Ads by Google X

رواية ندمان الفصل الثالث 3 - بقلم اسراء ابراهيم

الصفحة الرئيسية

 رواية ندمان الفصل الثالث 3 - بقلم اسراء ابراهيم



رواية ندمان الفصل الثالث 3 

شريف جري عليها وشدها عند عربيته وقال: خلاص كدا يا عزه طلعتيني من حياتك للأبد لدرجة إن جايلك عريس كمان وأنتِ لسه في أيام العدة


معقولة مأشفقتيش على حالتي اللي وصلتلها بسبب بعدك عني وخروجك من حياتي


عزه: شريف متنساش إنك السبب في دا مش أنا اللي خونت يا شريف أنت اللي دمرت بيتنا


شريف بدموع: والله غلطة ومعترف بيها، ومش هكررها في يوم من الأيام بجد مبقتش عارف أعيش حياتي بقت ملهاش طعم صدقيني أنتِ اللي كنتي مدية حياتي بهجة وألوان 


ها موافقة أردك؟ ردي عليا طب لو مش عشان خاطري يبقى عشان ولادنا


عزه بعصبية: أنت ليه أناني يا شريف أنت خونتني، يعني لو أنا اللي عملت كدا مستحيل كنت أصلا ترجع تبص في وشي تاني


شريف بانكسار: يعني هتوافقي عالعريس اللي جوا دا؟


عزه بصدمة: أنت في عقلك هروح أوافق على عريس وأنا لسه في أيام عدتي، أنا لا عايزاه ولا عايزاك، أنا هعيش حياتي لولادي وبس، وسابته ودخلت


لكن شريف ارتاح لما سمع إنها سترفضه 


وقال في نفسه: هترجعي تاني لينا يا عزه، وأنا هروح أردك ومش مستني موافقك وتيجي بقى معايا على بيتنا وتتخانق في بيتنا ونزعل في بيتنا مش حوار يعني


في اليوم التالي كان راح لشيخ ورد عزه لعصمته تاني


وعزه رفضت العريس وقالت لهم إنها مازالت في أيام عدتها يعني عالأرجح ترجع لشريف


عزه قعدت مع والدتها


عزه بتوتر: ماما شريف جه هنا من شوية واتكلمنا

والدتها: اتكلمتوا!! اتكلمتوا في إيه؟!


عزه وهى لسه متوترة: إننا نرجع لبعض تاني


والدتها بعصبية: عزه أنتِ هبلة ولا انهبلتي ولا بتقولي إيه؟!


شريف إيه اللي ترجعيله دا بعد لما أذى نفسيتك وخانك ومعملش احترام لزعلك أنا لو جوزي عمل كدا مستحيل أرجعله أو أفكر فيه وأنساه وأشوف حياتي وتبقى صفحة واتقفلت

بقلم إسراء إبراهيم عبدالله


عزه: يعني إيه يا ماما أنا اها لسه منستش عملته فيا، بس حاسة إن في حاجة، يا ماما أنا عارفة شريف كويس، لغاية دلوقتي قلبي مش مصدق وبيرفض إن شريف يخوني، هو اها عمره ما قالي بحبك والكلام دا بس أفعاله بتبين إنه بيحبني وبيحترمني وبيخاف على زعلي


والدتها بحيرة: اتفلقي أنتِ وهو، ودخلت المطبخ


عند شريف كان أمام بيتهم متوتر ينزل يعرفهم ويرجعها معه البيت


وقرر يروح يخبط عليهم

وقف ثواني متوتر وبعدين رن الجرس

والدة عزه راحت تفتح لقيته؛ فقالت بضيق: خير في حاجة؟!


شريف وزي ميكون الكلام اختفى من على لسانه


فقال: أنا رديت عزه لعصمتي


عزه من خلف والدتها بصدمة: من غير علمي


شريف: ما هو عمال أتحايل عليكي بقالي أيام ومش راضية مش قدامي غير كدا


والد عزه من خلفه قال: ادخل يا شريف موقفينه برا ليه؟


عزه: يا بابا دا رجعني لعصمته تاني من غير نت أعرف


والدها: ما هو قالي وأنا عارف


بصوله بصدمة وقالوا: ووافقت ليه؟


ادخلوا بس مس هنتكلم عالباب، دخلوا وقال: اعملي شاي وتعالي يا عزه


دخلت تعمل شاي ولم تفهم أي شيء


طلعت بالشاي، وقعدت فقالت والدتها: ضحك عليك إزاي خلاك توافق، زي ما ضحك على بنتك


اتكلم مراد وقال: مراد: بابا مش بيضحك عليها وبعدين أنا ماما كانت بتكون تعبانة هو اللي كان بيطبخ لينا وبيكنس ويعمل كل حاجة لينا وأنا بحبه وهو بيحبنا وبيحب ماما، واحنا هنروحله وماما معنا


جدته: اسكت يا ض حد طلب منك تتكلم


مراد بقمص: مش بقول الحقيقة ولا أسيبكم كدا تتهموه، أنا ابنه وهفضل في ضهره


شريف باسه وقال: حبيب أبوك أنت، بصوا يا جماعة أنا عملت كدا لسبب مش هقدر أقوله دلوقتي بس أنا مستحيل أخون بنتكم مش بعد العمر دا أعمل كدا، والمفروض تكون عارفاني كويس، بس ماطلعتش كدا وفكرت إني بخونها


بصتله عزه بضيق وقالت في نفسها: ما أنا أصلا مش مصدقة اللي حصل دا


والدها: احنا نسيبكم مع بعض وشوفوا هتوصلوا لإيه


شريف: مفيش وقت، احنا هنتفاهم في بيتنا، وبعدين نرمين دي أصلا متجوزة بس بتلعب بديلها فمش هقدر أقولكم السبب إيه، بس عزه هتعرفه من صاحب الموضوع اللي عملنا دا بسببه


وبص لعزه وقال: يلا ياختي على بيتنا لينا بيت نتكلم فيه


مراد بفرحة: هنرجع ما بابا أخيرا، ومسك إيد أخته ونزلوا قدامهم فتحوا العربية بعد لما خدوا المفتاح من والدهم وركبوا واستنوا باباهم ومامتهم يجوا


نزلوا بعد لما سلمت على أهلها، وركبوا العربية ومشيوا


طلع الأول على شقة أمه عشان يشوفها وتشوف عزه وعيالهم


فرحت جدا برجوعهم وقالت: الحمد إنكم رجعتم لبعض


شريف: ما هو كنا اتفرقنا بسبب ابن أختك اللي الواحد حرام يمشي معه ولا يصاحبه


والدته: أهو الإتنين خبثا وبتلعبوا بديلكم


شريف بصدمة: في إيه يا ماما هو أنا جاي عشان تولعيها ما بينا ولا إيه؟ دي هتصدق إني أعرف بنات وبكلمهم


والدته: الله أعلم بتعمل إيه؟


بص لعزه وقال: بقول يلا نرجع على بيتنا أحسن بدل ما يبقى فيها طلاق بلا رجعة


ابتسمت عزه، وراحت معه على بيتهم


أول ما وصلوا اتصل على ابن خالته يجي بسرعة


يا ترى إيه السبب اللي خلاه يعمل كدا ويكلم واحدة تانية عليها؟ وإيه دخل ابن خالته؟ 

هنعرف دا في الأحداث الجاية إن شاء الله


  •تابع الفصل التالي "رواية ندمان" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent