رواية حكاية قمر كاملة بقلم وردة في البستان عبر مدونة دليل الروايات
رواية حكاية قمر الفصل الثالث و الثلاثون 33
سهر راحت ع أوضتها وهي بتفتكر اللي حصلها من سنين ..
فلاش باك □
فاروق : اظن اللي كنتي موجودة علشانه راح خلاص .. يعني وجودك مالهوش لازمة دلوقتي
نورة : اطلعي فوق ياسهر
*سهر طلعت وقفت ع السلم واستخبت *
نورة : انت عاوز ايه يافاروق
فاروق : عاوزك تغوري من حياتي .. اللي كنتي بتتحمي في راح
نورة : انت عاوز تطردني من بيتي ..
فاروق يضحك بتريقة : بيتك ؟؟؟ بيت ايه انتي نسيتي انتي كنتي ايه .. لولا ابويا اقول ايه بقا الله يرحمه هو اللي خلاكي من ممرضة لصاحبة بيت .. بعد ماضحكتي عليه
نورة : انا مضحكتش ع حد .. ابوك كان بيحبني
فاروق : اخررسي ابويا محبش غير امي وبس .. انتي واحدة رخيصة استغليتي مرضها ورقدتها ف السرير .. استغليتي هو شخصيا .. وامي ماتت بحسرتها بسببك ..
نورة : نصيبها كدا
فاروق : صح عندك حق نصيبها .. وانتي كمان هتاخدي نصيبك
نورة : تقصد ايه
فاروق نادي ع الأمن بتوع الفيلا
نورة : انت هتعمل ايه
فاروق : خدوها برا ومتدخلش الفيلا دي تاني
نورة : انت اتجننت .. انت مالكش حق .. انا ليا ف البيت دا انا وبنتي
فاروق : حقك ؟ صح انا نسيت اقولك مش انا خليت ابويا يكتب كل حاجة باسمي قبل مايموت
نورة : انت كددااب .. استحالة يعمل كدا
فاروق مبتسم : لا عمل .. كتب كل حاجة مقابل ان اربي بنته المدللة .. يعني باعك .. زي ماباع امي زمان
نورة بصدمة : انت بتقول ايه استحالة !!!
فاروق بعصبية : خدوهاااا ع برا .. وزي ماقولت مش عاوز اشوف وشها هنا تاني .. واحمدي ربنا انك طالعة من هنا عايشة
نورة : انا مش هسيب بنتي .. انا عاوزها
فاروق : اخررسي.. واخررجي برا
سهر نازلة تجري : ماما .. ماما انتي راحة فين
فاروق مسك ايدها: اطلعي ع فوق
سهر : انا عاوزة اروح مع ماما .. اوعا ايدي انا مش بحبك انت وحش اوعا
نورة : ارجوك متحرمنيش منها يافاروق
فاروق : انتي فاكرة اني قبلت اربيها حب فيها ؟ انا وافقت بس علشان تتحرمي منها زي ماحرمتيني من امي
نورة بعياط : ارجوك سهر مالهاش ذنب ف حاجة .. ارجوك سبني حتي اسلم عليها
فاروق ساب سهر طلعت تجري حضنت نورة
سهر : ماما انتي راحة فين .. انا عاوزة اجي معاكي متسبنيش
نورة بتعيط : غصب عني ياحبيبتي .. خليبالك من نفسك ياسهر .. اسمعي كلام اخوكي
سهر : لا ياماما دا وحش انا مش عاوزة اعيش معاه خديني معاكي .. بابا سابني وانتي هتسبيني .. خديني معاكي
نورة حضنتها جامد وهي بتعيط : غصب عني ياسهر ..
فاروق شد سهر من حضن نورة : كفاية كدا .. يلا خدوها ع برا
سهر : اوعا سبني .. ماااما .. متسبنيشش
نورة : خليبالك من نفسك ياسهرر .. هتوحشينيي ياحبيبتي
سهر بعياط وبتشد نفسها من فاروق : لااا متسبنيش ياماما … ماااامااااا
_______
سهر بتعيط : هتدوق اللي دوقته يا فاروق .. هتدوقوا
______________________________
نعمة : سائر وصل يابيه
صافي بفرحة : سائر رجع .. انا مش مصدقة .. يلا يابابا ننزله بسرعة يلا
هدي بفرحة : حمدالله ع سلامتك ياحبيبي .. اخيرا افتكرتنا
سائر : الله يسلمك
صافي نازلة تجري حضنته : وحشتني اوووي .. كل دي غيبة ياسائر
سائر : وحشتيني يامجنونة انتي .. عاملة ايه
صافي : بقيت كويسة لما شوفتك طبعا
فاروق : حمدالله ع السلامة .. اخيرا افتكرت ان ليك اهل
سائر : انت عارف اني مكنتش راجع
فاروق : وايه رجعك
هدي : ايه اللي بتقولو دا يا فاروق.. سائر ينور ف اي وقت .. دا بيته
سائر : عارف ان دا بيتي والله من غير ماتقولي ..
فاروق : يظهر ان السفر والغربة منستكش
سائر : ولا عمري هنسا .. عن اذنكم انا راجع تعبان
صافي : رايح فين كدا .. انت فاكرني هسيبك فين الهدايا بتاعتي
سائر : طب سبيني ارتاح الأول
صافي : ابدا رجلي ع رجلك .. يلا بينا ع فوق نفتح الشنط .. طلعوا
هدي واقفة مضايقة وفاروق راحلها : متضايقيش نفسك من كلامه .. هو يومين ويرجع مكان ماجه
هدي : ومين قالك اني هبقا مبسوطة لما يمشي .. انا عاوزة يفضل عايش معانا دايما .. بس مش عارفة اعمل ايه علشان ارضيه
فاروق : متتعبيش نفسك معاه .. دا دماغه ناشفة .. المهم انتي متزعليش
هدي : ماشي يافاروق
_______________________
تونة قعدة حاطة رجل ع رجل وبتتفرج ع التلفزيون وماسكة طبق لب بتقزقز وترمي ف الأرض وليل واقفة تلم ومتغاظة منها
تونة : نضفي بضمير .. في قشرة هناك اهي
ليل : فين دي
تونة حدفت قشرة : اهي
ليل بعصبية : لا بقا كفاية كدا كتير .. انا اروح اقول لقمر بنفسي بقا اكرملي
تونة : يلا ياحبيبتي انتي تقولي اللي حصل وانا احط بهاراتي
ليل : ااه منك ياسوسة انتي ..
تونة : والله لما تيجي قمر لاقولها ع عملتك السودة
ليل : طب ابقي افتحي بقك علشان اكسر دماغك دي
تونة : طب وريني كدا علشان اطلع عينك ف ايدي
قمر دخلت : في ايه الصوت دا بتزعقوا ليه .. انتو مبتعرفوش تقعدوا كويسين مع بعض .. ايه حصل
تونة : انا اقولك اييه اللي حصل
ليل طلعت تجري حطت ايدها ع بق تونة : محصلش حاجة ياقمر . . عادي احنا توم وجيري كدا دايما نتخانق.. انتي عارفنا
قمر رفعت حاجبها : شيلي ايدك من ع بقها ياليل
ليل : مابلاش
قمر : شيلي يابت
ليل شالت ايدها وهي خايفة
تونة : اصل ليل مش عاوزني اقولك اني شوفتها وهي ….
ليل قفلت عينها وبتدعي ف سرها
قمر : انطقي مالها
تونة : شوفتها وهي كانت طالعة تتسحب برا
ليل بصوت واطي : يلاهوي هتقول
قمر : ها وبعدين
تونة : روحت اتسحبت وراها وقفشتها وهي راحة تنط بالبسين ..
ليل فتحت عينها واتنهدت : الحمدالله
قمر : بسين ايه انتي اتهبلتي ياليل
تونة : ما انا قولتلها كدا ياقمر والله … وزعقتلها .. *بتبص ل ليل * اقولها عيب ميصحش كدا ياليل … مستنية قمر تمشي وتلعبي بديلك من وراها .. تقولي ابدااا حرانة وعاوزة انزل
ليل : يابنت ال
تونة : بتقولي حاجة ياحبيبتشي .. مش سامعة .. مش دا اللي حصل ولا بكدب انا
ليل : انتي تكدبي ياخبر .. دا العالم كله يكدب الا انتي ياطاهرة
قمر : وانتي اتجنيتي عاوزة تنزلي فين
ليل : دانا كنت بهزار مع تونة .. انتي عارفة انا مبعرفش اعوم ..
قمر : اه بحسب
ليل : مقولتلناش بقا جبتي هدية ايه لنور
قمر : تعالوا .. تعالوا افرجكم
_________________________
#حكاية_قمر
كنزي : صباح الخير ياماما
نجلاء : صباح النور ياحبيبتي ايه مصحيكي بدري كدا
كنزي : قلقت قولت اصحا اساعدكم …
عايدة : اه دا انهاردة هيبقا يوم صعب اوي اوي
نجلاء : كله يهون علشان عيون نور ..
كنزي : ماما انا كنت عاوزة اشتري فستان
عايدة : انتي عاوزة تساعدينا ولا تشتري فستان
كنزي بغيظ : الله بقا وانتي مالك
نجلاء : بنت عييب كدا .. تعالي معايا برا
كنزي : ياماما بقا سيبي ايدي في ايه انا مقولتش حاجة غلط
نجلاء : عيب تكلميها كدا أكبر منك
كنزي : ماهي كل حاجة تتدخل فيها ليه .. دي غلبت البقدونس
نجلاء : خلاص اسكتي .. خدي الفلوس اهي روحي هاتي الفستان .. وهاتي هدية لنور هاتي حاجة حلوة كدا ع ذوقك ..
كنزي : من عنيا يانوجة .. حاجة تانية
نجلاء : اه خدي حد معاكي متروحيش لوحدك لتتوههي
كنزي : هو فين بابا يوصلني ..
نجلاء : ابوكي مش هنا
كنزي : ليه راح فين دا عمو احمد مرحش الشغل
نجلاء : ابوكي راح يطمن ع عمتك .. ما هو مش علشان انتي جيتي هنا هينسا اخته
كنزي : طيب انا دلوقتي اروح مع مين
نجلاء : مش عارفة يابت ياكنزي .. اقولك متاخدي ليل معاكي ..
كنزي : اه صح اخد ليل معايا .. يلا انا هروح اللبس بقا
نجلاء: ماشي وخلي موبايلك مفتوح متقلقنيش عليكي
كنزي : حااضر
__________________________
في أوضة نور نايمة .. وزين وكريم وأسر داخلين بهدوء ورا بعض ومعاهم بلالين كتير وتورتة فيها شمع عليه رقم 25 .. اسر ولع النور .. ونور فتحت عينها
اسر وزين : هابي بيرث داي تو يوو .. هابي بيرث داي تو يو .. هابي بيرث داي تو نور .. هابي بيرث داي تو يو
*نور قامت وقفت ع السرير وهي مبسوطة *
: سنة حلوة ياجميل .. سنة حلوة يا نور سنة حلوة يااجميل
يلا حالا بالا بالا حيو ابو الفصاد .. هيكون عيد ميلاد الليلة اسعد الأعياد.. حيو ابو الفصاد
نور جاية تنفخ ف الشمع
اسر : استتني اتمني أمنية الأول
نور : تفتكر هتتحق
زين : ان شاءالله ياحبيبتي تتحقق
“نور ابتسمت وغمضت عينها واتمنت أمنية وطفيت الشمع ”
اسر : ها اتمنيتي ايه بقا
زين : مالكش دعوة يارخم سبها .. حضن نور.. : كل سنة وانتي طيبة ياحبيبتي .. عقبال سنين كتير اوي وانتي منورة حياتنا
اسر : كل سنة وانتي طيبة يانوني
نور : ربنا يخليكوا ليا .. ومتحرمش منكم ابدا
كريم حضن نور وطلع علبة فيها سلسلة رقيقة جدا عطاها ل نور
نور : الله جميلة اوي ياكريم .. انا هلبسها انهاردة ياحبيبي
زين : والله عيب علينا الصغير يجيب هدية واحنا لا
اسر : اتكلم عن نفسك ياحبيبي .. انا هديتي موجودة وهي عارفها
نور ابتسمت : فستان عيد ميلادي .. كل سنة لازم يكون ع ذوقك انت .. ربنا ما يحرمني منك ابدا
زين : انا شكلي بقا وحش اوي
نور : هو بابا لسه نايم .. ولا يكون راح الشغل
زين : لا بابا قاعد تحت مستنينا ع الفطار
نور : طيب يلا ننزل
اسر : يلا
_________________________
كنزي : انا تعبت من كتر اللف .. ومافيش حاجة عجباني
ليل : ومين سمعك بصراحة انتي مش بيعجبك حاجة خالص
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حكاية قمر ) اسم الرواية