رواية قلب من حجر كاملة بقلم سارة بكر عبر مدونة دليل الروايات
رواية قلب من حجر الفصل العاشر 10
في عياده مراد
خرجت حنه و جلست علي مكتبها تنظم مواعيد الكشف ___ دخل هو العياده و وقف امام مكتبها و قال لها: (لو سمحتي يا انسه عاوز ادخل للدكتور ) __ نظره له حنه بستغراب و قالت: (حضرتك عاوز تدخل لدكتور النساء )__ ضحك سراج علي دهشتها و استغرابها الوضح عليها وقال: (لا يا انسه متستغربيش اوي كده انا صحبه ) __ ضحكت حنه وقامت من جلستها وهي تقول: (اتفضل حضرتك استريح وانا هدخل ابلغه ) ….
دخلت حنه و بعد قليل خرجت و اذنت له بالدخول ___ دخل سراج و جلس امام مراد ، نظر له مراد و قال له بأهتمام:(اي يبني الموضوع المهم الانت كنت عوزني في )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في بيت ميسون
فتحت الباب و اتصدمت عندما عرفت من الطارق، نظره له و قالت بستغراب:(انت اي الجابك هنا )__ رفع يوسف النظاره التي كان يرتديها وقال لها بجديه:(انا كنت عوزك في موضوع مهم يا ميسون )__ اشارت ميسون بيديها داخل الشقه وقالت له:(اتفضل ادخل ) __ دخل الشقه و جلس علي الكرسي وهي ذهبت و جلست امامه و تركت خلفها الباب مفتوح و نظرة له و قالت بفضول:(خير في اي ) __ قال يوسف بهدوء:(خير إنشاءلله انا كنت عاوز اعرف حاجه بخصوص مليكه ) __ قامت ميسون من مكنها و قالت بخوف:( مالها مليكه كويسه اوعي تكون عملتلها حاجه تاني ) __ قال لها بهدوء لكي يهدئها هي الاخر (اهدي يا ميسون هي كويسه متقلقيش انا كنت عاوز استفسر منك علي حاجه )__ هدات ميسون قليلاً و جلست مره اخري و قالت:(خير في اي ) ___ بلع يوسف ريقه و بدأ ان يتكلم (انا و مليكه امبارح اتخنقنا و نامت زعلانه مني بس لما صحيت كانت دي المفاجأه لقتها عملالي فطار و بتضحك و تهزر و مبسوطه اوي و اول امبارح بس كانت عوزه تهرب من جحيمي مستغرب تغيرها هي بتفقد الذاكره ولا فيها اي ) __ ابتسمت مليكه علي طيبه قلب اختها الوحيده و قالت بحب وهي تنظر الي صوره اختها المعلقه علي الحائط(هي مليكه كده من زمان كانت بتواجه اي مشكله بتقبلها بالابتسامه و الحب و الكلمه الحلوه بسبب الهي بتعملوا دا بقت محبوبه من الناس كلها مليكه كانت رغم المشاكل الهي فيها كانت تقوم و تلعب و ترقص و تهزر عادي مش بتحب تعيش كتير ف النكد وهي خلاص اتجوزتك و برغم الانت عملتوا معاها هي قامت و ضحكت صدقني لما الواحد يشوف ابتسامه و فرح مليكه الصبح اليوم بيكون حلو اوي لان مليكه من الناس الصفيه من جواها جداً ) ___ كان يوسف جالس يستمع لها و كان الحزن يسيطر عليه و قام من مجلسه وقال لها:(شكراً يا ميسون انك قولتيلي ) …. بعدها خرج يوسف من البيت و ركب سيارته لكي يذهب الي شركته
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في قصر الألفيّ
نزل فارس من غرفته وهو مرتدي ملابسه نظر في إتجاهات القصر و لم يجدها وجد مليكه تجلس وحدها ذهب إليها و قال لها:(انا رايح الكليه يا مليكه ميسون راحت ) __ نظره له مليكه بستغراب (انت تعرف ميسون من اين ) __ ابتسم فارس (ميسون زميلتي ف الكليه ) __ هزت مليكه راسها له وهي تقول:(ماشي يا فارس )__ خطي فارس خطوه لكنه رجع تاني و مازال بنظر بعيناه في القصر و قال لها بتسأل: (هي حور فين )__ نظرة مليكه في عيناه مباشرة وقالت:(حور كانت تعبانه شويه و طلبت مني أجازة تريح فيها وانا وافقت ) __ اتعصب فارس و بان في نبرة صوته وهو يقول: (وانت عملتي كده لي من دماغك )__ ابتسمت مليكه و قالت ببرود:(عادي و بعدين هو انت عاوز حور في حاجه ) __ قال بعصبيه وهو يخرج:(لا سلام )
بعد خروج فارس من البيت خرجت حور من المطبخ و ذهبت الي مليكه (هو كان بيزعق كده لي ) __ لفت مليكه وجهها و قالت:(عشان قولتله انك في أجازة اسمعي الكلام بقي و خدي أجازة فعلا ) ___ قالت حور بحزن:(معقول هقدر ابعد عن فارس ) __ قالت مليكه لها:(لازم تتعودي يا حور عقبال منشوف هيعمل اي ) ___ هزت لها حور راسها
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في شقه وليد
كانت جالسه تبكي بشدي علي ما جرا لها لحين رن هاتفها برقم غريب، مسحت دموعها و ردت:(السلام عليكم ) ___ اتاها صوته التي حفظته مثل اسمها وهو يقول لها:(نجمه فينك بدور عليكي و مش لاقيكي ) ___ اغلقت نجمه التليفون في وجه و القت علي السرير و ظلت تبكي و هو ظل يرن عليها و هي لم ترد و عندما يأس بعث لها رساله نصيه “نجمه لو مجتيش حالاً الكليه فضحتك هتبقي بجلاجل انتي فاهمه الفضيحه مش هتكون في الكليه بس لا يا حلوه هتكون علي مواقع التواصل الاجتماعي فضيحه اخت راجل الاعمال المشهور يوسف الألفيّ و فارس الألفيّ انا في كفتيريه الكليه تيجي حالاً ”
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في عياده مراد
مراد بزهق(خلاص يبني طلقها ) __ رد سراج بحب:(قولتلك الف مره مينفعش انا بحبها ) __ قام مراد من جلسته و قال بتعب:(انا مش عارف اعمل معاك اي بظبط انت…) قطع كلام مراد صوت رنين هاتف سراج.. رد سراج (اي يا جدي عامل اي وحشني ) __ رد جده بغضب:(اسمع جدامك لحد بكره تيجي حدانا الصعيد فرحك علي بت عمك اتحدد خلاص سامع يا ولدي ) ___ رد سراج بعصبيه: (فرح اي يا جدي التحدد خلاص هو انا عيل صغير ولا اي و بعدين انا متجوز ) __ رد جده هو الاخر بغضب: (انا ميهمنيش حديتك الماسخ ده و البت المصراويه الانت اتجوزتها انا مش معتبرها مراتك اصلا انا جولتها كلمه و خلاص لو مجتش فرحك علي جمر بت عمك متعودش الصعيد تاني فاهم يا ابن هاشم ) خلاص جده كلام معاه و قفل التليفون حتي قبل ما يسمع منه الرد.. نظر سراج الي مراد و قال:(جدي عوزني ارجع الصعيد و عملي فرح ) __ قال مراد بفرح:(فرح طب حلو مش عاوز تروح لي يبني ) ___ قال سراج بعصبيه:(انت مبتفهمش و فريده ) ___ قال مراد بتفهم:(ارجع النجع يا سراج اسمع كلام جدك المره دي وجهه نظرك في فريده خابت اسمع كلام جدك بقي ) ____ اخد سراج مفاتيح عربيته و هاتفه وخرج
دخلت حنه بعد خروج سراج وهي مشتعله غضب (هو انهارد اي لازمته انا عوزه اعرف انت طول اليوم قاعد مع صحبك و مانع اي كشف انا اي لازمتي انهاردا ) __ ضحك مراد بستفزاز (يعني هو انتي اي لازمتك اصلا ) ___ نظره له بغضب (انت بتضحك انا بتكلم جد ابقي خلي الوقت الانت هتقعد في مع صحابك لما تكون اجازه كده مينفعش ) __ قال لها مراد ببرود:(هو انتي عصبيه كده لي ) __ قربت منه حنه بغضب و قالت له (انا مبحبش البرود دا انت فاهم ) __ قام مراد من مجلسه في لحظه و حاوطها بيديه علي الحائط (حنه انتي غامضه اوي شيفك شخصيتين واحده تافها و التانيه جد انتي مين فيهم ) ___ دفعته حنه بقوه وقالت له:(انا حنه يا دكتور و حنه شخصيه واحده ) __ قالت حنه كلامها و تركته يقف خلفها و ينظر لها بستغراب و حيره
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
ذهب و جلس امامها في الكفتيره (صباح الخير يا ينسون )__ نظرة له ميسون و ضحكت (صباح النور يا فارس انت اي يبني علي طول في الكفتيره مش بتحضر محضراتك ولا اي ) __ رد فارس بفخر:(يا بنتي انا فارس الألفيّ هو انا محتاج المحضرات اصلا ) ___ ضحكت ميسون و قالت له:( يخربيت الثقه الانت فيها هتنجح ازاي يبني ) __ رد فارس بثقه اكبر:(زي كل سنه يبنتي عادي ) __ رد عليه ميسون بسرعه (فارس انت بقالك سنتين بتسقط ) ___ عدل فارس ياقت قميصه وهو يقول:(احم اي الكسفه دي عديها يا ميسون ) __ ضحكوا الاتنين سوياً
دخلت نجمه الكليه و ذهبت بسرعه الي الكفتيره وهي عينها تدور علي ياسر في كل مكان لحين وجدته يجلس مع صحابه، ذهبت له علي عجل (انت عاوز مني اي يا ياسر تاني ) __ نظر ياسر الي صحابه بمعني ان ينصرفوا و بعد ذهبهم قال لها بغضب (انتي اتجننتي عوزه تفضحي نفسك اهدي ) __ قالت له و الدموع في عيونها (حرام عليك عاوز مني اي تاني مش كفايه بقي ) ___ قام ياسر من مكانه و مسح بيديه دموعها و قال لها (انا هريحك من كل دا )
في الجهه الاخري لف فارس وجه وجد ياسر واقف مع نجمه قام من مكانه و الدم يغلي في عروقه لكن اوقفه الاتصال التي اتها و جعله يترك الكليه بأكملها
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
رجع يوسف القصر وجد الانوار مغلقه و لم يوجد اي صوت.. فتح يوسف النور و وسعت عيونه عندما وجد القصر ملئ بالرجال و في يديهم سلاح و وجد مليكه يديه مربوطه و رجليها و يوجد حبل حول عنقها مثل الكلاب و نهايه هذا الحبل في يد التي كان جالس و ينظر الي يوسف و يضحك و قال له بستفزاز (نورت القصر يا ابن الألفيّ )
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قلب من حجر ) اسم الرواية