رواية حكاية قمر كاملة بقلم وردة في البستان عبر مدونة دليل الروايات
رواية حكاية قمر الفصل السادس و الثلاثون 36
البارت السادس والثلاثون
حكايه قمر ♥️🌜
صافي : دي عيلة دي .. لا وكله كوم واونكل احمد كوم .. انتي شوفتي نصرهم علينا ازاي .. دا شوية وكان هيطردنا
سهر : ماهو انا مشيت قبل ماشكلنا يبقا وحش اكتر من كدا
صافي: وهنعمل ايه .. انا لازم اخد حقي .. انا هعرف بابا وهو يتصرف مع الأشكال دي
سهر : حيلك حيلك .. تعرفي مين انتي هبلة .. انتي عارفة فاروق لو عرف ان حصلك حاجة هيتجن.. وهيروح يتخانق مع احمد واللي شوفتوا من احمد واضح ان البت دي مكانتها كبيرة عنده يعني ممكن يخسروا بعض عادي جدا علشانها .. وساعتها بقا ياحلوة تنسي استاذ اسر بتاعك دا خالص
صافي : لا طبعا مش هنسا اسر مقدرش
سهر : يبقا تسكتي خالص ومتبينيش حاجة .. لحد ماشوف انا هعمل ايه مفهوم
صافي : حاضر .. بس انا رأسي وجعاني اويي
سهر فتحت الدرج وطلعت علبة برشام : خدي دا مسكن حلو كنت باخده .. هيريحك
صافي : متشكرة اوي يا سهورة ياحبيبتي .. انا مش عارفة ليه كل العمات ميبقوش حلوين زيك كدا
سهر : حبيبتي ربنا يخليكي ليا
صافي : انا هاخد المسكن دا وهروح انام
سهر بابتسامة : بالشفاء ياحبيبتي .. بالشفاء
____________________________
فريال : زومي .. اصحي ياحبيبي .. الضهر هيأذن
حازم بيتمطع : صباح الخير ياماما
فريال : صباح النور ياحبيبي .. يلا أصحا الفطار جاهز .. افطر معايا قبل ماتروح شغلك
حازم : لا شغل ايه انا واخد اجازة انهاردة .. هروح اشوف زين
فريال : ماله زين مش كنت معاه انبارح ف العيد ميلاد
حازم : اسكتي ياماما ع اللي حصل امبارح .. العيد ميلاد اتحول لمعركة
فريال : ياساتر يارب معركة ايه
حازم : انا هدخل اخد شاور بسرعة ولما اخلص احكيلك
فريال : طب استنا بس عاوزك
حازم : ايه ياماما خير محتاجة حاجة
فريال : اه هي حاجة واحدة محتاجها
حازم : ايه هي
فريال : نفسي اشوف عيالك قبل مااموت
حازم : بعد الشر عنك يافوفا
فريال : لا مش شر الموت علينا حق.. وانا عاوزة افرح بيك.. عجبك قعدتك دي اللي قدك متجوزين ومخلفين وعيالهم ف المدارس كمان
حازم : فين دا .. ما زين اهو زي
فريال : ماليش دعوة بزين انا ليا بيك .. عاوزة افرح بيك
حازم : ياحبيبتي ان شاءالله نفرح كلنا بس هي تيجي
فريال : وهي اللي بتيجي ولا احنا اللي بنروحلها .. لو هتستنا يبقا مش هتتجوز ..سبني انا اشوفلك واحدة .. البنات كتير قرايبنا وجيرانا .. سبني انقيلك
حازم : لا ياماما ونبي سبيني انا اختار بنفسي ..
فريال : سيبتك كتير اوي ..
حازم : حبة كمان علشاني
فريال : ماشي ياحازم بس يكون ف علمك لو مشوفتش انت واحدة بسرعة .. هترجع تلقيني عازمة الناس وجايبة المأذون والعروسة وهحطك تحت الأمر الواقع .. اه انا جبت اخري منك
حازم بيضحك : قادرة و تعمليها
فريال : مبهزارش ياحازم اديني نبهتك .. وانت حر بقا
حازم باسها : ونبي قمر وانتي متعصبة كدا .. حاضر ياستي هفرحك بيا ان شاءالله
فريال بفرحة : بجد ياحازم .. طب امتا امتا قولي وفرحني
حازم : مش عارف امتا بس هيحصل ان شاءالله .. تسمحيلي ادخل الحمام بقا
فريال : ادخل ياحبيبي
فريال بتكلم نفسها : طلما قال كدا يبقا اكيد ف حد ف دماغه اكيد ... يارب يسعدك يابني
________________________
ليل : قمر انا راحة الكلية ها
قمر : خليبالك من نفسك ياحبيبتي
ليل : حاضر .. يلا سلام
ليل ماشية عربية اسر وقفت قصادها
ليل من غير ماتبصله : افندم
اسر : اركبي
ليل : لا
اسر نزل من العربية : عاوز اتكلم معاكي ممكن
ليل : مش عاوزة اتأخر ع الكلية
اسر : مش هأخرك اركبي يلا
ليل ركبت العربية ومشوا وقمر متابعها من بعيد
تونة : بتعملللي ايييه
قمر : ياختااي بتطلعي منين .. انتي مش كنتي نايمة
تونة : حاجة كدا قالتلي اصحي يابت ياتونة .. علشان تشوفي الكارثة دي ..
قمر : هو في كارثة غيرك هنا
تونة : بقا كدا ياقمر .. بقا انا اقولك .. علشان تمسكيها تديها قلمين .. وانتي واقفة تتفرجي عليها وهي بتركب مع الواد المز دا العربية وتجبلنا العار
قمر : عار ايه يام لسانين انتي .. وبعدين دي ركبت العربية معاه .. مش طلعت اوضته وحطيتله شيكولاتة
تونة : هاا
قمر : أيوة اعملي نفسك من بنها بقا ..
تونة : مين انا
قمر : لا انا .. حسابك معايا بعدين .. يلا علشان تفطري قدامي
تونة : حاضر
___________________________
ليل : نعم عاوز ايه
اسر : عاوز افهم ايه حصل امبارح
ليل : لا والله متعرفش حصل ايه ..
اسر : لو اعرف هسألك ليه
ليل : صح مالكش تسالني.. روح اسأل الحلوة بتاعتك .. عن اذنك
اسر مسك ايدها قبل ماتنزل : استني .. انا لسه مخلصتش كلامي .. انا مش هكلمها ولا هسألها انا عاوز اعرف منك انتي .. صافي هي اللي زقتك امبارح ف البسين ولالا
زين : مش حاطتها ف دماغي .. بس انت عارف انا مبحبش حد قد اهلي ومش هسمح لحد يأذيهم .. وطبيعي مكنش مرتاحلهم .. حط نفسك مكاني ترضا ناس غريبة يعيشوا في بيتك
حازم : والله لو يوافقوا اخدهم يعيشوا معانا حتي ابقا مطمن ع امي ومتبقاش لوحدها
زين : انت بتتكلم جد !!
حازم : اه بتكلم جد فيها ايه يعني .. مش احسن مايترموا ف الشارع .. وبعدين هما ف ازمة المفروض تقف جنبهم
زين : وانا مالي اقف جنبهم ليه من باقي اهلي
حازم : مش ابوك قال انهم بنات صاحبه
زين : وانا مش مقتنع انا عديت الموضوع وخلاص ..
حازم : بلاش دي.. مش اللي انت مش طايقها دي أنقذت اختك
زين : مايمكن تكون هي اصلا اللي عاملة كل دا
حازم : انت مصمم تكرهها وخلاص .. متنساش ان انا ظابط و ليا نظرة ف الناس .. والبنت دي شكلها محترم وجدعة وبتحب أخواتها بجد .. مش شايف عملت ايه امبارح علشان اختها
زين : شوف انت بتفكرني بافعالها ازاي .. عجبك اللي عملتوا ف سهر
حازم : اه عاجبني .. بنت جدعة خدت حق اختها
زين : حقها من ايه محدش جه جنبها
حازم : ماهي مش مجنونة يازين ولا البت الصغيرة بتكدب ولا كلام سهر دخل دماغي اصلا .. ايه هيودي ليل للبسين اساسا غير لو حد زقها وايه كان مواقفها معاهم وهي متعرفهمش .. فكر شوية هما اتفقوا ع ليل واهي قمر خدتلها حقها
زين : انا زهقت كل لما اكلم حد يدافع عنها .. مش فاهم عملالكم ايه بجد .. دا حتي كريم .. راحلها امبارح ومخلهاش تمشي
حازم : كل دا ميأكدلكش انها انسانة كويسة .. وانك ظالمها
زين : كويسة ولا مش كويسة لنفسها .. انا هبعد عنها وخلاص
حازم : خير ماعملت والله .. ريحتها
زين : انت فاضلك دقيقة وتعملها تمثال هنا
حازم بضحك : لا مش للدرجادي
زين : ياعم اسكت ..
راحة فين يانور
نور : خارجة مشوار كدا ومش هتأخر متقلقش
زين : طيب خليبالك من نفسك
نور : حاضر
زين : ومتبقيش تروحي أماكن شعبية لتجلنا بايدك فيها 3 كمان
حازم : مافيش فايدة فيك
نور : ماشي يا زين باااي بقا
زين : باي ياحبيبتي
____________________________
ليل : انت تاني
اسر : اه تاني وتالت ورابع
ليل : عاوز ايه
اسر : عاوز افهمك اني مش انا اللي قولت لصافي
ليل : يبقا وليد يعني انت السبب بردك
اسر : ولا وليد صافي عرفت من حد تاالت
ليل : اه مانت قايل لكل الناس
اسر بعصبية : يوووة بقا افهمي انا مش السبب
ليل : متتعصبش عليا
اسر : تمام مش هتعصب .. انا اهو هادي خالص .. ممكن تسمعيني بقا
ليل : اتفضل
اسر : بصي ياستي صافي عرفت من عمتها سهر ..
ليل : الحرباية اللي زقتني
اسر : بالظبط
ليل : وهي دي هتعرف منين
اسر : من زين اخويا.. علشان هما شبه بيحبوا بعض ... ف ممكن يكون حكالها ع وجودكم .. وهي حكيت ل صافي .. يعني مش مني
ليل : وانا ايه يثبتلي الكلام دا
اسر : اجبلك امضت صافي ع الكلام دا ولا اعمل ايه يعني
ليل : متعملش حاجة .. قولتلك ولا انت ولا هي تهموني
اسر بعصبية : ولا انتي تهميني .. انا بس مش عاوز أتفهم غلط
ليل : افهم صح ولا غلط مش انا مهمكش خلاص .. ابعد عن طريقي بقا علشان عاوزة امشي
اسر : اركبي انا هوصلك
ليل : لا لا لا مش هركب
اسر : احسن بردك يكش تتخطفي انا غلطان
ليل زقته ع العربية : طب عديني بقا اروح اتخطف
_______________________________
هدي : سائر انت خارج ياحبيبي
سائر : أيوة ف حاجة
هدي : رايح فين
سائر : انتي هتحققي معايا ولا هتحسبيني ع خروجاتي ؟؟؟
هدي : انا مقصدش بس
سائر : اسمعي بقا مش معني اني غيبت سنين ابقا نسيت.. انا منستش ومش هنسا ولا هبقا زي صافي تأقلمت مع الحكاية علشان كانت عيلة .. انا مجبور بس مش اكتر ف ياريت ياررريت تخليكي ف حالك وتبعدي عني .. وكفاية انك كنتي سبب ف حاجات كتير وحشة ليا ... عن اذنك
" هدي عيطت من كلامه وطلعت ع اوضتها "
__________________________
الباب بيخبط
قمر بتغسل المواعين : بت ياتونة افتحي .. انتي يابت ..
طلعت تشوفها فين ..
قمر : ملاك نايمة ملاك يااخواتي ..
الباب خبط تاني
قمر : أيوة استنا جاية
فتحت
قمر واقفة مستغربة
اسر : عاملة ايه
قمر : انا كويسة.. لو جاي لتونة .. ف تونة مش موجودة
اسر فهم قصدها : لا انا مش جاي لحد غيرك
قمر باستغراب : عاوزني انا ! خيير
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حكاية قمر ) اسم الرواية