Ads by Google X

رواية حكاية قمر الفصل الثلاثون 30 - بقلم وردة في البستان

الصفحة الرئيسية

  رواية حكاية قمر كاملة بقلم وردة في البستان عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية حكاية قمر الفصل الثلاثون 30

فاروق : ممكن ادخل
صافي : اتفضل يابابا
فاروق : بنتي حبيبتي مبتنزلش تقعد معايا ليه .. من ساعة ما جيت من السفر مشوفتكيش
صافي : والله يابابا مشغولة .. اصل بقيت اروح الكلية
فاروق : ع كدا بتحضري المحاضرات
صافي : اه طبعا مبفوتش محاضرة .. اصل ناوية اخد السنادي جد .. علشان ع الاجازة كدا اسر يجي يخطبني
فاروق : بجد .. هو قالك كدا
صافي : لا هو مقالهاش بطريقة مباشرة .. بس حسيت ان هو عاوز ينجح السنادي اوي .. إحساسي ان ف خطوة هتحصل بينا بعد النجاح دا .. ادعيلي يابابا
فاروق : يارب يابنتي .. انا مش عاوز حاجة غير اشوفك فرحانة .. تعالي ف حضن بابا
سهر داخلت فجأة : صافي انا كنت عاوزة . ..
فاروق : انتي جيتي .. عملتي اللي قولتلك عليه
سهر : هعملوا
فاروق : يعني اقتنعتني دلوقتي بكلامي
سهر : مقتنعتش بحاجة ..بس اهو امر زي أي أمر كنت باخده منك
فاروق : جدعة وعارفة مصلحتك ..
صافي : كنتي عايزة حاجة يا سهر
سهر : لا كنت هطمن عليكي .. عن اذنكم
صافي : بابا انت ليه بتعاملها كدا .. دي سهر طيبة اوي
فاروق : مالكيش دعوة انتي يا صافي بالشغل .. احنا اخوات وفاهمين بعض
صافي : ماشي .. انا هنام بقا تصبح ع خير
فاروق : وانتي من اهله ياحبيبتي
______________________________
الكل قاعد ع السفرة .. وزين قاعد مش طايق نفسه
احمد : انا جمعتكم كلكم علشان عاوز اوضحلكم حاجات .. مش عاوز حد فيكم ينساها
نور : اتفضل يابابي
اسر : خير يابابا
احمد موجه كلامه لزين : اولا البيت دا بيتي .. مش من حق أي حد غيري يقول مين يقعد ومين يمشي .. او اي حد يتدخل ف حاجة متخصهوش
زين : ولو الحاجة دي تخصه !!!!
احمد : قولت متخصهوش يبقا متخصهوش
اسر : اهدوا ياجماعة هو في ايه انا مش فاهم !!
زين : اقولك ياحبيبي في ايه .. ابوك كتب شيك للست زفتة اللي اجبرنا ع وجودها معانا هنا .. ب 10 مليون جنية
اسر : اييه ؟؟؟
احمد بعصبية : انا مكتبتش لحد حاجة .. دي فلوسها
زين : لا والله واحدة كانت عايشة ف حارة .. تمتلك المبلغ دا ازاي
احمد : اللي بتتكلم عنها دي وتغلط فيها دي تبقا بنت صاحبي .. والفلوس دي ابوها كان سايبهالها هي وأخواتها معايا .. وكنت بدور عليها والصدفة خلتني اوصلها .. فهمت بقا
زين : وانا ايه اللي يخليني اصدق
احمد : الشيك اللي انت مسكته كان بتاريخ قديم .. لو كنت ركزت كنت عرفت قبل ماتحكم ع البنت وتظن فيها وتتهمها بالباطل ..
اسر بفرحة : يعني ليل تبقا بنت صاحبك ..
الكل بصله
اسر : اقصد ليل وقمر وكلهم يعني
نور : بابي هو دا عبد الحميد صاحبك اللي كنت حكيتلي عنه زمان ؟
احمد : اه يانور هو .. شوفتي الصدف .. تبقا عايشة معايا ومعرفهاش
نور : الحمدالله .. كدا بقوا من اهلنا
احمد : اه يانور واستحالة ارجعهم الحارة دي تاني .. وانت ساكت ليه دلوقتي
زين : معنديش حاجة اقولها
احمد : بس انا عندي .. انت لازم تروح تعتذرلها علي اللي قولتو الصبح
زين : مش هعتذر لحد انا . . عاوزني اشوفها نازلة بشيك من مكتبك .. واسكت
احمد : اه تسكت .. طلما مش فاهم يبقا تسكت .. مش تجرح ف الناس وخلاص .. ويكون ف علمك من هنا ورايح تعاملهم باحترام
زين : مش هتعامل معاهم اصلا .. عن اذنكم
احمد : يكون احسن بردك
نور : بابي متنساش ان عيد ميلادي كمان يومين يعني مش عاوزة شغل اليوم دا ماشي
احمد: ودي حاجة تتنسي بردك يا حبيبتي.. متقلقيش مش هنزل شغل اليوم دا .. علشان خاطر عيونك
نور حضنت احمد : ربنا يخليك ليا يااحلي بابي ف الدنيا .. انا هطلع بقا علشان اكلم صحابي .. وانت يا اسر اعزم وليد وصافي وسارة
اسر : حاضر هعزمهم .. وانتي ابقا اعزمي قمر وليل وتونة
نور : دول مش محتاجين عزومة اصلا .. رجعت تاني خطوتين .. غريبة يعني انت مهتم اوي بيهم كدا مع انك متعاملتش معاهم ؟
اسر بتوتر : عادي مش ضيوف عندنا .. لازم نهتم بيهم ولا ايه يابابا
احمد بمكر : اكيد طبعا .. وبص لنور وضحك
اسر : ممم طب انا اطلع انام احسن .. تصبحوا ع خيير
__________________________
ليل : قمر .. قمر .. اصحي
قمر بنوم : هي الساعة بقيت كام
ليل : الساعة ١٢
قمر : انا نمت كل دا ازاي.. وانتي مصحتنيش
ليل : كان شكلك تعبان قولت اسيبك نايمة .. المهم دلوقتي انا عاوزة المصروف علشان راحة الكلية
قمر : البوك عندك خدي اللي عاوزة .. هي فين البت تونة
ليل : قعدة برا تقريبا
قمر : اما اقوم اشوفها.. احسن دي متقعدش ف حتة غير وتجبلي مصيبة فيها ..
ليل : طيب انا راحة الكلية سلام
قمر : خليبالك من نفسك
ليل : حاضر
_________________________
 نور : عم خليل .. عم خليل .. تعالي ساعدني
خليل : تحت امرك ياست نور
نور : خد الحاجات دي طلعها اوضتي
خليل : حاضر ياست نور
تونة جاية تجري ع نور : الله ايه كل الحاجات دي يانور .. انتي هتعملي فرح ولا ايه
نور : لا مش فرح دا عيد ميلادي بكرا
تونة نطت وسقفت : هييييييه .. اخيرا الفرحة هتدخل بيتكم الكئيب دا
نور بتضحك : طيب يا تونة مش هتساعديني بقا .. دانا عملالك مفاجأة حلوة اوي
تونة : موفجأة ايه موفجأة ايييه
نور : تعالي ورايا وهقولك
تونة : ف ديلك اهو
قمر : بت ياتوونة .. راحة فين
نور : هتيجي معايا ..
تونة : هطلع اشوف الموفجأة
قمر : مفاجأة ايه
نور : هتعرفي لما تنزل
قمر : مابلاش تدخل الفيلا علشان محدش يضايق
نور : متقلقيش زين مش جوا .. مافيش ف الفيلا غير كريم واهو قاعد بيرسم هناك اهو وأسر نايم .. يعني مش هتحصل مشكلة
تونة : ونبي يااقمر سبيني اشوف الموفجأة .. ونبيييي ونبييي
قمر : خلاص ياتوونة بطلي زن .. روحي
تونة : هيييييييه .. وطلعت تجري ع فوق
قمر : شوفي البت مصدقت
نور : متقلقيش عليها ياقمر .. تونة غلاوتها من غلاوة كريم .. وانا كان نفسي من زمان ف اخت صغيرة .. بس محصلش نصيب
قمر : ان شاءالله ياحبيبتي نفرح بيكي .. وتجبلنا انتي البنت ..
نور : ان شاءالله .. صح بكرا عيد ميلادي طبعا هتكوني موجودة
قمر : اعذريني يانور انا مش هينفع احضر .. انتي شوفتي اللي حصل امبارح وانا بصراحة مش طايقة ابص ف خلقة اخوكي
نور : والله بابي دافع عنك وجبلك حقك وطلب منه يعتذرلك .. بس طبعا زين دماغه ناشفة ومبيعتذرش
قمر : انا لا عاوزة منه اعتذار ولا أي كلام بيني وبينه اصلا ..
نور : طيب والعيد ميلاد
قمر : ليل وتونة هيحضروا بس ونبي ياختي اعذريني انا ومتزعليش مني ..
نور : ماشي ياقمر هسيبك ع راحتك
تونة طلعت من بلكونة أوضة نور : ماتخلصونا بقا ف الليلة دي عاوزة اشوف الموفجأة
نور بتضحك : طالعة اهو متزعليش نفسك
تونة : روحي يا قمر الله يسهلك وسبيها تطلع
قمر : ماشي يام لسان طويل ..
نور : انا هطلع بقا قبل ماتنزل تضربنا .. عاوزة حاجة
قمر : لا ياحبيبتي سلامتك
____________________
ليل خلصت محاضرات وبتدور ع حد تديهالوا .. لمحت صافي قعدة
ليل : ييييه هو مافيش غير البومة دي .. هروحلها وامري لله
ليل : ازيك ياصافي
صافي بعدم اهتمام : اهلا
ليل : دي المحاضرات بتاعت النهاردة .. علشان امبارح …
صافي قطعت كلامها : مالهاش لزوم خلاص مش محتاجنها
ليل : مش فاهمة ؟
صافي : ايه الصعب ف اللي قولتو .. بقول مش محتاجين منك محاضرات سهلة اهي
ليل : دا من امتا .. ومين قال كدا اصلا
صافي : من امتا من يومين .. مين قال كدا بقا ف هو اسر .. بصراحة كدا قال ان هو مش حبك ومش عاوز واحدة غريبة تدخل الشلة وكلام كتير قالوا عنك .. مش عاوزة اقولو علشان متضايقيش .. ف وفري ع نفسك المحاضرات دي مش محتاجنها
“ليل اتغاظت من كلامها وحبيت تحرق دمها هي كمان “
ليل بابتسامة : اسر هو قال كدا .. بصراحة مش مصدقة كلامك
صافي : ومتصدقيش ليه ان شاءالله ..
ليل : لا ولا حاجة .. ع العموم انا لما اشوفوا النهاردة هبقا اسألوا .. سلام ياحبيبتي
صافي : استني عندك .. تشوفي فين.. انتو هتخرجوا مع بعض !!!!
ليل : مين جاب سيرة الخروج دلوقتي
صافي : اومال ايه لما تشوفي دا
ليل : اشوفوا ف الفيلا هيكون فين يعني .. ايه دا هو اسر مقالكيش اننا عايشين مع بعض ف نفس الفيلا ؟ ازاي ينسا يقولك
صافي بعصبية : فيلا ايه .. انتي عايشة مع اسر .. انتي واحدة كدابةة
ليل : تؤ تؤ وهكدب ليه بس .. اونكل احمد يعرفنا وجبنا نعيش عنده ف الفيلا .. انتي اتضايقتي ولا ايه .. لو عاوزني اكلم اونكل احمد تيجي تعيشي معانا انا موافقة .. بس هدي اعصابك
صافي بعصبية : غوررري من وشي
ليل بابتسامة : انا كدا كدا كنت ماشية انتي اللي وقفتيني .. يلا بااااي
“صافي بعصبية قلبت الطربيزة و مشيت و الناس واقفة تتفرج “
_____________________________
حكايه قمر 
_____________________________
نور : انا جيت اهو يا تونة
تونة : اخيرا .. ها فين الموفجأة بقا ها
نور بتدور ف الكياس : استني ..
تونة : ها
نور : اهم .. ( فساتين أشكالها مختلفة وشيك اوي لتونة ) بصي ايه رايك ف دول
تونة برقت عينها : الللله كل دوول علشانني .. دول حلوينن اووووي اووي .. هاتي البسهم
نور : استني بس .. مش المفروض تاخدي شاور حلو كدا ونظبط شعرنا الجميل دا وبعدين نلبس الفساتين دي
تونة : يعني عاوزني علشان اللبس الفستان .. استحما واسرح الاتنين
نور : اه الاتنين
تونة : لا ياستي يفتح الله .. مش عاوزة
نور : استني بس يا تونة . . مش انا اتفقت معاكي
تونة : انا مبتفقش ع الحاجات اللي تفرهد دي
كنزي : ايه يانور ف حاجة
نور : دادة نجلاء فين
كنزي : خرجت تشتري حاجات . . لو محتاجة حاجة اعملها انا
نور : عاوزكي تساعدي تونة وهي بتاخد شاور

google-playkhamsatmostaqltradent