رواية المحلل كاملة بقلم ثقتي بربي تكفي عبر مدونة دليل الروايات
رواية المحلل الفصل الثالث 3
حنان فتحت الباب وبعدين وفاء اختها قالتلها : عاوزة حاجة يا حنونة انا ماشية ؟
ردت حنان : لا شكرا يا حبيبتي مع السلامة .
اغرب حاجة اني لاحظت ان وفاء ضحكت لحنان وغمزتلها !!!!!!
بمجرد ما دخلت الشقة وقفلت الباب كانت حنان دخلت اوضتها وقفلتها بسرعة .
بصيت في الساعة كانت لسه حوالي الساعة ٩ بالليل .
الشقة كانت كبيرة وفيها ريسبشن كبير والاوضة اللي دخلتها حنان واوضة تانية مقفولة واوضة تالتة كبيرة بس فيها سرير ودولاب صغيرين حطيت شنطتي فيها .
دخلت الحمام واخدت شاور وطلعت ودخلت المطبخ اعمل قهوة وانا بضحك من الموقف العجيب اللي عمري ما تخيلت انه يحصلي !! وبقول لنفسي ( يعني يا واد يوم ما تتجوز تتجوز واحدة زي القمر كده و تكون محلل وبس !! وحتي مش هتقدر تلمسها ولا تاخد حقك كزوج !!!! و حتي القهوة بعملها لنفسي !! ده المفروض ان في الوقت ده اكون انا وعروستي بنهزر و بنضحك مع بعض ومبسوطين !!! ) .
قعدت وفتحت التليفزيون و ماسك الريموت وبقلب في القنوات فجأة الموبايل رن !!!! لقيت علاء اللي بيتصل !!!!!
: في ايه يا علاء ؟ ( بقلم / عادل عبد الله )
: بطمن عليك يا عم !! يعني بلاش ؟؟
: انت بتهزر ، صح ؟ انت لسه سايبني من اقل من ساعة !!!
: بشوفك بتعمل ايه ؟
: يا علاء انا مقدر شعورك بس مش كده !! اعقل شوية .
: معلش يا وائل انت متعرفش انا حاسس بأيه دلوقتي .
: يا عم قولتلك ريح بالك ونام واطمن . ولا انت مش بتثق في كلامي ؟
: لا خلاص ماشي يا وائل ، طيب نام علطول يا وائل .
ضحكت وقولتله : ماشي .
قالي : طيب اديني حنان اقولها حاجة .
: اقفل يا علاء بدل ما اقولك كلمة وحشة .
قعدت نص ساعة وهي في اوضتها ولا حس ولا خبر !!! ( بقلم / عادل عبد الله )
حسيت اني جعان روحت لابس ونازل اشتريت اكل لاتنين ( قولت لما اطلع هعزم عليها ولو رفضت هبقي اشيله في التلاجة ) .
اشتريت الاكل وطلعت ونسيت اني مش معايا مفتاح !! رنيت الجرس راحت حنان فاتحة الباب وجريت تدخل اوضتها .
وقفت ورا باب الاوضة وقولتلها : علفكرة يا مدام انا جايبلك عشا معايا .
: ونزلت ليه وتعبت نفسك ما التلاجة مليانة اكل .
: عادي مفيش فرق . هتيجي تتعشي معايا ؟
: لا انا مش جعانة دلوقتي .
: طيب سؤال معلشي انتي قفلة الباب خوف ولا كسوف ؟؟؟
: ايه ؟؟ لا لا ، عادي ولا ده ولا ده .
: طيب ما تفتحي الباب وتيجي تتعشي معايا ؟
: طيب اتعشي انت وانا هخرج اعملك الشاي .
قعدت اكل لوحدي وهي بعد ربع ساعة خرجت من اوضتها .
اتفاجئت بمنظرها !! كانت لابسة عباية واسعة و مقفلة وحجاب !! قولت في بالي دي اكيد خايفة مني ، معقول هفضل قاعد مع واحدة في نفس الشقة لوحدنا وهي خايفة مني بالشكل ده !!
سمعتها بتسألني : انت بتحب تشرب الشاي سكره ايه ؟
قولتلها : معلقتين سكر لو سمحتي .
لما جابت الشاي قولتلها : علفكرة ده نصيبك في العشا سبته لما تحبي تاكلي .
: ما انا قولتلك التلاجة مليانة اكل .
( كانت بتكلمني وبصة في الارض ) .
: مش معقول هتفضلي قافلة علي نفسك الاوضة طول الوقت خصوصا ان انا بكره كمان عندي اجازة من الشغل !! تعالي اقعدي نتكلم شوية .
: هنتكلم في ايه ؟؟
: نتكلم في اي حاجة ، ولا تحبي انزل انا علشان تاخدي راحتك ؟؟
: لا خلاص انا هقعد .
: طيب انا بحب اتفرج علي الافلام الاجنبي هتتفرجي معايا ولا اجيبلك فيلم عربي ؟
: زي ما تحب .
شغلت فيلم اجنبي و فضلت حنان قاعدة ساكتة ومربعة ايديها علي ابعد كرسي في الريسبشن !!
قولتلها : انتوا اتطلقوا ليه ؟
( وكأني فتحت حنفية مقفولة من سنة )
بدأت حنان تتكلم وتحكي علي مشاكلها مع علاء لحد ما وصلت لنقطة الغيرة وانه بيغير عليها بشكل مبالغ فيه جدا .
قولتلها : ماهو لازم يغير عليكي اكتر من كده كمان انا لو مكانه ومتجوز قمر بالشكل ده كنت اقفل عليكي ومخليش اي عيون تشوفك الا عيوني انا بس .
ضحكت حنان ووشها احمر ووطت وشها في الارض .
قولتلها : ايه ده انتي بتتكسفي !!
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية المحلل ) اسم الرواية