رواية انا قبيحة كاملة بقلم نور الشامي عبر دليل الروايات
رواية انا قبيحة الفصل الخامس 5
التفت ادم وابتسمت زهره فدفعها بسرعه وسحب قميصه وارتداه ثم تحدث بحده مردفا: اي ال انتي بتعملييه دا انتي مجنوونه اي دا ازاي اصلا تدخلي اوضتي كده
زهره بضيق: وفيها اي يا أدم.. انت عارف من زمان جوي اني بحبك ومش وانا صغيره كنت دايما تجول لأنس انا هتجوز اختك وكنت بتجولي لما انا اكبر هتتجوزني
ادم بحده: دا كلااام… وكلنا عارفين ان دا كلااام انا وانس كنا بنقول الكلمتين دول لأي طفله نشوفها معني كده اننا هنتجوز كل البنات ال شوفناهم وبعدين انتي اي قله الادب ال انتي فيها دي ازاي اصلا تدخلي كده اوضه اي شاب وتعملي ال عملتيه دا
زهره بدموع: علشان انا بحبك فعملت اكده
صرخ ادم في وجهها بغضب مردفا: مش مبرر يعني اي بحبك تروحي داخله اوضه واحد ملوش اي صفه بيكي الحاله الوحيده ال تخليكي تعملي ال عملتيه دا لما اكون جووزك… انتي بنت صعبديه وسيبك من صعيديه انتي مسلمه ومفيش واحده مسلمه محترمه ومتربيه تعمل كده… اطلعي بره اوضتي واوعي تعملي كده تاني يلا برررره
خرجت زهره من الغرفه وهي تبكي بشده فتنهد ادم بضيق وتحدث مردفا: انا لازم امشي من هنا
اما عند وصال تحدثت ببكاء مردفه: انا عايزه اشوف اختي مش من حق اي حد يمنعني عنها مهما حوصل
نبيله بصراخ: انا همنعك مفييش اخوات… خلاص مبجاش ليكي اخت
دياب بحده: اسمعي الكلام يا وصال انسي اختك دي
وصال ببكاء وصراخ: لع مش هنساها دي اختي انا مش هنساها
نظرت نبيله بغضب وجاءت لتتحدث ولكن قاطعها صوت طرقات علي الباب فذهبت لتفتح ووجدت انس امامها فتحدث دياب بضيق مردفا: اتفضل يا أنس
أنس بحده: لا انا مش هدخل البيت ال مراتي اتمنعت تدخله… اسمع يا عمي انا جاي اتكلم معاك علشان انت راجل العيله دي المفروض.. انا شايف ان كل حاجه ال بتعملها مرات حضرتك فحبيت اتكلم معاك راجل لراجل بقا…. تقدروا تيجوا تشوفوا بنتكم في اي وقت بس والله العظيم ال هيتعدي حدوده تاني معاها والله ما هسكتله وهيشوف اسلوب عمره ما هيتوقع انه يشوفه ياريت الكل يلزم حدوده مع مراتي علشان الزم حدودي معاه.. وهي هتشوف اختها في اي وقت وال هيمنعها انا همنعه من الدنيا كلها
القي أنس كلماته ثم القي السلام وذهب فتحدثت نبيله بعصبيه مردفه: شووووف.. شوف بنتك خلت شكلنا اي جدام الناس والله ما انا ساكتلها
دياب بحده: هي يعني بنتي لوحدي ما هي بنتك هي كمان
نبيله بعصبيه: كان يوم اسود يوم ما ولدتها ياريتني كنت جتلتها وهي في بطني
نظر دياب حوله ولم يجد وصال فتحدث مردفا: فين وصال
التفتت نبيله وذهبت لغرفتها ولكن لم تجدها فبحثت في جميع البيت ولكنها لم تعثر عليها ايضا فتحدثت بلهفه مردفه: فين البنت يا دياب.. يا لهووي البنت راحت فيين
اما عند انس نزل من سيارته ودخل الي البيت ولا يعلم ما يحدث في سيارته فكانت وصال تختبئ في شنطه السياره من الخلف فتحدثت بخوف مردفه: انا هطلع ازاي دلوجتي انا ال غبيه كنت جولتله اني في العربيه هعمل اي انا اهنيه هموت اكده
حاولت وصال ان تعتدل وظلت تركل بقدميها في السياره حتي يستمع اليها اي شخص وفجأه وجدتها تنفتح ووجدت ادم اليها ينظر اليها بأستغراب فتحدثت بلهفه مردفه: طلعني بالله عليك من اهنيه
مسك ادم يديها واخرجها من السياره ثم تحدث مردفا: انتي ازاي هنا اي ال جابك ولا اي ال حصل
وصال بخوف: هربت وجيت اشوف اختي
ادم بحده: انتي مجنونه يا بنت انتي هربتي ازاي
وصال بلهفه: خد دول 70 جنيه بتوعك اهم
نظر ادم الي النقود ثم تحدث مردفا: هو انتي في اي ولا في انا مش فاهمك انتوا هبل كلكم
وصال بخوف: بالله عليك ساعدني اشوف اختي من غير ما حد يعرف.. اهلي هيجتلوها ويجتلوني لو عرفوا اني اهنيه
ادم بضيق: لازم انس يعرف انك هنا
وصال بخوف: لع والنبي مش لازم حد يعرف اتصرف بالله عليك دخلني من غير ما حد يعرف
تنهد ادم بضيق وبعد دقائق كان الجميع يجلس في البيت يتحدثون علي نبيله وما حدث حتي وجدوا ادم يدخل الي البيت ويمسك يد فتاه ترتدي عباءه واسعه وتغطي وجهها بحجاب طويل فتحدثت يسرا بأستغراب مردفه: مين دي يا حبيبي
نزل انس علي درجات السلم ثم تحدث بلهفه مردفا: دي زميلتنا يا ماما.. وجايه تبارك ليا ولجميله
نظرت وصال من تحت الحجاب الي ادم الذي علمت انه اخبر أنس فتحدثت يسرا بابتسامه: اتفضلي يا حبيبتي.. جميله فووج اهي في الاوضه وهخليها تيجي
ادم بتوتر: لا يا خالتي خليها تطلعها فوق احسن
انس: ايوه خليها تطلع فوق احسن تعالي يا دعاء
صعدت وصال الي الاعلي ومازال ادم يمسك يديها فتحدثت زهره بضيق مردفا: هي مين دي وماسك ايديها اكده لييه
يسرا بابتسامه: شكله بيحبها وجاي يعرفها علي جميله.. طيب كان يوريني وشها ادم زي ابني وهفرح جووي والله يوم ما يتحوز هي كمان
نظرت زهره بغضب وحزن اما في الاعلي كانت جميله جالسه علي الفراش حتي دخلت وصال فجأه واحتضنتها وتحدثت بلهفه مردفه: جميله انتي كويسه
انصدمت جميله عندما وجدت وصال وتحدثت مردفه: جيتي اهنيه ازااي انتي مجنونه
وصال بدموع: جيت اجولك اني مستحيل ابعد عنك.. انا هرجع تاني بس متخافيش هجيلك دايما ختي لو الدنيا كلها منعتني انا مش هسيبك
جميله وهي تحتضنها: ولا انا هسيبك انتي اصلا اغلي حاجه عندي بس ارجعي بالله عليكي انتي عارفاهم زين ممكن يعملوا اي
وصال بدموع: حاضر هرجع بس متخافيش انا هكون معاكي دايما
القت وصال كلماتها ونزلت مثلما صعدت بدون ان يري احد وجهها وسط غضب زهره الواضح وفي المساء عند وصال كانت جالسه في غرفتها بعدما ذهبت الي البيت والاغرب انه لم يتحدث معها احد فقط التزموا الصمت اما عند جميله كانت جالسه علي طاوله الطعام مع الجميع حتي تحدث ادم مردفا: انا همشي من هنا ان شاء الله يا عمي هرجع بيتي الحراس قالوا انه اتنظف وبقا كويس
صفوان: يا حبيبي بيتك خطوتين من اهنيه فيها اي لو فضلت معانا اهنيه علشان تبجي وسطنا خليك اهنيه البيت واسع وكبير
نظر ادم الي زهره بضيق ثم وجه نظره لصفوان وتحدث مردفا: انا في وسطكم دايما يا عمي بس خليني في بيتي افضل وهكون هنا علطول ان شاء الله
انس بابتسامه: انت مش عايز تقعد مع صاحبك
أدم بضحك: يا ابني انا بشوفك اكتر ما بشوف نفسي في المرايه.. هرجع بيتي وبرده مش هسيبكم هكون معاكم دايما
صفوان: خلاص يا ادم ال يريحك
زهره بضيق: البنت ال جات اهنيه تبجي مين؟!
نظرت جميله بتوتر فتحدث انس بحده: وانتي مالك مش قولنا زميلتنا وجايه تباركلي
زهره بضيق: بس ادم كان ماسك ايدها علشان اكده سألت
أنس ببرود: ما هي حبيبته
نظر ادم وجميله اليه بصدمه فأكمل انس مردفا: وهيعرفكم عليها قريب ان شاء الله
جميله بصدمه: نعم؟!
ادم بتوتر: نعم فعلا؟!
انس ببرود: خلاص بقا يا ادم هتخبي لأمتي ما علينا لما يجي الوقت المناسب هيعرفكم عليها
في مكان اخر وبالتحديد في احدي البيوت الصغيره في الصعيد تحدثت هذه الفتاه بعصبيه مردفه: ما انتي ال سيبتيه انتي مجنوونه جايه دلوجتي تجولي لسه بحبه وبعدين ما انتي حاولتي كتير جوي انك تكلميه وهو مش موافج
منه بحده: مش لدرجه انه يتجوز انا عايزه اشوف مرته… اشوف مين دي ال راح اتجوزها ونساني مش كان بيجول انه بيحبني ومستحيل يعرف يحب واحده غيري مين دي بجاا ال خليته يحبها انا هروح
وفاء بعصبيه: منه انتي لما سيبتيه وروحتي اتجوزتي هو حياته اتدمرت وتعب بسببك وكان ممكن يوحصله حاجه وانتي ولا كان في دماغك لما عرفتي الفرق بينه وبين جوزك بجيتي عايزه ترجعيله بس هو مبجاش حبيبك بتاع زمان هو اتغير.. واتغير جووي كمان فطلعيه من دماغك احسن
اما عند جميله كانت جالسه في غرفتها تفكر في كلام أنس حتي دخل الي الغرفه وتحدث مردفا: هتعملي اي؟!
جميله بعدم فهم: في اي؟!
انس بحده؛: انا وانتي هنتطلق كمان فتره… انتي ناويه تعملي اي بقا لحد ما الفتره دي تخلص هتقعدي في البيت تطبخي يعني ولا اي؟!
جميله بدموع: هنتطلج ليه؟! مش انت ال اختارتني
انس بضيق: دا مش موضوعنا دلوقتي.. والموضوع المهم هتعملي اي.. انتي حاليا جالك السكر يبقي اول حاجه لازم تحافظي علي صحتك ناويه تعملي اي بقا علشان تعرفي تحافظي علي صحتك؟!
جميله بتوتر: هاخد الادويه في ميعادها
تنهد أنس بضيق ثم اكمل مردفا: ودراستك؟! لما نتطلق هترجعي بيت اهلك زي ما طلعتي منه لا وكمان هترجعي تعبانه علشان الادويه لوحدها مع السكر مش حل للعلاج… دراستك هتعملي فيها اي
جميله بعدم فهم: دراستي ازاي انا مش بدرس في حاجه مدخلتش كليه علشان جيبت مجموع صغير
أنس بحده: جيبتي كام يعني 4٪
جميله بحزن: لع جيبت 72٪
انس بعصبيه: انتي هبله يا بت انتي… ما تدخلي اي كليه تربيه او تجاره او اداب او اي كليه تناسب مجموعك الفشل مش انكجيبتي 72٪ الفشل ال انتي مكملتيش فيه ملايين بيجيبوا اقل من مجموعك دا وبيدخلوا كليات وينجحوا فيها ويجيبوا اعلي التقديرات كمان بس انتي طبعا مش فاهم مالك… انا هقدملك في كليه تربيه اي رأيك او نشوف مجموعك يجيب اي ونقدم وانا هدفع كل مصاريفك احد ما تخلصي الاربع سنين ولو عايزه كمان تكملي دراسه بعد الكليه انا هدفع وهشتركلك في چيم وتعالي نروح لدكتور للرچيم
انس بصراخ: انا حتي لو عايز اكمل معاكي مش هكمل بعد كلامك دا علشان انا معرفش اعيش مع واحده زيك… انا مش بحبك ولا هحبك كده يبقي نتطلق.. انا كنت عايزك تعملي اي حاجه مفيده في حياتك بدل ما انتي كده هو اي الغباء دا هتفضلي كده لامتي لا نافع معاكي كلام بهدوء ولا نافع معاكي زعيق
جميله ببكاء شديد وعصبيه: وليه اتجوزتني من الاصل لما مش عايزني هو انا لعبه في ايدكم علشان كل واحد يبهدلني شويه ولا علشان انا مش حلوه فالكل يبهدلني ويشتمني ويضربني مكنتش اتجوزتني مدام مش عايزني ومدام انت مش عايزني ولا حد بيحبني يبجي خلاص طلجني دلوجتي وانا همشي
القت جميله كلماتها ثم خرجت من الغرفه وهي تركض بسرعه وفجأه صرخ أنس عندما وجدها وووو
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية انا قبيحة ) اسم الرواية