Ads by Google X

رواية بيت العيلة الفصل العشرون 20 - بقلم هايدي البنا

الصفحة الرئيسية

   رواية بيت العيلة كاملة بقلم هايدي البنا عبر مدونة دليل الروايات


 رواية بيت العيلة الفصل العشرون 20

احمد و ياسمين و سلمي روحوا
_________________
و كان في حد ماشي وراهم و ماسك مسدس و حاطط قناع احمد بص وراه:لقي شخص غريب بيمشي وراهم
احمد : سلمي خدي يا ياسمين و اطلعوا فوق و انا هقفل باب ال عمارة كويس و هاجي وراكم
سلمي و ياسمين طلعوا
احمد و هو بيقفل الباب شاف شخص موجه المسدس نحيته بس قفل الباب الحديد بتاع العمارة بسرعة و الرصاصة جت في الباب
ياسمين : ايه الصوت ده يا احمد
سلمي : انت كويس
احمد : انا كويس بس مش انا قولت تطلعوا بسرعه يلا يلا
و خدهم و طلعوا و دخلوا شقة احمد و ياسمين
احمد بعد ما دخلوا قفل الباب بالمفتاح كويس و حط المفتاح في الباب و قفل كل الشبابيك كويس
ياسمين : انت بتعمل ايه و ايه صوت ضرب النار ال احنا سمعناه تحت ده
سلمي : ايوه صح فهمنا يا احمد
احمد: ماشي هقولكم بس ما تتخضوش
سلمي : قول
ياسمين:قول
احمد: كان فيه واحد مجنون ماسك مسدس و حاطط قناع و كان ماشي ورانا
ولما بصيت عليه كان مقنع و ضرب عليا نار بس جت في الباب الحديد بتاع العمارة
سلمي : يا نهار ابيض انا هبلغ البوليس حالا
ياسمين : ايوه صح اعملي كدة بسرعه
احمد و هو بيبص على الشارع من خرم في الشباك و قال: يالهوي ده لسه واقف المشكلة ان الوقت متأخر و مفيش حد في الشارع و هو مستغل كدة
ياسمين : اقعد بقا سلمي هتبلغ البوليس
سلمي و هي بتتكلم في التليفون..
سلمي : الو
الظابط: اتفضلي يا فندم
سلمي: في واحد مقنع تحت بيتي ماسك مسدس و عاوز يقتلنا و من شوية ضرب نار على اخويا بس جت في باب العمارة
الظابط: ابعتيلي اللوكيشن بتاعك بسرعة
سلمي : تمام هبعته فورا
بعد شوية….
الشخص المقنع : يالهوي ايه الشرطة ديه اكيد بلغوا البوليس
و اول ما جه يمشي من الناحية التانيه لقى عربية شرطة تانيه في وشه
الظابط نزل من العربية و قال: مفيش طريق للهروب انت محاوط من كل الاتجاهات هتتسجن يعني هتتسجن
الشخص المقنع: بس انا معملتش حاجة
احمد فتح الشباك و شاف الشرطة و بعديها نزل
احمد: كويس انكم متأخرتوش يا حضرة الظابط ال شخص ده حاول انه يقتلني و كان معاه مسدس
الظابط: متخافش يا استاذ ااا
احمد: اسمي احمد
الظابط: متخافش يا استاذ احمد كل حاجة تحت السيطرة
احمد : تمام يا فندم شكرا
و طلع احمد بعد ما خلصوا اخيرا من الشخص المقنع ده
تاني يوم…..
احمد و سلمي و ياسمين نزلو راحوا المستشفى
و كانت ميرنا فاقت و هي و سليم و يسرا و عمر كانو قاعدين قدام باب الأوضة بتاعة حسين
سلمي جريت على ميرنا و قالت : انتي كويسة
ميرنا: اه والله كويسة و بمشي و بتحرك عادي
ياسمين: الحمد لله على سلامتك
ميرنا: شكرا يا ياسمين عقبال ما يقومك بالسلامة
ياسمين : انتي كويسة يا ماما يسرا
يسرا : الحمد لله
احمد : ماما روحي انتي و عمر و ميرنا و سليم و انا و ياسمين و سلمي قاعدين
يسرا : طيب انا هاروح اغير و اخد شاور و ارجع عالطول مين جاي معايا
سلمي : روحي انتي و ميرنا و سليم و عمر
سليم : طب يلا
يسرا و ميرنا و سليم و عمر روحوا و بعد ما وصلو
يسرا : اخيرا اخدت شاور مش قادرة
وجه تليفون ل يسرا
يسرا : الو…
احمد ب عياط : الو يا ماما
يسرا ب خضة : في ايههه
احمد: بابا….. بابا خلاص يا ماما
يسرا بعياط : خلاص ايه..
احمد : بابا…..
و الخط قطع
يسرا لبست و نادت على عمر و سليم
يسرا : يا عمر يا سليم تعالو بسرعة
عمر: في ايه يا ماما صوتك عالي ليه
سليم : في ايه يا ماما مالك
يسرا ب توتر: يلا نروح المستشفى بسرعه احمد كلمني و كان بيعيط و مفهمتش منه حاجة و بعديها الخط قطع
عمر : طب يلا يلا
عمر و سليم و يسرا نزلو بسرعه و راحوا المستشفى
___________________
في المستشفى…..
يسرا و عمر و سليم جريوا على أوضة ال فيها حسين و شافو شخص متغطي و ميت
يسرا و عنيها اتكلت دموع : لااااا ازااي
سليم واقف مصدوم
عمر و هو مش قادر يتكلم : هو ده بابا
أتقدم عمر علشان يشيل الغطاء…. و هو متوتر و ايده بترتعش
و شال الغطاء..
عمر ب تنهيدة : الحمد لله
سليم : طب بابا مش هنا اومال راح فين
الدكتور دخل..
الدكتور: انتو بتعملوا ايه هنا
سليم : بابا كان في الاوضة هنا يا دكتور راح فين
الدكتور : اه الحج حسين
عمر :اه يا دكتور هو فين
الدكتور : هو فاق الصبح و خرج من اوضه الأجهزة و دخل أوضة عاديه بعد ما فاق و كويس ان الغيبوبة مطولتش
يسرا حطت ايدها على قلبها: الحمد لله
سليم : طب هما في انهي أوضة دلوقتي
الدكتور : في الدور التاني اخر أوضة في الدور
عمر : شكرا يا دكتور
و راحو عند الأوضة ال الدكتور قال عليها
سليم : حمدالله على السلامه يا بابا
عمر : كدة تقلقنا عليك يا حجوج
يسرا قلعت الشبشب و وقفت قدام احمد : بتعيط في التليفون ليه يا ابن الجزم..
احمد قطعها و قال : لا متشتميش امي مسمحلكيش و كمل بضحك و قال : و الله العظيم التليفون فصل شحن و انا بكلمك
يسرا : و كنت بتعيط ليه يا ابن العبيطة
احمد : تاني بتشتمي امي طب يا ستي كانت دموع الفرح الله مفرحش يعني
حسين : ايه بقا في ايه و فين ميرنا
سليم : ميرنا اضرب عليها نار بس هي كويسة دلوقتي متقلقش
حسين : لا ده شكل في حجات كتير حصلت و انا مش في الدنيا
احمد : احنا نروح علي البيت و تبقا ب خير و بعدين نحكيلك كل حاجة
دخل الدكتور و كان معاه قياس الضغط و كان بيقسله الضغط و قال : حاسس ب أيه دلوقتي يا حج حسين
حسين : انا كويس و بخير الحمد لله
سلمي : يا رب دايما كدة يا حبيبي
الدكتور :اذا كان كدة ف تقدرو تخرجوه انهاردة من المستشفى بس محدش يعصبه محدش يدايقه
سليم : تمام يا دكتور شكرا على تعبك معانا
الدكتور :ده شغلي بعد اذنكم و خرج
_______________________
و بعد ما خلصوا الإجراءات بتاعة الخروج و روحوا على البيت
ميرنا : نزلتو مره واحدة من غير ما حد يقولي حاجة ايه الحصل
سليم : لا مفيش حاجة ده كان سؤ تفاهم
يسرا : و اخيرا خلصنا من كل المشاكل ال في حياتنا
ياسمين : لا لسه في مشكلة
الكل بصلها بخضة
ياسمين : بتبصولي كدة ليه بقالي شهر عايزه اعمل حفلة جنس المولود و كل مرة بتحصل مشكلة يلا بقا نعملها قبل ما يطلعلنا خازوق جديد
الكل ضحك
حسين : انتي في الشهر الكام يا ياسمين
ياسمين : انا خلاص في أول السابع يا عمو
حسين : ياهه يعني فاضل تلت شهور و حفيدي ينور الدنيا
يسرا : ربنا يقومك بالسلامة يا ياسمين يا رب عايزة اشيل حفيدي بين ايدي بقا
احمد : إن شاء الله يا ماما ان شاء الله
و خلص اليوم
_____________________


google-playkhamsatmostaqltradent