رواية هذة ليلتي كاملة بقلم نجمة براقة عبر دليل الروايات
رواية هذة ليلتي الفصل الرابع 4
يامن يشوف ليلي ماشيه زعلانه ويحاول يروح وراها لكن ناردين بتوقف قصاده_ رايح فين يا استاذ يامن، ينفع اقولك يامن من غير القاب
يامن بدون الالتفات لها _ اه ينفع
ناردين_ مقولتليش انت مصاحب ادم من امتي انا عمري ما شوفتك
يامن_ من ايام الثانويه كنا مع بعض في نفس المدرسه
ناردين باعجاب_ انت متجوز
يامن يلاحظ اسلوبها ويبصلها بزهق_ لا يافندم
ناردين بإبتسامة_ ولا خاطب
يامن_ لا
ناردين بإبتسامة_ ان شاءلله تلاقي البنت اللي تحبها وتجوزها
يامن_ يارب… هي البنت اللي عايشه معاكم دي عندها كام سنه
ناردين _ كبيره عني اوي
يامن_ قد ايه يعنى
ناردين _ عندها 31 سنه
يامن لنفسه_ شكلك منفسنه منها، دي 31 سنه دي والله انتي شكلك تطلعي جدتها
ناردين بإبتسامة_ مالك بتفكر في ايه
يامن _لا ولا حآجه عن اذنك هسلم علي الضيوف وبيمشي ويسيبها
ناردين تبصله باعجاب.._ اممم الظاهر انك هتحبي وتتحبي يا ناردين اما اروح احر.ق دم ليلي واقولها
ادم ياخد صلاح علي جمب
ادم _ انت ازاي تعمل كده من غير ما تسألني
صلاح_ علشان عارف مصلحتك فين
ادم _ لا يا بابا انت مش هتعرف مصلحتي اكتر منى انا مش هتجوز البنت دي
صلاح _ امال عاوز تجوز مين
ادم _ عاوز ليلي، ليلي وبس
صلاح _ اليتيمه دي، مستحيل لو هي اخر بنت مش هتجوزها
ادم _ ليييه مش هي دي اللي انت جبتها هي وصغيره وربتها علي ايدك، مش دي بنت صديق عمرك؟!
صلاح _ ومات صديقي، وانا ربيت بنته مع عيالي، كفياها كده مش هجوزها ابني الوحيد كمان
ادم _ انا مش مصدقك بجد،
صلاح _ يابني ياحبيبي العواطف مش بتأكل عيش، نادر الشناوي من اغني عشر رجال اعمال في الشرق الاوسط كله، يعني جوازك من بنته هيرفعك فووق
ادم _ انا مش عاوز اترفع اكتر من كده انت مش فاكر كنا عايشين فين ودلوقتي عيشين فين وازاي؛ هنعوز ايه تاني
صلاح _ ومسألتش نفسك احنا بقينا كده ازاي، حبيبي انا تعبت وعملت كل حآجه علشان اوصلكم للمستوا وانت لازم تسيبك من اي عواطف فارغه وتكمل اللي بدأته وتجوز جيلان انت فاهم
ادم بحده_ اسف بس انا مش هتجوز غير ليلي
صلاح _ تبقي كده بتأذيها
ادم _ يعني ايه
صلاح بتحذير_ يعني لو متجوزتش جيلان مش هتجوز ليلي ومش بس كده، انا هوديها مكان عمرك ما هتعرف توصله ومش بعيد تمو.ت كمان
ادم يبصله بصدمه من كلامه ومش مصدق اللي بيسمعه_ بابا انت قاصد اللي بتقوله ولا خانك التعبير
صلاح بحده_ قااصد ولو مروحتش دلوقتي وقولت انك عاوز جيلان انا هوريك عينه من اللي ممكن يحصلها بسببك
ادم بحده _ وانا مش موافق يا بابا
صلاح بهدوء_ ماشي بس خليك فاكر اني انا نبهتك
ادم _ هتعمل ايه يعني انت متقدرش تأذ.يها بس انت بتضغط عليه مش اكتر وانا مش هتجوز غيرها تمام عن اذنك وبيمشي ويسيبو
صلاح لنفسه _ مش بعيد عليه انا ممكن اعمل اي حآجه عشان احافظ على اسمي واكبره يا ادم، بس ماشي انت اللي اخترت
ادم بيطلع برا وهو مش شايف قدامه ويامن بيشوفه ويروح وراه
يامن _ ادم رايح فين.. ادم بيمشي من غيرما يرد عليه
يامن_ استني يابني.. ادم بيوقف جمب العربيه وبخنقه_ عاوز ايه سبني دلوقتي
يامن_ فهمني مالك ماشي متعصب كده ليه
ادم بخنقه_ مفيش انا شويه وراجع وبيركب العربيه ويمشي
يامن_مالو ده
في اوضة ليلي
ناردين _ مش هتباركيلي يا لولو
ليلي من غير نفس_ مبروك
ناردين _ مش هتسأليني علي ايه
ليلي _ مش عاوزه اعرف
ناردين بغيظ _ اممم ماشي عن اذنك وبتمشي وفجاه تليفون ليلي بيرن
ليلي _ الو
المتصل_ ازيك يا ليلي
ليلي _ تمام، مين معايا
المتصل _ لو حد عندك متعمليش اي ردة فعل للكلام اللي هقولهولك دا لمصلحتك
ليلي بقلق_ انت مين وعاوز ايه
المتصل _ لو عاوزه تعرفي مين اللي قتـ.ل ابوكي تعاليلي عند **** وانا هقولك هو مين
ليلي بصدمه _ انت مين وتعرفني منين
المتصل _ انا مستنيكي وبلاش تجيبي حد معاكي والا مش هتلاقيني سلام،، وبيقفل معاها
ليلي لنفسها بحيره_ اروح؟… افرضي طلع كد.اب….. لا كداب ازاي وهو لو ميعرفنيش كويس هيقول كده ليه.. انا هروح، وبتنزل بسرعه وبتقابل يامن قدام الفيلا
يامن _ رايحه فين
ليلي بانفعال _ وانت مالك وبتمشي وتسيبه وتجري من غير موصلات
يامن بحيره _ بتجري كده ليه دي، اروح وراها طيب…. وانت مالك
عند المكان اللي متفوق عليه بتوصل ليلي وتبص حواليها عشان تشوف الي بيكلمها بس مبتلقيش غير عربيه واقفه هناك
ليلي _ حد هناااا هييي
يامن واقف بعيد بيراقبها من غيرما تشوفه وفجاه بيشوف واحد وراها بيقرب منها من غيرما تاخد بالها وبعدين بيحط منديل على بو.قها، ويامن بمجرّد ما يشوف المنظر
بيجري عليها بسرعه علشان يلحقها ولكن الراجل لما بيشوفه بيدخلها العربيه، بسرعه ويمشي
ويامن يجري وراهم شويه بس مبيلحقهمش وبعصبيه _ يلعـ.ن كده وبعدين هتعمل ايه،، ادم! انا هكلم ادم
ادم في مكان اخر وتليفونه بيرن لكن مبيردش عليه
يامن بانفعال_ رد مش وقتك
بيرن تليفون ادم تاني بس المره دي بيكون صلاح
ادم _ نعم
صلاح _ كنت عاوز تعرف اذا اقدر امو.تها ولا لا صح
ادم بقلق_ انت عملت ايه
صلاح _ هتروح علي المكان ده ***** هي هناك دلوقتى وانت وشطارتك لحقتها يبقا ليها عمر، ملحقتهاش بقا، تبقا انت السبب
ادم يقفل معاه ويطلع في عربيته بسرعه وبعدين يوصله اتصال من يامن
ادم بقلق شديد وتوتر _ يامن الحقني بسرعه علي المكان ده *****
يامن _ مش وقته، البنت اللي عندكم حد خطـ.فها قدامي
ادم بعصبيه _ وملحقتهاش ليه، يلا تعاله زي ما قولتلك انا عارف هي فين
في الحفله
نادر _ يعني ابنك مشي هو مش موافق ولا ايه
صلاح _ طبعا موافق انا مش هعرف اوصفلك هو فرح ازاي
نادر _ اتمنا
صلاح _ ايه يا جيلان، ما تيجي اعرفك علي ناردين بنتي
جيلان _ اوك يا انكل
صلاح بيمشي قبالها _ مش عاوز اوصيكي علي ادم
جيلان _ وصيه هو عليه اصلا حساه مش مبسوط
صلاح _ هو مبسوط وطاير من الفرحة كمان بس مكسوف
جيلان _ امال مشي ليه
صلاح _ وراه حآجه متستناش وراجع حالا…. ناردين، تعالي سلمي علي جيلان خطيبة ادم
ناردين _ ايه ده بجد، محدش قالي، اهلا
صلاح _ كنا عاملينها مفاجأة
جيلان _ اهلا بيكي يا روحي
ناردين لنفسها _ كووويس اوي كده العصفور طار من ليلي يا حرام
صلاح _ ناهد تعالي
ناهد _ ايوه يا صلاح
صلاح _ مسلمتيش علي جيلان…. خطيبة ادم
ناهد توقف متنحه وتبصلها من تحت لفوق بتركيز على طريقة لبسها اللى كاشف اكتر ما ساتر_ خطيبته؟
صلاح _ ايوه اختياري انا ايه رأيك
ناهد من غير نفس _ اهلا حبيبتي تشرفنا
جيلان _ ميرسي يا طنط
ناهد تشد صلاح من ايده وتروح بيه بعيد _ ازاي يعني دي خطيبة ادم وفكرك ادم هيوافق عليها
صلاح _ هو وافق خلاص
ناهد باستغراب _ وافق؟ امتي وهو شافها فين اصلا علشان يوافق
صلاح _ من شويه معرفو عليها هي وابوها
ناهد لنفسها _ معقول ده، وانا اللى فكراه بيحب ليلي وعاوزها، لا اكيد فى حآجه غلط
فى مكان مقطوع
توجد دائرة من نار بداخلها عمود خشب مربو.طه فيه ليلي اللى بتبتدي تفوق وتشوف منظر النا.ر محاوطها وتعابير الر.عب تترسم على وشها، وتحاول تفك نفسها لكن مبتقدرش، وتصرخ وتستنجد بحد لكن المكان فاضي وبعد دقائق بيجي يامن ويشوفها وسط النا.ر يجري عليها ويوقف برا الدايره
و يبص حوليه علي حآجه يساعدها بيها
يامن_ متخافيش هتطلعي
ليلي ببكاء وخوف _ الحقني الحراره عالية قوي
يامن _حاضر، استني انا هتصرف، بيدور مبيلقيش حل
ليلي بصراخ _ مش قادره اتصرف بسرعه الله يخليك
يامن يحس بالعجز، ف بيقرر انه ينط من فوق النار والي يحصل يحصل،_انا جايلك
ليلي بصدمه _جايلي منين لا لا خليك لكن هو بيعدي بسرعه والنا.ر تمسك في هدومه وبسرعة يطفيها بتراب
ليلي بخوف وبكاء_ كده هنتحر.ق احنا الاتنين مكنتش دخلت
يامن يبتدي يفك الحبل _ متقلقيش هنطلع ماشي
ليلي بزعيق_ ومين هيطلعنا ما انت حبست نفسك معايا يا فالح دا انت غبـ.ي
يامن بنرفزه_ بت انتي متخلنيش اسيبك متكـ.تفه كده لغيت ما تتحر.قي او نفسك يتكتـ.م من الدخان
ليلي_ خلاص خلاص بسرعه الله يكرمك
يامن _ كده خلصت، تعرفي تنطي
ليلي بخوف_لا معرفش
يامن يكح _ حاولي كده هنتخنق
ليلي ببكاء_ مش هعرف
يامن يلف حولين نفسه بحيرة وبعدين يقلع الجاكت ويحطه عليها
ليلي _ انت هتعمل ايه
يامن هنط وبيشدها فجاه ويعدي بسرعه ، والنا.ر بتمسك في كم قميصه وفي الجاكت اللي علي ليلي
ليلي ترمي الجاكت و بصراخ _ النار هتحر.قك اعمل اي حآجه
يامن يحاول يطفي النا.ر لكن مبيعرفش وليلي تذقه على الأرض وهي بترتجف من الخوف وبصراخ _ دور بسرعه وتزق فيه برجلها وايديها عشان النار تطفا بتراب وفعلا بتنجح الفكره
يامن بوجع_ ااه ايدي
ليلي تقعد على ركبتيها وتبكي _ اسفه والله اسفه
يامن بوجع_ مفيش حآجه خلاص بسيطه
ليلي ببكاء_ بسيطه ازاي انت اتحر.قت
يامن _ ااه لا مفيش غير ايدي بس بسيطه متقلقيش
ليلي ببكاء_ لا انت اتحر.قت
يامن بنرفزه _ اخرسي بقا
ليلي ببكاء_ متزعقش
وبيجي ادم وينزل من العربيه بسرعه ويجري علي ليلي
ادم بخوف_ حصلك ايه انتي كويسه ويلفها علشان يطمن انها كويسه
ليلي ببكاء _ النا.ر كانت هتحر.قني
ادم بتاسف وتوتر ولخبطه واحسيس متضاربه _ انا اسف جدا
ليلي باستغراب _ بتتأسف ليه وانت مالك
ادم بارتباك _ عشان اتاخرت عليكي المهم انك محصلكيش حآجه
يامن بوجع_ وبنسبه للقـ.يتل اللي مر.مي تحتك دا
ادم يقعد جمبه وبقلق _ انا اسف اوي حصلك ايه وريني
يامن_ ايدي اتحر.قت شويه
ليلي بشك _ انتو عرفتو منين اني هنا
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية هذة ليلتي ) اسم الرواية