رواية عشق وجنون الصياد الجزء (2) الفصل الخامس عشر 15 - بقلم اسيل باسم
رواية عشق وجنون الصياد الجزء (2) الفصل الخامس عشر 15 - بقلم اسيل باسم
بعد ٣ شهور
كان يجلس جااسر في الحديقة العامة وقلبه مثقلااا بالالم
تحرك بكرسيه المتحرك الذي اصبح يجلس عليه بعدماا رفض العكازة و رفض العلاج ايضااا
اعترض طريقه حصى فانحرفت العجلااات عن مسااره حاول كتير الحفاظ على تواازن سيره ااو حتى الوقف على رجله لكنه لم يستطع
نظر جانبااا وجد نفسه في منتصف الطريق ويوجد سيارة ماا اتية اغمض عينه مستقبلااا الموووت
ااانت بخير ي سيد هل تااذيت لا سمح الله
فتح عينه على صوتهااا الذي يحفظه على ظهر قلب اتسعت عينه بصدمة هل حبيبته اامااامه
هي بقلق عندماا لم يرد عليهاا " هل ااانت بخير ي سيد
جاااسر بصدمة " حور
ثوااني واااتى شخص مااا وهو ينهج
حور حبيبتي اانتي كويسة مش كده
حور " اناا كويسة ي زياااد
بس الشخص ده كااان هيعمل حادثة لولا سمح الله
زياادة " الف سلامة عليك ي سيد اااانت من السكاان المحليين ام ساائح
لم يستطع جاااسر الرد ونظره مثبت نحوهااا هي فقط
اتى اادم بسرعة وهو ينهج عندماا شااهد جاسر واماامه شخص و امرااة
ادم " جاااسر ااانت كويس....
توقف عن الحديث بصدمة وهو يشااهدهااا امامه
زيااد " اانت تقربه
اادم وقد استفااق من الصدمة " ااحم نعم انه صديقي
لكن ماالذي حدث اني لم ااغب عنه سواااء دقاائق
زيااد " حصل خير المهم انه بخير اهتم به جيدااا
ثم توجه لحديثه لحور " يلاااا ي حبيبتي نمشي معااااد الدكتورة كماااان دقاائق
ادم " عذراا هل اانت مصري
زياد " نعم يبدو انك ايضاا مصري
ادم " ايوااا اناا مصري
عفواا بس هي مراااتك مريضة لا سمح الله
زيااد " هي مش مراااتي دي ااختي
واطمن هي مش مريضة ولا حااجة بس شكلك من الصدمة مش لاحظت بطنهاا ال وااصل لحلقهااا
نظر كل من جااسر وادم لحور فهي كانت جالسة اماام جاسر فلم يظهر بطنهاا وعندما وقفت ظهر بطنهاا المنتفخ
نظر ادم لجااسر وجد نظره مثبت نحو بطنهااا
زيااد " عن ااذنكوااا
ثم امسك يد حور التى كاانت هي ايضاا تاائهة عن حديثهم وكيف لا وهي ترى هذاا الوسيم ينظر لهاا
غااادر زياااد مع حور
جاسر بلهفة والدموع تسقط من عينه" دي حور ي ااادم
انت اكيد شفتهااا اناا مش بتخيلهاا ذي كل مرة مش كده
ااادم " ايواا دي المدااام حور
بس هي ااازاااي معرفتكش
جاسر " يلااا اطلع وراااهم ي اادم بسرعة
انطلق ادم به يركب سياارته حتى تلحق بسيااارتهم
...
في سياارة زيااد
زيااد " ماالك ي حور فيكي ااي
حور " الشخص ال كاان قااعد على الكرسي نااادني باسمي
زيااد " انت متااكدة مش يمكن تكوني سمعتي غلط
حور " لا هو ناادني بااسمي ي زيااد
تفتكر هو بيعرف انااا مين وجيت منين
ثم اردفت بدموووع ااو بيعرف مين هو اابوا ابني
اوقف زيااد بالسيارة جانبااا " شششش اهدي ي عمري انتي
احناا قولناا ااي مش اتفقنااا منتكلمش عن الموضوع ده
على الاقل حتى تولدي بالسلامة
حور " اناا بس عايزة اعرف انااا مين وجيت منين واهلي مين
زياد " يخس عليكي وانااا ابقى ااي بقى مش من اهلك ولا مش ااد المقااام
حور بلهفة " لا اناا مقصدش اانت كل عيلتي كلهااا كفاية انك فتحت بيتك لواحدة غريبة و
زيااد " انتى بعمرك مكنتش غريبة انتي مليتي علياا حياتي اناا وغادة
حور باالم " اااااه
زياد بقلق " مااالك ي حور
حور " مش عارفة بس بطني واجعني ااوي
زيااد باسف " واناا نسيت العدة بتااعي في المستشفى عشان اكشف عليكي
حور بتعب " طب يلا بسرعة على المستشفى
انطلق زيااد نااحية المستشفى بسرعة " يلا بس انتي حاولي ااهدي
.....
وصل زياااد المستشفى فحملهاا وهو يركض بهاا ناحية غرفته
بعد قليل وصل كل من اادم وجااسر دخل جاسر المستشفى والجميع ينظر له بااانبهااار تااام
ساال اادم عن زيااااد فدله عن مكااان غرفته
ادم " اسمه زياااد المهدي جرااح قلبية الغريبة انه اانضم للمستشفى دي من حواالي ٥ شهور وحاجة
جاااسر " من ووقت ما فقدت حور
في حااجة مش طبيعية بتحصل ي ااادم واحناا لازم نعرفه
توقف عن السير حينما سمع صوت نبضاات تنااديه نظر وجدهاا مستلقية والطبيبة تمرر جهاز ماا على بطنها
مسحت دموعهااا بفرحة وهي تسمع الطبيبة تقول
غادة " البيبي صحته كويسة وده كان انذار منه بيقولك اهتمي باكلك شوية ي مامي
زياد " ماهي لازم تتعب في حامل بتاكل نوتيلا و شبس بس الحق على ال بيشجعهاا
غادة بغيظ " قصدك ااي اني اناا بخليهاا تاكل ده
حور " مش هتتخاانقواا هنااا بليز عشان خااطري بليز
غادة " اوكي ي حبيبتي اناا هسامحه عشان خاطرك
كاد يرد لكن دخلت الممرضة
مم " الحق ي دكتور زيااد المريض ال في غرفة ٥٠٨ حاالته سااااءت ااوي وطالبين حضرتك في العملياات فوراا
غادة بقلق "" دي تاالت مرة تحصل في الشهر ده
خرج زيااد تبعته غادة " اناا هروح اشوف زياد احتمال محتااج مسااعدتي خلي بالك من نفسك شوية وهجي
حور " ااوكي
خرجت غاادة فبقيت و حدهاا لم تعرف كيف ولمااذاا
جااء الوسيم في بااالهاا ابتسمت وهي تنطق اسمه بحب
انتفضت حينما سمعت احدهم يقول " نعم
فتحت عينهاا على وسعهاا وهي تقول " اااانت دخلت هنا ازاااي يعنى انا قصدي اانت بتعمل ااي بالمستشفى
جاسر وهو يدقق في وجههاا وهي تنظر له برعب " جيت اشوفك واشكرك على ال عملتي معاياا اليووم
حور بتلعثم " ممحلش حااجة
اقترب منهاا تراجعت تلقاائياا للخلف " اانت عاايز اااي
جااسر " عااايزك
فتحت عينهاا بصدمة من جرااءته في الحديث معهاا
فاردفت بغضب " انت بتقول ااي ي جدع اانت
جاسر بخبث ' ااي ال مش مفهوم في كلامي بقولك عايزك
وقفت بحدة ' لا ده انت الظااهر هربت من مستشفى المجانين وجيت هناا علطول
بقولك اي اطلع برااا مش ناقصة غبااوة على صبااحية ربناا
ثانية والتاانية كاانت تجلس باحضانه عندمااا قام بجذبها من يدهاا لتسقط على رجليه
جاااسر " انتي لسااا مشفتيش جنون الصيااد ي حورية
حور بتوتر من قربه المهلك " اااانت تقص....
لكنه ابتلع فمهاا الصغير بين خااصته يعتصره ويقبلها بعمق يظهر لهاااا كم اشتااق لهااا ولحديثهاا ولراائحتهاا الغلابة
كاانت قبلة ااقل من مجنونة بعثر مشاعرهااا ولم تعترض
واستسلمت له يعلمهاا لاي درجة وصل اليهاا من جنونه بهااا...
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عشق وجنون الصياد ) اسم الرواية