رواية بيت العيلة كاملة بقلم هايدي البنا عبر مدونة دليل الروايات
رواية بيت العيلة الفصل الخامس عشر 15
سليم: انا هنام هنا مكاني على السرير و انتي تنامي في الأرض او على الكنبة برا دي حاجة ترجعلك بس مش عيزك تقربي مني انتي سامعة…….. سامعة ولا مش سامعة
ميرنا : انت مزعج عالفكرة… ده على اساس ان انا هقتل نفسي لو منمتش جمبك
و خدت مخدة و لحاف و طلعت تنام على ال كنبة برا
______________________
تاني يوم…..
سليم صحي و قام طلع برا لقى ميرنا الغطا متشال من عليها و هي بردانة قرب و غطاها ب اللحاف
ميرنا فتحت عينها : اااااااااااه
سليم : ايههه في ايه خضتيني
ميرنا : مين ال خض مين و كملت بتريقة : مش عيزك تقربي مني انتي سامعة و رجعت ل كلامها ال طبيعي : لا واضح انا مقربش بس انت تقرب عادي
سليم ب ضيق : انا مش في نيتي حاجة انا كنت بغطيكي من البرد يعني بعمل خير مش اكتر
ميرنا لسه هتتكلم سابها و دخل ال حمام ياخد شاور
ميرنا : لازم نشوف حل لموضوع ال تجاهل ده عالفكرة اوووووف
ميرنا حضرت الفطار و غيرت البيجامة و لبست دريس علشان تبقى تنزل بيه و قعدت تفطر خرج سليم و كان لبس هدومه جوا الحمام و كان نازل
ميرنا : انت يابا….. انت يا حاج… نحن هنا
سليم : نعم
ميرنا : مش هتفتطر
سليم : مش عايز
ميرنا : طب ما انا عملت اكل لينا احنا الاتنين
سليم : انا رايح ال جامعة سلام
_________________________
سليم نازل على السلم…..
حسين : رايح فين يا عريس
سليم : بعد اذنك يا بابا انا رايح ال جامعة
حسين ب عصبية: انت هتجنني في عريس لسه متجوز يروح تاني يوم ال جامعة
ميرنا و ياسمين و احمد نزلو على صوت ال زعيق
احمد : في ايه يا بابا صوتك عالي ليه
حسين : البيه ال لسه فرحه كان امبارح عاوز يروح ال جامعة انهاردة
ياسمين : خلاص معلش يا عمو محصلش حاجة لكل ده هو هيطلع تاني صح يا سليم مش انت طالع
سليم علشان متحصلش حاجة ل حسين : طالع يا بابا طالع
طلع سليم و ميرنا في عيونها نظرة نصر
ميرنا و هي طالعه وراه
حسين : استنى يا سليم تعالي انت و ميرنا عايزكم في موضوع
سليم و ميرنا نزلو و دخلو ورا حسين
حسين : بص يا سليم يا بني انا حجزتلكم في فندق خمس نجوم في الساحل الشمالي ل شهر العسل بتاعكم
سليم : بس ملهاش لازمة يا بابا
حسين : اطلع جهز شنطتك علشان هتسافروا بكرة الفجر يعني تجهز شنطتك و تنام
سليم : انا طالع يا بابا بعد اذنك
حسين : اتفضل
ميرنا كانت طالعه ورا سليم
حسين :ميرنا استني
ميرنا: في حاجة يا عمو
حسين :اه
ميرنا: اتفضل
حسين : بعد السفرية ديه نفسي ابني يرجع زي زمان حاولي تنسيه وجعه يا بنتي
ميرنا : حاضر يا عمو متقلقش
و خلصوا كلام و طلعت ميرنا فوق
_______________________
عند سلمي في الاوضة…….
سلمي : بقلك يا ياسمين
ياسمين : نعم يا سلمى
سلمي : هقولك على حاجة مهمة اوي
ياسمين : ما تقولي يا سلمى متقلقنيش انا حامل مش حمل توتر
سلمي : عارفه نور
ياسمين : نور ميين…… اااه….. قصدك ال كانت خطيبة سليم ال ماتت كانو بيحبوا بعض مش كدة
سلمي : مش وقته ال كلام ده بصي كان في صندوق نور كانت كاتبة عليه اسم سليم عندها في الاوضة و قفلاه ب قفل و مفيش مفتاح
ياسمين : يعني ال مفتاح هيكون فين و بعدين جبتي ال صندوق ازاي اصلاااا
سلمي : لما ماتت أهلها لقوا ال صندوق و جم هنا عندنا و ادونا ال صندوق و ساعتها انا خبيت الصندوق علشان ميدايقش زيادة
ده كان بيفكر في الانتحار ساعتها
ياسمين : بس الصندوق لازم يروح ل سليم يا سلمى
سلمي : طب هدهوله ازااااي
ياسمين : احنا نديه ل ميرنا بكرة وهي تتصرف و تديه ل سليم
سلمي : تمام..
____________________________
تاني يوم…….
ياسمين : ايه يا سلمى انتي لسه صاحية روحتي اديتي الصندوق ل ميرنا
سلمي :انتي بتسألي و تردي على نفسك انا لسه صاحيه هديها الصندوق امتى
ياسمين : طب قومي نطلع ندهولها
سلمي : يلااا
و هما خارجين و ماسكين الصندوق
حسين : رايحين فين
سلمي : رايحة ل ميرنا اديها حاجة
حسين : بس دول سافرو انهاردة الفجر
ياسمين : سافروا بدري كدة و محدش يعرف
حسين : انتو مسألتهمش ليه امبارح هيسافروا امتى
سلمي : مجتش فرصة
حسين : في اي الصندوق ده
سلمي : ده فيه حجات بتاعة ياسمين يا بابا
حسين :حجات ياسمين
سلمي خبطت ياسمين في دراعها
ياسمين : اه….. اه… الصندوق ده بتاعي و قولت ل سلمي تطلعه عندي فوق علشان الحمل وكدة مش هقدر اشيل
حسين : طيب طيب اطلعه
ياسمين و سلمي طلعوا فوق
ياسمين قفلت الباب و قالت: ايه بقا ال خلاكي تكدبي
سلمي : يا بنتي لما جابو الصندوق زمان بابا رفض تماما ان سليم يشوفه و قال انه هيرمي الصندوق و انا قولتله ساعتها اني رميتها
ياسمين : و انتي ايه ال خلاكي مترميهوش
سلمي : يا بنتي هما كانو بيحبوا بعض و اكيد هي كان في حجات عيزا ان سليم يشوفها علشان كدة كتبت اسمه علي الصندوق مجاليش قلب ارميه يا ياسمين فهمتيني
ياسمين : فهمتك فهمتك
سلمي :خلي بقا الصندوق هنا لحد مايرجعوا من السفر
ياسمين : تمام روحي حطيه تحت السرير
سلمي : تمام
_________________________
في الساحل الشمالي……
في الاوتيل….
ميرنا : بص ال جو جميل ازاي شايف السماء حلوه ازاي شامم ريحة الهواء تحفي ازاي
سليم : هو انتي اول مره تستخدمي حواسك
ميرنا : انا مش هتناقش معاك علشان انا مبسوطة دلوقتي ولو كملت كلام معاك هنتخانق ف على ايه
سليم : احسن بردوا
ميرنا : انت خنقتني انا هنزل اشم شوية هوا
سليم : انزلي انا داخل اخد شاور
ميرنا بعد ما نزلت نسيت الفون بتاعها طلعت علشان تاخده و لما دخلت الأوضة لقت باب الحمام بيتفتح
ميرنابصت الناحية التانيه عالطول :ااااااااه…..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية بيت العيلة ) اسم الرواية