رواية حكاية قمر كاملة بقلم وردة في البستان عبر مدونة دليل الروايات
رواية حكاية قمر الفصل السادس و العشرون 26
اسر بضيق : ماشي .. تصبحوا ع خير
زين : وانت من اهله ياحبيبي
احمد ونور بصوا لزين
زين : في ايه كلوا كلوا
_____________________________
احمد : صباح الخير ياخليل .. ابقا اسقي الزرع اللي ورا متنسهوش
خليل : تحت امرك يابيه ..
احمد : سامح جهز العربية
خليل : أيوة يابيه مستنيك برا من نص ساعة
احمد : طيب شوف شغلك انت
اسر رايح جاي عند المكان الي ف ليل ومستنيها تخرج للكلية
قمر : هو ماله الجدع دا مش واقف ع حيله ليه وبيلف حوالين نفسه
ليل بتبص : فين دا ..
قمر : اهو ياختي .. دا اخو نور التالت شكله ..
ليل شافت اسر سكتت
قمر : الوو روحتي فين
ليل : في ايه ياقمر.. ماعرفهوش الله.. ومشيت
قمر باستغراب: دي مالها دي هو انا قولتلها تعرفوا ولالا ..
انتي ياابت استني
ليل : نعم
قمر : مالك كدا مش عجباني
ليل : ماليش .. ماتعمليلي حاجة اكلها هموت من الجوع
قمر: اه بتسرحي بيا صح .. ماشي هعملك تأكلي بس علشان عندك كلية
ليل : مش هروح
قمر رجعت خطوتين : مش هتروحي ليه ياختي
ليل : عادي عاوزة اخد اجازة يوم
قمر : مش مرتحالك يابت انتي
ليل : يلا بقا بقولك جعانة
قمر : ماشي ياختي ..
ليل راحت تبص تاني علي اسر لقيته لسه ممشيش : خليك لف حوالين نفسك كدا .. مش هروح الكلية بردك ها
____________________
ف أوضة زين موبايله رن
زين بنوم : أيوة .. مين
…. : مين ايه انت مش مسجلني ولا ايه يابني
زين بص الموبايل: اه حازم .. عامل ايه
حازم : الحمد الله يازين .. شكلك نايم
( حازم صديق زين الوحيد .. و ظابط .. )
زين : اه والله لسه مصحتش
حازم: طب فوق كدا علشان انا ف الطريق وجيلك
زين : تنور ياحبيبي مستنيك
________________________
احمد : وصلت لحاجة ياسامح
سامح : اه روحت الحارة اللي كانت ساكنة فيها واستفسرت عن ام قمر
احمد : ها وعرفت ايه
سامح : في ناس قالو انها طفشت وفي ناس قالو انها ماتت .. معرفتش اتأكد من ان الست دي عايشة ولالا .. بس الاكيد ان الست دي اختفت قبل ظهور فتون
احمد : يعني فتون مش اختهم زي ماتوقعت
سامح : الله اعلم يمكن اختفائها دا اتجوزت وخلفت
احمد : ماهو ف الحالتين تبقا البنت دي مش بنت عبد الحميد
سامح : الله اعلم ويمكن هما التلاتة مش بناته وتشابه أسماء
احمد : بس انا عندي احساس انها بنته
سامح : انا من رأي تفاتح قمر ف الموضوع دا .. وهي اللي تاكدلك ..
احمد : هو دا اللي كنت هعملوا
___________________________
زين : اهلا الحكومة في بيتنا
حازم حضن زين : وحشني والله يازين ..
زين : وانت كمان والله … تعالي اتفضل
حازم : حبيبي والله انت عامل ايه . . وكريم وأسر وحشني العيال دي
زين : اهو كويسين كلنا .. عامل ايه انت ف شغلك
حازم : الشغل كويس بس انا زهقت من قلة الاجازات .. دانا واخد الاجازة النهاردة وحاسس انهم هيكلموني
زين بيضحك: مش انت اللي عاوز تبقا ظابط اشرب بقا
حازم : دا ع أساس انك مكنتش معايا يعني
زين أتضايق: ع رايك بس نقول ايه ع ابويا بقا .. يلا مش مهم
حازم : متزعلش كل واحد بياخد نصيبه .. وبعدين انت المفروض تفرح .. الشغل بتاعك يعني حر نفسك.. لا حد يقولك تعالي في مأمورية ولا حاجة
زين : يلا مش مهم بقا .. المهم انت اخبارك ايه
تونة عدت وهما قعدين منكوشة ومغسلتش وشها حتي وراحت قعدت قدام التلفزيون
حازم : ايه دا انت اتجوزت من ورايا ولا ايه …مين الصغيرة دي
زين بيبص شافها اتعصب : دي ابتلاء بعيد عنك .. وقام راحلها
زين : انتي يابتاعة انتي روحي عند اخواتك
تونة مبتردش عليه
زين : ايه اتخرستي
تونة : بتقول حاجة ان شاءالله
زين : اه بقولك قومي من هنا
تونة بتبص حواليها
زين : بتبصي ع ايه
تونة : بدور ع راسك يمكن اكون قعدة عليها ولا حاجة
حازم ضحك جامد
زين : بقولك ايه ياشبر ونص انتي.. اطلعي برا يلا
تونة وقفت ع الكرسي وحطيت ايدها ف وسطها : مش طالعة هتعمل ايه يعني
زين جه يشيلها
تونة بعلو صوتها : الحقوووووناااي بيتحمرش بياااا
زين حدفها : بتحمرش ايه ياامفعوصة انتي انا جيت جنبك
تونة : ابو طويلة طلع متحمررش .. ابو طويلة طلع متحمرش
زين حط ايده ع بقها : اسكتي يخربيتك خلاااص اقعديي
تونة: ناس متجيش غير بالعين الحمرة
حازم ميت من الضحك
زين : اضحك .. اضحك ع آخر الزمن يتقالي متحمرش .. و بمين .. بامنا الغولة دي
حازم : عسل اوي والله البت دي
تونة : ونبي انت اللي عسل وقشطاا ياقشطاا
حازم بيضحك : الله يخليكي
حازم : دي امي هتفرح بيها اوي .. قولي بقا مين دي
زين : قولتلك ابتلاء .. تعالي اقعد
_____________________________
كنزي : هو عمو احمد مقالش هروح الكلية امتا
نجلاء : لا لسه ليه
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حكاية قمر ) اسم الرواية