رواية آسيا والاسد كاملة بقلم الملكة المتوجة عبر مدونة دليل الروايات
رواية آسيا والاسد الفصل الرابع 4
دخلت آسيا الي مكتبها وجدت والدها أو كما تعتبره شبيه والدها
آسيا: ايه الي فكرك بيا ورجعت تاني ليه
والدها “راغب”: رجعت اشوف بنتي
آسيا: انت مش ابويا ابويا مات من 12 سنه لما سابني انا وامي واخواتي الصغيرين وهاجر انت مجرد واحد شبه ونفس اسمه
راغب بخبث: اسمعي يا آسيا انا رجعت علشان اجمع عيلتي تاني
آسيا بغضب: انت ملكش عيله عيلتك ماتت وانت موت بالنسبة ليهم وياريت تطلع دلوقتي من مكتبي ومشفش وشك تاني يا راغب باشا
راغب بحزن مصطنع: همشي دلوقتي بس هرجع تاني
آسيا ببرود مصطنع: خد الباب في ايدك ضلمت يا راغب باشا
زفرت بضيق وحمدت ربها داخلها فكاد العقرب أن يخرج من داخلها وان خرج لن يخرج والدها حيا من مكتبها
Flash back
كانت آسيا تركض وهي تضحك وتركض حتي تقابل والدها أمام الباب وقفت أمام الباب تنتظر دخول والدها وما هي إلا بضع دقائق وفتح الباب ودخل والدها
آسيا بصوت عالي فرح : بابا جه بابا جه
راغب بابتسامه: تعالي ياشقيه احتضانه وقال انتي كل يوم هتستانيني كده علي الباب
آسيا بطفوليه: ايوه يا بابا وانا عندي ليك خبر حلو
راغب: قولي يا سيلو في ايه
اخرجت آسيا شئ من جيبها وقدمته لوالدها فلم يفهم فنظر لها بمعني ما هذا أجابت آسيا: انهارده جبت 20 من 20 في الامتحان والمس اديتهالي
راغب بفخر: شطوره ياسيلو انا عايزك الاولي علطول
رجوع من Flash back
رجعت آسيا الي الواقع وقالت بألم : فضلت اطلع الاولى وفضلت استناك عند الباب انت الي مجتش ودلوقتي عايز ترجع بعد مفقدنا الامل في رجوعك وبطلت اقف وراى الباب
مر باقي بدون احداث وقد أخبر انس والده أنه يريد خطبه آسيا والتزم كل منهم بعدم اخبار عائلته بالسبب الحقيقي حل المساء واجتمع الجميع في قصر آسيا فقد احضر انس والده وليل صديقه
ادم : انا ادم ريان اخو آسيا الصغير وأشار إلي والدته وقال ودي تبقي والدتي نوران واختي الصغيرة ليان مع آسيا وشويه ونزلين
أبتسم أنس وقال: وانا انس العطفي واشار الي والده وده والدي امجد العطفي واشار الي صديقه وده ليل الجمال صحبي وشريكي
ردت نوران بلطف : اهلا وسهلا بيكوا اتشرفنا بمعرفتكم وأنكم نورتونا
انس بلطف : ده شرف لينا احنا
قاطعت آسيا كلامه وهي تنزل الدرج فكانت آسيا ايه في الجمال فستانها الرقيق بالون الفيروزي الملائم للون عينها وشعرها مصفف ببراعه والقليل من مساحيق التجميل التي ضغطت عليها ليان أن تضعها فاسيا جميله جدا لا تحتاجه وصلت آسيا الي حيث يجلس الجميع وكانت معها ليان اخته وعندما رائها انس صدم من جمالها فكانت جميله لدرجه تقطع الانفاس
انس في نفسه: يا لهوي يامه علي الجمال دي العقرب ازاى وايه الجمال ده طب هتجوزها الذي دى قال بيقولوا عليا الأسد والله مافي اسد غيرها
افاق حين همس ليل وقال باستفزاز: امك داعيالك يخربيت جمالها يجدع
لكزه انس : اتلم دي مرات اخوك يحيوان
سلمت آسيا علي الجميع وجلست بجوار والدتها واخيها فتحدث أنس وقال : بصراحه يا ادم من غير مقدمات انا جاي اطلب ايد آسيا علشان تبقي مراتي وانا جاهز لكل حاجه
قال ادم بهدوء: والله يا انس الرأي رأي آسيا دي حياتها وهي حره فيها انتي ايه رايك يا آسيا
آسيا: وانا موافقه
انس بعملية: يبقي بعد بكره الخطوبة وبعد اسبوع كتب الكتاب والفرح
نوران: بس مش كده يبقي بسرعه اووي مش هنلحق
انس: ولا بسرعه ولا حاجه انا موجود والعروسه موجوده وكل شئ جاهز لاستقبال آسيا في بيتي مفضلش غير موافقتك يا امي و ده بعد ما حضرتك تسمحلي اقولك يا امي
نوران بفرحه لابنتها علي هذا الزوج الطيب: اكيد تقدر تقول ماما زى آسيا انت خلاص بقيت زيها
أمجد بسعادة فاخيرا ولده الوحيد سيتزوج: علي خيرت الله يلا نقرا الفاتحه
قرأ الجميع الفاتحه وقامت نوران بإطلاق زغروطه حتي يعم الفرح في هذا القصر
امجد : نسيب العرسان لوحدهم شويه ده إذا مكنش عندك مانع يا نوران هانم
نوران: اكيد اتفضلوا معايا
ذهب الجميع وتركوا انس وآسيا بمفردهم
انس : بقي في عقرب بالحلاوه والجمال ده
آسيا: التزم حدودك معايا الجواز ده صورى علشان المهمه مش اكتر كل واحد يلتزم حدوده
دخل الجميع وجلسوا سويا ومر الوقت سريعاً وحان الان وقت مغادرة انس وعائلته قاموا وودعوا بعض وذهب كلا الي جناحه مرت ساعتين فكانت للساعه 1 بعد منتصف الليل اجتمع كلا من العقرب والاسد والعقيد
العقيد: الدراع اليمين لاندريه زعيم المافيا ايطاليه هنا في مصر
الاسد بتركيز : هو مين اصلا الدراع اليمين
العقيد: الدراع اليمين يكون …….
انصدم الاسد و العقرب من الاسم
قاااااط
ياترى مين الدراع اليمين للمافيا وليه انصدموا من الاسم
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية آسيا والاسد ) اسم الرواية