رواية عشق وجنون الصياد كاملة بقلم اسيل باسم عبر مدونة دليل الروايات
رواية عشق وجنون الصياد الجزء (2) الفصل الخامس 5
سليم بتسال ” عملت ااي
جاسر ” عملت ال لازم يتعمل مع امثااله
سليم ” اناا المفروض كنت اخذ حق مرااتي باايدي
جاسر ” مراتك ال هي اختي اطمن هو مش هيتجرااء يجي جنب حد فيهم من تااني
سليم ” اتمنى
حور بخجل ” ابيه سليم ماماا بتناديك
سليم ” على فكرة اناا اكبر من زوجك تقدري تقوليلي سليم او سويلم ااي حاجة غير اابيه دي بتحسسني اني عجزت وماا أنجزت
ضحكت حور على خفة دمه بينماا الاخر ينظر لهاا بغيظ وغيرة
سليم ” هي الضحكة الحلوة دي كانت مستخبية فين
جاسر بغضب ” سليم
مش مااما بتنااديك يلا روح لهااا
سليم ” اوكي ي دراكولا متتقلبش كده علطول
ذهب سليم وجاسر ينظر لهاا بغضب استدارت لتذهب لكنه امسكهاا وسحبهاا عند الحااائط
جاسر ” اي لزمته المسخرة ال حصلت من شوية دي هاا
في واحدة محترمة تضحك بالطريقة المقززة دي
حور والدموع تنزل من عينهاا بالم من كلامه ” اناا مكنش قصدي حااجة وسليم بعتبره اخويااا
جاسر ” لا اخويااا ولا ابويااا انتي مش هتضحكي لاي حد بالطريقة دي الا اناااا
حور بغيظ ” عايزني امشي مكشرة قدام النااس
جاسر ” اااه امشي مكشرة
مش عايز حد يشوف ضحكتك دي غير
حور ” وده ليه بقى ان شاء الله
جاسر وهو يقبلهااا برقة ده لانك مرااااتي ليااا وبس
حور بخجل وتوتر ” اناا
كاد يقبلهاا من جديد لكن قاطعه نداااء ادم ذهب له جااسر
ادم ” في ضاابط برااا عاايز حضرتك ي بااشاا
جاسر ببرود ” ااوكي يلا
حور وقد سمعت ماا قاله ” جاسر استني
جاسر لادم ” روح انت واناا هلحقك
حور ” ضاابط ااي ال عايزك ي جااسر
جاسر بهدوء ” الظاهر حبيب القلب اشتكى عليااا
حور بعدم فهم ” مش فااهمة مين ده ال اشتكى عليك
جاسر ” قصدي صخر
حور ” ووو صخر يشتكي عليك ليه هو هيستفيد ااي
جاسر ” لانه بيكرهني وبيتمنى اني اموووت مثلاا
حور ببكااء ” هو انت عملت فيه ااي
جاسر بغيرة ” اااي خاايفة عليه للدرجادي
حور ” جاوبني ي جاسر لو سمحت انت عملت في ااي
جاسر ” عملت ال لازم يتعمل مع واحد كان عاايز يخطف مرااتي وااذى اختي يشكر ربه اني مخلصتش عليه
حور ببكاء ” اانت بتقول ااي اانت
جااسر بيه ااانت مطلوب القبض عليك بتهمة محاول قتل صخر الحديدي
اتت داليداا في هذاا الوقت فشهقت بعنف ودموعهاا تسبقهاا ماذا يقول هذاا الرجل كيف لابنهاا ووحيدهاا ان يحاول قتل احدهم
داليدا ” اانت بتقول اااي ابني برئي من كل التهم دي
الضاابط ” حضرتك مشفتيش الضحية ي مدام
الدكاترة قالو انه نجاااة من المووت بمعجزة وهو قدم بافادته انه جااسر الصيااد حاول يقتله فاحناا مضطرين نعتقله بنااء على شهادة الضحية
جاسر ” واناا تحت امركم
الضاابط ” اتفضل معاايااا على القسم ي جاسر بيه
جاسر ” واناا جاهز يلا
حور وهي تذهب وتمسكه من يده ” لا انت معملتش حااجة ي جااسر متخلهموش يااخذوك ارجوك
جاسر وهو يسحب يديه من بين يدهاا ” سبيني ي حور
خلي باالك من مامااا وحيااة ومن نفسك انااا هعرف اطلع منهااا
حور ‘ جاسر متسبنيش متسبنيش
لكنه قد غاادر جلست داليداا تبكي ارضاا ذهبت لها
حور ” متعمليش بنفسك كده ي مااماا
جاسر برئي واكيد لماا يثبتواا انه هو برئي هماا هيعتذرواا منه ويرجعواا بيته معزز مكرم
داليداا ” ان شاء الله ي بنتي ان شاء الله
…….
عند حيااة
سليم بحب ” اناا اتكلمت مع ماماا داليدا واتفقت معهاا على معااد الفرح
حياة بحزن ” يعنى انت مصر
سليم ” حياة انتي مش عايزااني ولا ااي
حيااة ” انا عايزك وبحبك كماان بس مش هقدر على مسولية كبيرة ذي دي
سليم ” تفتكري اني هعطلك عن كليتك ااو عن احلامك
مش وااثقة فياا ولا ااي
حياة ” واثقة فيك اكتر من نفسي عشاان كده مسلمالك قلبي وروحي كله
سليم ” يبقى نعمل فرح اتفقنااا
حياة ” اتفقنااا
قبلهااا برقة وعمق ” حبيبي ي ناس
انااا هنزل ابلغ مامااا بمواافقتك وراجعلك ي جميل
¥حياة بخجل ” ااوكي
سليم بهمس ” انا بقول اخذك دلوقتي على بيتي بالاخص اوضة النووم هيعجبك ااوي
حياة وهي تشهق بخجل ” ي قليل الادب ي ساافل
سليم ” والله عامل حسااب انك تعبانة والا كنت وريتك سفاالتي على حق وحقيق
حياة بخجل ” اطلع براا ي سليم
سليم ” حاضرة ي توتة بس الحسااب يجمع ي قطتي
جتك القرف في حلاوتك حتى وانتي تعباانة
…….
داليداا بغضب ” هو ااي ال حصل ي ادم
جااسر عمل ااي لصخر انطق
حكى لهااا ادم فتنهدت داليداا بتعب اماا هو مسحت دموعهاا
حور ” هو دلوقتي في ااي مستشفى
ادم ” جاسر بيه قال
حور بغضب ‘ اناا عارفة كويس هو قاال ااي فقولي صخر في ااي مستشفى والا اناا هعرف على طريقتي
ادم ‘ في مستشفى الصياد الاكااديمية
داليداا وهي ترااه تااخذ حقيبتهاا ” هتعملي ااي ي حور
داليداا ” بلاش جناان ي حور ارجوكي
حور ” مش هقعد واتفرج وجوزي بالسجن انااا هتصرف
غاادرت حور مع نزول سليم
سليم ” مااماا هي حور رايحة فين وو جااسر فين
داليداا ” الحق ي سليم البوليس جت وخدت جااسر و حور راايحة المستشفى عند صخر تقنعه يتنازل عن القضية روح الحقهاا قبل ماا تحصل مصيبة
سليم بغصب ” وانت ازااي تسيبهاا تخرج
ادم ” حاولت معهاا بس حضرتها مسمعتنيش
سليم وهو يركض ليلحق بهاا ” خليك ي ادم انتبه على مامااا وحيااة باماانتك
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عشق وجنون الصياد ) اسم الرواية