Ads by Google X

رواية مخادعتي الجميلة الفصل السابع و العشرون 27 - بقلم نورا رمضان

الصفحة الرئيسية

 رواية مخادعتي الجميلة كاملة بقلم نورا رمضان عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية مخادعتي الجميلة الفصل السابع و العشرون 27

الست :فين غزل حفيدتي ووحور فين احفادي فين
ليث بدهشه :احفادك!! انتي جدة غزل وحور
الست بخوف علي غزل :اه انا جدتهم هما فين ياليث
ليث :خلاص مبقتش اتفاجأ من حاجه
ليث :غزل في العمليات المغربي ابوها ضر.بها بالن.ار
الست بغضب:حسبي الله ونعم الوكيل فيه طب هي دلوقتي كويسه
ليث :معرفش لسه محدش طمني عليها
جده غزل واسمها نجيه :أن شاء الله هتقوم بالسلامه طب حور هي فين
ليث :معرفش عنها حاجه
نجيه قعدت على الكرسي وهي خايفه علي غزل وحور
ليث :وحضرتك مين
الراجل واسمه اسماعيل :انا عم غزل
ليث :اتشرفت بمعرفتك
ليث :معلش في السوال بس انتو افتكرتوا تيجوا دلوقتي وياتري كنتو عارفين اللي المغربي عملو وأنه قت.ل اهلي
نجيه : اه عرفنا أنه قتل ابوك راشد وامك رقيه بس مكناش عارفين نعمل حاجه
ليث بسخريه :حضرتك طلعتي عايشه والمغربي قالي أنه ق”تل ابويا عشان معرفش يجيبله فلوس عشان تعملي العمليه يبقي اكيد انتي والمغربي وأخوه كنتوا متفقين علي كل حاجه وعملتوا المسرحيه ال******عشان تقت”لوا ابويا وامي ليه تعملو كده ابويا عمره م اذي حد ولا اتمني الشر لحد وكان بيساعد كل الناس هو وماما ليه تعملوا كده
نجيه :لا يابني انا معملتش حاجه في ابوك وامك ده انا كنت بعتبر امك وابوك زي ولادي واكتر يابني انا هحكيلك كل حاجه عشان تعرف الحقيقه زمان انا وجدك وجدتك وجوزي الله يرحمهم كنا جيران وأصحاب وانا كنت مخلفه المغربي وإسماعيل وجدك وجدتك كانوا مخلفين راشد كان هو الابن الوحيد
راشد وإسماعيل والمغربي كانو أصحاب وبيحبو بعض دايما مع بعض وكمان وصابر كان برضو أهله جيرانا كانو هما الاربعه دايما مع بعض بيروحو المدرسه مع بعض وبيجو مع بعض
وكبروا
وصابر وراشد كان حلمهم واحد وهو أنهم يطلعوا ظباط وفعلا عملوها وبقو ظباط
والمغربي دخل الجامعه وبعد م خلص تعليم واتخرج فتح شركه
وصابر كان اصغر واحد فيهم راح كمل تعليم بره مصر وفتح محلات واستقر هناك
وكان في شركه عامله مسابقه أن اللي هيعمل مشروع كويس أو حاجه جديده هيعملوله المشروع بتاعه وهيتعاقدو معاه المغربي فرح جدا ولقي أنها فرصه كبيره بس كان عايز ميزانيه ضخمه ف اخد قرض
و المغربي كان في شركه منافسه ليه واحد من اللي شغالين في الشركه دي كان شغال عندي جسوس واسمه ياسين وكان بيقول كل حاجه للشركه المنافسه وياسين ده بقي يقرب من المغربي واتصاحب عليه والمغربي اعتبره اخوه
راشد في مره شاف ياسين ده قاعد مع المغربي
راشد قاله أنه مش كويس وان ياسين ده اتقبض عليه كتير
المغربي مصدقش راشد وياسين استغل ده وبقي يكره في راشد وصابر والمغربي بقي يصدقه في كل كلمه يقولها عن راشد وصابر بقي ياخد المغربي الكباريه وخلاه مبقاش يروح الشركه ويروح الكباريه وبعدها المغربي لقي أن المعاد بتاع تسليم المشروعات قرب ف رجع الشركه تاني واشتغل عليه كويس جدا بس معرفش حد عن الفكره حتي ياسين
ياسين اتغاظ جدا واخد المغربي غصب للكباريه المغربي مكنش عايز يروح الفتره دي لغايت م يخلص المشروع ويكسب والمشروع يتنفذ
ياسين اخده وخلاه يشرب كتير لغايت م سكر وبقي يوقع المغربي في الكلام والمغربي قاله علي تفاصيل المشروع وهو حاطط الورق بتاع المشروع فين راح ياسين سرق الورق وسلمه للشركه اللي بيشتغل فيها
ولما جه المعاد بتاع تسليم المشروعات
المغربي اكتشف أن الملف مش موجود والشركه التانيه هي اللي كسبت واخدت المشروع اللي المغربي تعب فيه
بعدها المغربي دخل في اكتئاب وفضل يرن علي ياسين مبيرش وفي مره رن وقاله أنه كان بيستغله وأنه اللي اخد الملف وكان بيقوله علي صابر وراشد أنهم مبيحبهوش وأنهم بيغيروا منه عشان عنده شركة وهما يدوبك ظباط صغيرين
المغربي قفل في وشه والمغربي قالي أنه كره راشد عشان نصحه مره واحده ومقلهوش أن ياسين ناويله علي شر
الشركه كانت بتخسر كتير لان في موظفين كتير ياسين طردهم لما راح الشركه عشان ياخد الملف اللي فيه المشروع
(ياسين قصد يعمل كده عشان ميبقاش في عمال والشركه تقع )
وجه معاد تسديد القرض والمغربي مكنش معاه فلوس يدفع ف حجزو علي الشركه والبيت والمغربي مبقاش معاه مليم ومن ساعتها وهو مبقاش عاقل وبقي يعمل تصرفات غريبه وكان بيضربني لما اقوله يروح يشتغل
وكان كل شويه يروح يستلف من راشد ويشرب ممنوعات
روحنا قعدنا في بيتنا القديم
وبعدها المغربي اتقبض عليه عشان القرض وبعد كام شهر خرج من الحبس واشتغل مع واحد في الآث”ار والاس”لحه
(المغربي اشتري مكان يعيشو في بعد م فتح الشركه )
وبعدها انا تعبت وراشد وداني يكشفلي
بعدها الدكتور قالي لازم اعمل عمليه تغير صمام القلب
وكانت بفلوس كتير جدا
المغربي راح ل راشد وقاله علي فلوس العمليه بتاعتي وراشد قاله أنه معهوش فلوس وكان هيستلف فلوس من أصحابه عشان العمليه بس محدش رضي يديله لأنه لسه بيدفع الفلوس اللي استلفها للمغربي والمغربي لسه مداش فلوس لراشد
وراشد قال كده ل المغربي راح المغربي طلع مط”وه وكان هي”قتل راشد وصابر في اللحظه دي دخل وشدو مع بعض وصابر كان عايز يحبس المغربي بسبب اللي عمله بس المغربي هرب
بعدها راشد جالي وحكالي كل اللي لسه قيلهولك
وبعدها اتقبض علي المغربي وهو بيسلم اس”لحه وآث”ار وراشد هو اللي قبض عليه
بعدها حالتي بقت تسوء من التعب راشد عرف يجيب رقم اسماعيل واتصل عليه وحكاله اللي حصل وقاله علي العمليه اللي انا محتجاها
وراشد قالي أنه هيقول اني مت عشان راشد سمع المغربي وهو بيقول أنه هيسافر وهيقعد مع اسماعيل وياخد فلوس اسماعيل بالغصب وهيق”تله
وإسماعيل قاله أنه هيعملي العمليه وبعتلي تذكره طيران وسافرت وعملت العمليه وربنا كتبلي عمر جديد وفضلت قاعده مع اسماعيل وإسماعيل كان باعت واحد يراقب المغربي وكان بقوله كل حاجه وقاله أنه اتجوز ام غزل وحور
وبعدها بكام سنه عرفنا أن راشد وامك ماتوا في حادثه والناس انقذوكم انت واخوك
وبعدها بكام سنه
عرفنا أنك كنت هتقبض عليه وكانت معاه ام غزل وحور بس كان هيهرب ف ضربته بالنار وعرفت أن ام غزل ماتت ربنا يرحمها وهو هرب وبعدها قت”ل اخوك
وخلي غزل تظهر في حياتك عشان ياخد املاكك وتعمله العمليه مع أنه معاه فلوس ويقدر يعملها بس هو ***** وحقير بيحب ياذي الناس وينتقم منهم حسبي الله ونعم الوكيل فيه منه لله قلبي وربي غضبانين عليه ليوم الدين ودموعها نزلوا وفضلت تعيط بحزن وقهره
ليث بصدمه ودموع :عمل كل ده في ابويا من غير سبب كل ده عشان مفكر بابا هو السبب في أنه يخسر شركته لييييه دمر حياتنا وحرمني من امي وأبويا واخويا وكنت كل يوم بم.وت من الوجع علي فراقهم ليه الحقد والغل يخليه يدمر حياه عيله كامله ويدمر بناته ومراته بابا غلطان لو كان حبسه من زمان لما حاول يقتله اول مره كان زمانه معايا هووماما دلوقتي واخويا عيشت سنين وانا مفكره ميت طلع عايش والمغربي خاطفه وبيعذبه اةةةةة ياحرقه قلبي
ليه كل الشر ده فيه انا مش هرتاح غير وانا قا”تله بايدي وواخد حقنا منه وحق كل وجع حسيته مش هرحمه ابدا حقي وحق اهلي هيرجع
قصي كان بيعيط هو كمان راح ليث قعد جنبه واخد في حضنه وطبطب عليه وفضلوا يبكوا
بعد شويه ابتدو يهدوا
ليث قام وقف وعنيه كانت حمرا جدا من كتر العياط :وليه محاولتوش تحذروني أو تحذرو بابا وانتوا عرفتوا التفاصيل دي منين
اسماعيل : كنت مشغل واحد مع المغربي بيقولي كل حاجه عنه عرفت منه أنه مدبر لابوك حادثه ف اتصلت ب ابوك وللاسف لاقيت تليفونه مقفول ومعرفتش أنبهه وحصل اللي حصل
بعدها عرفت أنه خطط يخليك تخبط غزل بالعربيه وكل اللي انت عارفه وبس
لما حصل كل ده قولت لاسماعيل ننزل مصر ونعرفك الحقيقه واخد غزل وحور ونسافر بس للاسف اسماعيل عمل حادثه واتنقل للمستشفي والدكتور منع اي سفر ليه
وعرفت امبارح اللي حصل من واحده قريبتي في البلد وقالتلي ف جيت انا وإسماعيل علطول وعرفنا عنوانك من الراجل اللي كنا بنخليه يراقب المغربي ف روحنا هناك ملقناش حد في البيت سالت الحارس قالي انك ممكن تبقي في القسم واداني العنوان روحت وسالت عليك قالولي انك في المستشفي دي وجيتلك علي هنا يابني انا اسفه علي كل حاجه ياريت تسامحني انت غلطت اني دلعته عارفه أن اسفي مش هيعوضك عن راشد وامك واخوك اللي اتحرمت منهم وحياتك بس قولي ف ايدي اي وانا اعمله ياريت تسامحني يابني وفضلت تعيط
ليث قام ووقف جنبها وطبطب عليها :خلاص اللي حصل حصل وانتي مش ذنبك حاجه هو اللي الكره والحقد مالي قلبه وانا هعرف اخد حقي منه كويس اوي
وكلهم سكتوا وهما مندهشين من كميه الحقد والغل اللي في المغربي ومن كل اللي حصل
ليث بتفكير:بس ليه حضرتك سافرت ومرجعتش لما لقيته بيضرب والدتك وحاول يق”تل بابا اول مره
اسماعيل بغضب:انا كنت في أولي جامعه وكان في بنت معايا من ثانوي كنا أصحاب وبنحب بعض جدا وكنت متفق معاها أن اول م نخلص ثانوية عامة هروح اتقدم لها شوفتها في يوم وقولتلها اني هفاتح امي واخويا في الموضوع ونيجي نتقدم ساعتها كنت طاير من الفرحه روحت جري علي البيت وقلت لماما وللمغربي علي البنت واني بحبها وعاوز اتقدملها
المغربي ساعتها قالي اني لسه عيل صغير ومش حمل مسؤلية واني قولت اني عاوز اتجوز عشان هو اللي يجبلي الشقه والشبكه مع اني مكنش قصدي كده خالص وانا اللي كنت هجيب كل حاجه بعدها سألني علي اسم البنت ف قولتله اسمها قالي أنه عارفها وأنه بيحبها وأنه هيسعدها وهيعيشها عيشه حلوه وانا لو اتجوزتها مش هعرف اصرف عليها وقالي اني عاله عليه م أنه مكنش بيصرف عليا اصلا ماما هي اللي كانت بتصرف عليا من معاش بابا ومكنتش ياخد منه مليم وهو مكنش بيجيب حاجه لينا خالص حتي لما عيشنا في فيلا قالنا أنه جاب الفيلا عشان مش من مقامه يقعد في بيت صغير كان دايما يشوف نفسه علينا م أن ماما باعت دهبها عشان يفتحله شركه صغيرة ومع الوقت يكبرها كان حتي لو جاب اكل يخبيه عشان مناكلش منه كان دايما يقولي انت عايش عاله عليه تعبت منه واكتئبت من كلامه اللي بيحبطني حتي في ثانويه
عامه طلعت من الاوائل حتي مقاليش مبروك قالي مش بالشهاده بلي يجيب فلوس وشهادتك هترميها مش كنت بالفلوس اللي انصرفت علي تعليمك كنت جيت اشتغلت عندي وريحت نفسك ساعتها انا اتنكدت وزعلت جدا بعدها قولت لماما اني عايز اسافر بره مصر واشتغل وابقي بعيد عني واني هقطع علاقتي بيه ماما قالتلي ماشي وبقت كل شهر تحوش جزء من المعاش عشان اسافر واخيرا جمعت حق تذكره وللاسف معرفتش اخد ماما معايا لاني مكنتش ضامن اني الاقي شغل أو اني اقعد في مكان بس الحمدلله ربنا كرمني وبقي عندي محلات كتير وبس ياسيدي ده اللي حصل
ليث:هو وارث الحقد والغل ده منين يعني منه لله
وفضلوا يتكلموا
بعد شويه لقو ممرضه خارجه من اوضه غزل
ليث قام جري ناحيتها :غزل كويسه
الممرضه :اه الحمدلله هي كويسه شلنالها الرصاصه وشوي وهتفوق احنا دلوقتي هندخلها اوضه عاديه
ليث : الحمدلله يارب احمدك واشكرك
بعد شويه كانو نقلوا. غزل من اوضه العمليات لاوضه عاديه
وكلهم دخلوا وفضلوا قاعدين مستنينها تفوق بفارغ الصبر
بعد شويه غزل فاقت وليث جري عليها اخدها في حضنه:انتي كويسه ياحبيبتي
غزل بوجع :اةة
ليث بعدها شويه عنه :انا اسف م اخدتش بالي
غزل :حصل خير
نجيه قربت منها واخدتها في حضنها بالراحه عشان م تتالمش
واول م اخدتها في حضنها دموعها نزلوا
غزل :مين حضرتك وبتعيطي ليه اي اللي حصل
نجيه بدموع :انا جدتك ياغزل
غزل بدهشه:جدتي
نجيه :ايوه انا جدتك ياغزل ام ابوكي وحضنتها
غزل لسه مصدومه من اللي بيحصل بس حست بالدفا في حضنها وبالحنيه ف هي كمان حضنتها
بعد شويه بعدو عن بعض
غزل بدهشه:انتي كنتي فين ياتيته انا عايزه افهم كل حاجه لو سمحتي انا دماغي تعبتني من كتر الاسئله فهميني كل حاجه
نجيه :حاضر يحبيبتي وابتدت تحكيلها كل حاجه قالتها ل ليث وعرفتها علي عمها
غزل بصدمه ودموع :كل ده حصل وطلع بابا وماما ليث مظلومين وات”قتلوا غدر ووبابا مجرم دمر حياة ناس كتير وانا كنت بحسب أن ليث قت”ل ماما وبابا ضحك عليا واستغلني وخلاني اعمل كده في ليث اول م عرفت ليث كنت بكرهه كره العمي بسبب كلام بابا عليه وأنه قت”ل امي
بس كان في حاجه جوايا بتشدني ليه ولما لاقيته بيتعامل معايا بحنيه بدات اشك في الموضوع بعدها حبيته ونسيت كل اللي بابا قالهولي لاني شوفت حنيته ليا وحبه انا اسفه ياليث اني ظلمتك انا اسفه ليك أن بابا دمر حياتك واني طلعت في حياتك واسفه علي كل الوجع اللي انت مريته بيه بس انا هريحك مني خالص وبصتله في عنيه وهي بتعيط بحرقه طلقني ياليث بس قبل م تطلقني عايزه اقولك اني بحبك ومن غيرك مش هقدر اعيش شكرا ليك علي كل وقت حلو قضيناه مع بعض وحبك
ليا وكل حاجه عملتها فرحتني واتبسطت بيها اني عمري م لقيت حد بيحبني غير حور عمري ملقيت الدفء غير في حضنك وكلامك وحنيتك عليا انا بعشقك ياليث بس مش هقدر اكمل معاك لانك كل م هتبصلي هتفتكر اني بنت اللي قتل ابوك وامك وعذب اخوك وسكتت مكنتش قادره تقوله يطلقها تاني لانه حياتها وروحها هي مش هقدر تبعد عنه غزل بوجع:ط طلقني
ليث بجمود:انتي****

google-playkhamsatmostaqltradent