Ads by Google X

رواية بنت العز الفصل السادس عشر 16 - بقلم ميرفت السيد

الصفحة الرئيسية

   رواية بنت العز كاملة بقلم ميرفت السيد عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية بنت العز الفصل السادس عشر 16

اول ماوصلوا المطار لقوا بانتظارهم
مفاجئة غير متوقعة
عزيز ومعتز بصوت واحد: 
معتز : انتي جاية تودعينا وايه الشنط دي
علا بابتسامة: لا جاية معاكم ايه رأيكم بالمفاجأة دي
عزيز : طب إزاي حجزتي 
علا: ولاحاجة كله اونلاين قلت اجي انتو تشتغلو وانا اتفسح واعمل شوبينج 
عزيز شدها من ايديها واخدها على جنب: انتي ناسية انه عمي مخبي عليكي مرضه ازاي هنعمله العملية وانتي معانا
: ماهو انا قلبي مش مطاوعني 
استسلموا للأمر الواقع وركبنا الطيارة هما جنب بعض وانا وراهم
طبعا طول السفر وهما بيتهامسوا وانا فاهمة الي فيها وناوية آخربها على دماغهم عشان يعرفوا يكدبوا عليا تاني
وصلنا وروحنا عالفندق ولأني حرم عزيز كان طبيعي انزل معاه بغرفته
طبعا نمت ماحستش صحيت لقيت عزيز سايب مسدج انه راح مع عمي المستشفى
اه ياكدابين
ماعلينا قمت واخدت شاور ولبست لقيت عزيز بيتصل بيا وبيبلغني انه بابا هايتحجز كام يوم وهو هايبقى مابين بابا وبيني واني قدام بابا اكنه مسافر في شغل ولو في حاجة اتصل بيه
قفلت معاه ونزلت فطرت وعملت شوبينج
لقيت اتصال من عزيز انه بالفندق ومش لاقيني
عرفته مكاني جه وروحنا اتغدينا
وطلبت منه اروح اشوف بابا  رفض طبعا
وقالي هو بيتجهز للعملية وانا متابع مع المستشفى وهايبلغوني لو في جديد
متقلقيش ياعلا ان شاء الله هايبقى كويس 
: اه يارب يقوم بالسلامة
تحبي نتفسح 
: لا انا تعبت النهاردة خليها بكرة بعد ماتطمن على بابا
زي ماتحبي
:روحنا الفندق وانا اتصلت بعمرو وعلاء واتطمنت عليهم وعلى علياء وطمنتهم اننا بخير
الصبح عزيز صحي قبلي ونزل
المرادي كنت مستعدة ونزلت وراه ركب تاكسي وانا كمان وقفت تاكسي ومشيت وراه وقولتله يسيب مسافة
وقف قدام فندق تاني نزلت ودخلت كافيه مقابل للفندق شربت قهوة فرنسية لذيذة مع كرواسون  واتصورت سيلفي وشوية ورجعت الفندق غزيز اتصل يطمني ان كله تمام وللعملية تمت على خير ويومين وبابا يخرج وانه هايقابلني الستعة ٥ نتغدا ونخرج
روحت عملت شعري ودخلت السبا وروقت نفسي في الفندق 
اخر النهار عزيز كلمني انه بانتظاري بمطعم الفندق ولما شافني انبهر  قعد يحكي عن عملية بابا وانا مثلت قلقي وفضل يهديني
اتغدينا وخرجنا اتفسحنا ولفينا البلد واتصورنا بكل مكان الشانزليزيه وبرج إيفل روعة
اتعشينا وروحنا عزيز كان بيحاول يقرب مني بدون مايبان انه قاصد وانا كنت بارفضه بدون مايحس اني فاهمة
عدا يومين وبابا رجع وسيلتهم يخلصو تمثيل وانا باجاريهم لحد.ماقرروا اننا نرجع اشترينا هدايا للكل وتمت المهمة بنجاح
رجعنا مصر ووصلنا البيت
وسلمنا على الكل واديناهم الهدايا التوأم كانوا عاوزين فرنسا كلها 
وتاني يوم طلبت اروح لخالي لوحدي عشان هديته وصلني عزيز وسلم على خالي
طلبت منه يخلص شغل ويرجعلي عشان عاوزاه ضروري حاول يفهم قولنله ببرود ماتقلقش هاتفهم لما تيجي 
اتصلت بوالدي وبلغته يخلص شغل ويجي على خالي لاني عاوزاه ضروري
بابا جه قبل عزيز قلقان طلبت منه انا وخالي يستنى وصول عزيز
شوية وجه متوتر وقلقان هو كمان
بابا: في ايه ياعلا خير
ماردتش كنت بابصلهم وساكتة
عزيز: ايه ياعلا اتكلمي
خالي: قوليلهم ياعلا
: شوفوا بقى انا الي هاقوله مش عاوزة حد يقاطعني لما اخلص من حقكم تردوا
معتز : ماشي بس قولي في ايه
: في إني عارفة كل حاجة

بصوا لبعض وعزيز نزل وشه وبابا قالي: عارفة إيه
ماحستش الا وانا بازعق وكل الي جوايا طلع: انت لسة هاتمثل عرفت خطتكم والتظاهر بالمرض عشان تجبرني اتجوز عزيز
ليه كدة يابابا تحرمني من حقي بالاختيار ليه
مش يمكن كنت اختاره هو بس بارادتي
مبسوط كدة وانت معيشني وهم القلق عليك مش كفاية طول عمرك بترميلنا مصروف كل شهر مع عمي ومفكر انك كدة خلصت ضميرك تعرف ايه عني وعن علاء قهرت ماما وعيشت حياتك وسيبتها اب وام كان لازم اطلع قوية عشان مليش سند بعد ربنا الا خالي
ولما جيت تاخدنا في حضنك بتعمل عليا فيلم عشان تجوزني ابن اخوك بتغصبني يعني
خالي : اهدي ياعلا بالراحة مش كدة
معتز: سيبها هي ماقالتش ولا كلمة غلط
: وانت ياعزيز يالي عاوزنا نتمم جوازنا عشان موقفك قدام الناس
هاتبقى حاسس بايه وانت بتغصبني لتاني مرة لاني مش هعمل كدة بمزاجي وإرادتي كنت هعمل دة عشان كرامتك ورجولتك
عزيز مش بيرد ودافن وشه بين ايديه وساكت
معتز: طب عالاقل افهمي ليه عملت كدة متقسيش على عزيز
: مش عاوزة اعرف انا جايباكم هنا عشان تعرفوا قراري
انا مش هعيش على مزاج حد ولا حد هايرسملي طريقي ويخليني امشي فيه ويخطط لتوجيهي على هواه واتوهم انه اختياري
عزيز نطق اخيرا: معاكي حق احنا غلطنا
معتز: لا انا الي صممت لما عرفت ان عزيز ..
عزيز: خلاص ياعمي لو سمحت
معتز: لأ لازم تعرف انت بتحبها إزاي ومن امتى وبتحلم باليوم دة من وانت عندك ١٦ سنه
علا: إيه هو شافني إلا السنة دي
معتز: لا جه مع علي ابوه مرتين وشافك وعجبتيه واتعلق بيكي قلت دة مراهق وكبرت دماغي وفضل سنين الجامعة بتاعتك يراقبك ويحميكي بدون ماتشعرب ويبلغني بناء على طلبي
يالي اتهمتيني اني معرفش عنكم شيء انا كنت برة مصر وانتي هنا تحت عنيا
ولحد اللحظة دي مشاعره بتزيد مش بتقل
قلت انه انسب حد يصونك وهو كان رافض انا اقنعته

سرحت لثواني بقلبي بكلام بابا بس فوقت بسرعة وعقلي اتحكم قلت:ولو كنت جيت يابابا وصارحتني كنت سيبني اختاره انا
عزيز: علا انا موافق على اي قرار يخليكي تحسي انك حرة الإختيار يمكن دة يحسن موقفي عندك
معتز: يابنتي عملت كدة لمصلحتك
: بابا انا خلاص قررت هعمل ايه بعد مااللعب بقى عالمكشوف اظن حقي اخرج من لعبتكم دي
معتزباستسلام: ياعلا بس ….
عزيز: ارجوك ياعمي سيبها براحتها
وقفت وبكل ثقة قلتلهم :
خلاص الكلام خلص انا قررت …..
توقعوا ياترى ايه قرارها ياجماعة 

google-playkhamsatmostaqltradent