رواية فيروزتي كاملة بقلم زولة وحيد عبر مدونة دليل الروايات
رواية فيروزتي الفصل التاسع عشر 19
في صباح يوم جديد
فيروز كانت قاعدة مع تالا وبتلعبها زياد جهز نفسو علشان يرجع يداوم في شغله {لما كانت فيروز في فرنسا مكنش بيشتغل وجلال هو اللي كان مهتم بالشغل} زياد طلع
زياد :فيروزتي صباح الخير
فيروز بخجل :صباح النور
زياد راح شال تالا
زياد :صباح الخير ياحلوتي
تالا :صباح النور ياحلو
زياد :يلا هاتي بوسة علشان بابا رايح الشغل
تالا باسته ع خده بحب
زياد نزل تالا :فيروز تعالي عايزك
فيروز راحت معاه ع الاوضة
زياد :انا عارف انك جهزتي العشا امبارح علشان تقنعيني اقعد
فيروز بحزن:الصراحة اه يازياد
زياد :اممم طب انا موافق
فيروز بفرح :بجد
زياد :اه بجد ياروحي
فيروز :هروح اقول ل ماما وعمي
زياد مسكها من ايدها :منسيتيش حاجة
فيروز باسته بسرعة ع خده وجريت
زياد بضحك :انا هوريكي
وطلع من القصر
بعد وقت
فيروز كانت مع فتحية
علياء جت بسرعة
علياء :فيروز فين تالا
فيروز :مش عارفة هي كانت بتلعب في الحديقة
علياء :مفيشة وسألت عليها كل الخدم قالو ماشافوها
فيروز جريت بسرعة ع برا فتشت قدام القصر بس ملقيتش تالا
فيروز للحارس :هو انت مشوفتش تالا طالعة من هنا
الحارس :اه هي طلعت قالت علشان تجيب الدبدوب اللي كان جنب البوابة
فيروز اتصلت ع زياد
فيروز بدموع :زياد تالا تالا
زياد بخوف :تالا مالها
فيروز :تالا مش لاقينها سألنا الحارس قال إنها طلعت علشان تجيب دبدوب
زياد :طب طب اهدي انا هتصرف اوكي اوعك تطلعي من القصر
فيروز قفلت منه ودخلت فتحية وعلياء كانو بيطبطبو عليها
فجأة في رسالة جت ع فون فيروز من رقم غريب
{إذا عايزة بنتك تعالي ع ****واوعك تقولي لحد ع المكان ولا حتى جوزك وإذا اتهورتي وجبتي الشرطة بنتك هتمـ.ـوت وبنصحك ماتقولي لحد عن الرسالة دي واتصرفي عادي واطلعي من القصر}
علياء :فيروز مالك
فيروز قامت بسرعة ولبست عباية وحجاب
فيروز :انا انا هروح هنا قريب وهاجي
علياء :بس زياد قال…
فيروز :مش هتأخر
وراحت بسرعة ع المكان واتفاجئت لما شافت آدم قاعد وحاطت السكينة في رقبة تالا
آدم وهو مازال على وضعه :كويس انك جيتي ياروحي فكرتك مش هتيجي
فيروز بصدمة :ا آدم
آدم راح ناحيتها وزق السكينة وحط ايده ع خصرها
آدم :وحشتيني 7 سنين بفتش عليكي انتي اختفيتي فين ازاي هونت عليكي تسيبيني كدا
تالا وهي بتعيط :ابعد عن ماما ياشرير
آدم شد فيروز عليه اكتر بغضب
فيروز بدموع وصوت منخفض :مافكرت انك انت اللي هتكون ورا كل دة
آدم وهو بيمسحلها دموعها :هشششسش انا كان لازم اعمل كل دة علشان اوصلك ياحبيبتي
فيروز :انا مش حبيبتك احنا انفصلنا من زمان لأنك خنتني
آدم :بس انا سبتها علشانك ياحبيبتي
فيروز :بس انا اتجوزت انت اتأخرت اوي انا دلوقتي متجوزة وعندي بنت يا آدم مينفعش اللي بتعمله معايا
آدم بهوس وهو بيشم ريحتها وبيبوسها في رقبتها:انتي ملكي انا وبس يافيروز مش بيهمني متجوزة أو عندك ولاد أو لا انا بس عايزك ملكي
فيروز وهي بتحاول تزقه :ابعدددد يا آدم
آدم :مش هبعد
فيروز بصويت :ياااااااعاااااااالم الحقووووووني
آدم وهو بيحط ايده ع بوقها :هششش فيروز اسكتي احسنلك والا حياة بنتك هتكون بخطر
فيروز بصت ع تالا اللي كانت ماشية براحة ورا آدم ومسكته باءيديها من رجله ووقعته
فيروز شالت تالا وجريت
آدم بغضب:امسكوهم
فيروز وتالا وصلو لحد الشارع بس الرجال بتاعين آدم مسكوهم
فيروز بصويت :ياااااعااالم الحقوووونا
دخولهم ع جوة
برا كان محمد ورضوان بيتكلموا {المكان اللي فيه فيروز وتالا جنب قصر رضوان }
رضوان لمح فيروز وتالا
رضوان :فيروز هي هناك وبتصوت في رجال سحبوها ع جوة
محمد :انت متأكد
رضوان :اه بس الغريب انه البيت دة مهجور من زمان
محمد :مش مهم احنا لازم نساعدها
فجأة فتحية اتصلت ب محمد
فتحية بدموع :محمد تالا مخطوفة وفيروز مش عارفنها راحت فين انت فين
محمد كدا اتأكد انه دي فيروز
محمد :متخفيش انا هتصرف وقفل منها
محمد :هي فيروز كان معاها بنت صغيرة
رضوان :اه
محمد :تعال احنا لازم نساعدهم يارضوان
رضوان :استنى احنا لازم نقول لزياد
محمد وهو بيتصل ع زياد :اه برن عليه
عند فيروز
آدم كان حابس فيروز في اوضة وقاعد مع تالا
آدم :انتي لازم تمـ.ـوتي عارفة كدا
تالا كانت بتعيط وفيروز سمعتها
فيروز بصراه :اااااادم انا موااافقة ارجوك ابعد عن تالا
آدم بابتسامة :اهو مامتك وافقت تتجوزني بعد كدا مش هحتاجك خليكي مع ابوكي انتي وانا هاخد فيروز
تالا بعياط:مش هتاخد ماما ياشرير
آدم :اخرسي انا هروح لحسن ما اقتـ.ـلك وقام طلع
آدم للحارس :خليك معاها اوعك تخليها تهرب….. اه صح اتصل بالمأذون وبالمحامي
الحارس :حاضر
عند فيروز
آدم دخل وهو بيبتسم ابتسامة صفرا
فيروز كانت بترجع لورا وادم بيقرب منها لحد مالزقت في الحيطة
فيروز بخوف :آدم متغلطش انا مش حلالك خليك بعيد
آدم :بس هتبقي حلالي
فيروز :مش بيهمني انا موافقة بس بشرط
آدم وهو بيبوسها من رقبتها :اشرطي
فيروز زقته بقرف
فيروز بقرف :لو سمحت خليك بعيد لما اكلمك لاني بقرف
آدم حاول يكتم غضبه :طب قولي شرطك
فيروز :انت هتبعت تالا ع القصر عند زياد وانا لازم اطمن عليها انها عنده وفي أمان بعد كدا لما نتـ…..ـجـ…..ـو…ز انت مش هتقرب من حد من عيلتي
آدم :موافق
فيروز :ابعت تالا دلوقتي ع القصر
آدم :اوكي واتجه ع الباب
فيروز :استنى انا عايزة أودعها يمكن دة يكون اخر يوم اشوفها فيه
آدم :حاضر ياروحي
وراح جابلها تالا
فيروز حضنتها وهي بتعيط
فيروز :متخفيش انتي هتكوني ب أمان عايزاكي تقولي لباباكي اني بحبه اوي وبحبك انتي كمان قوليلهم اني بحبهم كلهم و… و عندك جدك اسمو رضوان عايزاكي تقوليله اني مسامحاه
تالا بدموع :بس ياماما انا مش هروح انا عايزة اقعد معاكي
فيروز وهي بتمسحلها دموعها :مينفعش ياحبيبتي آدم دة واحد سيء وممكن يأذيكي
تالا :وانا مش هسيبك معاه
آدم دخل ومسك تالا وسحبها ع برا
فيروز بغضب :آدم براحة دي طفلة
آدم :هششش
واخد تالا ع برا وقفل الباب ع فيروز
فجأة فيروز سمعت صوت ضرب نار برا وعياط تالا زاد اكتر
فيروز وهي بتضرب الباب باءيديها :تالا حبيبتي انتي سامعاني بس مكنش في رد و………
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية فيروزتي ) اسم الرواية