رواية حور و الافاعي كاملة بقلم منال عباس عبر مدونة دليل الروايات
رواية حور و الافاعي الفصل الثالث و العشرون 23
بينما يوفى فارس بوعده لحور ..فتقرب إلى الله بالصلاة والدعاء وقراءة القرآن ليجد حور تحرك يدها ببطئ وتنادى بصوت منخفض
حور : فارس
ينتبه فارس لها وبكل فرحه
فارس : حور حبيبتى ..اخيرا ربنا رجعك ليا ويقوم ويحتضنها ودموعه تنزل على وجهها
حور : انا فين ؟
فارس : ما تتكلميش حبيبتى علشان ما تتعبيش
ثوانى اجيبلك الدكتور وهعرفك كل حاجه
يخرج فارس مسرعا إلى الطبيب لاحضاره ..ويتصل على والده لاخباره ما حدث
مراد : اللهم لك الحمد ..احنا جايين حالا
يأخذ مراد أميرة ويذهبا لحجرة حور..حيث حضر الطبيب …
يقوم الطبيب بمعاينه حور وفحصها
الطبيب : حمدالله على السلامه يا مدام حور
الحمد لله عديتى مرحله الخطر ..بس لازم تقعد كام يوم تحت الملاحظه ..
حور وهى تشعر بوهن شديد : هو حصل ايه ..
الطبيب : فارس هيحكيلك …بس لازم الشرطه
تستجوب مدام حور ..بما انها فاقت من الغيبوبه ..
مراد : اكيد يا ابنى
يخرج الطبيب لإبلاغ الشرطه ..
أميرة وهى تحتضن ابنتها : كنت هموت عليكى حبيبتى..الحمد لله والشكر لله
مراد : حمدالله على السلامه يا بنتى
تنظر لهم حور : الله يسلمك يا ماما ويسلمك يا اونكل مراد ..تبحث بعينيها للبحث عن فارس
لتجده ساجدا لله
فقد صلى فارس ركعتين شكر لله على نجاة زوجته …وما أن انتهى
حور بفرحه : انا فرحانه اوووى انك بتصلى يا فارس
فارس : دا وعدى ليكى وصدقينى يا حور انا لقيت نفسي وانا بين ايدين ربنا ..
حور : الحمد لله يا حبيبي
يشير مراد إلى أميرة للمغادرة لتركهما بمفردهم
ويخرج كليهما …
حور : احكيلى يا فارس ايه اللى حصل
يقص فارس كل شي حدث فى ذلك اليوم
حور : اه صحيح ..الداده جات ..ولم تكمل حديثها …لوصول ضابط الشرطه
الضابط وهو ينظر لها بإعجاب شديد بالرغم من مرضها فلازالت جميله
الضابط : حور اسمك جميل
حور بخجل : شكرا
فارس بغيرة : لو سمحت اتفضل شوف شغلك
الضابط : انت مين ؟؟
فارس : انا فارس الألفى زوجها
الضابط وهو يبلع ريقه : اتفضلى يا مدام حور احكى لينا ايه اللى حصل يوم الحادثه..
تقص لهم حور ما حدث وخروجها للدادة من أجل لوجى …وفجأة شعرت بوخزة فى يدها وبعدها فقدت الوعى …
الضابط : فين الخادمه دى
فارس : الحقيقه انا انشغلت مع حور …وماروحتش الفيلا بعدها …
الضابط : عندك كاميرات مراقبه تغطى الفيلا
فارس : ايوا ..فى كل مكان
الضابط : يأمر بتحريز الفيديوهات لكاميرات المراقبه … كما يأمر بضبط وإحضار الخادمه ( الدادة)
يشكرهم الضابط ويغادر
فارس : الدادة دى انا ما كنتش مطمن ليها .. وخصوصا انها جديدة وما نعرفش عنها حاجه
بس اكيد فى حد ساعدها على كدا …
حور : معقول الست الطيبه دى تكون بالشر دا
فارس : للاسف يا حور هنا مفيش حد طيب
واطمنى حقك مش هيضيع…
عند جاكلين ..
جاكلين : قولتيلى بقي ..باسل وسحر بيبعدونى هما الاتنين ..علشان يعملوا شغل من ورايا ..كان قلبي حاسس
الخادمه بضحكه : بس انتى اذكى منهم وخليتينى انفذ كلامك وكل واحد منهم مفكر انى تحت امره …
جاكلين : المهم نعرف نضرب ضربتنا وناخد الفلوس
وبعدها كل واحد يروح لحاله ..ثم تنهدت تنهيدة وقالت فى نفسها
فرصه أنى خلصت منك يا حور من غير ما اتعب نفسي …واخيرا الجو بقي خالى وهتبقي ليا يا فارس …
يمر الوقت
ويتلاقى الجميع بالمستشفى ..لرؤيه حور والاطمئنان عليها
فرح كل من رزان ومنذر عندما رأوا حور واحتضنت حور
حور : تسلميلي يا رزان ….
ياتى طارق ومعه أخته هناء وهيام
الجميع فى حاله من السرور ويهنئون حور لسلامتها …
مراد : فرحتى بنجاتك يا حور يا بنتى بالدنيا كلها
حور : ميرسي يا اونكل …
طارق : أن شاء الله مروان و يمنى هيحضروا بكرة علشانك ..
شكرتهم حور لاهتمامهم …..
يغادر الجميع من أجل أن تستريح حور …
يأخذ طارق هناء وهيام إلى أحد المطاعم
هيام : الله انا بحب المكان دا اوووى يا طارق
ذوقك حلو …
يجلس ثلاثتهم لاسترجاع ايام طفولتهم
يضحكون ضحكات من القلب ….
وفجأة تشاهد هيام سحر ابنه أخيها مع شاب
يجلسون بالقرب منها دون أن تراها سحر
سحر : بقولك ايه يا باسل ..مش حتة خادمه تتحكم فيا انا …انا اقدر أمسحها من على وش الدنيا ..زى ما خططت ل حور
استمعت هيام لذلك وانقبض قلبها
كيف لابنه أخيها أن تكون بهذه القسوة والشر ..
شعر طارق بأن هيام يبدو عليها الحزن
طارق : مالك يا هيام
هيام : مفيش ..بس تعبانه شويه
طارق بقلق واهتمام زائد شعرت به هناء : طب تعالى نروح للدكتور. .
هيام : انا محتاجه أرجع البيت واسفه أنى بوظت ليكم اليوم
طارق : المهم راحتك يا هيام ..وضرور. تكلمينى لما ترتاحى علشان اطمن عليكى .
طارق يلا بينا وخرجوا دون أن تراهم سحر …
بينما تتحدث سحر مع باسل
تدخل جاكلين إلى نفس المطعم
جاكلين : امم هاى شله …يا ترى انتم مع بعض بالصدفه ولا فى شغل جديد
سحر : هاى جاكى ..بنت حلال كنا لسه بنجيب فى سيرتك
جاكلين : طب كويس انكم فاكرنى
باسل : هو احنا نقدر نستغنى
جاكى : عرفت أن يمنى اتجوزت مروان يا باسل ..قلبي معاك بقي
باسل : اه للاسف ..بس مفيش مشكله متعوضه …
سحر : وما عرفتيش أن حور اتجوزت فارس يا جاكى ..
جاكى : اه يا سحر قلبي معاكى يا حبي ….
سحر : عادى بقي ..المهم عندنا شغل الفترة اللى جايه …
جاكى : شغل ايه …
نظرت سحر إلى باسل واكملت
فى واحده بتبزنى فى فلوس ..عايزاكى تتفاوضى معاها
جاكى : انا !!! وهى بتعمل ليه كدا
سحر : شغل قديم بينا ..
جاكى : تمام يا حبيبي ..ابعتيلى عنوانها والتفاصيل…
عند فارس
يتصل فارس بأحد أصدقائه ويدعى أحمد ويخبره كل ما حدث معه ومع حور ويطلب منه البحث عن الخادمه بعدما علم بهروبها من الفيلا ..ومراقبتها …
احمد : ابعت ليا كل بياناتها اللى تعرفها وايام وهيكون عندك تقرير كامل عنها …شكره فارس واغلق الهاتف …
والتف ليجد حور تنظر إليه ..
فارس : حبيبتى يا حور وحشتينى …
حور : انا خايفه يا فارس ..
فارس : من ايه يا حبيبتي
حور : من الناس اللى عملوا فيا كدا
وليه اصلا كانوا عايزين يموتونى
قام فارس باحتضانها .. ثم قرر مغادرة المستشفى
فارس : عندك حق يا حور ..مش بعيد يعرفوا انك فوقتى من الغيبوبه ويرجعوا يكرروا عملتهم الافضل نمشي من هنا ..
حور : نمشي نروح على فين …
فارس : فى فكرة جات فى بالى …اتمنى من خلالها نقدر نعرف مين عمل كدا ..المهم محدش يعرف انك خرجتى من المستشفى…
فارس وهو ينظر إلى عينيها : واثقه فيا يا حور
حور : اكيد يا فارس
ذهب فارس وأخبر الطبيب بخطته واتصل على الشرطه وأكد على الضابط بتنفيذ خطته ..
الضابط : تمام وخطتك كويسه …
عادت هيام إلى الفيلا وجلست تنتظر سحر
إلى أن وصلت سحر
هيام : سحر ..تعالى هنا
سحر : عمتو اجلى اى حاجه لوقت تانى ..انا عندى مشاكل …ودماغى مش ناقصه
هيام بضيق : اكيد عندك مشاكل وطبعا دا بسبب عمايلك
سحر : بتتكلمى عن ايه !!
هيام : عن اللى عملتيه فى حور …
سحر بذهول : حووووور ….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حور و الافاعي ) اسم الرواية