رواية قلب من حجر كاملة بقلم سارة بكر عبر مدونة دليل الروايات
رواية قلب من حجر الفصل الثالث عشر 13
وصل مراد العياده وجد حنه تجلس و تمسك هاتفها و تضحك (معقول انتي بتضحكي ) __ نظرة له حنه و قالت (اي هو انا بعمل حاجه غلط ) __ جلس مراد امامها علي المكتب (لا بس انتي علطول مبوزه و دي اول مره اشوف ضحكتك ) __ رفعت حنه احد حاجبيها (مبوزه طب قوم يا دكتور ادخل اوضه الكشف يلا ) __ قام مراد وهو يقول (سبحانه مغير الاحوار كنتي بتصحكي و في ثانيه قلبتي ) __ بعد دخول مراد الاوضه ابتسمت حنه ابتسامه خفيفه
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
وصل سراج النجع
نظر سراج من شباك العربيه و قال بزهول (البلد اتغيرت خالص ) __ نظرة فريده بقرف هي الاخري ثم قالت (اي الغيرها بقي و بعدين انت جاي لي اصلا ) __ نظر سراج الي الطريق و قال (لما نوصل هتعرفي )
___________________________
اما علي الجانب الآخر
كانت تجلس في غرفتها بحزن عندما دخلت عليها اختها (يييي انتي قاعده بحزن كده لي افرحي بقي ) __ ابتسمت بسخريه و قالت (افرح انه جيلي غصب عنه و مش بارادته افرح اني جدي هو القدمني لي غصب ) __ ردت اختها (ايوا يا قمر افرحي عشان دا حبك مش كده ) __ ردت قمر بدموع (مش هيفيد الفرح مدام هو بيحب واحده تانيه عارفه يعني اي تستني واحده عمرك كله و في الاخر هو مش شايفك ولا عارفك و بيحب غيرك انتي مش حساه بيا يا نغم ) __ نظرة نغم لها و اجتمعت الدموع في عيونها و قالت (لا يا قمر انا فهماكي كويس اوي و مقدره الانتي في بس سراج خلاص هيبقي ليكي و انا متأكده انه هيشوف فيكي حاجات حلوه كتير ) __ ردت قمر بجمود (مش عوزاه يا نغم مش عوزاه و لو جدي صمم يجوزنا مش هيلمسني ولا يقربلي اصلا )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
وصل فارس الكليه و كان يدور عليها بعيونه لكن لم يجدها توقع انها تكون في المكتبه و فعلا راح المكتبه لكن لم يجدها نزل الكفتريا وجدها تجلس وتنظر في الفراغ و امامها عصير ليمون.. مر من امامها لكنها لم تنتبه.. نظر لها وقال بصوت عالي (الواخد عقلك ) __ انتبهت علي صوته و نظرة له بستغراب و قالت (فاارس ) __ اخد العصير من امامها و شرب منه ثم قال(ااه فارس مالك بقي في اي ) __ نظرة بعيد وهي تقول (مالي مفيش اهو انت الفي حاجه ولا اي ) __ رد فارس (لا انا مليش انتي الفيكي حاجه متغيره احكيلي ) __ نظرة له و قالت بستغراب (وانا احكيلك بمناسبه اي إن شاء الله ) __ رد فارس بزعيق (بمناسبه اني اخوكي إن شاء الله ولا متعرفيش ) __ ضحكت بسخريه (هههه اخويا اااه انت لسه فاكر دلوقتي انك اخويا يا اخي احنا مع بعض في الكليه بقالنا سنيتن ولا مره كلمتني ولا اكنك تعرفني اصلا ) __ رد بزعيق (مش شرط عشان مش شيفاني ابقي مليش علاقه بيكي لا انا اخوكي يا نجمه و اخوكي الكبير كمان ولما تعملي حاجه غلط لازم تيجي تعرفيني احسن معرفها من بره ) __ ردت نجمه بجمود (وانا مبعملش حاجه غلط في حاجه تاني ) __ زفرر فارس بعصبيه (طيب عشان نوفر الكلام علي بعض كنتي قاعده مع ياسر لي ) __ اتوترت نجمه و قالت بتلعثم (ي ي ي ياسرر مين ياسر انا معرفوش ) __ رد بنرفزه (كدابه و الدليل توترك داا قوليلي يا نجمه ياسر اي البينك و بينه الواد دا بيكرهني و نفسه يأذيني بلاش يأذيني فيكي انتي ) __ نظرة له نجمه و الدموع في عيونها (عاوز يأذيك ازاي و لي ) __ اخد فارس نفس و قال بهدوء (كان بيحب ميسون صحبتك و سابوا بعض و بقي يرخم عليها وانا بحب ميسون و لما شوفته مره بيرخم كده ضربته و كسرت دراعه و بسبب الكسر داا مبقاش يلعب بوكس زي الأول و داا مضيقه طبعاً كان بياخد بطولات بس انا مكنش قصدي دا يحصل انا كنت بعلمه الأدب بس و من ساعتها و هو بيحاول ياذيني و بيدور علي ايدي البتوجعني بلاش يا نجمه تكوني انتي ايدي البتوجعني دي ) __ لم تتفوه نجمه و قامت و الدموع تنزل من عيونها و تكلم نفسها ( انا فهمت دلوقتي لي ياسر يعمل فيا كده طب انا اي زنبي لي لي الناس قلبها حجر كده لي ينتقم منه فيا انا بالشكل داا طيب انا اي زنبي لي كده لي ) كانت ماشيه و دموعها تنزل من عيونها و لم تنتبه لصوت كلاكسات العربيه القادمه و كادت ان تصدمها لكنه اوقفها و وهي اغمضت عيونها علي امل ان يصدمها و يريحها من عذبها هذا.. نزل لها هو بعصبيه (انتي اي مش واخده بالك من كل الكلاكسات دي لو كنت موتك دلوقتي ) __ فتحت نجمه عيونها التي كانت تملاءها الدموع وجدته هو قالت له بحرقه (ياريت كنت خبطني و موت بقي ) __ نظر ياسر الي الدموع التي تملاء وجهها و الي عيونها المتورمه و قال ببرود ( وفري الدموع دي ل بليل يا قلبي ) __ نظرة له نجمه بقرف و تركته و ذهبت من الكليه اكملها
___________________________
نرجع تاني لفارس في الكفتريا
كان يجلس يفكر في امر نجمه و يقول لنفسه (لو هي فعلا متعرفوش لي اتوترت كده طب لي بان في عيونها الدموع دي لو هي متعرفوش لي قامت و متكلمتش.. اه انا و نجمه مش قريبين بس برضو دي اختي حتي لو متربتش معايا هتفضل اختي )…. فاق علي صوت تحريك الكرسي الامامه… جلست امامه و قالت (مالك يا باشا ) __ ابتسم في وجهها (مفيش انتي جايه لي ) __ عقد حاجبها (اقوم ولا اي ) __ ابتسم (لا طبعاً يا ينسون متقوليش كده ) __ نظره الي هاتفها (لا يا عم انا كده كده هقوم ) __ مسك يديها و قال لها (لي راحه فين ) __ نظرة ميسون الي يديه وهو تركها و قالت (هجيب هديه و هروح الدار عشان الولاد تيجي معايا ) __ نظر لها (اممم اجي بس اجيب هدايه انا كمان ) __ ابتسمت ميسون (اتفقنا يلا )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
ارتجف قلب مليكه عندما سمعت كلام يوسف طنه انه هيفعل بها مثل الأمس لكنه مسكها بقوه من يديها و جرها خلفه و نزل بها إلي اسفل
كانت حور في المطبخ تحضر الفطار.. وجدت يوسف ينزل بسرعه و مليكه خلفه تبكي خرجت حور بسرعه (في اي يا يوسف ) __ رد يوسف بعصبيه (ادخلي انتي جوه يا حوور ) __ حولت حور توفقه(في اي بس يا يوسف استني ) __ دفعها يوسف (قولتلك ادخلي انتي جوه ) … خرج يوسف خارج القصر و دخل بها غرفه تشبه حديقه الحيوان كان بها حوض كبير مثل حوض السمك لكن به ثعابين ضخمه وحوض اخر به تماسيح و قفص به كلب ضخم اسود و داخل الغرفه غرفه اخري صغيره مظلمه بها بعض الزواحف و الفئران
مسكت مليكه يد يوسف و دموعها نزلت (انت مش هتعمل كده صح ي ي يو يوسف انت جيبني هنا لي ) __ نظر لها يوسف بجمود و قال لها (مش انا اسواء من حسين عابد لازم اعرفك انا اسواء ازاي بجد… و دفعها يوسف داخل الغرفه المظلمه ) __ نظرة مليكه له بخوف و عندما دفعها صرخت و قالت بصوت عالي (لا لا لا يا يوسف متعملش كده متسبنيش يا يوسف لا انا اسفه مش هعمل كده تاني مش هقول حاجه تاني ) __ نظر لها قبل ان يغلق الغرفه و قال لها ببرود (انا عوزك بقي وانتي قاعده في الضلمه مع الفأرن و التعابين و باقي الحشرات تفكري مين الاسواء اناا ولا حسين ) __ هزت رأسها يمين و يسار (لا يا يوسف متسبنيش هنا مش هعمل كده تاني بس متسبنيش هنا اسفه ) __ قفل يوسف عليها الغرفه وهو يسمع صرخها و خرج و تركها
دخل يوسف القصر وجد حور تقف أمامه (عملت اي في مليكه يا يوسف و دتها فين ) __ نظر لها و قال( في اوضه الزواحف) __ وسعت عيون حور و قال (اي لي لي يا يوسف عملت فيها كده لي حرام عليك ) __ رد بزعيق (حرام عليا ااه حرام عليا هو كده بقي عشان يبقي حرام عليا بجد ) __ ردت بزعيق هي الآخر (لي يا يوسف لي حرام عليك لي مصمم توريها الوحش الجواك لي ) __ رد بزعيق اكتر (عشان انا وحش فعلاً يا حور انا وحش وهي قالت اني اسواء من حسين عابد يبقي انا وحش وانا بأكدلها اني فعلاً وحش.. و لو فتحتلها يا حور متعرفيش انا ممكن اعمل اي فااهمه ) __ نظرة حور في الارض بحزن __ قرر لها مره اخري (فاااهمه) __ ردت بحزن (فاهمه)
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في عياده مراد
بعد خروج اخر مريضه من العياده جلس مراد و مسك هاتفه وجد رسايل منها كتير
_ ايا يا دكتور فينك
_ عامل اي دلوقتي
_ طيب فطرت ولا لا
_ مراااااد
_ معقول مشغول
_ ولا مش عاوز ترد عليا
_ طيب برحتك انا هقفل و لما تفتح كلمني بقي
ابتسم مراد علي تلك المجهوله الغريبه و بعت لها = كنت بشتغل انتي عامله اي…. بمجرد انه بعت رساله ردت بسرعه و اكنها تنتظره
_ طيب خلصت شغل
= اه خلصت بس اي الجنان دا كل دي رسايل
_ انا مجنونه مرسي
_ عشان بحبك صح
= هههه ممكن ااه
_ ماشي هقفل انا بقي عشان قدامي شغل اهو
= ماشي
بمجرد انه قفل دخلت له مريضه اخري استغرب مراد.. (هي بتقولي قدامي شغل و في مريضه دخلت ) .. نظر الي المريضه و قال لها (لو سمحتي يا بنات قبل متدخلي البنت البره كانت بتعمل اي ) __ ردت المريضه وقالت (كانت مسكه التليفون تقريباً كانت بتكلم حد ) __ نظر مراد في الفراغ قليلا ثم كشف علي المريضه
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في النجع
دخل سراج و فريده البيت
فريده: واااو البيت جامد اوي اوي
الجد: حمدالله علي السلامه
قرب منه سراج و طبع قبله علي يد جده (الله يسلمك يا حبيبي…. ثم وجه الكلام الي فريده، تعالي يا فريده بوسي ايد جدي ) نظرة له فريده بأرف و قربت منه و لسه همسك يديه لكنه بعد يديه عنها و قال لها الجد (ملوش داعي يا بنتي منوره بس مش غريبه شويه انك تيجي تحضري عرس جوزك )…..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قلب من حجر ) اسم الرواية