رواية فيروزتي الفصل الثاني والعشرون 22 - بقلم زولة وحيد
رواية فيروزتي الفصل الثاني والعشرون 22
:آدم :يلا نفذي
خلود :ماشي
بعد مدة في حد بعت رسالة ل فيروز {جوزك وبنتك في خطر احسنلك تيجي تقابليني دلوقت في ****}
فيروز راحت لزياد بس فجأة جاتها رسالة{إذا قولتي ل جوزك اعتبري بنتك ما.تت}
فيروز بصت حولها بس ملقتش تالا فضلت تفتش عليها بس ملقتهاش
علياء :فيروز في ايه بتفتشي ع مين
فيروز :علياء انا مش لاقية تالا ووو.... سكتت هنا لما اتذكرت كلام الرسالة
علياء :في ايه يافيروز
فيروز :مفيش فتشي معايا تالا
علياء :طيب
بعد مدة فيروز لقيت تالا برا القصر متجهة ع الشارع وفي عربية جاية قدامها
فيروز :تاااااالااااااا
بس فجأة جيه حد بسرعة وبعد تالا من الطريق وجابها لفيروز
آدم بابتسامة :ازيك ياحبيبتي
فيروز بصدمة :آدم
آدم :اه آدم وهمسلها.... الرسايل اللي بتجيكي دي كلها مني المرة دي بنتك عاشت المرة الجاية هتمـ.ـوت وهيلحقها جوزك كمان
فيروز زقته بغضب :عايز مني ايييه
آدم :عايزك يافيروز
فيروز بحدة :آدم انا بنصحك تخليك بعيد عن عيلتي والا زياد مش هيسيبك في حالك
آدم حط ايديه ع جيوبه وراح:متتأخريش عليا عندك 3 ايام علشان تقرري انتي عايزة ايه
فيروز اخدت تالا ودخلت بسرعة وراحت اوضتها
فيروز وهي بتحضن تالا بدموع :ليه طلعتي ياروحي
تالا:تيتة قالتلي اطلعي وعدي الشارع علشان في حد بيناديني
فيروز مسحت دموعها وبعدت عنها :قصدك مين
تالا :تيتة مرات جدو رضوان يعني مامتك
فيروز :تالا متسمعيش كلام الست دي وبعدين لما حد يناديكي اوعك تروحيله الا تقوليلي مفهوم
تالا :مفهوم
فيروز يلا علشان تنامي
تالا :يلا
علياء دخلت
علياء :فيروز زياد تحت بيناديكي انزلي بسرعة قبل ما الصحافة تسأل عنك
فيروز :طيب انتي خلي ليلى تجيب ل تالا الحليب وبعدها تسوكها وتنيمها
علياء :حاضر يلا روحي
فيروز راحت لعند زياد
زياد :حبيبتي فين كنتي
فيروز وهي بتبص ع المكان :كنت بنيم تالا
زياد :في ايه بتفتشي ع حد؟
فيروز :هو ابويا راح
زياد :اه من زمان وكان بيفتش عليكي علشان يقولك بس ملقاكيش
فيروز :اها طيب
الساعة 12
الحفلة انتهت وعند فيروز وزياد
فيروز كانت قاعدة قدام المراية ومتوترة بتفكر في اللي هيعملو آدم إذا ما اتجوزتو
زياد طلع من الحمام وراح حضنها من ورا
زياد :مراتي الحلوة بتفكر في ايه
فيروز بابتسامة :ولا حاجة ياروحي يلا ننام انا نعسانة
زياد :طب استني اشربي الحليب
فيروز بصتله باستغراب :نعم
زياد :اه ليلى هتجبهولك
فيروز :لا ياسيدي وانا من امتى بشرب حليب
زياد بخبث :ماشي بعدين لما تتعبي مليش دخل
فيروز بخجل :ساااافل
زياد :اه تحبي اوريكي
فيروز زقته :ابعد
زياد بضحك :ماشي انا هروح قريب هنا وجاي انتي اشربي ونامي
فيروز :طيب
بعد مدة زياد رجع
وراح حضن فيروز
زياد في نفسه :انا عارف انتي خايفة من ايه بس متخفيش طول منا موجود مفيش حاجة هتحصل ل بنتنا بحبك
في صباح يوم جديد
الكل كان قاعد في السفرة وبياكلو
زياد :فيروز ليه مش بتاكلي
فيروز:هو ال.. وفجأة جريت ع الحمام
زياد بخضة :فيروووز وجري عليها
فيروز طلعت وهي ماسكة بطنها بوجع
زياد :حبيبتي انتي كويسة؟
فيروز بوجع :لا يازياد بطنييي
زياد :طب اهدي هنروح المستشفى
فيروز :لا مش عايزة زياد ريحتك وحشة ابعد
زياد باستغراب :دة البرفان اللي بتحبيه
فيروز :مش بحبه وجريت ع الاوضة
علياء وفتحية جم
فتحية :في ايه يازياد
زياد :مش عارف بتقول انه بطنها وجعاها ومش عايزة تروح المستشفى وريحة البرفان بتاعي مش عجباها
فتحية بابتسامة :هي حامل
زياد بفرح:بجد
فتحية :اه.... انت روح ع شغلك وانا وعلياء هنهتم فيها
زياد :لا انا مش هروح
علياء :لا ع فكرة انت بس عايزلك سبب علشان تقعد فيروز مش هتطير إذا روحت الشغل
فتحية بضحك :كلامها صح
زياد :ماشي وانتي معاها كمان انا هوريكو
علياء :يابني روح روح يلا
زياد بصلها بغيظ وراح
فتحية وعلياء راحو لفيروز وهم بيضحكو
فيروز كانت قاعدة ع السرير وماسكه بطنها بوجع
علياء :ازيك ابت
فيروز بغيظ :شايفاني بتوجع صح... ااااه
فتحية راحت قعدت جنبها :علياء في مسكن في المطبخ روحي جيبيه
علياء بضحك :فييين
فتحية :روحي انا بحطه هناك علشان محمد لما بيصدع بياخد منه كتير
علياء راحت وهي بتضحك
فيروز :ااااه ياماما بتووووجع
فتحية :اهدي دة وجع عادي انتي ال... مجتكيش من وقت صح
فيروز بخجل :اه من شهر
فتحية :معناها كلامي صح انتي حامل
فيروز بدموع فرح :بجد
فتحية :اه ياروحي
فيروز حضنتها
في المطبخ
جلال دخل وحضرها من ورا
علياء بخضة :جلال
جلال وهو بيبوسها من رقبتها : مشتقلك ياقلب جلال
علياء حست انها مخدرة :ج جلال ابعد ماما قالتلي اخد البرشام ل....
جلال لفها عليه
جلال :هو انا مراتي مليش حق فيها ولا ايه انتي طول الوقت برا الاوضة ف بضطر اعمل كدا في المطبخ
علياء بكسوف:بس..
جلال :بفكر نروح شهر عسل
علياء بضحكة عالية :شهر عسل ايه بس واحنا عندنا ولد
جلال :عادي ياروحي اصلا هو دلوقتي هيدخل في 3 سنين صح
علياء :اه
جلال :وكدا هو صار كبير كفاية بقى ينام في حضن امو عيب
علياء زقته :سافل الواد مش بيتهنا بحضني انت عاملو سرير لوحده والصبح انا بكون مشغولة مش بقعد معاه غير 6 أو 5 ساعات بس
جلال :كمااان
علياء :مش شايف فيروز طول اليوم مع بنتها حتى باليل بتنام مع بنتها في نفس السرير
جلال بضحك :انتي مش عارفة ولا حد عارف بالليل زياد بيشيل تالا وبينيمها في اوضتها وقبل ما تصحى فيروز للصبح زياد بيرجعها تاني
علياء بضحك:بجد
جلال بضحك:اه انا شوفته بعيني.. بس اوعك تقولي لفيروز ها هيمـ.ـوتني
علياء بضحك:ماشي
فتحية جت نازلة وشافتهم بيضحكو
فتحية :انا قولتلك تجيبي البرشام لفيروز وانتي قاعدالي مع جوزك بتضحكو
علياء :دة ابنك ياماما انا قولتلو بس قال ايه قال انا مش بتدوني فرصة اقعد مع مراتي
فتحية بصت ل جلال :قولتلها كدا
جلال بضحك :لالا ياست الكل... بقولك ايه
فتحية :ايه
جلال :تعالي احكيلك ابنك التاني بيعمل ايه ب بنتو
فتحية :بيعمل ايه
علياء :بياخد تالا ع اوضتها بالليل وقبل ما تفوق فيروز بيرجعها تاني بالصبح
فتحية بضحك :بجد
علياء وجلال بضحك :اه
فيروز :بتضحكو ع ايه
علياء :ولا شي يروحي الوجع خف؟
فيروز بغيظ :انتي اسكتي يا باردة بقى انا بتوجع وانتي قاعدة بتضحكي بأعلى صوتك
علياء ادتها البرشام :خدي اهو كدا مش هتتوجعي
فيروز :بعد ايه ماخلاص قوليلي بق بتضحكي ع ايه لما صوتك مالي القصر كله
فتحية حكيتلها
فيروز بغضب :زياد بيعمل كدا؟
علياء بضحك :اه تصدقي فعلا جوزك رومانسي اوي
فيروز :انتي هششش
وراحت برا المطبخ
جلال :انا الليلة يوم مو.تي وكله بسببك ياعلياء
فتحية :هي كان لازم تعرف عيب تخبو عنها
علياء :اه
عند زياد وفيروز
زياد دخل وهو شايل في ايدو أكياس بس كان شكله طالع من خناقة وفي جرح في ايدو
فيروز بخضة :زياااااااد
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية فيروزتي ) اسم الرواية