رواية الصقر الجريح كاملة بقلم نورة عبد الرحمن عبر مدونة دليل الروايات
رواية الصقر الجريح الفصل السابع و العشرون 27
فتون بشهقه ياخرابي انت بتعمل ايه..
صقر وهو يحاوطها بذراعيه..هو انا لسه عملت حاجه.
فتون بحرج من وضعهما..ابعدي ياسي صقر عيب كده.
صقر بخبث ايه هو العيب مش فاهم..
فتون بضيق سي صقر بطلى بقى ..
صقر وهو مازال على حاله ليبعد خصلات شعرها المبلل عن وجهها..متاملا ملامحها ليمسح الماء عن وجهها.
فتون بارتباك اوعى كده ميصحش..
صقر امال ايه اللي يصح انا جووزك..
فتون.بتوتر سي صقر والنبي ابعد..
صقر متأكده..
فتون اه متاكده ارجوك ابعد..
صقر وهو يدفن وجهه بعنقها فكري تاني ..
فتون بتوهان سي صقر..
صقر همممم..
فتون تلفونك…
صقر مش مهم ..
فتون بس …رفع رأسه لينقض على شفتيها بقبلة عميقة وهو يجذبها معه الى السرير ولم يكن من الاخرى الا الاستسلام له.وهو يوزع قبلاته على كتفيها وسائر وجهها…
فتون بخجل وخفوت سي صقر تلفونك اكيد في حاجه مهمه..
صقر بتوهان سيبك منهم..
فتون ببسس مينفعش لازم ترد..
نهض صقر بضيق وطبع قبلة سريعه الى جانب شفتيها ليهدر ماشي ياست فتون هشوف عايزين ايه بس انت مش هتغيري رأيك ماشي..واتجه الى هاتفه..يجيب وعيناه متركزت عليها بحب..
نهضت الاخرى الى الخزانة واخرجت بعض الملابس لها واسرعت الى الحمام تحت نظرات صقر المتوعده..
صقر بضيق ايوا يااحمد عايز ايه..
احمد ياباشا احنا لقينا الراجل اللي اسمه عطيه .
صقر كويس هو فين دلوقتي..
احمد معايا ياباشا ..
صقر ماشي كمان نص ساعه وهكون عندك..
احمد تمام ياباشا..
فتون خرجت تجفف شعرها امام المرأة..احتضنها صقر من الخلف..ودفن وجهه بعنقها..
فتون مالك ياسي صقر..
صقر مفيش عمك مسكوه..
فتون التفتت اليه برجاء والنبي سيبه ياسي صقر متعملش معاه حاجه..
صقر بضيق انتي لسه بتدافعي عنه .
فتون عمي ياسي صقر وهيفضل عمي..
صقر بحده انتي مش هتبطلي عبط..
فتون عشان خاطري سيبه اساسا هو مش هيقرب مني تاني اصل انا..لتسكت ويظهر عليها التوتر..
صقر باستفهام انتي ايه..
فتون…..
صقر بغضب متنطقي…
فتون بارتباك اصل انا وقعت على الورق اللي هو عاوزه..
صقر نهارك اسود وقعتي على ايه..
فتون بدموع سيبه ياسي صقر منه لربنا… انا مش عايزه حاجه والنبي..
صقر انت اتجننتي ..انتي وقعتي غصب عنك خد حقك غصب عنك ..اومال انا جوزك ليه ..هاا..عشان تتضربي وتتهاني وتتنازلي عن حقك بالغصب وانا اقف اتفرج..
فتون ببكاء وخوف من صراخه عليها والنبي ياسي صقر سيبه عشان خاطري..ومتاذيهوش ..هو عمي غلبان والله بس بيحب الفلوس..وده عيبه الوحيد عشان خاطري لو ليا خاطر عندك..
صقر نفض ذراعه من يدها ليهدر مش قبل مااجبلك حقك..وغادر وهو غاضبا جدا.
فتون تنادي خلفه برجاء لكنه لم يجبها..
اسرعت فتون واتصلت بفرح فهي صديقتها الوحيده..واخبرتها بماحدث بشأن عمها..
فرح معاه حق يافتون مينفعش يسيب حقك اللي اتاخد منك بالغصب..
فتون بشهقات انتي بتقولي ايه يافرح انا خايفه لتصير مشكله كبيره بسببي..
فرح متخفيش صقر واعي وعارف هو بيعمل ايه..
فتون بس انا خايفه..
فرح قولتلك متخافيش وبعدين انتي عارفه النهارده نسينا نجيب اهم حاجه من السوق..
فتون انا فأيه وانتي بأيه..
فرح يابنتي سيبك مالهم والتفكري انتي لازم تجيبي فستان جديد..
فتون عشان ايه..
فرح عشان فرح منال وكريم الاسبوع الجاي انتي نسيتي والا ايه..
فتون بابتسامه اه افتكرت. .بس يمكن سي صقر ميسبنيش اجي..
فرح وليه بقى ان شاء الله..
فتون انتي عارفاه انا مش هقدر احزر عليه..
فرح ماشي يافتون انا هبقى اكلمه ..
فتون اخاف يزعل
فرح بحده هو انتي هتفضلي كده على طول خايفه على زعل الكل.وناسيه نفسك..
فتون خلاص خلاص يافرح زي منتي عايزه….الا قوليلي هتسافري ايمتا ..
فرح بعد فرح منال وكريم…
فتون بضيق والله مش عارفه السفريه دي جت منين..
فرح سيبك مني ..انتي عامله ايه مع جوزك..
فتون بحرج وخفوت كويسين..
فرح اي ده صوتك ماله يابنت اتغير كده ليه..
فتون بحرج احم مفيش انا هقفل عشان هكلم سي صقر..
فرح بضحك ماشي ياستي سلام..
في منتصف الليل عاد صقر الى المنزل..ليجد فتون بانتظاره ..
فتون بقلق انت كويس حصلك حاجه..
صقر اطمني انا زي الفل..انتي ايه اللي مصحيكي لحد دلوقتي..
فتون اصل قلقت عليك وانت اتاخرت قوي..وعماله اتصل بيك كش بترد..
صقر معلش ياحبيبتي..
فتون هحضرلك الاكل..
صقر ماليش نفس..
فتون بضيق ليه ياسي صقر انت اكيد لسه على لحم بطنك مالصبح…
صقر منتي عارفه مابكلش بالليل..تعالي يافتون..
اقتربت منه فتون لتجلس بجانبه..
فتون مالك ياسي صقر انت اتخنقت مع عمي مش كده..لتردف بقلق اوعى تكون ضربته..انت متعملش كده..مش كده..
صقر بضحك انتي فاكراني ايه عشان اضرب راجل كبير بالسن زي عمك..
فتون..براحه اومال عملت ايه..
صقر مفيش اتكلمنا بالعقل وكل واحد خد حقه بما يرضي الله..
فتون ازاي حصل كده..
صقر اهو حصل وخلاص..وخودي ده الورق الجديد ..والقديم اتقطع واترمى..
فتون بذهول انت اقنعت عمي ازاي..
صقر مفيش اتكلمنا راجل لراجل واتفهمنا..
فتون بشك انت متاكد..
صقر بكذب ايوه متاكد خلي الورق ده عندك لحد بكرا عشان هاخده واثبته بالمحكمه..
فتون بضيق سي صقر عمي كويس مش كده..
تنهد صقر بضيق لانها لم تصدقه ليخرج هاتفه ويتصل .بعطيه..
عطيه بسعاده ايوا ياصقر بيه ..عاوز حاجه
صقر بقرف محاولا اخفائه لا بس فتون عاوزه تطمن انك كويس خود اتكلم معاها..
فتون بدموع اخذت الهاتف..لتسمع صوت عمها.
عطيه فتون يابنتي..
فتون ببكاء ايوا..
عطيه بندم مصطنع متزعليش مني يابنتي انتي عارفه قلبي طيب بس بتعصب بسرعه..
فتون بشهقات محصلش حاجه..بس انت ..كويس..
عطيه بفرحة ظاهرة على صوته انا زي الفل يابنتي ..اطمني..ليردف برجاء..سامحيني يابنتي والله مش قصدي امد ايدي عليكي.
فتون مسحت دموعه مسمحاك ..ليلتقط صقر الهاتف منها..طب احنا هنقفل بقى سلام..واغلق الهاتف دون ان يسمع.جواب الاخر لينظر صقر الى فتون بعتاب هاا اطمنتي.وصدقتيني ياست فتون..
فتون بحرج والله مكنش قصدي ازعلك ياسي صقر..بس خوفت انك تعمل حاجه فيه وهو هيفضل عمي ياسي صقر واللي فاضلي من اهلي..
صقر باستغراب بعد.كل اللي عمله فيكي ده ولسه بتقولي عمي وعايزه تطمني عليه يافتون انتي ايه ..عقلك ده ايه هااا
فتون بدموع خلاص ياخويا متزعلش مني ..اهو كل حد خد حقه واتصفينا..بس انت متزعلش مني انا ماليش غيرك..
صقر مش زعلان منك يافتون والله مش زعلان منك ..بس زعلان عليكي مينفعش تبقي كده انتي عارفه لو خرجتي للناس بطبعك ده وطيبتك دي الدنيا هتطحنك..
فتون محدش هيقدر يعملي حاجه وانت جنبي..
صقر وانا مش دايملك يافتون
فتون بشهقه متقولش كده ياخويا ربنا يديك طولة العمر ..انت لوحصلك حاجه هموت ياسي صقر… والله انتي مش عارفه انت بقيت ايه بالنسبالي..
صقر الله الله عالكلام الحلو.. ليردف طب ايه..
فتون باستغراب ايه..
صقر بغمزه مش هنكمل اللي كنا بنعمله..
فتون بحرج انا انا..
صقرجذبها اليه ليجلسها بحجره..هاااا انتي ايه..
فتون حاولت النهوض لكنه ثبتها ..
فتون سي صقر.
صقر وهو يمسد شعرها ويستنشق عبيرها هممممممم
فتون انا والله يعني ..تعبانه وكنت قلقانه طول الوقت..ودلوقتي عاوزه انام..
صقر رفع وجهه ونظر اليها بحب ..ليهدر بابتسامه ماشي يافتون هسيبك النهارده براحتك ..
فتون محاولة النهوض طب انا هروح انام..
لكن صقر ثبتها ليهتف ينفع تنامي من غير ماتبوسي جوزك طب حتى يبقى حرام..
فتون انحنت وقبلته بسرعه وحاولت النهوض..
صقر..تؤ تؤ مش كده..ليقبلها قبلة شغوفة وعميقه..وبعد فتره ابتعد عنها ليسند جبينه على خاصتها هادرا اهو كده يبقى اسمها بووسه.
نهضت فتون بحرج واسرعت الى غرفتها..وقلبها يرفرف من السعاده…فهيا حقا واقعت بعشقه..
________
في اليوم التالي ..في منزل الشرقاوي وتحديدا في مكتبه
الفت انت بجد مش فاكرني.
صقر بكذب لا بصراحه.. انتي مين ..
الفت وهيا تقترب منه بدلال انا حبيبتك الفت ده احنا لينا ليالي مع بعض وحكيات انت كنت مابتستغناش عني دقيقه وكل يوم نتقابل بشقتنا..
صقر بجد..
الفت وهي تلف يديها حول عنقه بمياعه ايوا…وهي تحاول تقبيله..
صقر ادار وجهه عنها وابعد يديها التي تحاوط عنقه مينفعش دلوقتي مراتي هتخش علينا..
الفت متخفش خلينا نتبسط شويه اصلك وحشتني…
فتون بحده ميوحشكيش وحش ياختي.
صقر…….
الفت……..
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية الصقر الجريح) اضغط على أسم الرواية