رواية بنت الرعد الفصل الرابع 4 - بقلم نينو عمر
رواية بنت الرعد الفصل الرابع 4
برق بحنية: اي انت نسيت اخوك ولا اي يا رعد.... الف مبروك يا حبيبي عرفت انك اتجوزت.
رعد بحب: انا اقدر انساك يا حبيبي.... الله يبارك فيك عقبال ما افرح بيك.
برق: امال فين عروستك مجبتهاش معاك ولا اي.
رعد: لا اكيد تعال اعرفك عليها... ملك دا برق اخويا الكبير... ودي ملك مراتي.
برق بخب*ث: اتشرفت بيكي يا استاذة ملك... الف مبروك معلش جت متاخر.
اسيل: ولا يهمك والله يبارك فيك.
برق: بس عروستك حلوة اوي يا رعد... جدك عرف يختارلك صح.
رعد بغض*ب: انت عارف الجوازة دي حصلت ليه..... واللي في بالك مستحيل يحصل.... هي فترة وهطلقها.
برق باستغراب: ليه يعني يا رعد.... البنت حلوة مش وحشه.... اي اللي مش عجبك فيها.
رعد: انا مستحيل اوافق اني اتجوز بالطريقة دي مهما حصل.
كان رعد وبرق بيتكلموا بعيد عن اسيل وهي قاعده علي الترابيزة زهقانه فجاه قرب منها شاب.
الشاب: تسمحيلي يا انسة بالرقصة دي لو سمحتي.
اسيل: اسفه بس انا مبعرفش ارقص.
الشاب بابتسامة: مش مشكلة انا هعلمك لو تقبلي يعني.
اسيل كانت خايفه تقوم وقبل ما تمد ايدها جه رعد: خير يا استاذ في حاجه.
الشاب: هرقص مع الانسة في حاجه.
رعد بغض*ب: في انك عايز ترقص مع مراتي.
الشاب باستغراب: مراتك... اسف مخدتش بالي اصلها لوحدها ومش لابسه خاتم في ايديها.
رعد: طب اتفضل هي مش هترقص.
بعد ما الشاب اعتذر ومشي... اسيل: هو في اي مش انت راميني ومش بتسال فيا... وانا زهقت بصراحه.
رعد: عايزة ترقصي ماشي من عيني الاتنين.
اسيل بخو*ف: استنا يا رعد انا اصلا مبعرفش ارقص والله خلاص هفضل قاعده.
*رعد مسمعش منها وشدها وبداء يرقص معاها وهو باصص في عينيها والكل من حواليهم بعدوا وبقوا بيرقصوا لوحدهم واسيل بتتمايل علي انغام رعد بكل بساطة زي ما تكون حرفية رقص وكل تركيزها في عيونه اللي اسرتها وفجاه بداء رعد يغني مع الاغنية اللي شغاله واللي خلي اسيل تسرح خالص مع صوته اللي يخطف اي حد.
يا اميرتي يا جميلتي
يا سيدة كل النساء
لا تتركيني فى وحدتي
فالابتعاد عنكي ابتلاء
يصعب علي تحمله
وحان وقت الانتهاء
ساكون معكي برغبتك
وكما مولاتي تشاء
يا حور عين قد اكتفيت من العذاب
الله رحيم فكيف انتي لا ترحمي
سؤالي انتي وانتي الرد والجواب
حني على قلب قد بات مغرم.
&خلصت الاغنية والكل سقف بانبهار واسيل بسرعه بعدت عن رعد بكسوف وهي مش عارفه اي حصلها عشان تسرح معه كدا.... وعدي الوقت والحفلة انتهت.
رجع برق البيت وبسرعه ملك جريت عليه: طمني يا برق اسيل عامله اي.... هي كويسه رعد عمل فيها حاجه.... كشفها ولا حاجه.
برق: اهدي يا ملك في اي.... اختك كويسه والله.
ملك: انا حاسه بالذنب ناحيتها.... جدك لو كشفها مش هيسكت.
برق: متخفيش رعد شكله مهتم بيها ومش هيسمح لحاجه تحصلها.
ملك باستغراب: ليه اي اللي حصل عشان تقول كدا.
برق وراها الفديو بتاع الرقصة: شايفه بيبصلها ازاي.... رعد وقع خلاص.
ملك: ربنا يسترها... بس انت ناوي علي اي يا برق.... هو انا هفضل مستخبيه كتير.
برق: استحملي شوية يا ملك.... اللي في دماغي يحصل وساعتها هتطلعي للعالم كله وانتي مراتي.
ملك: يارب يا حبيبي.
*في شقة مايا كانت قاعده متعصب*ة بعد ما شافت فديو رقصة اسيل ورعد دخلت عليها امها.
الام: وبعدين معاكي يا مايا.... انتي رجعتي ليه... رعد خلاص مبقاش ليكي.
مايا بغض*ب: متقوليش كدا تاني.... رعد طول عمره ليا انا وبس.
الام: دا كان زمان قبل ما تقبلي عرض جده وتسافري وتسيبه يا مايا.... انتي اتخليتي عنه عشان خاطر الفلوس.
مايا: كان جده هيدم*رني لو مكنتش قبلت.... قولت استفيد وبعدها ارجع وانا قوية.
الام: واديكي خسرتي كل حاجه.... وانسي انك تعرفي توصلي لرعد.
مايا بخب*ث: انتي متعرفيش حاجه.... قريب اوي رعد هيكون ليا.... وبرغبته كمان ومش بعيد يتحايل عليا.
الام: مش مطمنالك يا بنت بطني.... بتمني تخالي بالك من نفسك.... احسن ما تخسريها هي كمان.
مشيت امها وهي مسكت التلفون واتصلت بشخص غامض: بقولك اي خلينا نتقابل النهارده في الكافيه بتاع زمان.... بس بلاش تتاخر فاهم.
قفلت مايا وهي بتقول: ما هو يا انا يا انت يا رعد.... قولتلك مش هسمحلك تكون لغيري لو اي حصل.... وهتشوف مايا هتعمل اي عشان تبقي ليها من تاني.
*وصل رعد واسيل البيت وقبل ما اسيل تطلع اوضتها.
رعد: استني عندك انتي راحه فين.... احنا لسه متحسبناش.
اسيل باستغراب: نتحاسب علي اي مش فاهكه.
رعد: ازاي كنتي هتسمحي لنفسك ترقصي مع راجل غريب.... هو انتي متجوزة رجل كرسي.
اسيل وهي بتحاول تكتم ضحكتها: متقولش علي نفسك كدا انت رجل سفرة.
رعد بغض*ب: انتي كمان بتهزاري.... ملك اتظبطي واعرفي انتي متجوزة مين.... عشان متزعليش مني.
اسيل بغض*ب: بقولك اي انت بنفسك مش قابل بالجوازة دي.... يعني انا حره اعمل اللي انا عايزاه.... وانت كمان حر.
رعد مسك دراعها بعصب*يه: ملك بلاش تستفزيني.... عشان انتي اللي هتندمي في الاخر.
اسيل بتحدي: اعلي ما في خيالك اركبه... انا طالعه اوضتي.
اسيل جريت علي اوضتها من نظرات رعد اللي كانت هتاكلها ورعد طلع وراها وشغل المرايا عشان يشوفها والفكرة ان هو ممكن يسمع اللي هي بتقوله لكن هي متسمعش ولا تشوف.
اسيل قعدت علي السرير وهي بتقول: فاكر نفسه مين عشان يتحكم فيا كدا.... عم الديناصور دا.... وبعدين دا غلطه حد يتجوز من غير خاتم.... وجاي يحاسبني.... عيل رخم والله.
رعد ضحك وحس ان عندها حق.... الغلط مش عندها... وقرر انه يعاقبها برضو علي تصرفها.
*مايا وصلت الكافية واول ما وصلت ابتسمت: اهلا اهلا بي برق بيه......
•يتبع الفصل التالي "رواية بنت الرعد" اضغط على اسم الرواية