رواية حكاية قمر كاملة بقلم وردة في البستان عبر مدونة دليل الروايات
رواية حكاية قمر الفصل الثالث 3
صافي : اذا كان كدا ماشي
__________________________________
قمر : هو دا كل الي حصل ياعم سيد ... وانا مسكتلهوش عرفته مقامه .. ووقفته عند حده ... اه هو فاكرني مش هقف قصاده يعني علشان معلم ... انا اقف قصاد التخين .
سيد : يااه ياقمر كان نفسي يكون عندي بنت زيك ف شجاعتك وجدعنتك دي ..
قمر : تشكر يا عم سيد والله انت ف مقام ابويا واكتر ... بس كان ف حاجة قلقاني كدا
سيد : ايه قلقك ياقمر
قمر : كلامه كان ف تهديد ليا.. حاسة ناوي ع نية شر اللهي تتقلب عليه البعيد
سيد : متخافيش انتي بميت راجل
قمر : ان كان عليا انا مش خايفة ع نفسي .. انا بالي مشغول ع أخواتي.. ليعملهم حاجة يلوي دراعي بيها وانا مش هستحمل .. واحدة فيهم يجرالها حاجة .. دانا اروح فيها والله
سيد : بعد الشر ياقمر .. ان شاءالله ميصبهمش سوء ابدا
قمر : يارب يا عم سيد يارب ... يلا اسيبك انا بقا علشان اطلع اعمل الاكل لتونة وليل قبل مايرجعوا .. يلا فوتك بعافية
سيد : الله يعافيكي يا قمر
_____________________________
قمر واقفة ف المطبخ بتعمل اكل وبتكلم نفسها :
ياتري عملتي ايه ياليل انهاردة .. يارب يكون اليوم كان حلو عليكي .. هي الساعة كام دلوقتي .. ٧ هي اتأخرت كدا ليه.. الغايب حجته معاه .. يلاهوي لاحسن يكون جعفر الكلب عملها حاجة .. بتشيل غطا الحلة كان سخن اتلسعت حدفت الغطا : اااع سيرتك زفت ع دماغك ياجعفر الكلب روح منك لله يشيخ ... حسبي الله ونعم الوكيل
ليل : بخ ..
قمر : انا ناقصاكي انتي كمان .. كنتي فين
ليل : كنت ف الكلية هكون فين يعني .. واقفة تكلمي نفسك وتحسبني ع مين
قمر : بحسبن ع حظي الاسود ...
ليل : ااه يبقا شوفتي المعلم جعفر وهو اللي عصبك كدا
قمر : بت انتي متجبيش سيرة الجدع دا هنا علشان انا ع اخري منه .
ليل : طب اهدي طب وفهميني عملك حاجة
قمر : هو كان يستجرا دانا كنت نزلت الشبشب ع دماغه
ليل : اومال في اييه
تونة راكبة عجلة : بيب بيب بببي بيب بيب بربببيبي ... وسع وسع وسع ... اقعد يلا ع جنب بيب بيب بيب
قمر طلعت من الشباك : ايه كل الي انتي راكبة دا .. انزلي لتقعي
تونة : لا مش هقع متخافيش
قمر : اسمعي الكلام ياتونة .. مين عطيكي العجلة دي كلها
تونة : عم شكشك خاف افتحله دماغه قالي خدي العجلة الي تعجبك .. روحت خدت عجلته
قمر : طب روحي رجعهالوا يلا وتعالي علشان تأكلي كفاية كدا
تونة : لا مش هرجعهالوا .. هو انا لحقت .. دا هما 5 ساعات بس
قمر : يخربيتك واخدة العجلة بقالك 5 ساعات .. روحي يابت رجعيها للراجل واطلعي بدل ماانزلك
تونة : يووة ماتقولها حاجة ياعم سيد
سيد بيضحك : بصراحة ياقمر انتي غلطانة
تونة : ياحبيبي ياعم سيد
سيد : غلطانة انك بتدي تونة مصروف
تونة : ونعمة انت لو ماكنت راجل كبير كنت نزلت خزقتلك عينك ..
قمر بتضحك : يابت لمي لسانك دا .. يلا روحي رجعي العجلة بدل مااقول مش هتاخدي مصروف
تونة : ماشي ماشي ... والله ماناجايبة من عندك جلاطة تاني .. يلا بيب بيب بيببي
قمر وسيد بيضحكوا عليها
قمر : معلش ياعم سيد متزعلش منها لسانها طويل انت عارف
سيد : تونة دي سكرة الحتة والله ميتزعلش منها
قمر : ربنا يخليك ويديك الصحة ياعم سيد
__________________________________
نور : بابي حمدالله ع السلامة .. اومال فين زين
احمد : هيقعد ف الشركة شوية يخلص كام حاجة كدا وهيجي ..
نور : طيب هكلم عايدة اخليها تحضر الأكل
احمد : ماشي وانا هطلع انادي ع كريم
احمد خبط ع الباب ودخل
احمد : حبيب بابا عامل ايه
كريم بصله ودير وشه وكمل رسمه : ....
احمد بزعل : انا كنت جاي عاوزك تنزل تأكل معايا
كريم : ....
أحمد : هتفضل ساكت لحد امتي يابني .. وحشني صوتك نفسي اسمعه
كريم قام خد رسمته وراح عند ابوه ورهالوا وهو ع وشه الضيق والزعل
احمد بص ع الرسمة وهو مصدوم : انا قاتل ياكريم !
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حكاية قمر ) اسم الرواية