رواية قسوة الحب الجاهل كاملة بقلم مروة موسي عبر مدونة دليل الروايات
رواية قسوة الحب الجاهل الفصل الثاني عشر 12
وحد اللي ما بيغفل ولا بينام
ليان: ينهر اسود ملوش ملامح
زياد بنوم: ي صبح قول صبحنا
ليان: صبحنا دا انت نهارك اسوك ومش فايت زي نيتك
زياد : في اي مالها نيتي
ليان: انا صحيت لقيت ايدك محطوطة عليا
زياد: أمال بقي لو عرفتي ان طول الليل انتي في حضني هتعملي أي وفي ثانية لقي الزهرية متلبسة في دماغه
عبير: يعني البت شكلها اي
عزة: قمر لاء قمرين
عبير: وهي موافقة
عزة: معرفش عثمان مبقاش يحكي ليا علي حاجة
عبير: يوووه الواد عمال يعيط وخلاص زنان زي خالك
مش انا قولتلك كذا مرة خليكي حنينه معاهم عشان ايدك تبقي في الملعوب
عزة: ملعوب اي البت دي شكلها براوية
عبير: هتروح منك فين شدي اللجام من الاول
عزة: الكلام دا اعمله مع مرات اخوكي كوثر لكن عيسي مقدرش
عبير: ليه يعني هي كانت تطول عيسي الأنصاري
عزة: اهي هتطوله وهتركب العمدية وهتبقي مرات العمدة
عبير: اقفلي ياما لحسن جوزي شكله رجع سلام
عزة : سلام
عثمان بلال بلال
بلال: حاضر نازل اهو افطر
عثمان خبط علي اروي ودخل
اروي: اتفضل ي عمي
عثمان: لسه مفقش من امبارح
اروي: لسه بس تقريبا هيفوق
عثمان: طيب يلا انزلي افطري وعلي درسك مع بلال ومتكلميش حد كدا ولا كدا وعينك في نص راسك
اروي: حاضر
نزلت فطرت وخرجت واستنت بلال في الجنينة
بلال بحدة: يلا اتفضلي
اروي وهي ماشية: أي دا حتي مفيش صباح الخير
بلال زعلان عشان هتبقي مرات اخوه مش هتبقي من نصيبه: لا مفيش
اروي: طيب
بلال بتنهيدة: اتمني تكون مرتاحة
اروي: ايوا
عيسي اخوك لسه عارفة دا امبارح بالليل من عمي عثمان
بلال: ايوا المهم اي حاجة من اللي واقف قدامك عرفيني واعملي حسابك أقل حاجة في اليوم درسين
اروي: طيب ماشي ربنا يعينا وذهبوا سوا للسنتر للدرس
ام زياد: ليه كدا
ليان: انتي متعرفيش عمل اي
زياد: ي مااااااا سبيني عليها والمصحف هرنها علقة مكلهاش حمار في سوق الخميس
ليان: شوفتي ي طنط اهو اشهدي هو االي بيبدأ اهو
زياد: تقوم ملبساني الزهرية في نفوخي
ام زياد بخبث: هو عملك اي ي حبيبتي
ليان بتلقائية: امبارح النور قطع ونمت عادي جمبه لقيته الصبح حاطط ايده عليا وحاضني
زياد: والمصحف انا مظلوم عشان متعود اخد المخدة في حضني
ليان : شوفتي ي طنط بيقولي مخدة
زياد: بقولك سبيتي هقوم أكلها كفين تتعدل
ليان: جرب كدا وشوف اي اللي هيحصلك
ام زياد: يالهوي منكم انتوا زي القط والفار اسكتوا بقي
ليان: عشان خاطرك بس
زياد: انا عاوزة اقولها الغبية دي هي اللي كانت خايفة من الظلمة وجت لزقت فيا
ام زياد : خلاص انت جوزها بردوا وهي مراتك
ليان وزياد في نفس واحد : والله
عيسي بدا يفوق ويقعد ووجع رجله قايم عليه
عثمان : ألف سلامة عليك
عيسي: الله يسلمك ي حج
عثمان: انت كنت نايم زي الق*تيل ي ابني
عيسي: معلش من التعب انا كويس
عثمان: سلامتك ي قلب ابوك
عيسي: الله يسلمك فين بلال
عثمان: بلال في دروسه مع مراتك ان شاء الله
عيسي: مراتي مين
عثمان: اها اروي
عيسي بعصبية: انتوا جوزتوني من غير علمي
عثمان: لاء بس هي كانت طول النهار والليل امبارح معاك وكان باين عليها القلق عشانك
عيسي : وهي قاعدة هنا ليه
عثمان: هي اللي قالت لازم افضل جمب منقذ حياتي
عيسي: اه هي بردوا قولتلي
عاصم: ادخلي
عبير : حمدالله علي سلامتك ي ابن ابويا
عيسي: كتر خيرك مكنش له لزوم
عبير وهي واقفة ولفه وشها وحطه ايديها علي بعض: بنروح نشوف الغريب مش هنشوف اللي مننا يلا معكلكمش ان شاء الله تعيش وتاخد غيرها
عاصم:طب اطلعي بقي ومتقرفناش
عبير: يوووه متزوقش كدا وسع
عاصم: يعمدة بلدنا قلقتنا عليك
عيسي: يعم انا زي الفل اهو
عاصم: الدكتور منبه مفيش وقوف علي رجلك لمدة أسبوع غير للضرورة
عثمان: وانت جمبك اروي لو عوزت حاجة قولها
عاصم: يلا ي حج لحسن ورانا مصالح ياما كتير ولا انت عشان عيسي بقي هتقعد جمبه
عيسي بضحك: يعم قلبك ابيض
عاصم : مش زي قلبك والله يلا سلام
اروي: الاستاذ شرحه جميل
بلال: أمال بقي لو شوفتي الباقين هيعجبوكي
الاء: بلال بلال إزيك
بلال: الحمد الله
الاء: مين دي
اروي: انا اروي وانتي
الاء: مش مهم
بلال: مالك كدا في اي
الاء: مفيش لقيتك مشغول قولت اسلم عليك وكانت بتبص علي اروي
بلال: لا اطمني كتر خيرك يلا ي اروي
اروي: حاضر
بس مين دي
بلال: ممكن كل واحد يخليه في حياته
اروي: طيب ماشي
بلال: يلا نرجع علي البيت
عيسي في الاوضة اروي دخلت علي طول من غير ما تخبط
عيسي بعصبية: انتي مبتفهميش في الذوق
اروي: انا اسفه بس انا طلعت علي طول ومعرفش انك قومت بالسلامه
عيسي : تمام
اروي: بقيت احسن
عيسي: ايوا
اروي: طب مالك
عيسي: مليش واحد رجله متخيطة علي الحية ومتوجع
اروي: طيب سلامتك انا هنزل اجيب لك الفطار
عيسي: مني هتجيبه وتقدري تمشي في الوقت اللي انتي عوزاه
اروي: انتي بتقولي امشي بالذوق
بلال دخل: حمدالله علي سلامتك ي حبيبي
عيسي: وحشتني بقالي يومين مشوفتكش
بلال: كنت بجيلك من البلكونه وابوك مرة منعني لما اروي كانت هنا
عيسي: عامل اي في دروسك
بلال :كالعادة الفيزيا في طريقي للضياع
عيسي: طب اروي هتجيب افطر وهفطر وهاخد العلاج ونذاكر شوية وبالفعل دا اللي حصل
بلال: من غيرك مش هعرف اكمل حياتي
عيسي: اخبار البت بتاعتك اي
اروي: الاء تقصد صح
عيسي: هي اسمها الاء
بلال: لاء ومش اي حاجة نفتح بيها مواضيع قدام اي حد
أروي: أسفه اني أدخلت
بلال: مقصدش بس مفيش حد عيسي استغرب من كلام بلال
عدي اسبوع والوضع مستقر وعيسي بدأ يقوم
اروي لعثمان: عمي انا همشي بكرة بقي
بلال: لحقتي تزهقي مننا
عيسي: تعالي عاوزك
بلال: جاي اهو حاضر
عثمان: لسه بردوا مش عاوزة تفضلي
زياد : لا كفاية كدا عليكوا بقي
عثمان: دا انتي اتصلتي به يجي
زياد: والله ابدا جاي اطمن عليكوا
بلال: نعم
عيسي: في اي
بلال: مفيش
عيسي: أمال اي
بلال: انت هتتجوز اروي
عيسي: لاء ليه
بلال: أصل دي النت االي كنت بحكيلك عنها طلعت اروي
عيسي غمض عيونه: يارب دايما حاططني في موقف مبعرفش اعمل اي
لقوا ام ليان دخلت البيت
اروي : ماما
ام ليان: حبيبتي كدا تمشي وتسبيني
اروي: انتي السبب في دا كله
ام ليان: انا ي بنتي دا انا قطعت بخالك عشانكوا
اروي: لاء مش مصدقة
عزة: ياربي البلاوي اللي بتتحدف علينا دي
عثمان: لسانك ي عزة هانم
احنا منقدرش نخرجها من هنا
ام ليان: عليها دين ولا اي
اروي: مقدرش اجي وانا مش واثقة فيكم
ام ليان: عيب ي بنتي انا مهما كان امك
اروي: ولو انتي امي تعملي كل حاجة لينا وحشة عشان كلام خالي .
ليان: انتي ام ساذجة عشان مفكرة نفسك بتحمينا وانتي رامية طوبتنا لخالنا
ام ليان: ليان ؟!
ليان: اه ليان بنتك الكبيرة عكاذك اللي المفروض يحصل لكن حصل العكس وبقينا نخاف من كلمة ام بسببك
اروي: عوزاني اروح معاها
ليان: لاء
ام ليان : ليه .
ليان: عشان انا مرات زياد ومينفعش اسيبه جوزي واروي بنت البيت هنا
ام ليان: يعني اي بنت البيت
اروي : يعني مرات عيسي الأنصاري
الكل اتصدم من كلامها
عثمان: ايوا مرات ابني
عزة : مراته ازاي وامتي انتوا هتاكلوا بعقل الست حلاوة
ام ليان: فين اللي يثبت كدا
بلال: وانتي يخصك اي هي قالت مش عاوزة تيجي اتفضلي يلا
ام ليان: انا ولقت ……..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قسوة الحب الجاهل ) اسم الرواية