رواية قلب من حجر كاملة بقلم سارة بكر عبر مدونة دليل الروايات
رواية قلب من حجر الفصل الخامس عشر 15
جلست نجمه تبكي (انا خلاص مش عارفه اعمل اي و خيفه طيب انا زنبي اي يارب في كل البيحصل دا انا معملتش حاجه عشان ياسر يعمل فيا انا كده يارب يارب اقف جنبي يارب و احميني منه يارب احميني )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
اما في قنا
خرجت فريده من البيت و هي تقول له (اسمع يا سراج انا وافقت علي الجوازه دي عشان خاطرك بس و عشان انت عاوز تخلف ) __ ابتسم سراج بحزن (و كان نفسي اني اخلف منك انتي ) __ وضعت فريده يديها عليه و قالت بحنيه (حبيبي احنا اتكلمنا في الموضوع دا قبل كده و اتفقنا ولا اي و حوار الخلفه دا مش هيزود حبي ليك عشان انا بحبك من غير حاجه) __ تنهد سراج ( طيب انتي خارجه لي تعالي ندخل جوه) __ ردت فريده (لا مهو انا مش هستنا هنا انا هرجع مصر اكيد مش هستنا شهر هنا و شغلي يعني ) __ لف سراج و قال بجمود (اعملي الانتي عوزاه براحتك م انتي شغلك اهم من اي حاجه )
رجعت فريده مصر و ظل سراج في قنا
اتا المساء و كانوا متجمعين علي طاوله العشا
قال الجد (جهزي نفسك يا جمر جدامك شهر و تتجوزي ) __ نظر سراج الي القمر التي كانت تجلس بكل جمود و تنظر في طبقها … بعد انصراف الجد ذهب كل ما كان يجلس و تبقي قمر و سراج
نظر سراج الي قمر (عامله اي يا قمر ) __ قالت قمر بجمود (راجع لي يا سراج مش اخر مره قولتلي انك مش هترجع تاني جيت لي ) __ رد عليها بنفس النبره (انا مرجعتش بمزاجي وانتي عارفه كده انا مغصوب ) __ ردت بزعيق (وانت بنت عشان يغصبوك او صغير انت تقدر تقول لا ) __ رد عليها بعصبيه(انتي عارفه اني مقدرش اقول لا ) …
اتا صوت من غرفه جدهم (لا لا لا انا مش موافق مش موافق ) __ رد الجد بزعيق (انت مجولش لا انت فاهم ) __ رد عبدالله بزعيق (هقول لا الف مره انا مش هتجوز واحده مبحسش من نحيتها بشعور غير شعور الصداقة و الأخوه ) __ رد عليه(وانا قولت هتتجوز نغم يعني هتتجوزها ) __ اي حرام الانت… كتم سراج صوت عبدالله بيديه و قال له (بس يا عبدالله انت اتجننت ازاي تكلم جدك كده ) __ رد عبدالله بسخريه (هههه طبعاً انت لازم تقول كده عشان تبان انك الاحسن مش كده ) __ حدق سراج به بستغراب (اي الانت بتقوله دا ابان الاحسن اي اي الحصل ) __ لم يهتم له عبدالله ووجه الكلام لجده (انا مش هتجوز نغم و دا اخر كلام عندي ) … كان صوتهم عالي اوي و نزلت نغم علي الصوت و دخلت غرفه جدها و سمعت كلام عبدالله وهي قلبها يتمزق هي الآخره
رد الجد ( اناجولتها كلمه كتب كتابك علي نغم يوم عرس سراج و جمر انتهي ) __ رد عبدالله بحزن قبل ان يذهب (حرام عليك بقي بتعمل فيا كده لي تحرمني من حبي الواحيد و تخسرني صديقة عمري حرام عليك) … خرج عبدالله من الغرفه و كانت دموعه علي وشك الهبوط و طلع غرفته
تبقي في الغرفه قمر و نغم و سراج __ استأذن سراج و طلع خلف عبدالله و خرجت كلاً من قمر و نغم خارج الغرفه و قالت نغم بدموع و كسره(عرفتي يا قمر اني حسه بيكي عشان ببساطه وجعي نفس وجعك بحب واحد انا مش في دماغه اصلا و النصيبه انه كان بيحكيلي قد اي بيحب التانيه ) .. انهت نغم كلامها بشهقه و طلعت غرفتها تبكي وحدها
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في شقه الست أنعام
كانوا بيتعشوا لحين سمعوا صوت رسايل المسنجر و قاموا الاتنين علي عجل و دخلوا غرفهم
نظره لهم الأم (علي فكره انا مش هغسل المواعين تاني يا حلم هااا ارمي الزفت الانتي قومتي جري عليه داا وانتي يا خلتي حنه ارمي انتي كمان الزفت داا و تعالي لمي الغسيل يلا )
……… لم يوجد رد من الاتنين
نظره أنعام لهم بغل و سحبت فيشه اللوتر (كده حلو صح يلا اعملوا الأنا قولت عليه ولما تخلصوا هحط الفيشه تاني ) ___ نظرو الاتنين لها بزعل و سرعان واحده دخلت البلكونه و التانيه دخلت المطبخ
اما أنعام دخلت غرفتها وهي تضحك عليهم و جلست علي سريرها ثم قامت قفلت علي نفسها الغرفه جيداً و رجعت مره اخري لكن في هذه المره جلست بجانب السرير و اخرجت من اسفله علبه خشب و اخرجت منها عده صور و ظلت تنظر لهم و الدموع تنزل من عيونها
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
نرجع بقي لقصر الألفيّ
فتح يوسف الغرفه و صعق عندما وجد مليكه مغشي عليها … حملها يوسف بسرعه و خرج بها من الغرفه و دخل القصر و كان خلفه فارس و حور ، طلع يوسف بها الغرفه واخذ برفيوم و حاول ايقظها ولم ينجح… خرج من الغرفه و قال ل فارس (اطلب الدكتور بسرعه يا فارس جسمها تلج و مش بتفوق )
نزل فارس بسرعه البرق و خرج و بعد قليل جلب معه الدكتور … دخل الدكتور لها و بعد الفحص قال بدهشه (دي حاله تسمم لازم تروح مستشفي حالا عشان كده هي متأخره) __ استمع يوسف الي كلمه و حمل مليكه و نزل بسرعه و قاد سيارته الي المستشفى ودخلت مليكه الغرفه وهو ظل يقف بره مع فارس
نظر له فارس بقرف (انت اتجننت يا يوسف حد يعمل كده ) __ رد يوسف بتعب (فارس انا مش ناقص كلام خاالص) __ رد فارس بزعيق (هو اي المش ناقص هي حياة الناس لعبه في أيدك ولا اي دي أنسانه) __ رد يوسف بزعيق هو الاخر (اي من امتي الحنيه دي يا حنين ولا عشان تبين ل ميسون انك كويس احنا دفنينه سوه يا فارس ) __ رد عليه بغصب (دفنين اي يا يوسف انا ولا تاجر سلاح ولا تاجر مخدرات ولا بلعب بحياه الناس زيك بمعني اصح يا يوسف موصلتش لوس**ختك…. ) اسكت فارس كف قوي من يوسف __ نظر له فارس بدهشه اول مره يوسف يمد ايدو عليه.. نزلت دمعه فارس و خرج من المستشفى.. و ظل يوسف واقف ينتظر خروج الدكتور و عندما خرج ذهب له يوسف (خير يا دكتور هي مالها) __رد الدكتور (دي كانت هتموت بس الحمد الله قدرنا نلحقها) … رد يوسف ( طيب تقدر تروح ولا اي ) … رد الدكتور (لا تقدر تروح بكره إن شاء الله ) … نظر يوسف إليها داخل الغرفه و قال (طيب اقدر ادخلها ) … اوم له الدكتور برأسه لكي يدخل
وفعلا دخل يوسف ونظر لها وهي ترقد علي السرير زي الملاك و قال بجمود (شوفتي يا مليكه انتي اتمنيتي قد اي انك تموتي و لما تيجي الفرصه ليكي انك تموتي متموتيش و ترجعي ليا تاني وادا معنا انك لسه هتفضلي في جحيمي جحيم الألفيّ يا ملاكي ) __ خرج يوسف من الغرفه ثم من المستشفي اكملها و ذهب الي شقه المهندسين و اخرج هاتفه و حكي مع فتاه لكي تأتي و تقضي معه الليله
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
وقل فارس القصر و كان الغضب يسيطر عليه طلع غرفته و بدأ يكسر فيها بغضب
استمعت حور صوت التكسير و طلعت له الغرفه (في اي يا فارس مالك ) __ نظر لها فارس بغضب (لي لي يحصل فينا كده احنا مكناش كده يا حور مكناش كداااا) __ نزلت دموع حور علي حال حبيبها (مالك بس يا فارس قولي فيك اي ) __ وقف فارس وفي يديه كأس زجاج يقبض عليه بقوه و قال بدموع (يوسف ضربني يا حور اخويا و ابويا و صاحب عمري ضربني يا حور ) كان يقبض علي الكأس بقوه حتي اتكسر في يديه و نزفت يديه دم __ نظرة حور الي يديه و دخلت الغرفه بسرعه و مسكت يديه وهي تبكي (انت مش واخد بالك شوفت عملت في ايدك اي… و بعدين نظرة له و قالت (اقعد وانا هنضف الجرح داا اقعد ) __ جلس فارس علي طرف السرير وهي ذهبت جلبت علبه الاسعافات و أتت جلست بجانبه و بدأت تنضف جرحه و تنفخ في بهدوء وهي تقول (متزعلش من يوسف يا فارس يوسف بيحبك اكتر من نفسه صدقني متزعلش منه و حسسه انك جمبه يا فارس بلاش تحسسه انك أنت كمان ضده ) … قامت حور لكي ترجع العلبه مكنها لكنه مسكها من يديها و شدها لحضنه وهو يقول (شكراً انك معايا و جمبي ) اتفاجأت حور من عملت فارس لكنها كانت سعيده ثم بعدت عنه بهدوء و رجعت العلبه مكنها و خرجت من الغرفه
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في قنا
طلع سراج غرفته عبدالله دخل وقال لهة(ممكن اتكلم معاك شويه ) __ نظر له عبدالله و الدموع في عيونه (لي يا سراج لي تعمل فيا كده ) __ استغرب سراج (لي اي انا عملت فيك اي ) __ رد عليه بحزن شديد (هتعمل نفسك مش عارف ) __ رد سراج بعدم فهم (انا فعلاً مش فاهم ) __ رد عبدالله بزعيق(مش فاهم اني بحب قمر ) …
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
اما عند نجمه لبست ملابسها و خرجت من غرفتها لكنها اتصدمت ب وليد امامها (راحه فين يا نجمه ) __ اتوترت نجمه (ااا مش انت قولتلي انك نبطشيا انهاردا ) __ عقد وليد حاجبيه (لا مش انهاردا انتي خرجه راحه فين) __ زاد توتر نحمه (ااااا مممميسون رنت عليا و عوزاني اروح اقعد معاها شويه ) __ رد وليد (نعم انتي عارفه الساعه كام مفيش خروج ) __ دخلت نجمه الغرفه و بعد ساعه نظرة نجمه الي الهاتف وجدت رساله من ياسر “عملتي الفي دماغك و مجتيش استقبلي بقي انا مش هبعت الفيديو لاخوكي لا هنزله علي مواقع التواصل الاجتماعي ولا اقولك ابعته لاخوكي الاول ”
في الخارج كان جالس وليد في يديه هاتفه لحين اته له فيديو و فتحه وهو ينظر له……
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قلب من حجر ) اسم الرواية