رواية عبث الحب الفصل الرابع 4 - بقلم مريم حجاج
رواية عبث الحب الفصل الرابع 4
نظر لها سليم بغ”ضب وقال:لو فعلا مبقاش يهمك تتجوزيني دلوقتي
نظرت له بتوتر وقالت:بس يا سليم
سليم بمقاطعة:مبسش يا اه يا لاء
ابتسم مالك لوهلة ظن انها مازلت له لكنه صدم عندما
اقتربت نيروز من سليم وهمست:موافقة
نظر سليم لمالك ثم امسك بكف يدها وغادروا المنزل
بعد ساعة
تميم بقلق:هتكون راحت فين
نهال:اهدي يا ابني خير ان شاء الله
وسليم معاها
تميم بهمس:اهو انا مش قلقا”ن غير من اللي
اسمه سليم ده
اقتربت منه فريدة وقالت بالاشاره:متخفش طول
ما هي مع سليم
ابتسم لها وهز راسه
نهال:سليم
اقترب تميم من شقيقته وقال:روحتي فين يا نيروز
لم تعرف ماذا تقول اغمضت عيناها بخوف لكنه سهل
عليها تلك المهمه عندما قال
سليم:كنا بنتجوز
اقترب تميم منها وامسكها من معصمها وقال:لا كده
كتير امبارح كان فرحك واتلغي و النهاردة جاية ومتجوزة
واحد ومنعرفش عنه حاجة لسة
هي بدموع:تيمو اسمعني
دفعها بقوة لكن سليم امسكها وقال تميم بقسو”ة:اطلعي برة
يا نيروز مش عايز اشوف وشك هنا تاني
نيروز ببكاء:تيمو اسمعني
ظلت نهال صامته بينما امسك سليم بنيروز وقال:يلا علي البيت
في منزل الابياري
سليم:فريدة حبيبتي طلعي نيروز لوضتي
اخذتها فريدة لاعلي ونيروز عيناها حمراو”تين من البكاء
نهال بغ”ضب:عايزة افهم ايه اللي حصل وازاي اتجوزتها
انت ابني وانا عارفاك يا سليم الاول قولت هتجوز
استغربت بس قولت ومالو لكن باللي عملته انت بتاكد شكو”كي
اياك يا سليم تا”ذي البنت ديه انا بقولك اهو.
سليم:ماما ديه مراتي وبعدين انتي شايفاني قتا”ل قت”له
نهال:لا بس شايفة ابني سليم بتاع زمان
سليم:تصبحي علي خير يا امي
في غرفة سليم
دلف لغرفته لكنه لم يجدها لكنه اقترب من الشرفة
ليجدها جالسة علي الارض وهي تضم ركبتيها اليها وهي تبكي
سليم بحز”ن:روز
نظرت لها وهي تبكي اما فهو فاقترب منها وضمها وهي مازلت تبكي
نيروز ببكاء:هو مش عايز يشوفني تاني
هز سليم راسه بنفي وقال:لا هو بس زعلان مش اكتر
ثم ضمها اليه وقال:كل حاجة هترجع زي ما كانت
في صباح يوم جديد
لم يتغير شي
كانت هي بين يديه وهي مستغرقة بالنوم وهو ايضا نائم وهو
يستند علي الحائط
استيقظ علي صوت هاتفه ليجده ليس الا هو صديقة نوح
نظر لتلك النائمة بين يدية
حملها وتوجة ناحية الفراش ووضعها عليه وتركه ودلف للحمام
ليبدل ثيابة
في منزل مالك
معتز لمالك:وسبتها تتجوزه ببساطة
مالك:بابا انا مش زيك انا مستحيل اذ”ي نيروز لمجرد انها سابتني
وهي عندها حق في ده
معتز:ماشي يا مالك
ماشي
في منزل سليم
فتحت نيروز عيناها لتجد نفسها في تلك الغرفة لكنه
ليس بها
في الأسفل
نهال:فريدة يا بنتي اطلعي شوفي نيروز كده
نيروز من علي السلم:صباح الخير
نهال:صباح النور يا حبيبتي ايه ده انتي بنفس الفستان
من امبارح
نيروز:مجبتش لبسي
اقتربت نهال من نيروز وقالت:انتي زي بنتي لو في يوم
سليم دا”يقك او ز”علك قوليلي يا مرات ابني او يا بنتي
عانقتها بشده وقالت نيروز:شكرا
نهال:حيث كده هطلب منك تعمليلنا حاجة حلوة بايديكي ديه
نيروز بابتسامة :حيث كده يا ماما انا اللي هعمل الغذاء
ابتسمت لها نهال بحب ونظرت لفريدة
في مكان اخر
امسك سليم بخصلات شعرها بين يديه وقال بحده:انا مبتهد”دش
انتي فاهمة وبعدين انا عايزك تعرفي اني
مش هسيبك تخرجي من هنا ولو خرجتي هتخرجي جث”ة
في بيت سليم بالمطبخ
فريدة:انا ابقي فريدة اخت سليم الصغيرة
نيروز:زي القمر
كانت نيروز تنظر لاشارات فريدة ولم تنتبه وهي تقطع
اللحمه وعندها انجرحت يدها
لم تتحرك لكنها ظلت تنظر ليدها ولذلك الد”م وفريدة تهزها
بخو”ف
لم تتذكر سؤي ذلك اليوم وعندها لم تشعر بنفسها وهي تسقط وفريدة تمسكها
في الليل
فتحت اعينها بتع”ب ليقول سليم:طالما مبتعرفيش تعملي حاجه
مكنتيش دخلتي المطبخ
نهال بحد’ه:سليم
سليم:سكت اهو
نهال:كويس انك بخير يا بنتي الدكتورة قالت بس ان جسمك ضعيف
وغير كده ان ده من التوتر والزعل بصي هنزل اجيبلك شوية
شوربة لسان عصفور من اللي عملتهم وتاكليه
غادرت الغرفة اما سليم فنظر لنيروز التي لم تتحدث وقرر
العبث معها قليلا
اقترب منها بشده مما جعلها تتوتر وهمس امام وجهها:خايفة
نيروز بقوة:مبخ”فش
امسك سليم بكفي يدها برفق
ومرر انفه علي وجهها وهو يقول:وانا محبش مراتي تخا”ف
ابدا ثم قبلها بخدها وقال: مالك حصل ايه
ابتعد عنها اما هي فنظرت ليدها وقالت:مفيش
سليم بو”قاحة:لو مقولتيش هاجي دلوقتي ونخلي ليلتنا صباحي
نيروز بز”عيق:بطل قلة ادب
اقترب منها وهمس:مبحبش الا قلة الادب كلها وما بالك معاكي يا حته
نيروز:احترم نفسك بقولك اهو
سليم :بقولك ايه متيجي
نيروز:اطلع بره
ابتسم سليم بم”كر وقال:ومالو نطلع
حملها وهي قالت بغ”ضب:نزلني
لم يهتم وذهب بها خارج الفيلا حتي وصل امام حمام السباحة
ونزل بها فيه
نيروز بز”عيق:انت
صمتت عندما وضع يديه علي خصرها وقال:انا ايه
نيروز بتوتر:سليم ابعد عني
سليم:تو
حملها وصعد بها لغرفتهم واغلق الباب واقترب منها
وهمس:عايشة
لم تستطع تمييز كلماته وعندها اطفا الضوء و…
في صباح يوم جديد
كان ذلك الأ”لم يكسو جسدها بالكامل لكنها تحاملت وبدلت
ثيابها وخرجت من المنزل لانها ظنت ان سليم غادر
في غرفة نهال
صف”عته بشده وقالت:لو فعلا عملت كده يا سليم
سليم بمقاطعة:هطلقها النهاردة وهبعتها لاخوها ويشوفوا الفضي”حة
بتاعتهم
نهال بغ”ضب ودموع: انت مش ابني ايه كمية الكر:”ه والحق”د اللي بقوا فيك دول
نهال:ورحمة ابوك لو طلقتها يا سليم لا هتبقي ابني ولا اعرفك
في جراش الشركة
نزلت من سيارتها وهي تحمل حقيبتها لكن احدهم وضع يده على
فمها ليمن”عها من الصر”اخ
حاول أن يجذبها ليدخلها الي السيارة وهي تحاول الهر”ب منه
قامت بع”ضه وفرت ها”ربة وصر”خت لكنه لحق بها وصف”عها
بقوة فسقطت علي الارض
اخذ ذلك الشال الذي تلفة حول رقبتها لير”بط يداها خلف ظهرها
ظلت تصرخ مستنجدة اما هو ف…………
•تابع الفصل التالي "رواية عبث الحب "اضغط على اسم الرواية