رواية حكاية قمر الفصل السابع والثلاثون 37 - بقلم وردة في البستان
رواية حكاية قمر الفصل السابع والثلاثون 37
اسر فهم قصدها : لا انا مش جاي لحد غيرك
قمر باستغراب : عاوزني انا ! خير
اسر : خير متقلقيش .. بس تعالي معايا
قمر : اجي معاك ع فين
اسر : تعالي هنركب العربية وهنمشي بعيد عن الفيلا ..
قمر : بعيد عن الفيلا ليه . . هو في ايه يااستاذ اسر .. ماتنطق
اسر : ياستي قولتلك متقلقيش .. كل الحكاية مش عاوز ليل تشوفنا مع بعض
قمر بتبص حواليها : ليل .. هي فين ليل
اسر : متقلقيش انا اطمنت عليها انها ركبت وزمانها ع وصول .. ف ياريت تيجي معايا قبل ماتوصل وتشوفنا
قمر : طيب اتفضل وانا جاية وراك
اسر : ماشي متتأخرش
____________________________
احمد : مساءالخير ياعايدة
عايدة : مساء النور يابيه .. تأمرني بحاجة
احمد : هما الولاد هنا
عايدة : كريم بس اللي ف اوضته يابيه
احمد : ونور فين ! !
عايدة : خرجت من حوالي ساعة كدا وزين بيه خرج وراها وأسر من الصبح مجاش اظاهر كدا ف الكلية
احمد : طيب روحي شوفي شغلك
عايدة : تحب احضرلك العشا
احمد : لا لما يجوا
عايدة : تحت امرك يابيه عن اذنك
________________________
قمر ركبت العربية مع اسر
قمر : خير يااستاذ اسر
اسر : مبدائيا احنا نشيل كلمة استاذ دي مالهاش لازمة
قمر : ياخويا ودا وقته ماتنطق
اسر : ايه التحول دا
قمر : ماهو انت مجرجني كدا وانا مش فاهمة حاجة .. وايشي موضوع مهم وايشي مش عاوز ليل تشوفنا .. هو في ايه
اسر : ايشي !! طيب انا هدخل ف الموضوع علطول ماشي
قمر : ها اخلص
اسر : بصي ياستي انا خدت بالي من نظراتك ليا ول ليل .. وحاسس بخوفك عليها
قمر : طب الحمدالله انك طلعت عندك دم وبتحس كدا
اسر : احم احم .. ممكن اكمل طب
قمر : اتفضل كمل
اسر : انا جيت علشان اقولك انك تطمني انا مش عاوز آذيها
قمر : اومال عاوز ايه
اسر : بصراحة انا اول لما شوفتها اعجبت بيها .. وبعدها ف موقف حصل بينا كدا خلاني مبقاش طايقها
قمر : معلش بس انا مش فاهمة حاجة ممكن تحكي من الأول
اسر : هحكيلك..
_____________________________
نور سلمت ع سائر ببرود وقعدت
سائر : تحبي تشربي ايه
نور : شكرا مش عاوزة
سائر للجرسون : طيب اتفضل انت دلوقتي
نور : ممكن اعرف ايه الكلام الي عاوز تقولو
سائر مسك ايدها : عاوز اقولك انك وحشتيني يانور
نور شدت ايدها : لو سمحت ياسائر .. اللي بتعملوا دا مالهوش لازمة
سائر : انا مش بعمل حاجة .. انتي وحشتيني بجد
نور : وانا قولت مالهوش لازمة !!
سائر : حرام عليكي يانور .. انا راجع مخصوص علشانك انتي
نور : حرام عليا انا !! وراجع علشاني ؟؟ ولما انت راجع علشاني مشيت وسبتني ليه من الأول
سائر : انا مسبتكيش .. انتي عارفة انا مشيت ليه
نور : لا سبتني ياسائر ..
سائر : مسبتكيش .. بس مكنتش هقدر اعيش هنا وابقا مرتاح .. وانتي عارفة ليه كويس اوي ..
نور : عارفة ليه .. بس انا كان زنبي اييه ف كل دا .. انت مفكرتش فيا .. انت فكرت ف نفسك وف راحتك . . سألت نفسك هل انا هكون مرتاحة ولالا .. طبعا لا المهم راحتك
سائر : صدقيني مكنش عندي حل تاني .. انا فقدت امي وفجأة لقيت بابا جايبلي واحدة تانية وبيفرضها عليا .. وعاوزها تاخد مكان امي .. مكنش قدامي حل غير اني ابعد عنهم
نور : كان ممكن تواجهه كل دا بس انت معملتش كدا ..انت بتهرب من غلطك .. واخد باباك وجوزاه شماعة تعلق غلطك عليه .. وانا مكنش ليا ذنب وخلتني مذنبة زيهم فاكر آخر مقابلة بينا لما اعترضت ع سفرك علشان مش عاوزك تبعد عني قولتلي ايه ؟؟
سائر سكت
نور : قولتلي انتي أنانية.. مش بتفكري غير ف نفسك.. عاوزة راحتك وسعادتك ع حسابي .. مشيت وسبتني من غير ماتسمعني ٨ سنين معرفتش عنك حاجة فيهم .. قررت تبعد عن الكل حتي انا .. جاي دلوقتي تقول راجع علشاني ؟ بعد ايه
سائر : انتي عندك حق ف كل كلمة .. انا خدتك بذنبهم .. انا كنت كارهه حياتي حاولت ابعد قولت انسا الكل .. مكنتش عاوز حاجة تفكرني بمصر .. وحاولت انساكي .. بس معرفتش انساكي .. كنت هكمل دراستي وارجع اتجوزك ونسافر .. بس مقدرتش استحمل لحد مااخلص دراستي .. نزلت مخصوص قبل عيد ميلادك علشان اكون معاكي .. اديني فرصة تانية يانور واوعدك مش هزعلك تاني
نور : وانا مش موافقة
سائر : ليه مش موافقة يانور .. انا متاكد انك بتحبيني
نور : اه لسه بحبك ومحدش دخل حياتي بعدك ولا كان حد هيدخل.. بس انا معنديش استعداد لصدمات تانية .. خلي شوية الحب اللي فاضلينلك ف قلبي ومتضيعهمش
سائر : صدقيني مش هضيعهم .. والله انا مش عاوز غيرك اديني فرصة تانية ..
نور : انا لازم امشي
سائر : بس انتي مردتيش عليا
نور : بعدين ياسائر بعدين .. عن اذنك
____________________________
قمر باستغراب : ليل كدبت عليك .. طب ليه
اسر : انا مش عارف وهي مردتش تقول السبب .. بس دا مش موضوعي هو حاجة وعدت وانا نسيتها و …
قمر سرحت : معقولة ياليل مش عاجبك حياتنا .. انتي تكدبي .. مش مصدقة .. طب ليه كدا .. اه صح احنا فقره .. بس مكنتش بحرمك من حاجة .. اللي معايا كله كان ليكي.. ليه كدا ياليل ليه
اسر : قمر .. قمر .. انتي سمعاني
قمر : هاا
اسر : سرحتي في ايه
قمر : ولا حاجة كمل
اسر : بصي بقا نهاية الموضوع واللي انا عاوزه وجايبك هنا علشانه .. انا عاوز اخد الاذن منك اني اتقرب من ليل ..
قمر : وبعد ماتتقرب من ليل
اسر : هتجوزها ان شاءالله
قمر : طب لما انت عاوز تتقربلها ماتتقدملها علطول.. ايه لازمة المشي البطال من الأول
اسر : مشي بطال ايه بس يا قمر افهمي . . مش هينفع اتقدم دلوقتي
قمر : ليه بقا ان شاءالله ممعكش تمن الشبكة .. بسيطة اسلفك .. مش لازم نوسعها اوي هو دبلتين حلوين
اسر : لا ويت كدا شبكة ايه اللي ممعيش حقها .. انا بتكلم ع نقطة تانية
قمر : نقطة ايه بقا
اسر : انا علشان اتقدم لازم انجح السنادي ع الاقل علشان بابا يوافق .. وكمان ليل لو اتقدمت دلوقتي مش هتوافق اصلا دي مش طايقني
قمر : ولما هي مش طايقك .. حاطتها ف دماغك ليه
اسر : مش طايقني دا موضوع طويل .. بس انا متأكد ان هي كمان معجبة بيا .. بس بتكابر ..
قمر : عندك حق والله دي عنيدة ورأسها جزمة زيي
اسر : شوفتي بقا .. علشان كدا محتاج وقت علشان نتقرب من بعض يكون المشاكل اللي حوالينا هديت .. وانا بستأذنك ف الوقت دا .. واعتبري ان انا كدا بتقدملها ياستي .. بس المهم هي متعرفش بالحوار اللي دار بينا دا خالص
قمر : طب افرض هي اساسا مش عاوزك
اسر : لا متقلقيش هي هتموت عليا
قمر : لا ياشيخ تامر حسني بسلامتك
اسر : لا اسر الألفي.. مافيش بنت مش بتحبني اصلا ..
قمر : ونبي تتوكس .. وترجعني الفيلا .. قبل مالبت تيجي
اسر بيضحك : حاضر
قمر : قال مافيش بنت محبتنيش قال .. مانا جنبك بقالي ساعة اهو مش نزلي من زور .. سوق سوق
_______________________________
سامح : عملتي ايه مع البت يا نجلاء
نجلاء : قالتلي هفكر
سامح : يعني ميالة للموضوع
نجلاء : ومتميلش ليه ياسامح .. الواد كويس و محترم
سامح : طيب ع البركة .. نادي عليها يلا تأكل معانا
نجلاء : ماشي هجهز الاكل وادخلها
____________________
ليل : تونة .. اصحي
تونة : عاوزة ايه سبيني انا عاوزة انام شوية
ليل : فين قمر طيب
تونة قامت نطت تجري دخلت المطبخ وطلعت : مش جوا
راحت الحمام : مش ف الحمام كمان .. اوعي كدا رجلك يا ليل .. مش تحت السرير كمان .. اومال راحت فين
ليل : انتي بتعملي ايه ياهبلة
تونة : بدور عليها
ليل : وهي ايه يدخلها تحت السرير
تونة : انا اش عرفني يمكن عاوزة تفجعنا
ليل : الحركات المتخلفة دي انتي اللي تعمليها
تونة : يابنتي لمي لسانك
ليل : بنتك ايه يامفعوصة دانا لو اتجوزت هجيب قدك
تونة : تتجوزي ايه يابايرة هو انتي حد معبرك
ليل : لسانك دا هقطعهولك ف مرة
تونة : وريني كدا علشان اخزقلك عينك دي
قمر : فيييه ايه صوتكم عالي ليه
تونة : تعالي شوفي اختك .. الحق عليا اني دفعت عنها و مسبتهمش يقطعوها
قمر : بس ياتونة عيب كدا .. محدش يقدر يعمل لأختك حاجة
ليل : انتي كنتي فين ياقمر
قمر : كنت بشتري حاجة
ليل : هي فين الحاجة دي
قمر بتوتر : مانا ملقتهاش بقا
ليل : غريبة يعني طلعتي وسيبتي تونة لوحدها
قمر : عادي وهي اول مرة
ليل : جايز
قمر : انا هدخل اسخنلكم الاكل
___________________________
حازم قاعد سرحان وبيفكر ف كنزي وافتكر أن رقمها معاه من وقت ماكانت ف القسم وقرر يكلمها
كنزي رديت : الو مين معايا
حازم : انتي مش مسجلة الرقم ولا ايه
كنزي : لا والله انت مين
حازم : انا حازم
كنزي : انت حازم الظابط
حازم : انتي تعرفي كذا حازم غيري ولا ايه
كنزي : لا والله انا معرفش حد اصلا بس اصل ماما
حازم : مالها ماما
كنزي : انا لازم اقفل ياحازم
حازم : استني بس متقفليش
كنزي : ياحازم والله مش هينفع
نجلاء دخلت فجأة : هو اييه اللي مش هينفع يابت
كنزي حدفت الموبايل واتنطرت : ماما .. استني هفهمك
نجلاء : تفهمني ايه دانتي خلاص مبقاش حد قادر عليكي .. انا هناديلك ابوكي
كنزي مسكتها : استني ياماما ونبي والله انتي فاهمة غلط
نجلاء : ولا كلمة زيادة.. والعريس هتوافقي عليه ياكنزي غصب عنك ومافيش قعاد ليكي هنا .. هتتجوزي وترجعي المنصورة ..
كنزي : بس انا مبحبهوش ياماما .. حرام عليكي
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حكاية قمر ) اسم الرواية