رواية الصقر الجريح كاملة بقلم نورة عبد الرحمن عبر مدونة دليل الروايات
رواية الصقر الجريح الفصل السابع عشر 17
فتون ليه كده ياخويا..
صقر وهو مركز بنظره عليها بانجذاب ايه..
فتون رافعت يديها وامسكت المنشفه على كتفيه .. شعرك مبلول ياسي صقر وكده هتاخد برد وتتعب..وقفت على رؤوس اصابعها ومدت يدها تريد تجفيف شعره لكن اطول منها ..
صقر بتوهان وهو يمسك يدها بيد وباليد الاخرى يجذبها من خصرها اليه سيبك من شعري وخلينا في المهم ليقترب منها ويقبل يدها ..انا..
قاطعته هي بتوتر..لا لا مينفعش كده لتمسك يده وتجذبه خلفها تجلسه اما المرأة وبدأت بتجفيف شعره .وهي تقول.لازم تاخد بالك من روحك ياسي صقر عشان متعياش..وتخضنا عليك..
صقر امسك يدها واجلسها بحجره ..انت بجد بتخافي عليا..
فتون بتوتر من قربه مينفعش كده عيب ياسي صقر وهي تنهض لكنه اعادها مرة اخرى ليقول بس انا عايزك وانتي قريبه مني كده ..احمرت وجنتيها وشعرت بالحرج..شعر صقر بانه زادها على فتون وهو يراها مرتبكه من قربه ..ابعد خصلات شعرها بحنو ليقول انت ايمتا هتبطلي ..تتكسفي مني ..
فتون ولم ترفع نظرها اليه.لما تبطل تكسفني بحركاتك كده انا مش حملك..ياخويا
صقر بضحك انتي ليه محسساني اني واحد غريب عنك..انا جوزك على فكره..
فتون ……
صقر همس بحب فتون..
فتون هااا
احتضن صقر وجنتيها ..ليقول انا…وهو يقترب منها اكثر..
فتون بتوتر ابتعدت وهي تنهض بسرعة انا عاوزه اروح الحمام وغادرت بسرعه ..وهي تضع يدها على قبلها الذي يخفق بشده…فتون لنفسها.اهدي يافتون اهدي
اغمض عينيه صقر وهي يبتسم سعيد لانها منذ لحظات كانت بين احضانه..
____________
عليا ياحبيبي ان شاء الله هيوافق وهنبقا مع بعض..
عمر بس انا عايزك جنبي بسرعه ياعليا انتي ليه مش حاسه بيا..
عليا اخص عليك ياعمر انا مش حاسه بيك..
عمر متزعليش ياروحي بس انا عاوزك معايا.. محتاجلك..عايز اصحى من النوم الاقيكي جنبي..مش عايز حاجه من الدنيا دي غيرك
عليا بسعاده بجد ياعمر انت بتحبني كل ده..
عمر واكتر ياروح قلبي ..انا بموت فيكي..
عليا ان شاؤ الله خير وابيه صقر هيوافق..
عمر يارب يا لوله عشان انا معتش استحمل بعادك عني..
____________
فرح انتي مش هتردي عليه تاني انتي فاهمه..
منال بس يا..
فرح بغضب مبسش لا اقسم بالله لاقول لامك واخليها تتصرف معاكي ..انتي فاهمه ..
منال بدموع فاهمه يافرح ..بس كريم مش هيسيبني فحالي..
فرح بحده اعلا مافي خيله يركبه والله لاربيهولك ابن ال*****ده..بس انتي اعملي زي ماقولتلك..
منال بقلق حاضر ..
___________
فتون انت بتعمل ايه هنا في الشرفه الجو برد قوي..
صقر متقلقيش انا هدخل كمان شويه.. انتي خشي نامي ..
دخلت الغرفه وعادت بعد لحظات ليشعر بها تضع معطفه على كتفيه..
فتون البسه ياسي صقر كده هتتعيا وانا مبحبش اشوفك عيان..
صقر وهو يتأمل الليل ماشي ياستى تعالي قربي عشان ادفى بيكي وهو يضع يده على كتفها يجذبها اليه وهو شارد بالليل ..وفتون تتأمل ملامحه على ضوء القمر….
فتون بتردد سي صقر..
صقر اممممم.
فتون بقلق هو انت يعني ممكن يعني تتشقط مني ..
صقر اطلق ضحكت عاليه لينظر اليه ااتشقط منك مين اللي قالك كده..
فتون بطل ضحك عليا وقولي الحقيقه..
صقر وهو يكتم ضحكته اقولك ايه..
فتو ن بتذمر متضحكش ياسي صقر لاوالله اخصمك وازعل منك..
صقر طب اهو مش هضحك بس قوليلي من اللي قالك كده..
فتون بكدب محدش انا عقلي قالي كده..
صقر فتون عارفاني مبحبش الكدب..
فتون وانا مكدبتش ..
صقر فتون..
فتون يووووه اهو عرفتها وخلاص واللا انت عاوز تهرب من سؤالي..
صقر سؤال ايه هو سؤالك ده سؤال..
فتون اه..بعدين تعالى هنا بص فعيني كده..
صقر بابتسامه اقترب منها وهو ينظر لعينيها بعشق..اهو ياستي..
فتون ارتبكت وهو تشعر بانفاسه قريبة منها لتبتعد.قليلا..وتهتف.انت مش قولتلي ..لمى عجباك..يعني ممكن تروحلها وتسبني
صقر اروحلها انتي شايفاني عيل ..وبعدين مش عايز اسمع ااكلمه دي على لسانك تاني..فاهمه
فتون بتذمر..لا مش فاهمه..ومش هسيبك تتخطف مني وانا اتفرج..عليك. كده عادي مش هسمحلك ياسي صقر..
صقر بخبث وقد لمعت براسه فكره ..هو انتي لو عايزاني مبصش لغيرك لازم تعملي حجات كتير..مش هتقدري عليها
فتون بتسرع لا هقدر انت بس قولي اي هيا وانا اعملها..
صقر وقد اقترب منها اكثر لا انتي هترفضي اكيد..
فتون لا لامش هرفض انت قولي وانا هعملك كل اللي انت عايزه..صقر جذبها اليه وهمس لها ببعض الكلمات لتتورد وجنتيها وتنهض ببسرعه وتدفعه عننها ..وتهتف يامصيبتي..انت…انت…سافل…وتسرع الى الغرف وتغطي راسها بالملائة..اما الاخر فقد ضحك عليها وهو يتنهد بحب..لينهض ويتبعها هادر وهو يجلس بجانبها على السرير فتون..
فتون……
صقر قومي يافتون…
فتون…
استلقى بجانبها واخذها بحضنه فتون نهضت بسرعه ياخرابي عايز ايه ياسي صقر روح من هنا متقربش مني والنبي ياخويا..
صقر اتهدي يابنتي انا عاوز انام وانتي بحضني بس مش اكتر من كده ..
فتون بس ..
صقر جذبها اليه ينفع تسكتي لحد منام دفن رأسه بشعرها فقد ادمن رائحتها واغمض عينيه ونام وكذلك فتون غلبها النوم ونامت.
__________________
في الصباح الباكر
خرج صقر من الحمام ليجد فتون تجهز لتذهب معه الى العمل..
احتضنها واستنشق عبيرها..
صقر صباح الخير..
فتون بحرج صباح النور ياخويا وابتعدت لتقول ..وحده من الشغالات قالت في واحد اسمه بهاء عاوزك ضروري..
صقر ماشي هلبس وانزله..
فتون بس انت مفطرتش لسه..
صقر هشوف بهاء عاوز ايه الاول انت مش عارفه ده زنان قوي وهو يدخل غرفة تبديل الملابس.
فتون ماشي ياخويا انا كمان شويه هخلص وانزل احضرلك الفطار..
___________________
بعد فتره في مكتب صقر..
بهاء دي مناقصات مهمه قوي لازم ترسى علينا.
صقر قول ان شاء الله يابهاء ..احنا هنشتغل عليها وان شاء الله خير..
دخلت الخادمه بيدها القهوه
وضعتها امام صقر والاخرى امام بهاء وغادرت
بهاء ان شاء الله بس مينفعش نسيبها لغ..قاطعهم دخول فتون بسرعه وهي تصرخ مشتربش القهوة ياسي صقر والنبي..لترمي قهوته من يده ارضا وهي تبكي..وتصرخ هادرة بدموع قولي مشربتهاش والنبي ياخويا..
صقر….
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية الصقر الجريح) اضغط على أسم الرواية