رواية ملحمة العشق و الكبرياء كاملة بقلم رنا احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية ملحمة العشق و الكبرياء الفصل الثاني 2
في الحاره …
اتقلب الفرح عز*اء بعد خبر و*فاه بكري .
في غرفه بكري ….
كانت نايمه سميه في دنيا تانيه معقول الفرحه ضا*عت بالشكل ده وانتهت بسرعه كده لما تلاحظ نظرات ذلك العاشق الذي ينظر إليها بعشق .
دياب وجوه فرحه متتوصفش /طب يلا ي حاج مهران علشان الناس مستنيه من بدري .
مهران بصد*مه /انت بتقول ايه ي ابني .
دياب ببر*ود /الفرح متلغاش ي حاج مهران العريس ما*ت اخو*ه موجود .
سميه بت*عب ودمو*ع /انت بتقول ايه ده ليمكن يحصل ابدا .
دياب بو/جع ومر*ارة بهمس /اه لو تعرفي انك اغلي ما في حياتي مكنتيش عملتي كده بس قسما بالله ي سميه لانسيكي بكري بكل مشاعرك ليه واخلي عشقي يجري في د*مك احمم يلا ي حاج مهران كفايه كده .
مهران بخو*ف شديد من دياب /ي ابني الكلام ده ميصحش جتت اخوك لسه مبردتش ده كلام .
دياب بغ*ضب جح*يمي/بقولك ايه ي راجل أنت انا صبرت عليك كتير طلبتها منك مليون مره وعملت حساب العشره وانت فضلت بكري عليا بس كده خلاص اخ وبيتجوز مرات اخو*ه الي ما*ت ايه المشكله ويلا علشان انت عارف غ*ضبي ممكن يوصل لايه عن اذنك ي عروسه .
سميه بدمو*ع وحر*قه /الحق*يني ي امي ايه الي بيحصل ده .
الفت بدمو*ع وهي تحتضنها /معلش ي ضنايا ارضي بنصيبك ده بل*طجي واحنا مش قده ي ضنايا .
سميه بدمو*ع وو*جع/انا متاكده أن هو الي وراءه الي حصل .
في الخارج ….
/بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير ..
ليبتسم دياب بسعاده وانتصار واخيرا قد أصبحت معشوقته ملكا له …
****************.
في شركه الديكور التي تعمل بها بسنت .
في مكتبها …
كانت تجلس بشرود لتسير إليها مني صديقاتها .
/صباح الفل ي بوسي .
بسنت بحز*ن /صباح الخير ي مني .
مني باستغراب /مالك ي بسنت شكلك تع*بان اوي .
بسنت بحز*ن /اصلي شد*يت شويه مع ماما.
مني بحز*ن عليها /في نفس الموضوع ي بسنت ي حبيبتي حر*ام عليكي الموضوع ده بيحصل كتير ووالدتك ملهاش ذن*ب طلعي ادم من دماغك واعتبريه اخوكي وبس انتي كده ه*تتعبي اوي .
بسنت بدمو*ع وا*نهيار /مش قاد*ره اقسم بالله مقادره انتوا ليه مش حاسين بيا انا مش شيفاه غير حبيبي وبس .
ليرن هاتفها باسم اختها عائشه .
بسنت بضي*ق وز*هق /او*ووف هو انا نقصاكي انتي كمان .
مني باستغراب /دي عائشه اختك .
بسنت بغ*يظ شديد/عارفه ي ستي أنها الست عائشه الشي*خه مش نقصا*ها دلوقتي يلا احنا علي الاجتماع علشان الشغل وبعدين هعدي علي ادم في الشركه .
******************.
في شركات السيوفي .
في مكتب ادم …
كان يجلس وهو يدون بعض الملفات الهامه ليرن هاتفه باسم عائشه.
ادم بابتسامه/مساء الخير ي بنت عمي .
عايشه بجديه /وعليكم السلام ي ادم اخباركم ايه.
ادم بابتسامه/الحمد لله بخير انتي اخبارك ايه مش ناويه ترجعي بقا ي دكتواره وكفايه كده .
عائشه بابتسامه/قريب إن شاء الله ي ادم هي بسنت كويسه برن عليها من الصبح مبتردش .
ادم بابتسامه/مانتي عارفه اختك دماغها هربانه منها تلاقيها عملاه صامت كالعاده اهي جت اهي خودي كلمي اختك عائشه.
بسنت بضي*ق وغير*ه /وهي بترن عليك ليه اصلا الموضوع مش مستاهل .
عائشه بحد*ه /لا مستاهل ي ست بسنت لما يبقا هي اخت واحده الي عندك وانتي مش سائله خالص برغم انك اختي الكبيره المفروض تسالي عليا لكن انا الي دايما مشغوله عليكي .
بسنت بض*يق /انا مش فاضيه ي عائشه وبعدين ريحي نفسك وانزلي بقا وخلصينا .
عائشه بجد*يه /ربنا يهديكي انا علي العموم خلاص قربت انزل سلام ي اختي .
ادم بحد*ه /انا مش فاهم انتي طول عمرك بتتعاملي مع اختك كده ليه انتوا ملكوش غير بعض .
بسنت سريعا بلا وعي /انا ماليش غيرك انت اغلا ماعندي في الدنيا دي وبعدين خلاص كفايه كلام في الموضوع ده امسك دي .
ادم باستغراب/ايه ده .
بسنت وهي تمسك ذلك السلسله المزينه بخرزه زرقه.
/دي سلسه بخرزه زرقه علشان الحسد ي ادم باشا .
ادم بابتسامه/والله انتي مجنونه .
بسنت بتوهان من قربها منه الي بيض*عفها الي أقصي درجه لما تشعر بذاتها الا وهي تقب*له بعشق وهيام ليفيق ادم سريعا ليص*فعها بغضب شديد.
/ايه الي عملتيه ده انتي اتج*ننتي .
بسنت بدمو*ع ور*عب /انا اس*فه ي ادم اس*فه مكنش قصدي مش عارفه انا عملت كده ازي .
ادم بحد*ه وهو يد*فعها للخارج /غو*رري روحي وحسابي معاكي عسير يلا .
لتسرع بسنت الي الخارج ليأخذ ادم أنفاسه بصعو*به وهو يحدث ذاته .
/ايه الي انت عملته ده دي اختك ازي اندمجت معاها كده زي ماتكون مبسوط بالي بيحصل فوق ي ادم فوق بلاش جنان..
*******************.
في الجامعه ….
في الكافتيريا .
رشا بابتسامه /صبح صبح .
ندا بغ*يظ شديد/اهلا ي اختي مالك اتاخرتي كده ليه.
رشا بابتسامه/معلش ي باشا الموصلات والله عامله ايه يخرب عقلك ايه ده دي مائتان جنيه بالظبط يخرب عقلك ي بت انتي تنفعي مزو*ره كده .
ندا بغ*يظ/واطي صوتك الله يخر*بيتك دي مجرد هوايه ده انا مشاء الله امضت رئيس الجمهوريه اقلدها ده انا بنت وزير ي ماما قوليلي طبعا جايه بليل عيد ميلاد البت هناء بليل صح .
رشا بابتسامه/طبعا هقابلك هناك ي قلبي أن شاء الله.
ندا بابتسامه /طيب ي روحي خودي المحاضرات اهي الي طلباها هروح انا بقا علشان ماتش الكاراتيه ده النهارده التدريب طول اليوم سلام .
من امام النادي ….
ليلا …
كانت تسير للخارج لتص*عق من عدم وجود سيارتها ووجود سياره أخري بمكانها .
ندا بحد*ه /مكمن اعرف حضرتك راكن هنا مكاني ازي وفين عربيتي .
مراد ببر*ود وهي يسير للداخل / عربيتك الخر*ده دي متلا*قحه وراء اهي وبعدين صوتك مي*علاش .
مراد وقف بصد*مه فهل يستطيع أحد أن يحدث الجوكر هكذا ليقترب منها بثقه جعلها تر*تعب من نظراته ليلف شعرها الحريري الطويل علي يده بع*نف ليقبلها بقو*ه جعلها تهدأ بين يديه ليتحدث ببرو*ده الطاغي .
/لسا*نك ده لو طول تاني هق*طعه فاهمه والبو*سه دي مش اخر الي مبينا ده لسه الي جاي هيعجبك اوي .
ليغمز بعيناه الساحره ليجعلها تقف مكانها وهي تتضع يديها علي شفتيها بابتسامه لترفع عيناه لتبحث عنه ولكن قد تبخر كالرياح …
***************.
في فيلا راجي الحديدي…
شريف بابتسامه وهو يحتضنه /حمد لله على السلامه ي كبير مصر نورت .
راجي بابتسامه /وحشتني ي شريف عامل ايه.
شريف بابتسامه/زي الفل اخوك خلاص بقا من أكبر المستثمرين في مصر وكويس انك جيت علشان تحضر معايا اكبر صفقه هعملها طبعا عارف شركات الخليلي.
راجي بجد*يه /اه طبعا بتاع عثمان الخليلي بس ده ما*ت من زمان .
شريف بابتسامه/صح بس مرائته هي الي مسكتها من بعده ومشاء الله ناجحه اوي .
راجي بابتسامه /الف مبروك ي حبيبي واسمها ايه بقا مراته يمكن تتطلع تبع حد نعرفه يمشي الموضوع بسرعه .
شريف بجد*يه /اسمها ي سيدي رحمه محمد عبد التواب .
راجي بصد*مه عارمه /بتقول اسمها ايه .
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ملحمة العشق و الكبرياء ) اسم الرواية