افكر غير فيك وبس
قاسم ضمها لحضنه بقوة :حاسس ان في حاجه بس مش هسال دلوقتي هسيبك تحكي لوحدك بس لو عرفتها من حد غيرك وقتها
قطعته نسمه بشفايفها وهي بتبوسه :بقولك عوزه انسي الدنيا وعوزاك تنسيني وانت بتهددني
قاسم بادلها القبله بحب وهمس:مش تهديد دا تحذير ورجع باسها بحب وهو بيزيح عنها هدومها ونسمه متقبله الامر بحب وبعدين …….
………………
في غرفة فرحه
فرحه نايمه علي رجل ياسمين وبتعيط
فرحه بعياط:شايفه اتحدي ابيه غسان علشانها هو بيحبها صدقتي دلوقتي يعني لما كنتي بتقولي ليا مستحيل طلع المستحيل واقع ولازم اعيشه لازم احب من طرف واحد
ياسمين بهدوء :عرفه يعني اي حب من طرف واحد يعني الطرف التاني عارف بس مش متقبل حبك دا دا حب من طرف واحد لكن احب انسان وهو مش عارف اصلا دا لسه مش عرفه ليه اسم يا فرحه
فرحه مسحت دموعها :حب من طرف واحد حب من طرفين هي خلاص خلصت اسر بيحب حبيبه وهيتجوزها وانا مجرد اخت ليه زيي زي زهره وانا مع الوقت هتعود علي كدا
ياسمين بحزن :عرفه احيانا كنت بقول مفيش حد بيحب جوزه زي ما بحب جوزي كدا رغم ان كان احيانا بيجبرني علي حجات صعبه وحجات بتتعبني ورغم ان كان بيضربني وبهدلني كتير لحد اهر لحظه
فرحه :ولسه بتحبيه ؟
ياسمين بحب :ولسه بحبه ومش ندمانه ان بحبه وهفضل احبه
فرحه :اناي في ايدك تطلبي منه يتغير وترجعو لبعض ليه متعمليش كدا
ياسمين بحزن :دا الحاجه اللي مقدرش اعملها ان ارجع للموت برجلي من تاني هو علي قد ما بعشقني علي قد ما هو صعب في حقي يا فرحه
فرحه ببتسامه :اقولك احنا الاتنين بنداوي جروح بعض
ياسمين حضنتها ببتسامه :ربنا يخلينا لبعض
……………..
ندي كانت نايمه ودموعها علي خدها فريده دخلت ليها الاوضه
فريده :ندي معايا علي الفون ابراهيم وعاوز يكلمك
ندي بوجع :مش عوزه اكلم وسكتت شويه وبعدها قالت هاتي يا مرات عمي الفون اتكلم معاه شويه وياريت تسبي الفون اتكلم معاه شويه لوحدي
فريده :من عنيا وطلعت علي برا
ندي :اسمع يا اسمك اي انت مفيش حاجه اسمها خطوبه وجواز مني علشان متخلنيش اعمل حاجه اندمكم كلها عليها وقفلت الفون في وشه وفضلت تفتكر رقم بيت الجبل لحد ما رنت رن مره ومحدش رد
ندي علي وشك البكاء:لاء بالله حد يرد دي فرصه مستحيل تتعوض ليا رنت تاني ايجة صوت عاصي النعسان
عاصي :الوو ايوا مين
ندي بعياط:الحقني يا عاصي
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية حين تقع في الحب ) اضغط على أسم الرواية