رواية حور و الافاعي كاملة بقلم منال عباس عبر مدونة دليل الروايات
رواية حور و الافاعي الفصل العشرون 20
طارق : ياريتك يا هيام كنتى سافرتى معايا ..
ليسمع صوت بجانبه : بجد يا طارق هيفرق يعنى معاك ..
طارق : اه جدا يا هيام …ثم ينتبه أن هناك من ردت عليه لينظر بجانبه ليجدها هيام
طارق بفرحه : معقول انا مش مصدق عنيا ..
هيام بابتسامه : تفتكر فرح ابنك يا طارق مش هحضره .؟
طارق : انا بجد سعيد اوووى يا هيام …فرصه كمان نسلى بعض …الطريق طويل والسفر بياخد ساعات طويله …لدرجه انى فكرت اخلص فرح مروان ..واسافر اجيلك علشان ما تسافريش لوحدك
ونسافر سوا …
هيام باستغراب : ف طيله سنين معرفتها بطارق لم يتحدث معها ابدا بهذا الاهتمام ..نظرت إليه
لتتلاقى العيون فى صمت دام لدقائق ..خلالها نبض القلب ولمعت العيون بنظرات الهيام …..
خجلت هيام من نظرات طارق فنظرت للاسفل
ليرفع طارق وجهها بيده
طارق : هيام ..مين الشخص اللى ما اتجوزتيش علشانه طول السنين دى كلها ..
هيام بتسرع : انت ..ثم شعرت بالحرج الشديد والتفت بعيد بنظرها عنه
طارق بصوت هامس : انا يا هيام !! طب ليه ما عرفتنيش ولا حتى لمحتى بكلمه
ارجوكى يا هيام بصيلى وردى عليا
هيام بعيون تملأها الدموع
فلاش باااااااك
يلا يا هناء نروح نشوف النتيجه
هناء : انا خايفه اوووى يا هيام حاسه ان الثانويه العامه دى كابوس مش هخلص منه
هيام : ما تقوليش كدا أن شاء الله خير
ياتى طارق
طارق : صباح الخير يا بنات تعالوا اوصلكم فى طريقي
هناء : لا مفيش داعى المدرسه قريبه وهنروح مشي
مش كدا يا هيام
هيام وهى تنظر إلى طارق وقلبها ينتفض من حبه له ..اه ايوا …
طارق : طيب سلام وتركهم وغادر ..
هناء : ادعيلى يا هيام انجح لان محمود هيكلم طارق النهارده فى الشغل علشان يخطبنى ..
هيام : الف مبروك يا حبيبتى فرحتينى وعقبال طارق ..
هناء : اطمنى عن قريب طارق كمان هيخطب
هيام بفرحه ظناا منها أنها المقصودة : مين سعيده الحظ .؟..
هناء : سهير اخت محمود .طبعا ..مفيش واحده تناسب طارق غيرها ..ويبقي زيتنا فى دقيقنا
هيام بكسرة خاطر : الف مبروك
عودة من الفلاش
هيام : وقتها عرفت انك عمرك ما فكرت فيا ..ولا حسيت بأى حاجه ناحيتى…واتمنيت ليك السعاده
ونجحنا وانت فعلا خطبت سهير وبعدها انتم عزلتم وانقطعت اخباركم ..لكن عمرى ما نسيتك
يلا سنين عدت وانت بقيت ابو العريس اهووو
طارق : ليه سكتى يا هيام ..ليه داريتى مشاعرك عنى ….كان ممكن تلمحى أو تعرفى هناء…
زواجى من سهير كان زواج تقليدى مجرد تلبيه لطلب والدتى وهناء ..انتى عارفه وقتها أن والدى كان متوفى ..وكانت اسرتى مسئوله منى ..ما فكرتش فى نفسي ..اد ما كنت بفكر فى سعادتهم ..
ياريتك قولتى يا هيام ..كانت حياتنا هتتغير ..انا ماعيشتش الحب ولا جربته …
بس صدقينى يا هيام من لحظه ما اتقابلنا تانى وانا حاسس انى لقيت روحى
هيام : خلاص يا طارق الكلام دا فات أوانه واحنا كبرنا …
طارق : لا يا هيام ..يمكن ربنا خلق الصدفه دى وجمعتنا من جديد ..علشان نبدأ من جديد
نتركهم شويه المشوار طويل على ما يوصلوا
عند فارس
يصل كل من هناء ومروان ويمنى
يرحب بهم فارس ووالده …
يمنى : اووومال فين حور
فارس : حور فوق فى اوضتها اطلعى ليها
يمنى : طب أستاذنكم وصعدت لها
جلس مروان مع فارس ومراد وهناء
هناء : الف مبروك يا مراد بيه اومال فين العروسه
مراد : تبقي أميرة والدة حور ..هنادى عليها علشان تتعرفوا …
عند حور
تدخل لها يمنى
يمنى وهى تحتضنها : مبروك يا حور انا مش مصدقه نفسي معقول فرحنا فى نفس اليوم وكمان مروان وفارس الانتيم لبعض
حور : انا كمان مش مصدقه نفسي
يمنى : انتى بنت حلال وتستاهلى كل خير
انا طلبت اقعد معاكى ..تحت الخدم بيجهزوا الفيلا علشان الزفاف …
سمعت كمان أن اونكل مراد هيتجوز مامتك
حور بضحكه : فعلا ..سبحان الله ..كل حاجه تمت بسرعه …
ياتى الخدم وهو يحمل فساتين الزفاف
للفتيات
رئيسه الخدم : كمان ساعتين هيحضر الميك اب ارتيست ..
آنسه يمنى جهزنا لحضرتك الحجرة اللى جنب حجرة آنسه حور ..وهنوصل فستانك فى الحجرة دى
شكرتها يمنى ..ثم غادرت الخادمه
نظرت يمنى إلى حور وجدتها يبدو عليها العبوس
يمنى : مالك يا حور
حور : مش عارفه يا يمنى قلبي مقبوض وحاسه أن. خايفه ..
يمنى : أهدى حبيبتى ..اكيد علشان الزفاف ..وحياة جديده عليكى ..انا وضعى مختلف ..يمكن علشان
انا ومروان طول عمرنا مع بعض واتربينا سوا …
حور : يمكن ..تعالى نتفرج على الفساتين
ذهبت الفتيات لتجد فساتين غايه في الروعه …لكل منهما …..
مراد : اووومال طارق هيوصل امتى
فارس : هيوصل على الساعه 10 مساءا
مراد : كويس أنه هيلحق الزفاف …
هناء : بسم الله ما شاء الله .عرفت تختار يا مراد بيه ..مدام أميرة غايه في الجمال والذوق
مراد وهو ينظر إلى أميرة بانبهار : دا رزق ربنا ليا
الحمد لله..
هناء : ربنا يبارك …وناويين تستقروا هنا ولا فى مصر
مراد : مكان ما أميرة تقرر ..
أميرة : اى حاجه الحقيقه وجودك معايا في اى مكان يكفينى .
هناء : ربنا يسعدكم
كانت الفيلا مزدحمه بالعديد من العمال مع الخدم لتجهيزها وتعليق الزينه والانوار ..
يمر الوقت ويأتى الميك اب ارتيست للفتيات
مراد : أميرة ..اطلعى اوضتك علشان النيكل ارتيست ..
أميرة : انا كمان !!
مراد : طبعا حبيبتى ..وهتلاقى فستانك وكل حاجه هتحتاجيها …
شكرته أميرة وصعدت معها هناء …
كانت كل عروس تجلس بحجرتها ومعها الميكب ارتيست الخاصه بها ..
حور وهى تنظر إلى الطفله النائمه على السرير
لو سمحتى يا داده غطى لوجى كويس وعينك عليها
الداده : اطمنى يا بنتى عليها ..وافرحى اليوم يومك
انا مش هسيبها لحظه واحده
بدأت الميكب ارتيست بوضع مساحيق التجميل ل حور …مضى أكثر من ثلاث ساعات
حتى انتهت العرائس من التجهيزات
كان كل من فارس ووالده ومروان أيضا معهم من يساعدهم حتى انتهى الجميع التجهيزات
مروان وفارس كانوا يبدوان وكأنهم كالنجوم السينمائية بملابسهم الفاخرة …
اما مراد فقد ازداد وقارا وجمالا بتلك البدله البيضاء
حضر العديد من الضيوف لحضور حفل الزفاف
وبدأت الاغانى والرقص ..
بعد وقت قصير حضر المأذون ..وفى نفس اللحظه
وصل طارق ومعه هيام
طارق : مبروك يا مراد بجد فرحت ليك
مراد : الله يبارك فيك عقبالك يا طارق
نظر طارق على هيام الواقفه بجانبه ..اطمن عن قريب إن شاء الله ..
ثم أخذ هيام ليعرفها بمروان ابنه
مروان : حمدالله على السلامه
طارق : الله يسلمك
رحب مروان بضيفه والده واستاذنهم
حيث صعد كل عريس إلى حجرة عروسته لكى يتم عقد القران
وقف فارس متسمرا من شده جمال حور
فارس : بسم الله ما شاء الله ..انا هتجوز حوريه من الجنه ..
حور : يعنى عجبتك
فارس : قصدك هوستينى ..يلا ننزل علشان نعقد القران ..خلاص مش قادر استحمل
ابتسمت له حور حيث أمسك بيدها وخرجا من الغرفه ليجد والده يمسك بيد أميرة
ومروان بيد يمنى
بدأ كل عروسان بالنزول فى مشهد رائع
حيث الاغانى الرومانسيه الهادئه
جلس الجميع حول المأذون حيث تم عقد القران لثلاثتهم وقال المأذون بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
ليحمل فارس حور ويلف بها من شده فرحته
اجتمع كل كابلز للرقص على الاستيدج …
مروان وهو يحتضن يمنى بكل حب اخيرا بقيتى مراتى حبيبتى وملك ايديا
يمنى : زوجى وحبيبي وقرة عينى مروان …
حضر كلا من رزان ومنذر وذهبا لمباركه الجميع
كانت الحفله أكثر من رائعه
حيث التقت هناء ب هيام صديقه عمرها .وجلسا يستعيدا ذكرياتهم …
وبينما الجميع منشغل بالرقص
ذهبت الخادمه لتخبر حور أن. …..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حور و الافاعي ) اسم الرواية