Ads by Google X

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الفصل الثامن عشر 18 - بقلم ندي علي حبيب

الصفحة الرئيسية

   رواية حين تقع في الحب بقلم ندي علي حبيب  الجزء الرابع عبر مدونة دليل الروايات

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الفصل الثامن عشر 18

ياسمين لمحت قاسم جاي بالعربيه بتاعته رجعت جري عند ادهم
ادهم بستغراب :حبيبتي في اي بتجري لي كدا
ياسمين بخوف :قاسم برا يا ادهم وهو ميعرفش ان جايا ليك هيعمل مشكله
ادهم ابتسم ومسك خدودها :انا حاسس ان في تالته اعدادي وبقابل من ورا اهلي انتي مراتي يا هبله فيها اي لما يشوفك
ياسمين ببرائه :ايوا انا عرفه انك جوزي بس برضو يا ادهم الظروف اللي احنا فيها اقوي مني ومنك
ادهم :عارف بس اهدي كدا ومتخافيش انتي مع جوزك يابت دلوقتي يمشي وانتي تروحي علطول لحد ما اخلص من القضيه دي
ياسمين حضنته بخوف :انت هترجع ليا صح يعني مش هتكذب عليا
ادهم ببتسامه :عمري قولت علي حاجه وكذبت فيهاا
ياسمين :لاء
ادهم :يبقي خلاص واتهدي واعدي بلاش احضان انا علي اخري اصلا واحنا في الزنزانه يا جميل
ياسمين شهقت بخجل وبعدت عنه :سااافل

ادهم بغمزه :اموووت انا
………………
في مكتب قاسم
كل اللي يشوفه يقوله هتقطع الاجازه امتي بقااا وترجع مفتقدينك اووي
قاسم دخل مكتبه وهو مبسوط فتح الدرج وجاب القضيه بتاعت ادهم وقعد يقرء فيها بتركيز تااام في الوقت دا احمد دخل علي ادهم
احمد :ادهم انجز طلعها يلاا قاسم مشغول دلوقتي
ادهم :تسلم يا احمد علي كل اللي بتعمله دا والله العظيم يلاا يا سوسو علي بيتكم ومش عاوزك تتكرري تاني وتيجي هنا خالص مهما كان الامر
ياسمين هزت راسها ومشيت وركبت تاكسي وروحت شعور الخوف متملك منها
ياسمين :يعني جوزي وبقابله بسر ….بس انا السبب انا اللي بلغت عنه يعني هو كام معاايا بس انا اللي ضيعته …… لاء انتي مضيعتيش حد هو كان بيعملك اسوء معامله وكان يستاهل اي حاجه ….بس دلوقتي بقااا حد تاني حد بيحبك بجد حد اتغير لدرجة انو خلاني اكلم احمد الظابط ودي عمرها محصلت يعني بيتغير علشاني اهو وفاقت
علي صوت السواق وهو بيقول :وصلنا يا استاذه
ياسمين دفعت الفلوس :اتفضل ونزلت وطلعت علي البيت
…………………
في شقة نور
نور فعلا بان عليها التعب اووي علشان دخلت علي الشهر التالت ودا اتعب شهر في فترة الحمل كلها
نور كانت قعده علي الكنبه قدام التلفزيون وغسان بيغسل الاطباق بتاعت الفطار فجأة نور جريت علي الحمام ترجع وتعيط غسان راح وراها وقعد جنبها وسندها علي صدره
نور بتعب :همووووت مش قادره خاااالص
غسان بحنان وهو بيمسح شعرها :معلش يا حبيبي استحملي شويه
نور بعياط :لحد امتي انا مش قادره انا حاسه ان روحي بتطلع ببطئ بطني بتتقطع واعصابي بايظه خااالص
غسان اشتالها وغسل وشها وطلع بيها علي برا نيمها علي الكنبه وقعد جنبها :طيب اي رأيك اعملك شوربة خضار سخنه تشربيها وتدفي معدتك وترتاحي شويه
نور بتعب وعياط :مش عوزه اي حاجه خاالص انا عوزه اولد واخلص بقااا مقدرش علي التعب دا لوحدي هي الرجاله مش بتولد لي يا غسان
غسان بضحك :ما احنا لينا مهمه تانيه مش معقول كله علينا يعني لازم تساعدو برضو
نور بعياط :شوفت انا تعبانه ازاي وقرفانه من كل حاجه وانت قليل الادب بس بدل ما تطمني بتكسفني
غسان بحنان وضحك :خلاص حاضر يا روحي هولد مكانك كدا حلو
نور بوجع :شوف البيبي ابن الكلب عمال يتحرك ازاي ولا همه حد في الدنيا ولا كأنه بيضرب في المراره بتاعتي
غسان :ابن كلب بقااا هنعمل اي
نور ضحكت بتعب :غسان نام كدا علي الكنبه
غسان بمرح :والمواعين يابت مين هيغسلها ؟
نور بضحك :بس اقلع المريله دي كدا اصل بتفكرني بوحدة غاليه
غسان بغيظ :تصدقي انا غلطان ان بقول هساعدك في شغل البيت انا استاهل ضر*ب الجز”مه
نور :خلاص اسفه نام بقااا
غسان قلع المريله ونام علي الكنبه نور راحت حطت راسها علي دراعه ومخده بين رجليها
نور براحه :ياااااه اوعي يا غسان تفكر تتحرك من جنبي النهارده انا كدا تمام
غسان باس دماغها:مش عاوز غير رحتك بس انا معاكي اهو متقلقيش مش هقوم
نور من شدة الراحة اللي حست بيها راحت في النوم علطول وغسان مسك فونه وفضل يشوف الرسايل بتاعته اللي سايبها من فتره لقي رساله من قاسم
قاسم :انا رايح المركز النهارده اركز في قضية ادهم شويه كدا وراجع
ولقي رساله من عاصي
عاصي :من غير كلام وعصبيه انا كتبت كتابي امبارح نيرا الحيوان اللي اسمه كريم خطفها علي اساس هي ندي ولو كنت روحت جبتها من غير ندي مستحيل كنت هعرف ولو روحت وندي معايا هي معايا بصفة اي علشان كدا كتبت كتابي بس متقلقش الكل متقبل الموضوع والدنيا تمام جدها غصب علينا نبيت اليله والصبح هكون عندك وافهمك اكتر .
غسان رسالة عاصي صدمته بمعني الكلمه :اتجوز ازاي هو مجنون ايواا بس متوصلش لكدا ابدا ورن عليه كان فونه خارج الخدمه
……………………..
عند عاصي وندي
ندي اتقلبت في السرير لقت حد دافن راسه في رقبتها وحاطط ايده علي ضهرها
ندي بصدمه :اي السفاله دي يا عاصي الكلب وبعدت عنه بقوة افزعته
عاصي بفزع :في اي يابت جدك دخل علينا ولا اي
ندي بشراسه :انت حاضني كدا ليي يلااا مش انت حالف انك مش هتلمسني
عاصي بعدم فهم :ما انا والله ملمستك انا نايم مؤدب من امبارح
ندي بغضب :اومال ايه اللي كنت عمله من دقيقيتين دا لمس لاسلكي دا ولا اي
عاصي :هو ان احضنك دا بنسبالك لمس ؟
ندي بتأكيد :ايوااا طبعا تحضني كدا ازاي يعني وانت قليل الادب اووي
عاصي بضحك :انتي ابيض اووي يعني انا مش ساابك وانتي سالكة كدا هنعمل مس كهربا
ندي قامت عن السرير وبعدت عن عاصي :طب خاف بقاا لدلق فوقك شوية مايه تولع وانت واقف مع المس
عاصي :اي دا رايحه فين يا زوجتي دا اول صباح لينا واحنا متجوزين مفيش اي حاجه كدا ولا كدا
ندي مسك لياقة قميصه :انت هتخيب يلا كدا ولا كدا ازاي خليك دوغري
عاصي شدها علي صدره وهي اتخضت :انا مش طماعان انا عاوز بوسه صغيره من شفايفك القمر دي بس كدا
ندي من كتر الكسوف والصدمه عيطت :انت قريب اووي كدا لي علي فكرة عيب اللي بتقوله دا ابعد شويه كدا انت مكلبش فيا كدا لي
عاصي بصدمه :اناي بتعيطي من بوسه ومأخدتهاش كمان اومااال لما ندخل في الموضوع الاساسي هتعملي اي
ندي برجاء:بالله عليك يا عاصي خلينا نلبس ونطلع ليهم برا علشان نمشي زمان ماما قلقانه اووي يلا بقااا
عاصي بضحك علي منظرها :خلاص خلاص مش عامل حاجه البسي يلااا علشان نروح لأن الوضع هناك اكيد ميطمنش
ندي بقلق :هما عرفو اننا كتبنا الكتاب
عاصي وهو بيريط رباط الجزمه :انا بعت مسدج ل ابويا امبارح بليل اوققلت الفون فا اكيد شافها غسر كدا زمان مامتك بتقول الواد اخد البت وراح بيعا علي فين والف حوار هيجي في دماغهم
ندي :يخربيتك بتقووول لابوك لي يا عاصي كنت تسكت لحد ما نروح ونشوف الوضع
عاصي بغضب وصوت عالي :هو اي اللي بقول ل ابويا لي نديييي والنبي بلاش تجننيني انا مش ناقص
ندي بخوف :عاصي بلاش تعلي صوتك علشان بخاف من الصوت العالي
عاصي بتمثيل الهدوء:حاضر انا هادي اهو بس الله يخليكي بلاش تتكلمي خااالص لما اجي اتكلم مع اهلي واهلك علشان انتي وخده ان جوازي منك غلط ودي في حد ذاتها مزعلاني
ندي بمقاطعه :انا امتي قولت ان جوازي منك غلط يا عاصي انا بقولك خايفه من ردة فعلهم
عاصي بغضب :وانتي عمله ليهم حساب لي اصلا انتي مراتي انا مسؤله مني انا وانا اللي هتجوزك يعني كل الباقي دا ملهوش لازمه عندك فوقي ليا وركزي معايا انا
ندي بطاعه :حاضر يا عاصي مليش دعوه اتكلم مع اهلك واهلي وانا مش هدخل
عاصي باس خدها :اي اللي حصل بقااا لما سمعتي الكلام احبك انا كدا اكتر
ندي بخجل :بطل تبوسني انا قولتلك اهو
عاصي باس خدها الشمال وباس خدها اليمين ورقابتها ولسه هيقرب علي شفايفها ندي زفته
ندي بخجل شديد :بقولك بلاش تبوسني وانت نازل بوس فيا
عاصي :علشان انتي حلالي ويحق ليا اعمل كل حاجه بين الزوجين بس انا مستني اعملك فرح كبير وتلبسي فستان وتفرحي زي البنات وانا وعدتك بدا ودا اللي بعمله ياست ندوش
ندي علشان تهرب من الكسوف :طيب تعالي خليني نمشي زمان نيرا اصلا هتموووت مني يلااا
عاصي :انا خلصت لبس هطلع تكوني خلصتي وطلعتي وطلع
فريده :تعالي يابني تعالي اتفضل في الصالون فين ندي
عاصي :ندي بتلبس جوا وهتطلع اهي علشان نمشي بس فين نيرا
كريم بصوت عالي :بطلي تستقزيني علشان انا خلقي ضيق
نيرا :علي نفسك يا ابا وانت اللي جبتني هنااا كنت عايشه عادي اي اللي قالك اخطفني
كريم بقاة صبر :بتتت في اي انتي كل متشوفيني تشبطي فيااا لي
نيرا :علشان ضربتني بالقلم ومش هسيبك هرزعك القلم حقه
كريم بضحك :ضحكتيني يا مفعوصه والله العظيم وانا مليش نفس اضحك
عاصي :بس اسكتو في اي مالكم بتتخانقو لي
نيرا :انا اتخانق واحرق دمي علي دا دا وبتشاور بسخريه
كريم :انا لسه لحد الان عامل اعتبار ليك مش اكتر لكن البت دي لو سبتها في ايدي مش هتاخد في ايدي غلوه
نيرا بغضب لسه هتروح تضربه عاصي مسكها بسرعه
عاصي :خلاص يا نيرو امسحي فيا المشكله دي
نيرا وهي بتعدل هدومها :علشانك بس والله ياعم عاصي وبصت لكريم غير كدا كنت زعلتك مني جامد
الجد دخل الصالون وندي وراه :اعد يا عاصي عوزك في موضوع مهم
عاصي في نفسه :استر يارب
الجد :بص يا عاصي انت اخدت ندي عوزين اختك لكريم ابننا قولت اي
عاصي بعدم فهم :يعني اي فهموني بس انا اخدت ندي انتو تخدو اختي ازاي بدل ولا اي دي ؟
الجد :لاء مش بدل ولا حاجه احنا خلاص بقينا اهل اي المشكله لما ناخد اختك لكريم مش فاهم
كريم بصدمه :اخت مين يا جد اللي بتتكلم عنها مين قالك ان عاوز اتجوز اصلا
عاصي :هو مش حوار كدا حوار ان انا اختي مخطوبه اصلا مفيش غير بنت عمي اللي ممكن الموضوع يتم ليها بس معاقدش توافق لانها لسه في جامعه
الجد :حلوه دي احنا نيجي ونتفق ونتكلم واللي فيه الخير يقدمه ربنا
كريم بتحدي :بس انا عاوز نيرا
نيرا وقفت :نعممممم يابااااا بقااا انا اصووم اصوووم وافطر عليك انتي نجووم السما اقربلك يا شاطر
ندي بضحك :صدق الله العظيم طب تصدقو ليقين علي بعض ياسيدي
نيرا بغضب :ندي مش عاوزه اقوم اجيبك من شعرك والله
كريم :قولت اي ياعم عاصي
عاصي بتشتت :انا لساني عاجز عن الكلام والله من اللي جدك بيطلبه مني يعني انا اخد وحده وانتو وحده وانا اكيد مش هجبر وحده من اخواتي علي الجواز مهما كلفني الامر
كريم :انا دلوقتي اللي بطلب نيرا لجواز وطالبها منك مش هي بنت عمك برضو
عاصي :نيرا صحبت اختي وقريبتنا من بعيد شويه وزي اختي بالظبط وانا برضو مش اللي اوافق او ارفض هي عندك لو وفقت مبروك عليك
نيرا :مش موافقه ومش هوافق ويلا يا عاصي علشان اتأخرت وماما زمانها هتموت من الخوف عليا
ندي سلمت علي جدها وعلي العيله كلها وسلمت علي فريده :لما البنات يرجعو من الرحله سلميلي عليهم كلهم واكيد هتيجو في الفرح
فريده :انشالله من غير مقاطعه خدي بالك من نفسك وسلميلي علي امك كتيررر
عاصي سلم عليهم واخد ندي ونيرا وركب العربيه بتاعته ومشي
نيرا :اتجوزتو بجد
ندي بضحك :اه والله هنكدب يعني
نيرا :يخرااااابي يسواااادي يا ليلة سودااا
عاصي بخوف :في اي اهدي لو في تعبان متخافيش بس اهدي
نيراا :تعبان ايي اللي بتقول عليه انت التاني انا كدا لازم اختار الفستان والشوز والميكب ورايا حجات كتيرر لازم اجهزها قبل فرحكم
عاصي حط راسه علي لواحة العربيه :حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا بعيده
ندي طبطبت علي كتفه :معلش تأثير الصدمه بتحصل والله يعني لسه هتاخد من دا كتير علشان كدا طول بالك قد طول المحور والدائري سواا
عاصي :البت قطعتني الخلف انا بعد الشهقه دي مستحيل اعيش طبيعي تاني
نيرا بضحك :تعيش وتاخد غيرها يا كوتش
عاصي :اخرسي يا صندل ومش عاوز اسمع نفسك غير لما نوصل
……………………
في بيت ندي
ناديه راحه جايا راحه جايا في البيت كله
ناديه :يعني اخدها من امبارح وراحو فين دا انا لو مسكت ندي في ايدي تيجي هي بس
عزه بخوف :يا ماما اهدي عاصي اللي اخدها انتي عرفه ندي مستحيل تروح لوحدها معاه وانا متاكده انهم كويسين
ناديه بشراسه :وخده مع خطيبها من امبارح فين فهميني انا لولا خايفه من الفضيحه هرقع بالصوت بعلو صوتي في الشارع
…………………
في بيت منير الالفي
اسر طلع البيت بتعب شديد دخل علي شقة نڤين
اسر : اخباركم يا جدعااان وراح قعد علي الكنبه بإرهاق
يمني :بخير يا حبيبي كنت فين كدا
اسر :كنت في الفيلا من امبارح بدأت اشطب فيها
يمني :يا الف نهار ابيض طيب وبدأت ولا اي
اسر :انا سبت العمال وجيت اريح ساعه وراجع تاني
يمني بغمزه :والعروسه بقااا عندها علم
اسر بضحك :متقلقيش كانت في بوقي والله بتختار معايا كل حاجه
نسمه بضحك :يعني انتو بدأتو تشطبو في البيت ولسه اهلها موفقوش اصلا
اسر :ما انا قررت اخطفها واجوزها واخلص لان مفيش حاجه هتنفع غير كدا
غسان وهو نازل من علي السلم :هتخطف مين يلااا انت
اسر :بنتك يا باشا اللي وراك دي
فرحه :هتخطفها لي مش فهمه
اسر :علشان اجوزها غصب عنكو بقاااا
حبيبه قعدة جنب زهره وفرحه زهره اسر مش بيبص ليها خااالص ومتجنب الكلام معاها
الكل كان قاعد وانضم ليهم قاسم ومحمد واسر اللي قعدو يتكلمو في الشغل بدقة
قاسم :اصل بص انا بحثت عن كل حاجه عن ادهم ملوش اي اسم في مصر يعني الحاجه الوحيده اللي ممكن اتوقعها انه من برا مصر
غسان بتركيز :تقصد جنسيه غير مصريه يعني
قاسم :بالظبط الدليل ان واحد زي ادهم فلوسه ممكن تطلعه من اي مصيبه هو متعرض ليها بس ادهم غير كدا قعد واختار انه يفضل في السجن
محمد :يعني هو قاعد لسبب
اسر :لاء مش لسبب ادهم لو طلع هيموت علشان لما تيجي تشتغل في المافيا علشان تطلع منها لازم تضحي بحاجه وهو اكيد اختار حياته المقابل
غسان بص لاسر :انت كدا كلامك في التمام يعني ادهم عارف ان القضيه بتاعته لو بقت رأي عام هيطلع علشان كتير اوووي هيخافو يشهدو ضد ادهم وهو مستني لما القضيه تتحول رأي عام
محمد :طيب احنا لي نخليه يوصل للي في دماغه ونخلي القضيه بتاعته رأي علم احنا نقف ضده لحد ما يتحكم عليه
نور نزلت وقعدة مع البنات
نورهان :مالك يا نوري حساكي مش مظبوطه كدا النهارده ومنزلتيش النهارده خالص
نور بتعب :انا الدكتوره كتبت ليا حقن مثبته الحمل الحقنه عمله العكس قلبه بطني خااالص ومش قادره اتحرك ولا قادره ابطل ترجيع مقدرتش انزل
يمني :تحت عينك غامق تعرفي ان ضغطك واطي علطول
نور : ما المشكله ان مينفعش اخد اي ادويه علشان ام الحمل انا لما اجي اولد هكون اختفيت
غسان :حبيبه قومي يا حبيبتي اعملي دور شاي علشان ماما تعبانه
حبيبه :حاضر يا بابا ودخلت علي المطبخ تعمل الشاي
ناديه رنت الجرس واسر فتح وهي طلعت
ناديه :سلام عليكم يا جماعه
نور :تعالي يا ام ندي اتفضلي نورتيني والله
ناديه :بنورك يا حبيبتي بس عاصي فين
غسان قام :تعالي يا ام ندي انا عارف عاصي وندي فين تعالي
ناديه :دا مينفعش اللي هو بيعمله دا احنا لسه بنقولي يا خطوبه يقوم ياخدها ويبات بيها برا
في الوقت دا عاصي طلع وفي ايده ندي
ندي اول ماشافت امها جريت عليها :ماماا انا هنا
ناديه بغضب قربت من ندي وضربتها بالقلم :يخسارة تربيتي فيكي طول عمري بقول ندي اختي مش بنتي طلعتي خبتي تمشي مع واحد ولا هو خطيبك ولا قريبك وتباتي برا
عاصي شد ندي :انا مقدر موقفك يا حماتي بس ندي مراتي احنا كتبنا الكتاب امبارح يعني مكنتش مع حد غريب زي ما انتي بتقولي
الكل في حاله صدمه الا غسان في حالة غضب من تهور ابنه
ناديه :لاء مش فهمه اتجوزت مين انت بتقول اييي انت ؟وبصت لندي الكلام اللي بيقوله دا صح كتب كتابه عليكي وبتهز ندي اللي بتعيط انطقي اخلصييي
غسان :طيب ممكن نهدا كدا او كدا جدها عارف
ناديه بصت ليه :جدها عارف منين
عاصي :اعدو وخلوني احكي اللي حصل لو سمحتو الكل قعد وعاصي بدء يحكي اللي حصل بالتفاصيل
نور :يعني اتجوزتو
الكل بص ليها وضحك
اسر :عاااصي انت جاااامد جامد اي انت جااااحد يلاا انت عملت حاجه انا معرفش اعملها
عاصي :انت تشبه نفسك بيا ازاي يلاا انت وبص لندي وغمز ليها ندي تعالي معايا شويه وبص ليهم اكيد محدش لي دعوه مراتي وانا حر
غسان :مش اوووي برضو لسه لما الفرح يتعمل يبقي حر لكن دلوقتي لاء يا عاصي
ندي قامت وراحو البلكونه
عاصي :زعلانه لي بقا ياست البنات
ندي :انت شايف اللي احنا عملناه صح ياعاصي
عاصي :واحنا عملنا اي واحد حب وحده وكتب كتابه عليها ومستني فرحهم بس كدا
ندي :انا خايفه من اللي جي
عاصي :وانا معاكي يا ندوش يبقي مفيش خوف
ندي بدموع :انت جيت ليا في وقت كنت كرهه الحب والبشر والدنيا كلها انا يتيمة الاب وطول عمري بحلم ان حد يكون ليا اب وسند
عاصي بحب :انتي بنتي ومفيش اب بيزعل بنته صح ولا لاء
ندي مسحت دموعها بمرح :بيزعلها عادي
عاصي ضربها في كتفها :ملكيش في الرومانسيه انتي
ندي بمياعه :لي كدا يا عصعص دا انا اعجبك اووي
عاصي بضحك :عصعص يخرااابي عليكي يابت يا ندوووش
ناديه :يلاا يا ندي
ندي :ادعيلي كتيرررر يا جووزي والنبي
عاصي :استني قربي هنا كدا
ندي بستغراب:في اي
عاصي بسها من شفايفها برقه وسرعه :هتوحشيني
ندي بخجل :يخربيتك يا عاصي انا ماشيه وراحت مع امها علي البيت بعد السلام عليهم
اسر دخل لعاصي :ولاااا عملت اي علشان اعمل زيك
عاصي بضحك :لو سمحت برااا مش من مستوايا علشان اعرفك انا راجل متجوز دلوقتي
حبيبه وزهره وفرحه دخلو :الفرح امتي
حبيبه :الفستان هنجيبه من بكرا
فرحه :في حجات كتير اووي نقصه
حبيبه :فستان ندي حجات كتير لسه نقصه
عاصي بث لاسر :اتفرج ياعم انا لسه مجهزتش الشقه وهما بيجهزو للفرح
اسر :تأثير الخبر متخدش في بالك انت
نور بصويت :الحقوووني يولااااااد بسرعه
الكل طلع يجري عليها وبصو ليها بصدمه ……….
نور مش بتسقط ولا فيها اي حاجه بس ياتري لي صوتت ؟؟؟
google-playkhamsatmostaqltradent