رواية هذة ليلتي كاملة بقلم نجمة براقة عبر دليل الروايات
رواية هذة ليلتي الفصل الخامس عشر 15
يامن بيكون سهران طول الليل وبيأنب نفسه انه زعلها ونامت من غير عشا، ف بيصحيها
يامن _ ليلي
ليلي تبتدي تصحا_ اية
يامن _ قومي عشان تاكلي
ليلي تقوم وتقعد _ ايه
يامن _ انتي متعشتيش
ليلي _ مصحيني عشان اكول
يامن _ ايوه
ليلي _ اه.. مش جعانه
يامن _ انتي مكلتيش حآجه بقالك كتير
ليلي بتنهيده _ عادي، متشغلش بالك
يامن_ انا اسف يا ليلي مقصدتش ازعلك
ليلي _ مش زعلانه، انا مقدرش اجبرك تستحملني، الصبح همشي
يامن _ اوعي تقولي كده، مين قال اني مش مستحملك، ولا ممكن اسيبك تمشي
ليلي _ انت تعبت معايا كتير كفاية كده
يامن _ صدقيني مهما اتعب ومهما اشوف تاني ما اكل ولا امل منك، بس انا كنت مضايق من حآجه تانيه
ليلي بارتباك _ متشكره، بس ممكن اعرف ايه هي الحاجه دي لو مش هضايقك
يامن بخنقه _ مش هقدر اقولك، بس هي حآجه فوق احتمالي، حمل تقيل عليه
ليلي _ رانيا ليها دعوة بالموضوع؟
يامن_ لا
ليلي _ طيب هسيبك على راحتك ولو حبيت تقولي انا هسمعك
يامن بإبتسامة _ متشكر، يلا بقا علشان تاكلي
ليلي بإبتسامة _ يلا
اليوم التاني
ناردين _ أخيرا النهار طلع
شامي _ خلاص هتمشي اهو
ناردين _ يااه كنت حاسه ان اليوم ده مش هيطلع
شامي _ كله بيخلص، وكلها دقايق والباب يتفتح وتبقي حره
ناردين _ هتيجي صح
شامي _ لا
ناردين _ ايه ده بقا انت هترجع في كلامك ولا ايه
شامي _ مش مستعد اخسر شغلي عشان تحدي.. انتي مش هتخسري حآجه انا اللي هخسر
ناردين _ تبقا خايف
شامي _ مفيش حآجه أخاف منها، لو الموضوع يخصني لوحدي كنت نفذت من غير خوف، بس انا ورايا مسؤليات، ومقدرش العب
ناردين _ طيب ولو طردك صاحب المحل
شامي _ ساعتها هاجي مش هيكون قدامي حل تاني
ناردين _ ان شاءلله هيطردك قول يارب
شامي _ ههههه انتي متحمسه جداً.. طبعاً وانتي مالك مانتي مش خسرانه حآجه
ناردين تقرب منه وتبصله بتركيز _ مين قال، انا لو حبيتك هخسر كتير،
شامي_ لو بقا، وانتي واثقه ان دا مش هيحصل
ناردين _ واثقه جداً بس حابه اخوض التجربه، والاهم اني عاوزة اثبتلك اني مش وحشه وعندي مميزات غير فلوس بابا
شامي _ اممم ماشي بس هنفذ في حال ان المعلم يرفدني وبس
ناردين بإبتسامة _ سهله
شامي _ مش مرتاحلك
ناردين _ ههههه حقك
شامي _ هتعملي ايه
ناردين تبصله بتركيز وتقطع حمالت الفستان
شامي باستغراب _ انتي بتعملي ايه
ناردين بإبتسامة _ اصبر، وبعدين بتبهدل شعرها
شامي _ فهمتك، ناردين اوعي
ناردين _ اسكت انت
شامي _ متستعبطيش
ناردين ببرود _ ايه رأيك
شامي بانفعال _ لا كدة مش هينفع، يعني اترفد واطلع مغتـ.صب كمان، من فضلك اعدلي العك ده
ناردين _ تؤ تؤ
شامي يقترب منها ويشد حمالة الفستان ويداري كتفها وهي تنزلها تاني
لينظر لها بخنقه وزهق_ ناردين انتي كده بتأذيني بجد
ناردين_ اعمل اي حآجه عشان اوصل للي عاوزاه
شامي بانفعال_ حتي لو كان فيها ازيه لغيرك
ناردين_ وفين الاذيه انا هطلعك من العيشه دي لعيشه احسن
شامي_ يعني لما اطلع جايب واحده في مكاني شغلي وغلطت معاها وسمعتنا تبقي علي كل لسان، دا في رأيك حآجه كويسه
ناردين_ وانت هتخسر ايه، انت راجل عادي يعني خليك فرش
شامي بغيظ_ فرش، تصدقي اني غلطان عشان اتراهنت مع واحده زيك،
ناردين_ تاني هتغلط
شامي_ ابعدي عني دلوقتي
ناردين تسمع صوت خطوات وتقرب منه و تحضنه بسرعه
شامي _ في ايه ابعدي
ناردين بهمس_ لأ
وبعدين الصوت بيختفي ومفيش حد بيدخل
شامي يبعدها عنه، ويضربها بالقلم بقوه
ناردين تحط ايدها على خدها وبألم _ انت بتضربني
شامي يبص عليها بغيظ وبعدين يسند رأسها بايده من الخلف، ويكتف ايدها خلفها، ويقبلها بعنف وكلما ارادت أن تبعده اقترب منها اكثر، الا أن كادت أن تفقّد انفاسها ولم ينقذها منه سوا صوت فتح الباب ليبتعد عنها بعد ان راه المعلم
شامي بغيظ_ مش محتاجه تمثلي، اهو شاف بعينه
ناردين تضع يدها على شفاها وترتجف
المعلم بانفعال_ ايه اللي بيحصل هنا
شامي يبصلها باستحقار _ دي واحدة كده، وبيطلع 100 جنيه ويدهالها
المعلم بغضب_ اطلعو برا يا نجسين، مكان اكل العيش بتعملو فيه كده
ناردين مركزه نظرها على شامي، وهو ايضاً، ولكن الفارق ان هو ينظر لها بكره وهي تنظر له بذهول
شامي_ امرك يا معلم،وبيطلع ويسيبها، وهي تبص حواليها بارتباك، وبعدين تاخد تليفونها اللي واقع علي الارض وتجري وراه
ناردين_ استنا عندك
شامي بزعيق_ عاوزة ايه
ناردين بارتباك_ انت ازاي تعمل كده
شامي_ دا اقل حاجه ممكن تتعمل معاكي، امشي يلا روحي لبابي ومامي
ناردين_ مش همشي غير لما تيجي معايا
شامي_ خلاص خليكي في الشارع كده عن اذنك وبيمشي ويسيبها
ناردين _ مينفعش تسيبني كده… انت خد تعاله احسنلك…. ماشى انت اللي اختارت هعرف اجيبك ازاي
فيلا نادر
جيلان واقفه في البلكونة وبتنادي علي عز بالاشاره
عز يشاور على على نفسه، بمعني إنا، لترد عليه.. ايوة انت
بيروح عز تحت البلكونة
عز _ افندم
جيلان_ خد، ده رقمى عاوزة اكلمك ضروري، وبترميلو الورقه
عز بحيره_ خير يافندم في حآجه
جيلان_ هقولك لما اكلمك، بس اوعا حد يعرف
عز _ اوك يافندم تحت أمرك
جيلان_ ماشي،يلا روح ابعتلي علي الواتس علشان اعرف رقمك
عز بإبتسامة_ ماشي يافندم، اي خدمه تانيه
جيلان_ متشكره
بعد شويه عز بيبعتلها رساله
عز _جيلان هانم
جيلان_ ايوة
عز_ اخبار حضرتك
جيلان_ مش كويسه ياعز
عز_ ليه كده الف سلامةعليكي
جيلان_ يرضيك اتجوز واحد لا انا ولا هو عاوزين بعض
عز _معرفش دي حآجه تخصكم انتو
جيلان_وانت ايه؟
عز_ مش فاهم.. انا ايه دخلي
جيلان_ انت مش هتزعل لما اتجوزوه؟
عز بارتباك_ وازعل ليه دي حياتك
جيلان_ يعني عادي عندك اكون لحد غيرك
عز بلخبطه_ غيري؟ انامش فاهم انتي عاوزة اية
جيلان_عاوزة اقول انى حاسه بيك من اول ما جيت تشتغل هنا
عز _ حاسه بيه ازاي
جيلان_ انت بتحبني ياعز
عز بارتباك_ اه يافندم واكره حضرتك ليه
جيلان_ انت فاهم اقصد ايه وخلينا نتكلم بصراحه، انت عاوزني ولا لا
عز _ يافندم كده ميصحش انا ازاي هبص لفوق، حضرتك فاهمه غلط
جيلان_ هتفضل لامتي تخبي اللي حاسس بيه، انا اهو بكلمك دي فرصتك انك تقولي علي مشاعرك، انا مستعده اسيب كل حآجه علشانك
عز بخيبه_ وزياد لحقتي تنسيه بسرعه كده
جيلان_ انا عارفه اني غلطت بس انا اكتشفت اني مبحبهوش وخصوصا لما سابني ومحاولش يشوفني حصلي ايه
عز _ والمطلوب مني دلوقتي
جيلان_ تهربني… اقصد نهرب مع بعض ونتجوز
عز _ ومين قالك اني عاوز اهرب معاكي ولا اتجوزك.حتي.. انتي لو اخر واحده مش هفكر اتجوزها يا جيلان هانم
جيلان _ ليه بقا.. وحشه؟
عز _ بالعكس، عمر عيني ما شافت اجمل منك ولا واحده شغلت تفكيري زيك
جيلان_ طيب وايه المانع بقا
عز _ تفكيرك واستهتارك.. وتصرفاتك اللي متخلنيش مطمن من نحيتك
جيلان بقهر_ انت شايفني وحشه اوي كده، امال حبتني ليه
عز_ علشان غاوي وجع قلب.. طلب حضرتك مرفوض شوفي حد تاني يمكن يقدر يساعدك مع السلامه
جيلان بغيظ_ انت كدا بتهيني ياعز، انا مش هعدهالك
عز يشوف الرساله وميردش
جيلان_ بقا كده ماشي، بيك من غيرك ههرب وانت الخسران
جيلان محدثه نفسها_ ليكون صدق نفسه انا عملت كده علشان يهربني، بس الكحيان صدق ان جيلان ابص لواحد شغال عندنا، ماشي ياعز هوريك مقامك
عز واقف بعيد وبيبص على بلكونتها، وهو مخنوق، ويحدث نفسه _ ازاي قدرت تكلمني في الموضوع ده، معقول مش خايفه اقول ل ابوها… انا عارف انها بتلعب بيه علشان اهربها، بس دا مستحيل يحصل. وفجاه بتبص من البلكونة وتشوفه، وتبصله باستحقار،
عز بإبتسامة _ حتي لو كانت بتلعب بيه بس كويس انها فكرت تكلمني انا مش حد تاني
فيلا صلاح
ناهد ببكاء _ معقول مش عارفين عنها حآجه كل ده، يعني بنتي ضاعت
ادم _ متقلقيش يا ماما ، احنا هنبلغ البوليس
صلاح _ بوليس لا، انا هلاقيها بنفسي
ادم_ لامتي هندور، ماحنا بقالنا يومين بنلف ومفيش ليها اثر.. وفجاه بيقطع حديثهم صوت جيلان
جيلان ببكاء _ ماما وبتجري عليها تحضنها
ادم _ جيلان… كنتي فين وايه اللي مبهدلك. كده
صلاح يشدها من حضن ناهد ويبصلها بحده _ مين عمل فيكي كده، وكنتي فين انطقي
جيلان تترمي في حضنه وتبكي _ واحد معندهوش ضمير، حبسني في اوضة في حته مقطوعه، وحاول….
صلاح _ وبعدين حصل حآجه، اتكلمي
جيلان ببكاء _ لا انا قاومته لغيت ما واحد جه وانقذني منه
ادم بقهر _فين المكان ده انطقي
جيلان تديلهم العنوان وهي بتبكي ومنهاره
صلاح بغيظ _ خديها وحميها، واخر مره تطلعي لوحدك من البيت انتي فاهمه
جيلان ببكاء _ حاضر يابابا
صلاح _ تعاله معايا هنروح نجيبه
ادم _ بلاش قتل يا بابا
صلاح _ قتل ايه، انا هجيبه هنا واعذبه قدام عينها، علشان يعرف هو غلط مع بنت مين. يلا قدامي
جيلان محدثه نفسها _ قولتلك بالحسنه تيجي معايا.. بس انت اللي عاندت ياسمك ايه
منزل شامي
شامي قاعد في اوضته ومتمدد علي السرير وهو ساكت وبيفكر
شامي محدث نفسه _ خسرت شغلي بسببها، الله يقطع اليوم اللي شفتك فيه
بسمه اخته صاحبة ال 26 عام بتدخل عنده ومعاها الشاي _ الشاي ياعم شيمو
شامي يعتدل في قعدته _ متشكر يابسمه، تعالي اقعدي
بسمه _ حاضر … مالك ياشامي من ساعه ما رجعت وانت قاعد لوحدك
شامي بخنقه _ سبت الشغل
بسمه _ فداك الف شغل، وتزعل نفسك ليه
شامي _ وهنصرف منين، وهنجيب علاج ماما ازاى
بسمه_ انا هشتغل، واساعدك يكون لقيت شغل
شامي _ ومين قالك انك لو اشتغلتي هتصرفي قرش في البيت، اتشطري انتي بس وكملي جهازك
بسمه _ وانا هصرف في بيت حد غريب. وبعدين مش انت اللي علمتني لغيت ما اتخرجت
شامي _ خلاص يابسمه ، مش لما تلاقى شغل الاول .. متشغليش بالك، انا هلاقي شغل قريب،
بسمه _ ان شاءلله ياحبيبي، ربنا يساعدك ويعينك، ويارب اشوفك عريس قريب
شامي _ ههههه عريس، يارب هو انا اكره
وبيقطع حديثهم صوت الباب .. بيخبط بشده
بسمه _ ياساتر، مين ده .. انا هفتح
شامي _ لا استنى انا اللى هفتح، بيروح يفتح ويلاقي صلاح وادم والمعلم، مع شوية بادي جارد
المعلم _ هو ده يابشا
ادم يقرب منه ويسدد ليه لكمه في وشه
شامي يوقع على الارض _ ايه ده في ايه… ايه يا معلم مين دول
صلاح بغيظ _ اهل ناردين الى انت خطفتها يا كلـ.ب، هاتوه
بسمه تجري عليهم وتوقف قدام شامي _ انتو مين وعاوزين منه ايه، محدش هيقربلو
ادم يبصلها بحده _ ابعدي عشان متتاذيش
شامي_ ابعدي يابسمه، متخافيش مفيش حآجه، روحي شوفي ماما
بسمه تبص لادم بغيظ _ مش هبعد والي هيقربله هجيب اجله وتمسك سكينه كانت علي الطربيزه، وتصوبها نحية ادم
ادم بحده _ سيبي السكينة لا تعورك، مشكلتنا مش معاكي
صلاح يقرب منها ويديلها بالقلم لتقع على الارض _ انت لسه هتناقشها، هاتوه
شامي يقوم يمسك في صلاح بغيظ _ انت بتضرب اختي، مش هسيبك، وفجاه واحد من البادي جارد بيضربه بالمسدس فوق راسه وبيفقد الوعي
بسمه تقوم بسرعه، وتبكي _ انتو عاوزين منه ايه، سيبوه هو معملش حآجه
صلاح _ شيلوه و ودوه العربيه
الرجاله بيشيلوه وبسمه تحاول تروح وراهم ولكن صلاح بيوقفها بأيده وبحده _ كان ممكن اخلص حق بنتي فيكى انتي.. بس احمدي ربنا
بسمه ببكاء _ اخويا مستحيل يغلط انتو كدابين
ادم _ اخوكي هطف اختي وتعدا عليها، احنا مش بنتبلا علي حد
الام بتطلع من جوه بكرسي متحرك، وببكاء_ ابني ميعملش كده انتو كدابين
بسمه تجري عليها وبخوف_ ماما انتي ايه نزلك من علي السرير،
الام ببكاء _ اخوكي فين
صلاح _ خدناه عشان نربيه اصل تربيتك. مش نافعه ياحجه،
ادم يبصلها ويهمس لابوه _ بابا كفاية خلينا نمشي الست شكلها عيانه
صلاح بحده _ خليها تموت، دلوقتي بدل ما تموت من القهره بسبب اللي هعملو في ابنها
الام تبتدي تتعب ويغمي عليها
بسمة بصراخ_ مامااا ماما فوقي، حصلك ايه… امشو اطلعو بره، منكم لله… ماما انتي سمعاني
ادم يتقدم خطوه نحيتها، وصلاح بيمسكو
صلاح _ انت رايح فين.. يلا بينا
ادم _ الست هتموت، احنا مشكلتنا مع الولد مش هي
صلاح بغيظ _ يلا يا ادم وبيمسك ايده ويمشي، وادم بيبص لبسمه وامها بحزن وضميره بيأنبه
فيلا منصور
ليلي بإبتسامة _ صباح الخير ياعمي
منصور _ صباح النور
ليلي _ فطرت؟
منصور _ لسه
ليلي _ اجبلك فطار واجي
منصور _ ملوش لازمه متشغليش بالك انتي
ليلي _ تبقي لسه زعلان مننا
منصور _ طبعا زعلان، اللي عملتوه لا يغفتر، بس انا سكت علشان وضعك
ليلي بإبتسامة باهته_ عندك حق، احنا اسفين، كان لازم نسالك الأول
منصور _ حصل خير، المهم تخلي بالك منه، متخلهوش محتاجه حآجه، فهماني طبعا
ليلي بإبتسامة باهته _ حاضر ياعمي ثم تحدث نفسها.. انت لو تعرف ان جوازنا لعبة هتقتلنا،
منصور _ هو فين دلوقتي
ليلي _ لسه نايم
منصور _ روحي صحيه هيفضل نايم لامتي
ليلي _ حاضر ياعمي، وبتمشي وتسيبه وتروح ليامن الاوضه، وفي طريقها بتشوف رانيا واقفه وباصه على اوضتهم
ليلي بإبتسامة _ صباح الخير حبيبتي،
رانيا بقرف_ صباح النور
ليلي تبتسملها وتمشي،
ليلي _ يامن… اصحا عمي بيسأل عليك… ياااامن ايه متخدر ما تقوم، وبعدين بتشوف خيال رجلين قدام الباب وتعرف انها رانيا
ليلى بمياعه _ بيبي قوم بقا وحشتني، انا موحشتكش، … لا زعلانه منك بجد، قوووم بقا
يامن يبتدي يصحا ويبصلها باستغراب _ في ايه
ليلى تشاورله على الباب ليفهم ان رانيا بره وبتتسنط
ليلى _ أخيرا صحيت انت وحشتني اووي، وتعلي صوتها
يامن بإبتسامة _ وأنتي كمان ياقلبي، بس انا زعلان منك، كده تصحيني وانا كنت بحلم بيكي،
ليلي بإبتسامة _ بجد يابيبي طيب قولي علي الحلم، كان ايه
يامن يقعد وبابتسامه شارده _ حلمت انك نايمه في حضني طول الليل
ليلي باحراج _ بجد، ط طيب كويس، قوم بقا عمي بيسأل عليك
يامن يمسك ايدها ويبصلها بتأمل _ بحبك
ليلي تشد ايدها بتوتر وتهمسله _ انت اتجننت بتمسك ايدي ليه ماهي مش شيفانا
يامن بهمس _ ويمكن شيفانا انا ايه ضمني
ليلي بغيظ _ متستهبلش، وفجاه الباب بيتفتح
رانيا _ صباح الخير، ايه يا عرايس مش ناوين تطلعو من الاوضه بقا
ليلي بإبتسامة _ اعمل ايه ليامن، مش بيشعب من الدلع
يامن يدي ضهره ل رانيا ويبص ل ليلي ويضحك من غير صوت
ليلي بارتباك _ مش كده يابيبي
يامن بضحك_ كده ياروحي، ويبص ل رانيا بقرف_ متبقيش تفتحي الباب علينا تاني، احنا عرايس وميصحش تشوفينا
ليلى تبصله بغيظ وتهمسله _ مش شايف انك مزودها النهارده،
يامن بهمس _مش عشان الخطه تظبط ولا انتي عاوزانا نتكشف
رانيا بغيظ _ سوري، بس عمي بيسأل عليك ، عن اذنكم وبتطلع وتقفل الباب
ليلي ترفع رجلها وترزعها على رجل يامن بغيظ _ ما تتلم بقا ايه نايمه في حضني وعرايس دي
يامن _ اااه ياغبيه.. مش دي خطتك
ليلي _ ايوه بس مش كده، ثم ان تعابير وشك بتلخبطني، بصدق
يامن بإبتسامة _ لا أوعى محدش ناقصك، والا تحبيني بقا واخسر صاحبي بسببك
ليلي بقرف_ احبك ؟
ليلي بقرف_ طيب يلا ابوك بيسأل عليك، وبطل قلت ادب على الصبح
يامن _ انا قليل الادب
ليلي _ اااه وبجح كمان
يامن بإبتسامة _ انتي مشوفتيش بجاحه ع فكره، بس يلا هسامحك عشان انتي بنت جدعه، يلا هروح استحما
ليلي تبصله بشرود لغيت ما يوصل باب الحمام ويبصلها بإبتسامة وبعدين يدخل ويقفل الباب
ليلي _ شكله اتجنن.. ابومعرفتك
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية هذة ليلتي ) اسم الرواية