رواية احلام المراهقة كاملة بقلم هي جنتة عبر مدونة دليل الروايات
رواية احلام المراهقة الفصل الحادي عشر 11
سلمي دخلت غرفتها بسرعه بتدور علي مى راي لقت حاجه
غريبه غرفتها عاديه زى اي غرفه دافيه ومنوره ومفيش فيها
اى ريحه علي غير العاده قلبها دق جامد ووجعها جرت علي الحمام زى المجنونه
سلمي :مى راي ..مى راي
مفيش رد دورت في كل اركان الغرفة وفي الدولاب يمكن
بتهزر معاها ومستخبيه منها طلعت جري على البلكونه مفيش
والاخر حست انها هتقع قعدت علي طرف السرير حطت
وشها بين ايديها وكتمت صوت بكائها كانت بتبكي بتبكي
بحرقه زى اي حد بيبكي علي عزيز له مات حست ان مى راي
ماتت دلوقتي بكت سلمي وبكت زى يوم موت ابوها
سلمي :يارب كل اما احب حد بيروح مني يارب انا تعبانه
وقعدت تشكي لله وجعها ولا يعلم بوجعها الا هو
نامت من كتر بكائها يمكن تشوفها في الحلم ياما هي كانت
بتحلم وهتصحي من حلمها
صحت الفجر افتكرت مى راي قامت تدور عليها في كل مكان
عرفت دلوقتي انها خلاص رحلت عن عالم البشر
قالت انا لله وانا اليه راجعون ولا حول ولاقوه الا بالله العلي العظيم
صلت الفجر وقرأت وردها ونامت تاني
فونها بيرن اكتر من ٣مرات والاخر صحت بتعب وردت عليه
سلمي :الو
رى ون:سلمي انتي فين
سلمي:انا في السكن
رى ون:مجتيش ليه الشغل
سلمي وهي بتتكلم بتعب شديد: انا مش عارف هي الساعه كام
رى ون: الساعه ١٠ الصبح
سلمي:اسفه د/رى ون مش هقدر اجي النهارده
ري ون:سلمي مالك في ايه صوتك مش مطمني
سلمي:مش عارفه حاسه اني تعبانه ومش ……..
رى ون:سلمي الو سلمي ردي عليا الو الو
اخد فونه وسماعته وجري علي سكن سلمي هو المبني اللي
جنب المشفي وصل السكن خبط علي الباب فتحت يو
يو باستغراب:د/رى ون
رى ون:سلمي فين
يو:سلمي مش هي في الشغل
رى ون:لا سلمي هنا تعالي نشوفها كنت بكلمها وشكلها تعبان جدا وبعد كدا سكتت خالص ومحدش بيرد
خبطو على الباب كتييير ومفيش رد وسلمي قافله من جوا
يو : هنعمل ايه دلوقتي
رى ون:منعرفش نطلع من البلكونه
يو :البلكونه عاليه ومش هنعرف
ري ون: مفيش قدامي غير كسر الباب
كسر الباب وقبل مايدخل قال ليو ادخلي شوفي لبسها عشان لما تفوق متزعلش اني شفتها
دخلت يو لقتها مغمي عليه فتحت دولابها جابت منه اسدال للصلاه ولبستو لسلمي ولفت طرحت زى مبتشوف سلمي بتعمل وقالت لري ون تعالي اتفضل يادكتور
دخل وكشف عليها وقال عندها حمي جامده جدا وانهيار عصبي
نزل جاب علاج وطلع تاني ادالها منه وجاب مايه وفوطه صغيره وقال ليو لوسمحتي ممكن تكمديلها مش هقدر اقعد جنبها
يو:حاضر يادكتور روح المشفي وانا هفضل معاها لحد حرارتها ماتنزل
رى ون مشي وهو بيبص عليها وقلقان جدا راح شغله مكانش عارف هو بيعمل ايه وكل شويه يتصل على يو ويطمن على سلمي والاخر جات في راسه فكره
خبط علي الباب فتحت هانا :د/رى ون خير وايه الشنطه دي
ري ون؛انا هقعد معاكو هنا في غرفة ياجين
هانا عارفه اخلاق رى ون قالت اتفضل
رى ون:سلمي عامله ايه دلوقت
هانا :لسه تعبانه الحرارة مش بتنزل خالص
ري ون:ممكن اشوفها
هانا: دقيقه ادخل اشوفها ……..اتفضل دكتور
فضلت سلمي على الحال دا ٣ ايام هانا معاها هي يو بيبدلو مع بعض ورى ون بيدخل لها كل يوم يطمن عليها ويعطيها الدوا
وفي يوم صحت هانا لقت سلمي بتفتح عيونها
هانا:سلمي حبيبتي انتي صحيتي
سلمي:هانا في ايه
هانا:ايه يابنتي انتي كنتي ميته من ٣ايام وكنا قلقانين عليكي
سلمي:كنتو مين
هانا :انا ويو ووو د/رى ون
سلمي د/ري ون ودخل عندي وانا نايمه كدا وشاف شعري
هانا : متقلقيش حبيبتي قبل مايدخل كنا بنلبسك الاسدال
سلمي : الحمد لله
طب الساعه كام
هانا: الفجر
سلمي:عايزه اصلي بس مش قادره
هانا :بلاش تقومى انتي لسه تعبانه
سلمي :لازم اصلي حتي لو بموت الصلاه دى روحي لما بصلي بحس اني مرتاحه لاني بكلم ربي سبحانه وتعالى
هانا:بس انتي تعبانه يعني ربك عارف انك تعبانه
سلمي:ربى غفور رحيم بس الصلاه صله بين العبد وربه بقف في صلاتي باناجي ربي وكل اللي بحتاجه بيعطيهولي
ولو مش قادره اقف اصلي وانا قاعده ولو مش قادره اصلي وانا قاعده اصلي وانا نايمه شوفتي ربنا رحيم رحمان ودود لطيف بعباده
هانا: سلمي كلميني عن ربك حاسه اني بدأت احبه
سلمي:حاضر حبيبتي افتحي الدرج دا وطلعي منه كتاب
هانا:كتاب ايه دا
سلمي دا القرآن كريم مترجم الكوريه ودا كتاب عن الله ودا كتاب عن نبينا محمد صلى الله عليه وسلم اقرئيهم كلهم بقلبك وقلبك هيدلك للصواب
صلت سلمي الفجر قرأت وردها وقالت الاذكار ولبست وطلعت ومعاها شنطت هدايا صغيره لقت رى ون بيجهز الفطار لهم كلهم لما عرف انها صحت
سلمي : صباح الخير د/رى ون
رى ون: صباح الخير سلمي عامله ايه دلوقتي
سلمي : الحمدلله بخير
رى ون :اقعدي افطري وانا هنادي يو وهانا عشان يفطرو
قعدت وفطرو كلهم وسلمي بتفطرت شكرت رى ون علي وقوفه جنبها في مرضها وشكرت هانا ويو وقالت انها مش هتقدر ترد جمايلهم عليها
خلصو فطار وهانا ويو راحو شغلهم وسلمي شالت السفره مع رى ون ورتبو المطبخ
رى ون:سلمي بلاش تروحي الشغل اليوم انا اخدتلك اجازه
سلمي انا مش رايحه الشغل
رى ون:امال لابسه وواخده الشنطه ورايحه فين
سلمي :رايحه ل ياجين اشوفه واطمن عليه
رى ون بعصبيه : ياجين تاني مش خلاص خلصنا منه
سلمي :انا مش هسيبه ومش هتخلي عنه
رى ون:حتي بعد اللي عمله وبعد ماعرفتي انه قتل مى راي
سلمي: ياجين اتغير خالص معادش ياجين بتاع زمان بقي انسان مختلف
رى ون: انسان مختلف ايه! دا قتل ومش هيخرج من السجن ابدا
سلمي:عارفه بس لازم افضل اطمن عليه ومش هقدر ابعد عنه وخصوصا دلوقتي
هي بتتكلم انه بدأ يسلم وهي مش هتتخلي عنه الا لما يبقي مسلم
وهو ميعرفش ان سلمي هي اللي دخلتو السجن وبيتكلم انها بتحب ياجين ومش عايزه تتخلي عن حبو
كل واحد بيتكلم عن اللي في دماغه
رى ون بص لسلمي بصة غضب وقال ،: دا اخرة كلامك
فسلمي ابتسمت ابتسامة رضا
سابها ومشي وهو كله حسره علي حب الاول والاخير اللي خلاص مبقاش معاه
سلمي وصلت السجن ودخلت عند ياجين
ياجين اول لما شافها فرح وبكي في نفس الوقت
كنتي فين اتخليتي عني ليه
سلمي:عمري مأتخلي عنك ابدا
اداتو الكتب وعرفتو عليهم وقالتو لو في حاجه مش فاهمها اتصل عليا
سلمي من بعد حوارها هي ورى ون بقت معاملتهم مع بعض عاديه جدا بالرغم ان رى ون بيحاول يتجاهلها ورجع سكنه تاني ومعاملته دي بتوجع قلبها وهي مش فاهمه ليه
وفي يوم جه للمشفي رجل اعمال مصري بيعمل عمليه في المخ وكانت سلمي هي المشرفه علي حالتو ومكانتش تعرف انه مصري دخلت عندو لقت شكله مش كورى شكله عربي وعربي اصيل ومسكت اوراقه فبتكلمو بالانجليزي
سلمي :اسم حضرتك ايه ومنين
الرجل :اسمي فريد الكيلاني رجل اعمال مصري
اول لما سمعت مصري عيونها دمعت وقالت :مصرى انت مصري بجد
فريد :ايوا مصري وانتي مصريه ؟
سلمي بفرحه :ايوا مصريه اخيرا لقيت حد مصري دا انا فرحانه بجد
فريد بدأت تشدو سلمي وطريقتها في الكلام
وسلمي فرحانه انو مصري وبقت تهتم بيه اكتر من اي مريض
اكيد عشان من ريحة مصر
ري ون شاف اهتمامها بفريد غيرتو زادت وغير اشرافها علي مريض تاني
سلمي : دكتور لو سمحت حضرتك غيرت اشرافي ليه
رى ون:هو مفيش مرضي تانين وانا شايف اهتمامك الزياده بيه في ايه يادكتوره
سلمي:اهتمامي بيه عشان هو مصري مش اكتر
رى ون:واهتمامك ب ياجين بردو عشان مصري بجد انا تعبت معتش قادر سلمي انا بحبك وخلاص انا تعبت
سلمي تتجوزيني 😳😳😳😳
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية احلام المراهقة ) اسم الرواية