رواية حكاية قمر كاملة بقلم وردة في البستان عبر مدونة دليل الروايات
رواية حكاية قمر الفصل التاسع و العشرون 29
قمر سرحت : فتون تبقا ….
احمد : تبقا بنت مين ؟
قمر : معرفش
احمد : متعرفيش ازاي
قمر : صدقني معرفش اهلها مين ..
احمد : انا مش فاهم حاجة
قمر : من حوالي ٧ سنين .. كنت شغالة ف بيت كبير .. وف يوم صاحبة البيت اتهمتني اني سرقتها وطردتني من الشغل .. والشغل دا كان بنسبالي كل شئ .. بقيت ماشية ف الشارع اعيط ع حالي وع الظلم اللي حصلي .. وافكر هصرف ازاي ع ليل .. هاكلها منين دا مصدر رزقي الوحيد الشغل .. رجلي جابتني لحد جامع .. دخلت اصلي وادعي ربنا ان يكرمني ويظهر الحقيقة .. ويقدرني واصرف ع اختي خرجت وانا عندي امل كبير اوي ف ربنا .. لقيت بنت صغيرة لسه مولودة و بتعيط بحرقة .. لقيت نفسي بجري عليها باخدها ف حضني .. حسيت ان ربنا بعتهالي تطبطب عليا واطبطب عليها .. صعبت عليا رميتها ف الشارع .. خدتها البيت غيرتلها وجبتلها لبن … ونمت وسلمت امري لله.. تاني يوم ربنا ظهر الحقيقة وصاحبة البيت كلمتني واعتذرتلي ورجعتني الشغل .. فرحت وقولت دي وش الخير عليا ..
احمد : طيب ومودتهاش ملجأ ليه ؟
قمر : كنت هعمل كدا والله .. بس مقدرتش استغني عنها .. مكنتش هرتاح لما احطها ف ملجأ وامشي واسيبها .. مش عارفة مين الجبروت اللي رميت بنتها ف الشارع ومشيت .. دانا اللي لا من لحمي ولا دمي مقدرتش استغني عنها !!
احمد : ازاي سجلتيها وطلعتلها شهادة ميلاد
قمر بتوتر : بصراحة خليت واحد معرفة شغال ف السجل المدني .. هو اللي يعملهالي حكيتله الحكاية واترجيته .. صعبت عليه انا و البنت عملهالي
احمد : يعني انا كان معايا حق لما قولت انك بنت عبد الحميد
قمر بضيق : أيوة للاسف انا بنت الراجل دا
احمد : آخر مرة شوفتوا فيها كان ندمان
قمر : وهيفيد بايه الندم بعد اللي حصلنا بسببه .. ربنا يرحمه ويسامحه
احمد : وانتي هتسامحيه !
قمر : اسمحه ! ع ايه ولا ع ايه .. انا شوفت كتير منه .. مهما كان ايه اللي حكهولك دا 1 % من اللي عملوا فيا وانا صغيرة ..
احمد : كلنا بشر وبنغلط .. وهو ندم ع اللي عمله وحس بغلطه .. هو محتاج منك تسامحيه بس
قمر : غلط عن غلط يفرق يااستاذ احمد .. عن اذنك .. اه صح ياريت اللي حكيته محدش يعرفه
احمد : اكيد مش هقول .. استني خدي الأمانة بتاعتك
قمر : امانة ايه ؟
احمد : عبد الحميد سايبلك الورق دا .. كل حاجة تخص املاكه
قمر : بس انا مش عاوزة حاجة منه
احمد : دي امانة عندي من سنين .. ياريت تاخديها علشان تريحيني .. الواحد مش ضامن عمره ..
قمر : بس
احمد : مبسش خديها مني واللي عاوزة تعمليه فيها اعمليه .. بس ابقا اديتك امانتك .. اتفضلي
قمر خدت الورق ومشيت
_________________________
كنزي واقفة بتعيط برا وحازم طالع شافها
حازم : انتي لسه بتعيطي .. خلاص حصل خير ..
كنزي بعياط : اهئ اهئ بيعايروني ويقولو عليا خايبة .. وماما بتنصر ام أربعة واربعين عليا وانا والله ماكان قصدي محدش مصدق ليه .. انا غلطانة اني جيت هنا انا كنت عايشة مع عمتي … اهئ اهئ حتي عمتي كانت تقول عليا فاشلة … يارب ريحني من الناس دي بقا .. انا غلطانة اني جيت الدنيا اصلا
حازم : دانا غلطان اني جيت هنا .. دا كان يوم ازرق لما قولت اشوف زين .. انتي ايه مبتفصليش .. قنواتك الدمعية مبتتعبش .. مبتصدعيش طيب .. في ايه مش كدا ياماما ..
كنزي بعياط اكتر : اعااا وانت كمان بتقول عليا كدا .. كلكم متفقين عليا اهئ اهئ .. انا همشي من هنا كمان .. اروح فين بس ياربي اهئ اهئ *ومشيت تعيط وتكلم نفسها*
حازم باستغراب : لا دي مش طبيعيةة !!
___________________________
زين رايح جاي .. وقمر نازلة ماسكة الورق وسرحانة
زين : قمرر
قمر ماشية سرحانة و مش سامعة
زين راح شدها من ايدها جامد : انا مش بكلمك .. ردي عليا
قمر زقته : انت ازاي تشدني كدا ..
زين : بنادي عليكي مبترديش
قمر : وانت تنادي عليا ليه اصلا !! .. ابعد عن طريقي
زين : ايه الورق اللي ف ايدك دا
قمر بعصبية : وانت مالك ياخي .. حاشر نفسك ليه
زين : انتي هنا في بيتي .. ولازم اعرف ايه اللي ف ايدك دا .. وريني
قمر بعدت الورق عنه : قولتلك مالكش دعوة ..
زين بعصبية وبيشد الورق : ورريني ايه الورق دااا بقولك
الورق وقع ف الأرض .. زين نزل يجيبوا بسرعة ..
والكل جه ع صوتهم
زين بابتسامة: الللله .. شيك ب 10 مليون جنية باسمك وياتري بقا دا لييه !!!
قمر اتصدمت
احمد : ايييه بيحصل هنا !!
زين : كويس انك نزلت .. عاوز افهم ايه داا
احمد : وطي صوتك وانت بتكلمني ..
زين بعصبية : انا عاااوز افهمم الأول ايه دااا
احمد : دا ميخصكش .. اديها حاجتها .. واتفضل روح ع شغلك
زين : شغل ايه بقا .. وانت جايب واحدة من الشارع تديها حقنا..
احمد : اخررررس .. انت مش فاهم حاجة ..
زين بعصبية : فاااااهمني
احمد : طول مانت متعصب كدا مش هفهمك .. اديها حاجتها .. وبليل نتكلم
“زين رمي الشيك ف وش قمر ومشي وهو متعصب “
قمر لمت الورق والكل بيبصلها وبتحاول تداري نفسها من عيونهم .. وخرجت برا الفيلا خالص وانفجرت من العياط
______________________________
زين وصل الشركة متعصب والموظفين و اقفين كلها بيبصولو
سهر بصيت للموظفين : كل واحد يركز ف شغله ممكن
.. وراحت ورا زين ع مكتبه
سهر : خير يازين مالك ؟
زين بعصبية: لو سمحتي يا سهر اخرجي
سهر : اهدي طيب قولي في ايه بس
زين بعصبية اكتر : بقولك اخرررجيييي
سهر خرجت وهي بتعيط
_________________________
وليد : ايه يااسر فينك
اسر : انا لسه مخلص آخر محاضرة اهي .. هبعتهالكم
وليد : مبسوط يعني بقرارك دا
اسر : اه مبسوط .. مش هناخد منها حاجة تاني
وليد : طيب انت روحت النهاردة.. مين هيروح بكرا
اسر : صافي
وليد : انت بتلبسها
اسر : اه بصراحة .. مش هي مبسوطة ان ليل مبقتش صاحبتنا .. تشرب بقا
وليد : مافيش غيركم مبسوطين .. انما انا والبت الغلبانة التانية مش موافقين ع القرار دا ..
اسر : لا والله .. هترجع ف كلامك
وليد : لا ياحبيبي انا من الأول قولت مش هحضر .. الليلة دي انا براها
اسر : بقا كدا .. طب مالكش محاضرات عندي بقا
وليد بيضحك : ولا يفرق معايا .. اروح اخدها من لولو
اسر : طب غور يلا بقا .. سلام سلام
______________________________
قمر رجعت من برا وبتمسح دموعها .. شافت كريم قاعد وباصصلها راحتله تقعد معاه .. وهو عمل نفسه بيرسم ومش مركز معاها
قمر : انا اتفقت معاك اني لما اتخنق هحكيلك صح
كريم مردش
قمر عيطت : انا متضايقة اوي اوي .. ليه اخوك بيعاملني كدا مع ان والله بحاول متقابلش معاه .. بس هو مصمم يحشر مناخيره ف كل حاجة.. لحد ما هيخليني اكسرهالو ف مرة ..
*كريم ضحك من غير صوت*
قمر ابتسمت : ضحكتك حلوة ياكريم .. عارف انت اكتر حد ارتحتله ف البيت دا .. واقدر احكيلك أي حاجة وانا ضامنة انك مش هتتكلم ..
كريم ساكت
قمر : طيب انت كمان ارتحتلي .. ولا شبه بوز الأخص اخوك .. اللي لما يشوفني يركبه ميت عفريت .. مش عارفة حاطت نقره من نقري ليه .. كأني مرات ابوه .. لا داهية يكون فاكر ابوه كان عاوز يتجوزني !!!
*كريم قام وسابها ومشي يضحك ع كلامها*
قمر : يوووة انت رايح فين .. ماتستنا انا مخلصتش فضفضة ..
___________________________
زين راح ع مكتب سهر
زين : ممكن ادخل
سهر بتمسح دموعها : اتفضل
زين : احم احم انا جاي اعتذر ع الي حصل .. انا بس كنت متعصب شوية
سهر : محصلش حاجة .. انا اللي مكنش المفروض اتدخل ف خصوصيتك
زين : مش دي الفكرة .. بس انا كنت عاوز ابقا لوحدي
سهر : حقك .. انا اللي اسفة
زين : متعتذريش .. انا اللي المفروض اعتذر
انتي مالكيش ذنب ف اللي حصل علشان اتعصب عليكي .. هي اللي المفروض اطلع كل عصبيتي عليها واكسر دماغها
سهر باستغراب : هي مين
زين : واحدة من الشارع .. بابا جابها تعيش معانا هي وأخواتها
سهر : لا واحدة واحدة علشان مش فاهمة .. اونكل احمد جايب ناس من الشارع تعيش معاكم فهمني ازاي
زين : هحكيلك ..
_____________________________
قمر داخلة براحة تخبي الورق من غير ما حد يشوفها
تونة : بتعملي ايييه
قمر اتخضت : يخربيتك طلعتي منين انتي
تونة بتضحك : كنت قعدة مستنياكي .. لقيتك داخلة تتسحبي روحت استخبيت علشان افجعك .. فجعتك صح
قمر : انتي قطعتي خلفي ياشيخة
تونة : المهم كنت بتخبي ايه بقا
قمر : كنت.. كنت بشيل ورق ليل شكلها كانت بتذاكر ونسيته قولت اشيلهولها
تونة : امممم طب واللي يشيل ورق ليل يدخل يتسحب ليه بقا ياست قمر
قمر : روحي نامي يا تونة
تونة ضيقت عينها : اظاهر ان ف سر كبييير اوي .. بس ع مين ..
قمر : روحي نامي يابت
تونة : ماشي ياقمر .. *وشاورت بصوبعها الاتنين ع عين قمر * … عيني عليكي خليبالك
______________________________
احمد : نجلاء زين جه ولا لسه
نجلاء : اه من نص ساعة ودخل ع اوضته
احمد : كويس .. عاوزك تبعتي عايدة للولاد علشان ينزلوا يتعشوا كلهم .. وتنبهه عليهم ينزلوا علشان عايز اتكلم معاهم
نجلاء : حاضر
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حكاية قمر ) اسم الرواية