رواية متمرده احتلت قلب صعيدي كاملة بقلم اسراء ابراهيم عبر مدونة دليل الروايات
رواية متمرده احتلت قلب صعيدي الفصل الثالث 3
نزلت غزل بسرعه عشان تلحق اختها قبل ما تروح لعيلة الصواف بس وهيا خارجه من باب البيت خبطت في عبد الرحمن
غزل بخضه :
عبد الرحمن الحج جمر راحت لعيلة الصواف عشان تجولهم اني مش رايده ابنهم هي مش خابره حاجه ابوس يدك الحجها
عبد الرحمن بتفهم:
حاضر حاضر اطلعي انتي ياغزل ومتخرجيش من الدار واصل
وجري عبد الرحمن لغاية ما لقي قمر ماشيه وبتمد
عبد الرحمن وهو بيمسك قمر من كتفتها :
رايحه فين دلوك يابت عمي
قمر بخوف وبتلف لقت عبد الرحمن :
وه حرام عليك ياعبد الرحمن فزعتني
عبد الرحمن وهو باصص في عنيها :
حجك عليا يا جمري
قمر بارتباك وكسوف وبتنزل عيونها في الارض :
ايه اللي چابك ورايا
عبد الرحمن:
كنت داخل عند عمي لجيت غزل خارچه من الدار وجالتلي الحجك والحمدلله اني لحجتك
قمر بترجي :
لو سمحت يا عبد الرحمن تيچي معايا نجولهم ان خيتي مش رايداه ويخلو عنديهم د*م ويلغو الچوازة دي الچواز مش بالعافيه
عبد الرحمن بابتسامة :
ميهونش عليا تترچيني في حاچه ومعملهاش بس تعالي نفكر بالعقل شويه ،،ينفع هما يلغو الفرح قبلها بيوم،، تفتكري سمعت خيتك هتبجي كيف وسط الخلج هه
قمر بتفهم:
عندك حج بس لو جبلها بساعه بردو خيتي طالما مش رايداه يبجي بلاها
عبد الرحمن:
حتي لو اكده يبجي الرفض ميجيش منيها يا جمر افهمي واعجلي الكلام زين
قمر بتهز راسها بتفهم :
عندك حج يبجي المفروض الحديت مع ابويا
عبد الرحمن ابتسم و اخدها ولفو عشان يرجعو تاني للبيت
عبد الرحمن:
صح انتي اجده بتتكلمي صح بس فكري اكده ،، بجي ينفع راچل كبير عيله واعره يرجع في كلمته جدام الخلج ينفع
قمر بتهز راسها بلأ وقالت :
بس دي بتو ومهياش موافجة
عبد الرحمن :
طيب اجولك علي حاچه يتچوزو فتره و لو خيتك مارتحتش وياااه اوعدك هعمل المستحيل مع عمي واطلجها منيه حتي لو معاها منه سبع عيال
قمر بابتسامة رضا :
ماشي بس خليك عند وعدك ده
عبد الرحمن :
عيب عليكي انا اخلف وعدي مع الدنيا كلها الا انتي يا جمر
قمر ابتسمت بكسوف وكملو الطريق لحد البيت
………..
خرج مالك من الاوضه ونزل لابوه
مالك : ابوي
حماد : تعال يامالك انا في اوضه المكتب
دخل مالك وهو بيقول :
ليه ياابوي من دلوك بتحضر
حماد:
بظبط الدنيا ياولدي عشان الفرح وكلمت الناس بتوع الفراشه والمأذون ولواذم الفرح
مالك بتعجب :
وه انت محسسني انه فرح بحج وحجيجي
حماد :
طبعا ياولدي ماهو فعلا فرح بحج وحجيجي اومال انت فاكر ايه
مالك :
ازاي يعني وكيف
حماد: دي سمعت بينته يا ولدي لازم البلد كلها تعرف انه فرح كبير بين العيلتين
مالك بتفهم : اللي انت شايفه يا بوي
…………
يوم الفرح كانت فريدة بتحضر الشربااات والزغاريد ماليه الدار
سعد بضيقه:
ايه يافريده عاد مش للدرجه ،، دي چوازه الشوم والندامه
فريده :
بجولك ايه ياحاچ لازم محدش يحس بحاجه دي سمعتنا وشرفنا ياحاچ بالعكس احنا نحسس الناس اننا طايرين من الفرحه كمان حتي لو من جوانا بنتج*تل بس سمعة بنتنا اهم من اي حاجه
سعد بتفهم:
عندك حج انا بس اطمن علي بنتي واسترها وليا حساب تاني مع العيله دي
فريده:
خلينا في دلوك ياحاچ ونعدي الليله دي علي خير
سعد : طيب انا خارج اشوف االلوازم بتاعت الفرح المه*بب ده
فريده:
ماشي ياحاچ بس بالله علي لتفرد وشك
سعد بتنهيدة :
ان شاءالله
وسابها وخرج علي بره
……..
دخل مالك اوضته وبيصحي مراته
مالك:
بدور ،،بدور جومي عايزك في حديت اكده
بدور:
طيب لما اجوم نبجي نتحدت
مالك بضيق :
لا انا رايد اتحدد دلوج
جومي يلا
بدور بزهق وقامت قعدت وهيا بتدعك في عنيها : خير يامالك فيه ايه
مالك : جومي اغسلي وشك عشان عايزك فايجه في الحديت اللي هقوله
بدور: لا انا فايجه اهو جول بجي رايدة انام
مالك :
اهو شوفتي لا جومي يلا اغسلي خلجتك وتعالي
يدور بقلة صبر :
حاضر جايمه اهووو
…………..
غزل قاعده في الاوضه ودخلت عليها قمر وشايله علي أيدها الفستان الابيض
غزل اول ما شافته عيطت بهسترياااا
قمر بحزن : مااالك ياغزل فيكي ايه انا جولتلك اجولهم بس انتي بعتي ورايا عبد الرحمن
غزل بلهفة: لا ياجمر انا بعيط من الفرحه وبتحاول تتمالك نفسها قدام قمر
قمر باستغراب:
بالله عليكي ياخيتي ده منظر واحده بتعيط من الفرحه
غزل:
ماانا بعيط عشان هسيبكو وهتوحشوني وعيطت اكتر
قمر بحزن:
وانتي كمان ياغزل هتوحشيني جوووي ياخيتي بس متخفيش هنبجي علطول جارك مش هنهملك واصل
غزل بعياط : انا متوكدة يا جمر،، ربنا مايحرمني منكو ابدا
قمر :
ولا منك ياحبيبتي يلا بقي قومي البسي الفستان عشان نلحج نجعد شويه تحت مع الستات جبل ما نروح هناك
غزل بدموع : حاضر
………..
عبد الرحمن كان واقف مع عمه سعد وبيستقبله الناس ودخل عليهم حماد
حماد: مبارك ياحاچ سعد
سعد بغضب مكتوم :
مبارك علينا ياحماد
حماد :
مش يلا ياحاچ نكمل الفرح حدانا
سعد: كيف ده وفين ولدك المحروس مجاش اخد عروسته
ومشيو في الزفه ليه
حماد : مش كفايه انا ياحاچ سعد ولا ايه
سعد بغيظ: لا كفايه
وناده علي عبد الرحمن :
عبد الرحمن خش بلغ الچماااعه
عبد الرحمن دخل وبقي بيدور علي قمر بعينه ولقاها وشاورلها
قمر خرجت لعبدالرحمن بسرعة وقالتله: في حاچه ياعبد الرحمن
عبد الرحمن بابتسامة:
بلغي مرت عمي ان عمي بيجولها يلا
قمر : حاضر
عبد الرحمن وهو باصص في عنيها :
يحضرلك الخير ياجمري
ابتسمت قمر بخجل ومتعرفش ليه قلبها بيدق لما عبد الرحمن بيقول كدة وليه بقي كل كلامه غزل فيها كدة وسابته ودخلت علي جوة
خرج عبد الرحمن لعمه وقال : الجماعه جاهزه
ومشيو بالطبل البلدي لحد بيت عيلة الصواف وغزل وهي داخله كانت حاسة بقبضه في قلبها
استقبلتها حماتها وفاء :
مرحب بمرت ولدي يالف مرحب
،غزل بصتلها بابتسامه
وفاء: تعالي يامرت ولدي اطلعك اوضتك هتعچبك واصل وخدتها وهما طالعين قالت : زغرطو ياحريم واملو البيت فرح
حماتها: اتفضلي ياعروسه برچلك اليمين
دخلت غزل وقالت : متشكره جوي
حماتها بابتسامه :
بتشكريني علي ايه يامرت ولدي انتي من النهاردة زي بنتي اللي مخلفتهااش ارتاحي ياعروسه وانا هنزل للحريم
وسابتها وخرجت
……..
تحت مالك بيستقبل في المعزيم واستقبل سعد وعيلة الرضوان كلها
سعد:
حماد يلا نادي ابنك خلينا نكتب الكتاب
حماد : حالا ان شاءالله
حماد اتفضل يا مولانا اعمل الإجراءات
الماذون : اين وكيل العروس
سعد قعد جنب الماذون وقال :
اتفضل البطاقه
الماذون :واين العريس
مالك قام وقف وقال :
انا العريس،، اتفضل ياعم الشيخ
مع صدمة سعد وعبد الرحمن
عبد الرحمن جه جنب عمه وقاله :
انت عجبك اللي بيحصل ده ياعمي
سعد: اسكت خااالص ياعبد الرحمن خلي اليوم يعدي مش هينفع نفضح نفسنا ويبجي لينا حديت تاني بعدين كله بحسابه
عبد الرحمن بغيظ وكر*ه وهو بيبص لمالك :
اللي انت شايفه ياعمي
وبدأ الماذون يكتب الكتاب وفجأه عليت الزغاريد في دار عيلة الصواف وسعد اخد حماد علي جنب وقال:
ينفع اللي انتو بتعملو ده هه فاكرينا عيال صغيرين هتضحكو علينا ولا ايه
حماد : حاشا لله ياحاچ سعد بس
سعد قا*طعه وقال:
بس ايه وحديت فارغ ايه والله لحاسبكم علي كل افعالكم دي وبذات المحروس الصغير
حماد: انا مقدر اللي انت فيه ياحاچ بس بردو احنا كنا عند كلمتنا واهي بنتك اتچوزت ولدي مش مهم بجي الكبير ولا الصغير
المهم اتجوزت
سعد بصله بقر*ف ومشي
وحماد راح لماالك وقاله :
اطلع لعروستك يابني يلا
مالك: طيب خليني واجف مع الرجاله شويه يابوي هي هتهرب يعني
حماد بترجي :
اطلع يابني عشان الناس اطلع ابوس يدك
مالك : حاضر يابوي مانا كل اللي بعمله ده عشان خاطر ولدك والناس
حماد: الله يريح جلبك ياولدي
مالك سابه وطلع علي فوج
لقي بدور مرته واقفه علي السلم مستنياه
مالك: بدور ! مالك واجفه ليه اكده
بدور: مستنياك يا عريس عشان اباركلك الا هي فين العروسه عشان اباركلها
مالك بحدة: بجولك ايه اش حال حكيلك كل حاچه جبل ما اي حاچه تحصل
بدور: لا ياحبيبي انت حكيت عشان متفجأش واعمل محزنه في الفرح واظن طلعت بنت اصول وعملت باصلي ومردتش ابوظلكو الفرح
مالك بسخرية: عشان بنت اصول بدور منا خابر ،، وكملي بقي باصلك وخشي الاوضه واجفلي علي نفسك
بدور بحدة: ابدا مش جبل ما اسلم علي العروسه واباركلها وبعدين انت مش جولت ان الچوازه دي مجرد وجت عشان الفض*يحه بتاعت اخوك ومن اول يوم ورايد تبات معاها ،،لا ياحبيبي
مالك بنفاذ صبر :
ماهو عشان اول ليله لازم الامور تمشي طبيعي عشان الناس اللي اهنه ومش هجبل منك كلمه زياده خشي جوضتك واجفلي علي نفسك يلا
بدور بعند : لا مش هدخل،، ابارك لضرتي الاول
ماالك بسخرية :
بجولك ايه من الاخر اكده مش كنتي عايزة عقد دهب عيار21 محفور في اسمك
بدور بفرحه :اه
مالك: هيبجي عندك الصبح لو دخلتي وجفلتي علي نفسك
بدور بفرحه مقدرتش تخبيها : ماشي ياحبيبي تصبح علي احلي خير في الدنيا
وسابته ودخلت وقفلت الباب
ومالك بضحكت سخريه :
كنت عارف ان ده كل اللي هامك
وخبط علي باب غزل
غزل بخوووف : مين
مالك مهتمش وفتح الباب ودخل
غزل بخوف باين عليها:
انت مين وايه دخلك اهنه
مالك باحتقار:
اللي كان هيتچوزك طفش مش عايزك ولا طايجك
وانا بجي اللي شلت الليله بتاعتكو انتو الاتنين
غزل سمعت كلامه وهيا بصاله بدموع وقهر وفجأة …….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية متمرده احتلت قلب صعيدي ) اسم الرواية