رواية حياتي ابتدت بيك كاملة بقلم جاسمين محمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية حياتي ابتدت بيك الفصل الخامس 5
محمد… معنديش مشكله موافق
الجد… طيب علي البركه نقرا الفاتحه كدا
الكل قعد يقرا الفاتحه ورهف قاعدها زعلانه وحزينه
الكل…. ولا صدق الله العظيم
الجد… يلا هنمشي دلوقتي وبكرا نتقابل في الخطوبه ان شاء الله
محمد… ان شاء الله
الجد… يلا سلام عليكم ومشيو
رهف بعد مهم مشو دخلت الاوضه وترمت علي السرير وبدات تعيط
الصبح
سهيله عماله ترن رهف صحت مسكت التلفون وفتحت
رهف… ايو
سهيله… انتي لسه نايمه قومي ياهانم في محاضره
رهف… مش رايحه
سهيله… انتي اتجننتي ليه اخلصي قومي
رهف… في واحدها تروح يوم خطوبتها الجامعه
سهيله بستغراب… يوم اي عشان شكلي سمعت غلط
رهف بحزن… لا مسمعتيش غلط سمعتي صح
سهيله… النهارده كيف
رهف… جدو وابوها جو وحدد المعاد مع بابا وانا كنت قاعدها ومش قادرها اتكلم
سهيله… هتفضلي هبله لحد ايمتا
رهف… لحد ما اموت
سهيله… رهف انتي اتغيرتي اوووي
رهف… الدنيا كلها اتغيرت نحيتي اشمعنا انا متغيرش يلا هسيبك دلوقتي عشان اشوف ماما واابقا سجليلي المحاضرات
سهيله… انتي هبله اروح احضر كيف واسيبك انا جي اهو ليكي
رهف.. روحي المحاضرات وابقا تعالي بليل
سهيله…. قولت جي يلا سلام وقفلت
رهف… استغفر الله العظيم لم اقوم اصلي واشوف امي هتعوز اي مني وقامت
عند فهد
فهد… ايو ياجدتي يلا عشان نلحق نوصل وترتاحو شوي قبل الخطوبه
الجده… جاين اهو ياحبيبي يلا ياسمر
سمر جت تجري وهي بتظبط الطرحه… خلصت اهو يلا فين ماما
الجده…. اكيد واقفه قدام المرايه وبصوت عالي يلا ياايمان اخرنا
ايمان وهي نازله من عليه السلم… خلاص خلصت اهو يلا
فهد… يلا وطلعو ركبه العربيه
سهيله…. سلام عليكم
رهف… وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته وجرت حضنتها
سهيله بصوت واطي… اهدي دلوقتي وتعالي ندخل الاوضه
رهف… يلا
سهيله.. بعد اذنك ياطنط حنان هاخد رهف وندخل الاوضه
حنان.. ماشي ياحبيبتي روحو
في الاوضه سهيله ورهف قعدو علي السرير ورهف حضنت سهيله وقعدت تعيط
سهيله…. ياحبيبتي اهدي هيفيد بي اي العياط طيب فهميني
رهف… تعبانه اوووي وزهقت
سهيله… بطلي خوف وانتي تقدري تعيشي
رهف… خايفه علي ماما اكتر وانتي عارفه مقدرش اكون سبب في حاجه تزعلها
سهيله… اهدي طيب وربنا ان شاء الله هيخرجك من اللي انتي فيه ده يلا بس اجهزي عشان المعزيم قربت تيجي اكيد
رهف بعياط.. حاضر تعالي ساعديني وبدات تساعدها سهيله وتلبس
عند فهد
فهد وهو دخل اوضه معتز… اش اش ياعريس الف الف الف مبروك يابن عمي
معتز حضنه…. الله يبارك فيك يابن عمي اخرتو ليه كدا
فهد… انت عارف امك بقا وتجهيزها المهم خلصت
معتز… اه اي رايك
فهد… مززز مززز ياباشااا يلا اطلع بقا عشان اجهز
معتز… متروح اوضتك دي اوضتي
فهد… معلش نسيت ان دي اوضتك مدام انت هنا في الفله بتاعتنا
معتز… شاطر يلا طير بقا من هنا وخلص والبس بسرعه
فهد… حاضر سلام دلوقتي
معتز…. سلام
فهد روح اوضته ودخل طلع البدله ولبس وواقف يظبط نفسه قدام المرايه وهو لابس بدله كحلي وجزمه كحلي قميص ابيض وكان قمر
فهد… كان نفسي تبقا دلوقتي جمبي وانا رايح بس ان شاء الله قريب افضا بس وهتكوني معايا طول عمري وراح طلع
الجده وهي واقفه تحت… يافهد يامعتز خلصو اخرنا
فهد وهو نازل من عليه السلم… انا خلصت فين العريس
معتز وهو نازل…. وانا كمان يلو
سمر كانت لبسه فستان طويل لونه احمر وفيه لؤلؤ اسود وحاطه طرحه سوده… يلا طيب بسرعه
فهد بهزاز…. اش اش مين المزه دي ياض يامعتز تعرفها
معتز… لا دي مززز وقمر كمان
سمر… بس انت وهو عشان بتكسف
الجده… بس ياعيال يلا عشان نمشي
فهد… ههههه يلا
عند رهف
رهف وهي طالعه… اي رايك (كانت لابسه فستان ضيق من فوق ونازل بواسع لحد تحت وكان لونه وردي وفي ورد ابيض وكانت لابسه خمار لوونه ابيض)
سهيله فتحت بقها وسكتت
رهف… بت اي في اي
سهيله…. قمر يخربيتك امال لم تحطي ميكب هتكوني عامله كيف
رهف… مين قالك اني هحط ميكب اخلصي يلا كملي لبس انتي انا كدا عثل
سهيله… مينفعش متحطيش ميكب
رهف… وانا مش بحبه واسكتي عشان علي اخري بجد
سهيله… ماشي استني اخلص انا واحط ميكب
رهف… ماشي حطي
فهد ومعتز والكل جه
الجده…. سلام عليكم
حنان… وعليكم السلام اتفضلو اتفضلو لولولولولولوي يامحمد يامحمد تعال العريس جه وبدات تزغرط
محمد جه جري وسلم عليهم… اتفضلو اتفضلو
الجد…. حاضر ودخلو وقعدو
محمد… هاتو شربات هنا بسرعه
معتز… امال فين العروسه
محمد… هتيجي اهي روحي نادمي العروسه ياحنان
حنان… حاضر ثانيه
فهد قاعد والتلفون رن
فهد بصوت واطي لمعتز… شوي وجي
معتز… مينفعش تمشي العروسه جي وهتشوفها
فهد… هخلص المكالمه الضروري دي واجي
معتز…. تمام بسرعه وتعال
فهد…. حاضر وطلع هو بر من هنا ورهف دخلت
الكل اول ما هي دخلت اشتغلو زغريط
الجده…. بسم الله ماشاء الله قمر الف مبروك ياحبيبتي ربنا يتمملكم علي خير يارب
رهف…. الله يبارك فيكي ياجدتي
الجده… تعالي اقعدي هنا جمب عريسك وجمبي
رهف قعدت
الجد… يلا يامعتز خد لبس عروستك الشبكه
معتز.. حاضر ياجدي هاتي ايدك يارهف
رهف مدت ايدها وبصتلو بقرف وحزن راح هو ابتسم ولبسها الدبله والخاتم
الجده… يلا دورك ياعروسه لبسي العريس الدبله
رهف… حاضر وخدت الدبله منها ولبستها لمعتز من غير متسك ايدو واخر مخلصت الكل بدا يزغرط
حنان خدت رهف في حضنها…. الف الف مبروك ياحبيبتي
والكل بدا يبارك ليها وتلفونها رن
رهف سهيله… اروح ارد علي التلفون واجي لو حصل حاجه نادمي عليا
سهيله… فكك من التلفون دلوقتي
رهف… لع يلا خليكي هنا
سهيله… تمام
رهف طلعت بر وبتتكلم في نفس المكان اللي فهد بيتكلم فيه بس بينها وبينه مسافه ومدين ضهرهم لبعض
رهف… ايو ياحبيبتي
_حبيبتي الف الف مبروك ياروحي حبيت ابارك ليكي دلوقتي في وقتها
رهف… قلبي ياناس والله وبدات تهزر
فهد… ايو تمام كدا ماشي خلص دلوقتي ورد عليا بسرعه وبتلفت لاقي رهف
فهد… رهف
رهف لفت وشها… نعم
فهد….
رهف شاورت بايدها قدامه…. في حاجه انت تعرفني
فهد… يخربيت جمالك اي القمر ده وهو سرحان في جمالها
رهف… نعم
فهد… احم احم اسف مش قصدي انتي مش فكراني
رهف.. معلش مش واخدها بالي
فهد… انا فهد اللي اخدت منك رقم باباكي فيه الجامعه
رهف…. اه افتكرت وبصت في عيونه وسرحت
فهد… كويس عامله اي بقا
فهد… رهف روحتي فين
رهف… ها ولا حاجه اسفه بعد اذنك وسابته ومشت
فهد… رهف رهف
سمر جت عندو… يلا كلم جدي عشان عايز يمشي في موضوع مهم فين الشغل وعايزك تروح معا
فهد… حاضر يلا وراح اخد جدو ومشي
والفرح فضل شغال والناس عماله تهيص وترقص
بعد مخلص رهف دخلت اوضتها غيرت ورقدت عليا السرير وقعدت تفتكر فهد
رهف.. مش عارفهد ليه بفكر فيك وليه شاغلني بس اللي اعرفه انه مينفعش لازم انساك وراحت طفت االنور ونامت
عند فهد راقد وباصص لسق الاوضه وعمال يفتكر رهف
فهد… اخير شوفتك هانت وتكوني معايا بكرا ان شاء الله هروح واخد منك رقم باباكي وهطلب ايدو منك بحبك اوووي يارفيقتي في الجنه ونام
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حياتي ابتدت بيك ) اسم الرواية