رواية حين تقع في الحب بقلم ندي علي حبيب الجزء الرابع عبر مدونة دليل الروايات
رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الفصل الثلاثون 30
جيهان بصت لنيرا :مش عوزه كريم ازاي هو لعب عيال الناس كانو هنا ومتفقين علي كل حاجه وانتي وفقتي قدام الكل وجايا بعد ما مشيو عوزه تصغري الرجاله كلهم قدام اهل كريم
نيرا بضيق :يا ماما انتي فهمتي غلط انا لسه مكملتش كلامي هو بصراحه انا مش عوزه اعد معاه تاني لوحدي يعني انتي فهماني يا ماما ولا لاء
جيهان سابت المعلقه وبصت ليها بتركيز : لاء مش فهمه فهميني اكتر هو عمل ليكي حاجه وانتو لوحدكم ؟
نيرا بتوتر :يا ماما لاء كريم محترم ومعملش حاجه بس انا خايفه اعد معاه لوحدي او بمعني اصح ..
جيهان بفهم :او بمعني اصح عمرك ما جربتي انك تعدي مع شاب بيكون جواكي اسئله رهيبه طيب اقول ايه لما يسألني ارد بطبيعه ولا هيقول عليا ايه جواكي متوتر الحجات دي بتكون جوا اي بنت مش انتي بس وحجات طبعيه لما يمر وقت علي عللقتكم هتضحكي علي نفسك بس نصيحه اتعملي عادي وخليكي طبعيه واخدت الاطباق ودخلت علي المطبخ
نيرا وهي بتاكل خيار :انا عمله شبه الغبي الاصلع بيقولك انا عارف بنات علي عدد شعر راسي المنيل كريم عاوز بتجوزني ويخليني مع العقارب يقرصو فيا براحتهم وانا هبقي شبه الكلب المبلول مش هعرف ارد ……الحل ان اتصالح معاهم وامثل ان بحبهم ودخلت علي اوضتها بصت علي فونها اللي علي الشاحن لقت 4 اتصالات من كريم فرنت عليه
كريم كان قاعد في كافيه مع الشباب :طيب همشي انا بقا يا رجاله
مصطفي بخبث :اوعدنا يارب
كريم مشي ورد : الوو نيرا هو ليه لما برن علي سيادتك مبترديش الحركة دي بتنرفزني جدا ياريت لما ارن تردي علطول
نيرا بتبرير :انا مكنتش اقصد والله يا كريم لنا كنت باكل برا مع ماما والفون علي الشاحن ومسمعتوش خالص
كريم ببتسامه :بالهنا المهم بتعملي ايه
نيرا :مفيش اكلت وكنت ناويه اداكر شويه علشان الامتحان بس انا مش قادره اذاكر ف هنام
كريم :اممم هتنامي ولا هتسهري تكلمي معايا
نيرا ببتسامه :علي رحتك يعني عاوز تتكلم معايا اكيد هتكلم
كريم :انا احب اووي ان اتكلم معاكي يعني عاوز اعرف عنك حجات كتير اووي يا نيرو عاوز اعرف نفسك تطلعي ايه بعد الثانويه بتحبي اكل ايه وبتحبي تنامي امتي فهمه عاوز اعرف اهم التفاصيل عنك
نيرا اتعدلت علي السرير ونامت علي بطنها :طيب نبدء بيك الاول انت خريج ايه ؟
كريم :انا ياستي خريج كليه هندسة
نيرا :واو ماشي بتحب اكل ايه ؟
كريم :مفيش حاجه معينه يعني كل الاكل بحبه وبحب اصحي الصبح بدري اشرب قهوه وبعد كدا اروح علي شغلي بصحي 7 الصبح
نيرا :طيب قولي العيله بتاعتكم ماشيه ازاي ؟ يعني وضعهم فاهم
كريم :فاهم بصي يا ستي احنا في العيله بتاعتنا كبير العيله جدي وكان بعده ابويا الله يرحمه وبعدين انا وفي ولاد عمي فيري بس دول عيشين برا مصر من سنين وبيجو زيارات كل فتره بنصحي علي 9 الصبح نفطر تحت مع العيله كلها وعلي 1 الضهره الغدا والعشي بيكون في شقة كل واحد يعني علي رحتك
نيرا :طيب لو مثلا عوزه اكل لوحدي من غير ما انزل دا عادي
كريم :بصي فاهم قصدك بس قواعد العيله وتقاليدها عمرها ما هتتغير حتي لو ايه المهم فكك بقا من العيله وقوليلي عوزه تكوني ايه
نيرا :نفسي ادخل كليه علاج طبيعي قسم تغذيه بجد نفسي اووي دا حلمي يعتبر
كريم بإعجاب :بإذن الله هتدخليها يا دكتورة قلبي
نيرا بخجل وابتسامه :كلامك حلو اووي
كريم بخبث :لما نتجوز هوريكي الكلام علي حق يا قلبي
نيرا :انت تقصد قلة ادب صح ؟
كريم ببرائه :حشي لله يابنتي دا انا غرضي شريف والله المهم هقفل علي ما اوصل البيت وارنلك نتكلم
نيرا :هو انت مش في البيت
كريم :لاء انا كنت في القهوه هروح كدا واكلمك
نيرا :خلاص ماشي وقفلت ايوا ما انا لازم اذاكر شويه هحل ازاي في الامتحان لو مذكرتش وراحت علي الكتب بتاعتها وفتحتها وبدأت تذاكر
……………………….
في شقة محمد
محمد قاعد بيذاكر مع سيف
محمد بيمسح الكتابه بتاعت سيف :دا خط دا ايه القرف دا
سيف :طيب ما تمسك ايدي علشان اعرف اكتب حلو
محمد :وهفضل امسك ايدك لأمتي يا غالي
سيف بتفكير :لحد ما اتعلم
محمد بغيظ :لو الحياه بالبساطه اللي انت فيها دي مكنش هيبقي في لازمة لينا
سيف ببرائة :طيب ما انت مفيش ليك لازمة واحنا كدا
يمني دخلت علي الكلمه :اهدي اهدي طفل وميعرفش حاجه سيف جري وراها
محمد بغضب :لاء يعرف تربية عاصي عارف كل حاجه بس بيستعبط
سيف بخوف من ورا امه :لاء والله معرفش حاجه خالص
محمد :يمني خدي ابنك نيمه واخفي انت وهو من قدامي
سيف ببرائه :والواااجب ؟
محمد رمي الشنطه بغضب :يولع التربية قبل التعليم وانت ولا نافع في دي ولا في دي هنتعب نفسنا ليه بقا
سيف :انت شكلك متعصب النهارده خلاص هنذاكر لما تروق دمك بسجاره
يمني خدت سيف وجريت بيه قبل ما محمد يقتله
محمد بصدمه :اروق دمي بسجاره ؟ يحرقك ياعاصي علي كلامك للواد
في اوضة سيف
يمني بتضربه علي ايده :هو مش انا قولت ليك لما تعد مع بابا لسانك ميطولش
سيف بغضب :انا مطولتش لساني هو اللي كل شويه يمسح اللي بكتبه وانا بهبط علي ما اخلص الواجب
يمني :ما هو بيمسحه علشان غلط
سيف :لاء صح والله بس هو عوزني اكتب بخط حلو وانا مس عارف خالص
يمني :يبقي تتعلم علشان المس تتبسط منك
سيف ببرائه :هي لما بتشوف بابا بتتسبط وبتحط روج هتتبسط مني ليه بقا
يمني بصدمه :بابا مين يلا اللي الابله بتبسط لما تشوفه ؟
سيف :المس بتاعتي اللي شبه الفرس
يمني :فرس ؟ مين اللي قالك الكلمه دي ؟
سيف ببرائه :بابا لما ايجة اخدني من المدرسه قالي علي المس فرس وهي حلوه اووي عرفه علطول بتقولي انت شبه بابا يا سيف وبتبوسني وانا اقول لبابا المس باستني هنا يجي هو كمان يبوسني مكان بوستها
يمني الدم غلي في عروقها ولسه تكك وتفجر :ازخل نام يلا علشان الوقت اتأخر واي حاجه تسمعها تنام متشغلش نفسك يلاا وطلعت علي برا
سيف بخبث :حلو كدا علشان تبقي تمسح اللي بكتبه تاني حلو ودخل علي السرير وبدء ينام
” في اوضة يمني ومحمد ”
محمد كان نايم في مكانه ومغمض عينه يمني دخلت فتحت النور وحطت ايدها في وسطها وبصت لمحمد
محمد بص ليها بستغراب :غريبه سيف نام معقول بسرعه دي ؟
يمني بغضب :اخبار المس بتاعت ابنك ايه يا محمد لدرجة دي مكان البوسه بتاعتها طعمها حلو
محمد بستغراب :اهدي بس مس مين وبوسة اي ؟
يمني بغضب قربت من محمد وخبطته في صدره :متخولش تنكر العيال فتنه وعلي قد ما هما صغيرين بس جواهم برائه كبيره وبيتكلمو كل اللي بيشوفه وبيقولو اللي بيحصل ببرائه
محمد فهم :يابن الكلب بصي يا حبيبتي البرائة اللي بتكلمي عنها دي بتكون في الاطفال مش في اللي عنده 70 سنه جوا دا دا حوراته لو وصلت لمني الشاذلي هتسحس انها بترضع لسه
يمني بعياط :كداب والله كداب سيف قالي كل حاجه بتحصل لما بتروح تخده من الحضانه ايوااا علشان مدا مبترضاش تخدني علشان المس متشوفنيش يا خاين
محمد صرب كف علي كف :يحرقك ياعاصي علي تربيتك في الواد يا منيل علي عينك يا حبيبتي والاه العظيم مبدخل المدرسه اصلا انا بقف بالعربيه برا وهو بيجي يركب جنبي ولا بشوف مس ولا مستر
يمني بصت ليه ومسحت دموعها :يعني ايه بيكدب عليا
محمد :انتي عرفه سيف وحوراته يعني المفروض تكوني خلاص متعوده بقا وكل كلمة خديها من هنا وطلعيها من هنا
يمني بصت ليه ببرائه :يعني انت مش بتخوني
محمد مسك وشها بين ايده :وهو في حد يكون معاه القمر دا ويبص لنجوم برضو يا يمنتي
يمني بحب :انا بحبك اووي يا محمد وبغير عليك اووي متزعلش مني لو ردة فعلي زعلتك بس فعلا مكنتش شايفه قدامي اسفه
محمد حضنها بحنان :ولا حصل اي حاحه يا روحي لحظة شيطان وعدت علي خير
يمني بذهول :الواد دا بيجيب الكلام دا منين دا انت تشوفه تقول برائة الدنيا والاخره فيه وهو اصلا ابليس
محمد بضحك :علشان كدا اسمعي من هنا وطلعي من هنا علشان نقدر نمشي الحياه في البيت
يمني :حصل لازم اعمل كدا
محمد اخدها علي السرير في حضنه :تعالي ننام بقا علشان انا فعلا هموت وانام
يمني نامت في حضنه بستمتاع :تصبح علي خير
محمد باس دماغها :وانتي من اهل الخير يا قلبي
………………………….
في شقة عمر ونورهان
فرحه قعدة علي كنبة الصاله ونورهان جنبها
نورهان :يعني العريس دا مش عجبك في ايه شوفي راجل زي الفل دا لسه متكلم مع ابوكي النهارده طيب مش هتخصري حاجه لما تشوفيه
فرحه :يا ماما انا مش عوزه اتجوز دلوقتي مش جهزه لفكرة الجواز اصلا
نورهان بغضب :هو ايه اللي مش جهزه لفكرة الزفت زميلك عندهم عيال طولك بالله مش مكسوفه وندي اللي في تانيه ثانوي متجوزه وحبيبه اللي في اولي مخطوبه وانتي قعدة جنبي وكل ما خد يتقدم مش جهزه مش جهزه
فرحه :ماما انا مش ختجوز دلوقتي خلص الكلام تصبحي علي خير دا ولا وقت نتكلم فيه ولا موضوع اصلا علشان انتي عرفه ردي
نورهان بغضب :اسمعي يا فرحه انا بتعامل معاكي معاملة اخت مش بنتي وكل حاجه انتي عوزاها بعملها لكن انا شيفه انه عريس ميترفضش ابن ناس وكويس والراجل هيجي مع اهله وهتعدي معاه تشوفيه يوم الجمعه خلص الحوار علي كدا وقامت وقفت تصبحي علي خير وفكري في كلامي كويس
فرحه بصت علي اوضة امها اللي دخلتها وقامت دخلت اوضتها وكل تفكيرها في مصطفي :انا متأكده انه معجب بيا بس حتي لو معجب بيا هو مبينش ليا بس هو في تفكيري ليه ؟ طيب اوافق بالعريس دا ولا ايه ؟ انا اصلي استخاره واللي قيه الخير يقدمه ربنا وراحت اتوضت وبدأت تصلي
” في اوضة نورهان وعمر ”
عمر بغضب :يا نورهان انتي كدا بتجبريها انتي ايه عرفك انها بترفض علشان اسر فرحه هلاص اسر بقا بنسبه ليها قصة قديمه واتقفلت
نورهان :ولما هو قصه قديمه واتقفلت يا عمر بترفض اي عريس بيجي يتقدم ليها ليه انت شايف اي غلط غي العريس دا
عمر :اولا مش شرط تكون بترفض علشان اسر ممكن تحون عوزه تخلص جامعه وبعد كدا تشوف حياتها ثانيا انا معاكي مفيش اي حاجه غلط في العريس بس دي ما محدش جبرك عليا احنا كمان منجبرهاش علي الجواز علشان هي اللي هتعيش مش احنا هي اللي هتتعامل معاه ومع اهله هي اللي لما يتعب هتشيله مش احنا كل حاجه بتعيد علي فرحه احنا بس لينا اننا نكون جنبها لكن الاختيار ليها مفيش حاجه اسمها مش هتجوزي غير دا واللي فرحه هتعوزه هو اللي هيتم واقفلي كلام في الحوار دا انا اللي هتكلم مع فرحه
نورهان :يا حبيبي اهدي انت بتتنرفز عليا ليه انا عوزه مصلحتها انا شيفه انه عريس دي الفل وراجل كويس وهيحمي بنتنا وهيشلها علي كفوف الراحه ودا اللي خلاني اتكلم معاها
عمر :كنتي تتكلمي معاها بعد امتحانتها بعد ما تروق مش يكون الراجل لسه مكلمني وقبل ما اخلص كلام معاه تكوني قعده مع بنتك وياريتك بتخدي رأيها انتي بتجبريها
نورهان وهي بتتغطي :عمر عندك بنتك برا اعنل اللي انت عوزه توافق ترفض انا شلت ايدي من الموضوع خالص اهو
عمر :عليا النعمه بنتك اعقل منك 100 مره
نورهان بصت ليه :يعني انا متخلفه ؟
عمر : لاء متهوره بتخدي كل حاجه اجبار ولازم الشيئ نقوله كن هيكن انتي عوزه كدا
نورهان:انا مش هتكلم علشان مش عوزه اتخانق معاك ولا اجر خناق معاك
عمر :لاء يا حبيبتي قومي اديني قلمين ما هو خلاص بقا الدنيا اتقلب حالها واتعدل ونام
نورهان بهمس :راجل تحرق الزم وتنرفز
عمر :وطي صوتك يما علشان سمعك
نورهان بغيظ في نفسها :الراجاله بتكبر وبتطلعلها كرش ودا طالع ليه كتف يخربيتك يا عمر
عمر في نفسه :طيب اربي دي ولا بنتها اعمل ايه انا حاسس ان مخلف نورهان مش فرحه دا فرحه اعقل منها بمراحل الحمدالله ان مخدتش اي جينات منها
…………………….
في شقة عاصي
الساعه دخله علي 3 الفجر وعاصي مستغرق في نوم عميق ودفئ رهيب
وندي كالعاده حولت تنام كتير اووي بس النوم كان ابعد عنها بمسافات ومش عرفه تعمل اي في الحوار دا فا قامت وجابت الكتب بتاعتها وبدأت تذاكر بجهد هي استغربته انها عمرها ما حبت المذاكره اشمعنا هنا
ندي في نفسها :انا اتغيرت اووي بس مش عرفه للأحسن ولا للأوحش من امتي وانا بحب اذاكر ؟ من امتي وانا بسهر زي دلوقتي ؟ من امتي وانا بقيت بحس ان في مسؤليه عليا ؟ من امتي وانا بقيت بحس ان المفروض انجح علشان اثبت نفسي ؟ انا كان عندي ديما الامبالاه طول حياتي اشمعنا دلوقتي بقيت جديه في حياتي كم تغيرتي يا ندي ؟
رميت التفكير بتاعها ورا ضهرها وبدأت تذاكر بجديه وهي مش حاسه بالوقت اللي بيعدي عليها خالص لحد ما الساعه بقت 6 الصبح
عاصي اتحر في السرير ملقهاش جنبه فتح عينه براحه لقاها قعده علي المكتب وبتذاكر ابتسم عليها وبص في الساعه :الناس اللي صاحيه بدري اووي وبتذاكر دي ايه الشطاره والحلاوة دي بقا
ندي بصت ليه بتعب :ضهري ورقبتي مش قادره احركهم خالص
عاصي قام عندها وبص علي الكتاب اللي بتذاكر فيه وباس خدها اليمين :سلامتك يا حبيبي وبعدين انتي بتذاكري من امتي
ندي :تقدر تقول من الساعه 3 الفجر او اقل كمان
عاصي بذهول :منمتيش ليه يا ندي ؟
ندي بحرج :عوزه اقولك حاجه بس فعلا مكسوفه اووي وخايفه تفكر حاجه
عاصي :قولي يا حبيبتي انا سمعك
ندي :انا مبعرفش انام خالص ومش عرفه دا ليه بس اليوم الوحيد اللي عرفت انام فيه لما حضنتني كنت حسه بأمان ونمت
عاصي :طيب ومبتجيش تنامي في حضني بليل ليه ؟
ندي بكسوف :بتكسف الصراحه
عاصي اخدها من ايدها ونيمها علي السرير ونام جنبها واخدها في حضنه :لازم تعرفي ان زي ما انتي ملكي انا كمان ملكك وكل حاجه متاحه بينا ومن غير كسوف يا قلبي اللي انتي عوزاه قولي ومش عاوز اسمع كلمه مكسوفه تاني منك تمام
ندي هزت راسها وهي بتتاوب :اوكي وبدأت تروح في النوم
عاصي في نفسه :ياتري ايه شعورك وانتي معايا يا ندي اول مره اتمني اكون اعرف اللي في عقل حد لو معايا قوة اقدر افهم اللي جواكي وانا اعمله مش هتردد ثانيه وباس دماغها وغمض عينه ونام
( العمق من انك تبان عميق ، العمق انك تبان علي طبيعتك وتكون عارف كل تفكير اللي حواليك بس بتبين انك ولا هنا وانت جواك فاهم عمق تفكير كل واحد )
……………………………
يأتي الصباح علي البعض بخيبه امل والبعض بيوم جديد وحياه سعيده والبعض كبداية لألم يولد من جديد ولكن صباح عائيلة الألفي دائما متختلف يأتي بالبهجه والنشاط والفرح والمرح العائله الصغيره تكبير يوم عن يوم ولكن تكبر بحب بدون خداع او خيانه او مكر وهذا ما يجعلها رائعه
( في الصباح )
نڤين كانت وقفه في المطبخ وبتسخن العيش علي البوتجاز وبتقلي الطعميه والفول واكل الصباح الجميل
عاصي نزل من علي السلالم وابتسم :الله عليكي يا نڤين يا جمده علي ريحتك الجميله علي الصبح
نڤين ببتسامه :صباح الخير يا حبيبي اومال مراتك فين منزلتش ليه علشان افطر ولا انت نازل بدري كدا رايح فين ولابس ؟
عاصي باس دماغها وركن علي التلاجه :ندي كانت بتذاكر طول اليل ففضلت نايمه وانا نازل الشركة علشان في شغل متأخر كتير اووي وكل يوم بزيد عليا هخلص كدا وارجع
نڤين :طيب يا حبيبي ترجع بسلامه استني بقا اعملك سندويتش صغير كدا تاكله بدل ما تنزل علي معدة فاضيه
عاصي ببتسامه :ما انتي عرفه معرفش انزل الشغل وانا فاطر لازم اشتغل شويه وبعدين ابقي افطر وبث في ساعته يلا علشان الحق انا
نڤين :روح يا حبيبي ربنا يوقفلك ولاد الحلال في طريقك ويحعلك في كل خطوة سلامه يا عاصي يابن قلبي واشوف عيالك يارب
عاصي وهو نازل :ركري يا نڤين علي حتة عيالك دي والنبي بركاتك بتشع انا عارف ونزل ركب عربيته وانطلق بيها علي الشركة
وبعد شويه في الطريق ركن العربيه ونزل بثقة ونضارة الشمس اللي طالعه مع البدله اللي لابسها وكل اللي يشوفه يبارك ليه علي الجواز بفرحه
غاده السكرتيره :نورت يا عاصي بيه
عاصي :بنورك يا غاده قوليلي في اي اجتماعات النهارده
غاده بصت في الدفتر اللي معاها :ايوا في احتماع الساعه 11 مع مندوب الرز اللي احنا اخدنا منه اخر صفقه
عاصي قعد علي مكتبه :اممم تمام في اي حاجه تانيه ؟
غاده :ايوا فيه ايميلات محتاجه ترجمه احنا نشرنا خبر في الجرايد اننا محتاجين مترجمه محترفه وانشالله فيه ناس هتيجي وتقابل حضرتك
عاصي بتفكير :تمام كويس هاتي الايميلات اللي محتاجه ترجمه هخلصها انا المره دي علي ما تيجي مترجمه لسه في اي حاجه ؟
غاده :لسه حضرتك تقرء بنود العقد مع الوفد اللي في شارم قبل ما يتمضي علشان لو فيه اي حاجه غلط هما قدام حضرتك اهم
عاصي مسك الورق :تمام يا غاده ابعتي الايميلات رانا هشوف الباقي علي شغلك انتي
غادة طلعت وعاصي بدء يشتغل بجهد وتركيز
………………………….
في شقة نور
نور صحيت ملقتش غسان عرفت انه نزل قلبها تحت قامت اخدت شور وايجة تلبس قميص بيتي من اللي بتنزل بيهم تحت مدخلش فيها
نور بتبص علي نفسها في المرايه :اهدي ياعم الحج بس كدا هنتفاهم انا بطني كبرت تلاته سنتي مش تخنت 6 كيلو علشان تضيق عليا وحولت تدخله
نور علي وشك البكاء :حسبي الله ونعم الوكيل في الحمل والعيال والجواز والدنيا كلها ما انا كنت اكتفيت بعاصي وحبيبه والدنيا وردي وبصت علي بطنها جيت منين يا غااااالي قولي وراخت طلعت قمصان الحمل اللي ديما متعوده في حملها تلبسها ولبست واحد منهم وبصت علي نفسها ايوا انا شكلي عامل شبه الدب القطبي حلو كدا ولبست طرحتها وراحت علي اوضة حبيبه
نور :حبيبه قومي يلا علشان دروسك يا بنتي
حبيبه بنوم :اجازه مفيش دروس النهارده لسوء اخوال الطقس
نور بصت في الشارع من الشباك :قومي بطلي تمثيل الحو جميل ومفيش حاجه اجازة ايه دي بقا
حبيبه بكسل :يا ماما سبيني انام شويه بالله
نور :حبيبه بطلي كسل وقومي مش عندك درس الساعه 2 ودلوقتي 10 هتكلي امتي وتذاكري امتي وتلبسي وتروحي دروسك امتي
حبيبه قامت بكسل :بابا فين
نور :ابوكي نزل يفطر علشان الشغل بتاعه
حبيبه :اي دا الاجازه خلصت بسرعه اووي
نور :ايوا فعلا خلصت علطول المهم يلا يا حبيبتي قومي خدي شور كدا وفوقي وانزلي علي تحت علشان تفطري وعلشان دروسك وقامت ونزلت علي تحت
( تحت عن نڤين )
غسان كان قاعد بيفطر هو وقاسم وبيشربو الشاي
نور :انت هنا انا فكرتك مشيت من بدري
غسان بص عليها :لاء لسه ممشتش هفطر وامشي تعالي افطري يلا
نور بقرف :لاء مليش نفس خالص
نسمه طلعت من المطبخ :ابو عاصي مراتك مبترداش تاكل يمكن تعدي اليوم علي كوبايه شاي وسندويتش ولما نيجي نتكلم تقول انا مش عرفه اكل
غسان بص ليها بلوم :خليكي كدا يا نوراه متكليش ولا تخدي علاج ولما تيجي تولدي تموتي انتي كدا شاطره يا حبيبتي
نور بصت لنسمه بغضب ورجعت بصت لغسان :يا غسان مش حكاية مش عوزه اكل انا فعلا مش متقبله اي اكل خالص يعني لما باجي اكل بكون عوزه ارجعه
نڤين بحنان :رجعي عادي بس تكوني اكلتي حاجه الاكل هو اللي هيسندك ويسند اللي في بطنك يا نور اصل انتي مبتكليش هو هيتغذي منين
نور :حاضر يا ماما هقوم اكل
نڤين :اعدي هنا علي ما اعملك كوباية لبن تشربيها علي الريق كدا تغذيكي
نور :متتعبيش نفسك انا هقوم اعمل
نڤين بحب :ولو متعبتش نفسي مع بنتي هتعب نفسي مع مين
نور بحب باست ايدها :ربنا يخليكي ليا يا ماما وميحرمنيش منك ابدا
غسان وقف :يلا ياعم قاسم هنتأخر عوزين نمشي
قاسم :يلا محمد زمانه خلل في التلج تحت
غسان بص لنور : محتاجه حاجه اجيبها وانا راجع
نور :هات اريل وصابون ابيض علشان الغسيل
غسان :حاضر وكلي يا نور علشان لما ارجع هزعلك وعلي صوته عاوزه حاجه يما اجيبهالك وانا راجع
نڤين :سلامه يانن عيني
قاسم :نسوم في حاجه محتجاها
نسمه :لاء يا روحي مش عوزه حاجه غير انك ترجع بسلامه وبعد ما ترجع هنروح المول نتمشي ونجيب طلبات البيت سوا
قاسم :ايوااا قولي كدا انا لما بروح لوحدي بجيب الكلام دا كله 200 جنيه لكن لما بتيجي معايا بدخل في 500 وشويه
نسمه :انا قولتلك اللي هيحصل هترجع تاخدني اجيب حجات البيت انا وانت سوا انتهي الكلام
قاسم بقله حيله :يلا يا غسان يسترك انت واسئلتك يابا ونزلو علي تحت لقي محمد نايم علي لوحة العربيه ومربع ايده
قاسم بضحك :اكل العيش مر يا شباب
محمد بغيظ :اركب يلا الجو برد والواحد مش قادر يتكلم
غسان ركب جنبه :مالك كدا فاقد الامل ليه
محمد :التربيه *** ابنك مخلي سيف شويه وهيضربني دا لو خلف علي الطلاق بتلاته لعبم ابنه من وهو عنده شهرين شتيمة الدنيا والاخره سيبه ليا بس
غسان بضحك :انا كنت خايف يعلم حبيبه قلة الادب بتعته دي اووي
محمد بغضب:يا جدع امبارح عملي حوار مع امه انا ببوس المس والوليه بقا كانت مصدقه وجايا تتخانق معايا
قاسم بضحك شديد :شيطان
غسان بضحك :شيطان ايه دا فرق ابليس بجلالة قدره
محمد :يلا انزلو تركبو عربيتكم علشان اتأخرنا
غسان بص في ساعته لقي انهم فعلا اتأخرو نزل وركب عربيته وقاسم كذالك ومشيو علي شغلهم
……………………….
في شقة ندي وعاصي
ندي قلقت في نومها ف قامت وبتبص جنبها ملقتش عاصي قامت وراحت علي الحمام ومكنش موجود ودورت في الشقه كلها
ندي :الله اومال راح فين الراجل دا يمكن تحت خلينا نرن عليه ومسكت فونها ترن عليه
في وقتها عاصي كان في اجتماع وبيشرح الصفقه بص علي الفون لقي ندي كنسل :سوري نكمل
ندي نزلت الفون من علي ودنها :بيقفل في وشي ليه اه يمكن يكون حد سرق فونه وهو اللي بيكنسل والنبي ايه التخلف اللي انا فيه دا هيسرق فونه ازاي يعني انا بكل ادب اقوم من نفسي دلوقتي واغسل الهدوم واخدت الثبت بتاع الغسيل وطلعت علي الصاله تقرد الهدوم
ندي بتدور في جيبوب عاصي لقت فلوس : ايوا بقا الناس بتلاقي فكة وانا بلاقي مجمد طول عمري حظي حلو وقامت بعد ما فردت الغسيل حطيته في الغساله وبدأت تغسل وشغلت اغاني وفضلت ترقص عليها وهي بترتب وراحت علي الاوضه طلعت السجاد بتاعها في البلاكونه والت ملاية للسرير وجابت قماشه وملمع الزجاج والخشب وفضلت ترتب وتنضف في الاوضة وفتحت شبابيك الشقة كلها ولقت ناديه بترن عليها
ندي :صباح الخير علي احلي ام ندي في الكون
ناديه :صباح الورد غريبه يعني بقيتي تصحي بدري
ندي :بقيت شبه ستات البيوت سيكا يعني انا حاليا بنضف ولغسل وقلبة البيت كله
ناديه :انتي لحقتي تقلبي البيت دا انتي لسه شقتك جديده
ندي :هي ايوا جديده بس علشان هنا عربيات راحه وجايا وموتسيكلات وقرف التراب كله بيهب بيملي المكان روحت شلت الملايه علشان اغسلها والسجاد يتشمس برا والبطانيه وكدا
ناديه :ربنا يعينك يا حبيبتي انتي اخبارك ايه بقا اوعي تكوني مقصره في المذاكرخ يا ندي دراستك قبل اي حاجه
ندي :لو اقولك ان انا بذاكر هنا عن لما كنت عندكم مش هتصدقي وغير كدا وكدا عاصي بيذاكر ليا وبيساعدني يعني مش مخليني محتاجه حاجه
ناديه :ربنا يحميكم يابنتي ويشيل العين عنكم يارب خلي بالك من نفسك ياندي
ندي :حاضر المهم عزه عمله ايه الواطيه مش بتكلمني خالص
ناديه :اهب ماشيه علي العلاج ويوم كويسه ويوم تعبانه ومكان العمليه وارم
ندي :طيب مكلمتيش الدكتور علي ان مكان العمليه وارم ليه
ناديه :قولتله قالي علشان لسه طريه واختك مأهمله في نفسها مبتخدش العلاج في معاده من يوم جوزاك
ندي :ازاي الكلام دا هو لعب عيال ولا ايه لازم تخده هخلص تنضيف واكلم معاها
ناديه :ايوا صحيح خالتك زينب بتقول احتمال مصطفي يخطب
ندي بفرحه :بجد هيخطب مين ؟
ناديه: لسه مش عرفه هتكلم معاهت واعرفك
ندي :خلاص ماشي هقوم دلوقتي انشر الغسيل وهكلمك تاني
ناديه : ماشي يا حبيبتي يلا وقفلت الفون واخدت الهدوم وطلعت علشان تنشرها
وحده من الحاره بهمس لتانيه :شوفي مرات عاصي باين عليها بت نضيفه وشاطره
التانيه :ايوا ياختي وايييه بيقولو عاصي ميت عليها موت كدا
الاولي :اوعدنا يارب
ندي في نفسها :اهم النسوان دول زمانهم فصصوني فص كدا وخلصت نشير ودخلت الشقه
…………………….
في شركة عاصي
بعد ما الاجتماع خلص عاصي دخل مكتبه بتعب وفضل يشوف الايميلات وبدء يشتغل عليها جامد وبعد ساعتين افتكر ان ندي رنت عليه مسك فونه ورن عليها
عاصي :الوو حبيبي حقك عليا رنيتي عليا وانا كنت في اجتماع معرفتش ارد
ندي :ولا يهمك يا حبيبي بس مش كنت تعرفني انك نازل الشغل النهارده
عاصي :لقيتك نايمه مردتش اصحيكي المهم خلاص شويه وراجع انتي بتعملي ايه كدا
ندي :كنت بغشل الهدوم وبنضف الشقه واخدت شور وهنزل للبنات تحت
عاصي :ونازله تحت لبسه ايه ؟
ندي بستغراب :لبسه بجامه واسعه اشمعنا ؟
عاصي :يا تقلعي البجامه وتلبسي اسدال يا تخليكي في الشقه وخلي البنات تطلع ليكي
ندي بصدمه :يا عاصي انا نازله تحت عند ماما نڤين مش نازله الشارع هلبس اسدال ليه
عاصي بضيق :انا عرفتك اهو سلام علشان ورايا شغل هخلصه وارجع وقفل
ندي بغضب:هو مين اللي تحت علشان البس اسدال واكتف نفسي البجامه واسعه وحلوه اهي وفتحت باب الشقة ونزلت علي تحت
حبيبه بصت ليها بغيظ :الاستاذه ندي اللي نسياني خالص
ندي راحت عندها وحضنتها من كتفها :انا اخص عليا انا مقدرش انساكي يا بيبو بس انتي عرفه ان انا بقيت ست بيت وبقيت بغسل لوحدي يا بت
حبيبه بضحك :اخلفي مش مصدقه بتغسلي لوحدك وكملت بغيظ ايوا عملتي المستحيل يعني مبقتيش تنزلي تعدي معايا ولا بقيتي تكلميني لاء مليش دعوه انا مخصماكي
ندي بهمس :عندي اندومي فوق في الشقه تيجي نعمله وناكل
حبيبه :يسلام لو كان كوري بقا يبقي ايه احسن حاجه
ندي بغرور :زوجي قرة عيني جايب ليا اندومي كوري واندومي عادي اكلت انا وعاصي لكن الكوري قولت لما نتجمع تعالي نعمله فين فرحه
حبيبه :فرحه عندها امتحانات وبتذاكر تعالي نعمله وننشر حالات واتس ونغيظهم يلا وطلعو علي شقة ندي
( في شقة ندي )
ندي دخلت اوضتها ولبست بنطلون واسع من عند الرجلين وضيق من فوق وبلوزه قط وضيقه وطلعت ليها
حبيبه بإعجاب :انتي قمر وكل حاجع بس ندي الجو حر عندك ولا ايه
ندي بضحك :متلجه بس اول ما تكلي حته منه هتحرني الثانيه دي وبدؤ يعملو وايجة عند فض الشطه
ندي :رحيتها حره بس الشطه شبه العسل الاسود اووي
حبيبه قلبته وجابت الفون وصورت :علشان نخربها علي الواتس يلا ندوق
ندي :انا الاول واخدت الشوكة وبصت لحبيبه بمرح الاندومي دا هلال ابن هلال يا هبيبه بسم الله واكلت
حبيبه بصت ليها :ايه يا حلال ابن حلال حلو
ندي بعين دامعه :دا اندومي هرام واللي عمله ابن هرام وجابت مايه وشربت يخربيت كدااا المايه بتزود الشطه يا بتتتتت
حبيبه اكلت معلقتين :بوقي دخل جواه حاجه سخنه وحره نار هاتي المايه هاتي وتشرب
ندي وهي بتنفخ ببوقها :لبان لبان ممكن يشيل الحر وراحت جابت واكلت وحده وادت لحبيبه وحده
حبيبه بصويت :احنا بنعمل في نفسنا كدا ليييه
حبيبه رمت الشوكة :مش هكمل انا مش ناويه ابات في المستشفي
ندي :احنا نعنل شاي يشيل الحر دا
حبيبه :لاء تعالي وريني هدومك والميكب بتاعك
ندي بحماس :تعالي ودخلت علي الاوضه نبدء بإيه تعالي اوريكي الهدوم وفضلت تفرجها علي الهدوم
حبيبه مسكت بدلة الرقص وغمزت :ارقص ياعم صابر مين اللي جاب الشخلغه دي
ندي بغرور :فريده مرات عمي
حبيبه بضحك :اموت في السفاله انا طيب ايه مش هتقيسي
ندي :اقيس لمين يا بت
حبيبه :لاء يما هتلبسيها يعني هتلبسيها وبعدين مفيش غير انا وانتي بالله هموت واشوفها
ندي اخدت البدله :ماشي عمتي الحربايه مهما كان ودخلت لبستها في اوضة الاطفال
عاصي فتح الباب ودخل وقعد علي الكنبه اللي في الصاله بتعب
ندي بصت لنفسها في المرايه كانت البدله عريانه خالص من علي الضهر ومن عند الصدر ومتقطعه من عند الرجلين وبتشخشخ من كل مكان وفي سلالس علي البطن والكتف ندي طلعت وهي بتبص علي نفسها
عاصي بص عليها بإعجاب وصدمه وذهول :انزل يا مدلع
ندي وقفت مكانها وبتدعي ميكونش اللي في بالها لفت لقت عاصي باصص ليها
ندي :………..
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية حين تقع في الحب ) اضغط على أسم الرواية