رواية قلب من حجر كاملة بقلم سارة بكر عبر مدونة دليل الروايات
رواية قلب من حجر الفصل السادس و العشرون 26
في بيت انعام
كانت حنه جالسه تفكر في امر القلبها دق لي بعد ماكان قلبها مات تماماً و نزلت دمعه منها و قالت:(بعد ما قولت اني مش هحب تاني يرجع قلبي يدق و يدق ليك انت يا مراد ) __ فتحت حنه الفيس من هاتف ولدتها و وجد فيديو حادثه مراد، قامت من مكانها بسرعه البرق و ارتده ملابسها و ذهبت الي المستشفى
_____________________________
في المستشفى
كان يوسف واقف يسمع كلام الدكتور وفي لحظه قال:(انا انا نفس فصيله دم وليد )
دخل يوسف الغرفه التي كان بيها وليد ووجده يرقد علي السرير ويوجد كسور في جسمه و بعض الحروق، نظر للدكتور و قال:(هي حالته اي يا دكتور )
رد الدكتور باسف:(مخبيش عليك يا يوسف بيه الرصاصه محلها بجانب القلب وبسبب الانفجار سبب له كسور و نزيف في المخ )
رد يوسف بدهشه:(رصاصه رصاصه اي )
الدكتور:(هو اضرب الأول بالنار و عشان ميبنش الكامين اتفنجر و للاسف حاله وليد اسواء حاله جت مش ميت و مش عايش و محتاج دم لانه فقد دم كتير اوي و يمرو 48 ساعه الجاين علي خير )
رد يوسف بسرعه:(انا هتبرع بالدم و الكميه الانتو عوزنها بس هو يبقي كويس و لو محتاج انه يسافر بره معنديش مشكله )
الدكتور:(جوه زي بره اتفضل دلوقتى ننقل الدم )
جلس يوسف و بدأو يسحبه منه الدم و هو كان ينظر لاخوه الراقد علي السرير لا حول له ولا قوه و نزلت دمعه منه و قال في نفسه:(رغم كل البنا يا وليد مش هاين عليا انك تموت و مش هاين عليا اسيبك راقد كده اصل رغم كل الخلافات و المشاكل و الكره البنا مينفعش ننسا اننا اخوات )
كان يوسف ينظر له والي ملامحه التي تشبه و كانه ينظر في مراه و بعد ما سحبه الدم خرج يراه باقي اخواته ، خرج يوسف وكان يفقد توازنه و يقع علي الارض لكن يد مليكه لحقته و سندته، نظر لها يوسف وقال بتعب:(انتي اي الجابك )
مليكه وهي تحاوطه بيديها:(طلبت من خطاب يجبني عوزه اكون معاك )
نظر لها يوسف و سكت و دخلو غرفه فارس ومراد، كانوا الاتنين كل واحد علي سرير فاقد الوعي ، نظر لهم يوسف بحزن و خرج من المستشفى وهو يسند علي مليكه، ركبوا العربيه و قادها واحد من الحرس و كان يوسف مازالت مليكه محاوطه بيديها، وصلوا القصر و نزلوا من العربيه طلعوا غرفتهم
جلس يوسف علي السرير و بدأ يبكي زي الأطفال و مليكه لم تقدر علي روايته بهذا الشكل و ذهبت له و احتضنته بشدي
قال يوسف وسط بكاءه:(اخواتي بيروحه مني هاا وقعوا كلهم مع بعض مره واحده مفيش حد نجي )
مليكه:(اهدي يا يوسف انت لازم تكون قوي و هما هيكونه بخير صدقني )
يوسف:(مفيش حاجه هتكون بخير سراج و فارس و مراد مرمين علي السراير و وليد بين الحياه و الموت حتي نجمه مخطوفه و الله و اعلم فيها اي )
مليكه كانت تبكي علي بكاءه و قالت في نفسها:(يااا معقول دا يوسف القوي الجبار صاحب جحيم الالفي يوسف الناس كلها بتخاف بس تسمع اسمه قاعد و في حضني بيعيط زي الاطفال )
كان يوسف يشدد علي حضنها و اكنه خايف ان يفقدها هي الاخرى
_________________________
في المستشفى
في الوقت اليوسف و مليكه نزلوا في كانت حنه وصلت المستشفى ، طلعت بسرعه و سالت عليه و بحكم انها ممرضه دخلت له و عرفت انه في غيبوبه، وقفت امامه و رق قلبها و نزلت دموعها و قالت:(معرفش انا بحبك ولا لا بس انا مش عوزاك يحصلك حاجه قوم يا مراد )
_________________________
في الصيدلية
زيها زي اي حد شافت فيديو حادثه مراد و بسرعه خرجت و وصلت المستشفى
اما عند حنه
خرجت حنه من غرفته وجدت الدكتور بيزعق علي فصيله الدم و اني المريض محتاج نقل دم تاني و اخوه مش بيرد، وقفت حنه و سالت علي فصيله الدم و تكون نفس فصيلتها
حنه:(طيب انا ممكن اتبرع بدمي )
الدكتور:(شكراً جداً حقيقي المريض محتاجها اوي )
دخلت حنه الغرفه و بدأو يسحبوا دمها و بعد ما خلصت قالت للدكتور:(لو سمحت ممكن اشوف المريض دا انا ممرضه متقلقش )
دخلها الدكتور له و وجدته نفس الظابط، ظلت حنه تنظر له طويل بعدين خرجت
عند حلم
دخلت حلم اوضه مراد و بكت بصوت:(لي يحصل فيك كده يا مراد انت شخص طيب و بتحب الناس كلها لي اهئ مراد انت سمعني اكيد انا عوزه اقولك اني بحبك اووي اكتر من اي حد في الدنيا عوزاك متسبنيش مش هقدر اعيش من غيرك رغم انك قولتلي انك مش بتحبني و انك بتحب واحده تانيه وهفضل احبك ديما )
كانت حنه تقف علي الباب و سمعت كلام حلم و الدموع تنزل علي خديها انهار و كانت في صدمه لان هي و اختها و توأم روحها وقعوا في حب نفس الشخص __ خرجت حنه من المستشفى بسرعه وكانت تمشي في الشارع وهي تبكي بشده لحين وصلت الي بتها و طلعت ارتمت علي سريرها تبكي
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
نروح عند العقرب
كان ينظر لها وهي تنام علي السرير
عند ريان
ريان:(هو انا هلقي دكتورة فين )
وهو واقف سمع السواق البجانبه يقول:(اوصلك فين يا دكتوره )
دخل ريان السياره و طلع سلاحه علي السواق و نظر لها و قال:(انتي دكتورة اي )
نظرة له البيت بخوف قالت:(انت اتجننت نزل المسدس انت مين )
ريان بزعيق:(ردي دكتورة اي )
هي بصويت:(نساء و توليد اي في اي )
ريان:(انزلي )
هي:(نعم )
نزل ريان و فتح الباب و سحبها وهي كانت تصرخ:(سبني يا حيوان الحقوني الحقوني مخطوفه )
زقها ريان في السياره و مشي، كانت هي تصوت و تضربه لحين وصل زعق وقال:(بااااس اسكتي خلاص بصي مرات اخويا فوق تعبانه و عوزك تشوفيها )
هي بزعيق:(مكنت تقول من بدري يا متخلف يا حيوان انت و بمان هي تعبانه جيبني بالسلاح لي كنت تيجي العياده تسال عليه دكتورة ندي موجوده اه كان بها ماهشي تاخد بالجزمه علي قفاك و تغور )
مسكها ريان من يديها و طلع بها و القاها بالغرفه ، نظر له العقرب و قال:(اي يا حيوان دا )
ندي بوجع:(اااه مش و النبي حيوان مبيفهمش )
العقرب:(خلاص اسفين بعد اذنك شوفيها )
نظرة لها ندي ثم قالت:(هي مالها الأول)
نظر العقرب ل ريان و قال ريان:(ااا هما عرسان جداد و ااا فجاه اغمي عليها )
قالت ندي وهي ترفع حاجببها:(اي دا هو معندوش لسان ولا اي )
حمحم العقرب وقال:(اااااه هو زي مقال كده بعد اذنك شوفيها يلا )
نظره لها ندي و قالت:(طيب اطلعوا انتو بره لحد ما اخلص )
خرج العقرب و ريان وقال العقرب:(اي الانت جيبها دي )
رد ريان بقرف:(اهو اللقتها بقي )
العقرب:(دي شكلها شلق يبني )
ريان بضحك:(شكلها لا هي فعلا شلق )
____________________________________
بعد شويه خرجت ندي و قالت بزعيق:(هو فين فييين مين الحيوان جوزها )
نظر العقرب لريان و قال:(اتكلم يا ريان )
ريان:(اي اي خارجه بتزعيقي كده لي الله في اي )
ندي بعصبيه:(في اني دا مش بني ادم دا حيوان في حد في الدنيا يغتصب مراتوا بالطريقة دي )
قال العقرب:(رد يا ريااان )
ريان:(وانتي مالك انتي مش مراتوا)
ندي:(لا مش مراتوا دا كداب مفيش واحد يعمل كده في مراته)
العقرب:(ريااان)
ريان:(انتي مالك انتي دا انتي رخمه اووي هي مالها )
ندي وهي تنظر له بقرف:(انت بتتحشر لي انا بكلم جوزها و المفروض جوزها يرد عليا __ثم وجه كلامها ل العقرب: هو انت اي لسانك مقطوع كل حاجه يا رياان يا رياان )
اخرج العقرب المسدس و قال:(لساني مش مقطوع )
خافت ندي منه و من نبرة صوته __ مسكها العقرب و زقها علي ريان وقال بغضب:(البت دي متخرجش يا ريان )
ندي بشجاعه:(انت اتجننت انت متعرفش انا بنت مين ولا اي )
لم يعطي العقرب لكلامها اهتمام و دخل الغرفه و مسكها ريان من يديها وقال:(تعالي هنعرف دلوقتي انتي بنت مين )
_________________________________
في قصر الالفي
كانت حور جالسه و تشعر اني قلبها يعتصر من الخوف، نزلت مليكه و حور جريت عليها:(مليكه هو في اي في حاجه مش مظبوطه صح انا انا قلبي بيدق بخوف في اي )
نظرة لها مليكه و قالت:(يوسف مدمر خالص اخواته و صحابه في وقت واحد كلهم في المستشفي )
حور بشهقه:(فااارس فارس معاهم )
مليكه:(فارس اضرب بالنار و وليد هو كمان و حصل انفجار في شغله و مراد عمل حادثه و سراج في المستشفى في النجع و في بنت اسمها نجمه مخطوفه و ميسون اختي كمان)
حور بدموع:(يوسف اكيد منهار )
مليكه بعياط:(يوسف زي العيل الصغير يا حور بيعيط و مش عارف يعمل اي )
حور:(خليكي معاه يا مليكه انسي اي حاجه حصلت منه ليكي هو دلوقتى محتاجك اوي صدقيني وانا هروح ل فارس المستشفى )
خرجت حور من البيت بسرعه و طلعت مليكه الاوضه وجدته نايم و دموعه علي خديه نظرة له و قالت:(انا مش عارفه افرح فيك ولا احزن عليك بس انا هطلع احسن يا يوسف وهقف جمبك بالرغم اني اختي مخطوفه بسببك والله واعلم اي الحصل فيها )
_________________________________
في النجع
كانت معه في المستشفى تنظر له و تمسك يديه و قامت لكي تكلم فريده تقول لها علي حاله سراج __ مسكت هاتف سراج و اخرجت منه الرقم و كلمتها لكنها صعق من الذي رد عليها
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قلب من حجر ) اسم الرواية